اخبار

اهمیت بسته بندی مواد غذایی در سلامت و محافظت از آن

اهمیت بسته بندی مواد غذایی در سلامت

رشد روز افزون جمعیت، توجه ویژه دولت ها در تامین و تولید بیشتر مواد غذایی مورد نیاز که امروزه تحت عنوان امنیت غذایی مطرح می شود را طلب می‌کند. لذا بحث بسته بندی مواد غذایی که ساده ترین روش برای محافظت از مواد غذایی است پیش می آید.

رشد روز افزون جمعیت، توجه ویژه دولت ها در تامین و تولید بیشتر مواد غذایی مورد نیاز که امروزه تحت عنوان امنیت غذایی مطرح می شود را طلب می نماید. در امنیت غذایی نیز توجه به بهداشت و پیشگیری از آلودگی مواد غذایی موضوعی است که بایستی توجه ویژه ای به آن صورت بسته بندی صورت گیرد. بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی یکی از مهمترین مواد غذایی است که بسته بندی آنها بسیار مهم است.

لذا بحث بسته بندی مواد غذایی که ساده ترین روش برای محافظت از مواد غذایی است پیش می آید. معمولا بسته بندی از مواد غذایی در مقابل نفوذ عوامل خارجی و همچنین حفظ خواص داخلی آن محافظت می نماید با توجه به اهمیت بسته بندی در کاهش فساد مواد غذایی و تاثیر آن بر روی فروش محصول، توجه به جنبه های مختلف آن بسیار ضروری است.

برای بسته بندی از مواد مختلفی (پلاستیک، فلزات، شیشه، پاکت و …) استفاده می شود. پلاستیک ها طیف گسترده ای از موادی هستند که در سال های اخیر استفاده روز افزونی از آن ها جهت بسته بندی مواد غذایی صورت می گیرد. یکی از مسایلی که در استفاده از مواد بسته بندی باید مورد توجه واقع شود امکان هر گونه واکنش بین ماده بسته بندی و ماده محتوی آن و انتقال مواد میان آن ها می باشد.

هدف از بسته بندی کردن مواد غذایی این است که هم زمان نگهداری آن ها افزایش یابد و هم بطور کلی از خطر عوامل فساد درونی و بیرونی حفظ شود. همچنین حمل و نقل مواد غذایی بهتر و آسانتر انجام گردد. بسته بندی از نقطه نظر جذاب نمودن ظاهر بسته و بازار پسند کردن آن نیز اهمیت زیادی دارد و این جنبه آن در بعضی موارد بقیه اهداف کاربرد آن را تحت پوشش قرار می دهد. انسان ها به منظور رفع نیاز تغذیه ای و تداوم حیات خود، احتیاج به مصرف مواد غذایی در طول سال دارند بدین لحاظ بسته بندی مواد غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *