اخبار

جادوی افزایش ماندگاری مواد غذایی به روش بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده MAP

بسته بندی با اتمسفر اصلاح شده

موادغذایی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماکیان، ماهی، میوه، سبزیجات، سالادها، خشکبار، شیرینیجات و محصولات نانوایی در اثر واکنش های شیمایی و آنزیمی، اکسیژن هوا و رشد میکروارگانیسم ها زمان ماندگاری کوتاهی دارند و به سرعت فاسد می شوند.

با اینکه نگهداری مواد غذایی در دمای پایین سرعت این تغییرات نامطلوب را کاهش می دهد، اما نمی تواند تضمینی برای عدم فساد و یا حتی افزایش ماندگاری محصولات غذایی باشد . مصرف کننده ها از تولید کننده های مواد غذایی انتظار تولید محصولاتی تازه، باکیفیت و ماندگاری بالا دارند.

تولیدکنندگان مواد غذایی باید محصولات خود را به بازاری عرضه کنند که به طور روزافزون در حال جهانی شدن است و ضمن حفظ طعم و کیفیت مطلوب، زمان نگهداری محصولاتشان را افزایش دهند. به همین دلیل، بسته بندی MAP بیش از پیش به گزینه ای محبوب برای افزایش زمان نگهداری اقلام غذایی مانند: دسته بندی محصولات پروتئینی و دسته بندی بیسکویت تازه تبدیل شده  است.

بسته بندی به روش اتمسفر اصلاح شده MAP چیست؟

منظور از تکنولوژی بسته بندی به روش اتمسفر اصلاح شده، تغییر اتمسفر اطراف محصولات از طریق تخلیه هوا و وارد کردن گاز به محیط و یا کنترل نفوذپذیری بسته بندی میباشد.

بسته بندی های مَپ بدلیل استفاده از فیلمهای شفاف و قابل رویت بودن محصول درون بسته ظاهر مناسبی دارند و مشتریان محصولاتی که ظاهر بهتری دارند را به محصولاتی با ظاهر معمولی ترجیح میدهند. علاوه براین، ممانعت از رشد و فعالیت میکروارگانیسم ها، کاهش فساد میکروبی، افزایش ماندگاری (shelf-life)، حفظ بافت و شکل محصول، حفظ مواد مغذی و ویژگیهای اورگانولپتیکی، کاهش استفاده از نگهدارنده های شیمایی و یا حتی حذف کامل آنها، کاهش ضایعات و کاهش هزینه های توزیع و نگهداری از مزایای این تکنولوژی محسوب میشوند.

یکی از اولین کاربردهای این تکنولوژی در دستگاه بسته بندی توسط مک دونالد (MC Donald) تعریف شد که از بستهبندی اتمسفر اصلاحشده برای بسته بندی کاهو در بسته های حجیم و توزیع در بازار خردهفروشان استفاده کرد. این کار به آنها امکان داد محصولات فاسد شدنی فله را طوری بسته بندی کنند که زمان ماندگاری طولانی داشته باشد.

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده چگونه از موادغذایی محافظت می کند؟

روال کلی در این روش به این شکل است که هوای بسته بندی را تخلیه میکنند و سپس اتمسفر از قبل آماده شده ( ترکیبی از گازهای نیتروژن، دی اکسید کربن و …) را به جای آن به بسته بندی تزریق می نمایند و بسته ها در لفاف های مقاوم به ورود اکسیژن، بسته بندی می شوند.

به طور کلی، فناوری بسته بندی اتمسفر اصلاح شده با کاهش تماس مواد غذایی تازه با اکسیژن، از آنها محافظت می کند. اکسیژن منجر به اکسیداسیون می شود که می تواند باعث تغییر رنگ، فساد، از بین رفتن طعم و بافت محصول شود. با کاهش یا کنترل میزان اکسیژن موجود در بسته، محصول غذایی مدت طولانی تری تازه می ماند، طول عمر نگهداری آن افزایش می یابد و جذابیت آن برای مصرف کننده افزایش می یابد.

کوپرهوس اظهار می دارد: « در حال حاضر، میوه های تازه برش خورده، انواع سالاد و سبزی  بسته بندی شده با فناوری MAP  و فناوری های دیگری از این دست، بطور گسترده در فروشگاه های مواد غذایی در دسترس مشتریانی قرار می گیرند که خواهان غذای تازه و طبیعی بدون مواد نگهدارنده هستند و در عین حال، زمان نگهداری طولانی را نیز درنظر می گیرند.

امروزه صنایع گوشت و فراورده های گوشتی مانند سوسیس و کالباس، همبرگرها، ناگت ها و غیره را نیز می توان از صنایع پیشرو در صنعتی کردن این فناوری دانست.

تكنيك هاي MAP در حال حاضر در محدوده وسيعي از غذاهاي تازه يا سرد شده شامل غذاهاي نيم پخته، ماكيان و ماهي، پاستاي تازه، سبزيجات و اخيرا قهوه، چاي، غذاهاي آماده و فرآورده هاي نانوايي، انواع خشکبار، انواع ترشیجات و شوریجات و برخی محصولات لبنی مانند پنیر و … استفاده مي شود.

یکی از روش های بسته بندی اتمسفر اصلاح شده، توسط دستگاه های بسته بندی سیل وکیوم (تری سیلر) انجام میشود.

در این دستگاه ها، ابتدا مواد داخل ظرف های از قبل آماده شده قرار می گیرند، سپس هوای آنها تخلیه شده و اتمسفر اصلاح شده جایگزین می گردد و لایه رویی از جنس ظرف که امکان چاپ نیز دارد، بر روی ظرف پرس می شود. تنوع بالا در انواع ظرف هابا شکل ها وجنس های مختلف و همچنین جذابیت چاپ طرح های متنوع بر روی لایه رو از دلایل انتخاب این روش برای بسته بندی میباشد.

دستگاه‌های سیل وکیوم نادی پک

سیل وکیوم نیمه اتومات NPR200

سیل وکیوم تمام اتومات NPR1000

سیل رومیزی NPR100

برای اطلاع از قیمت‌ها یا مشاورهٔ پیش از خرید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *