اخبار

دستگاه اسکین پک چیست و چه کاربرد و مزایایی در صنعت بسته بندی دارد؟

دستگاه اسکین پک چیست

آیا به دنبال یک دستگاه بسته بندی مخصوص صرفه‌جویی در فیلم بسته‌بندی هستید؟ دستگاه اسکین پک بهترین انتخاب برای شماست. با این مقاله همراه باشید تا بیشتر با این دستگاه آشنا شوید. به لطف پیشرفت گسترده علم و تکنولوژی در صنایع مختلف جامعه بشری به خصوص صنعت بسته بندی، امروزه از دستگاه‌های بسته بندی پیشرفته‌ای در فرایند پکینگ محصولات مختلف استفاده می‌شود. استفاده از این نوع دستگاه‌ها در صنعت بسته بندی همواره باعث افزایش سرعت، دقت و کیفیت نهایی بسته بندی شده است. یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های بسته بندی دستگاه اسکین پک نام دارد، این دستگاه بر اساس آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا با هدف بسته بندی سریع و کامل انواع محصولات مختلف ساخته شده است.

این دستگاه همواره مزایای بسیاری داشته و یکی از مهم‌ترین این مزایا کاهش سقف هزینه‌های بسته بندی در حجم انبوه است. در ادامه این مطلب در رابطه با دستگاه بسته بندی اسکین پک، مزایا، مشخصات فنی و موارد کاربرد آن به توضیحات بیشتری می‌پردازیم.

معرفی دستگاه اسکین پک و موارد کاربرد آن در صنعت بسته بندی

دستگاه اسکین پک چیست؟

دستگاه اسکین پک از جمله دستگاه‌های پرکاربرد بسته بندی است که به هنگام بسته بندی محصولات و لوازم مختلف از متریال‌های بسته بندی به میزان کمی استفاده می‌کند. به عبارتی این دستگاه از متریال‌های بسته بندی در فرایند بسته بندی محصولات به صورت بهینه استفاده کرده و محصولات را متناسب با شکل و ابعاد خود بسته بندی می‌کند.

در فرایند پکینگ این دستگاه نیازی به قالب‌های مختلف نبوده و با اعمال حرارت و گرم شدن یک غشای پلاستیکی را روی محصولات ایجاد می‌کند، بعد از اعمال حرارت به کمک یک دستگاه مکش جانبی هوای موجود در بین محصول و غشای پلاستیکی گرفته شده و سپس بسته بندی فرم محصول را به خود می‌گیرد.

مهم‌ترین ویژگی این دستگاه استفاده بهینه از نایلون‌های بسته بندی است، به همین دلیل در صنعت این دستگاه با نام دستگاه وکیوم فریمینگ یا وکیوم پوستی شناخته می‌شود.

طرز کار دستگاه اسکین پک

دستگاه اسکین پک از جمله دستگاه‌های کارتی است، به عبارتی محصول در فضایی از این دستگاه قرار گرفته و سپس یک لایه پلاستیک و فیلم بسته بندی شفاف روی آن کشیده می‌شود. البته از پلاستیک‌های بسته بندی از جنس PVC یا LDPE در این دستگاه استفاده می‌شود، چراکه این نوع پلاستیک‌ها و فیلم‌های بسته بندی حرارت شکل‌پذیری و حالت‌پذیری بهتری در برابر حرارت دستگاه دارند.

در داخل این دستگاه از لامپ حرارتی به منظور اعمال گرما و حرارت به متریال بسته بندی استفاده می‌شود. در اثر تابش حرارت از این لامپ طلق به مقوا چسبیده و فرم کلی محصول را به خود می‌گیرد.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی محصولات و لوازم قرار گرفته در داخل این دستگاه روی مقوا قرار می‌گیرند تا طلق و متریال بسته بندی در اثر گرما و حرارت به خوبی به محصول بچسبد. بعد از این مرحله با استفاده از دستگاه مکش موجود در دستگاه اسکین پک هوای اضافی بین متریال بسته بندی و محصول خارج می‌شود.

مراحل استفاده از دستگاه اسکین پک

  1. ابتدا مقوا توسط اپراتور دستگاه روی میز قرار می‌گیرد.
  2. سپس محصول مورد نظر روی این مقوا گذاشته می‌شود.
  3. دستگاه غشای پلاستیکی که از مدتی قبل روشن و گرم شده است را پایین آورده وبه آرامی مقوا را دور تا دور محصول می‌کشد. بلافاصله بعد از قرارگیری مقوا روی محصول فرایند کولینگ یا خنک‌سازی صورت می‌گیرد.
  4. با انجام این کار متریال بسته بندی شکل محصول را به صورت کامل به خود گرفته و به مقوا می‌چسبد.
  5. در نهایت عملیات مکش هوا یا همان تخلیه هوا صورت می‌گیرد تا هوای اضافی موجود در بین مقوا و پلاستیک بسته بندی گرفته شود.
  6. بعد از انجام تمامی مراحل فوق محصول مدت مشخصی در داخل دستگاه می‌ماند تا سرد شود.

در این مدل از بسته بندی در دستگاه اسکین پک از گاز نیتروژن یا اکسیژن استفاده می‌شود تا طراوت و تازگی محصولات مختلف از جمله مواد غذایی و خوراکی حفظ شود.

مشخصات فنی دستگاه اسکین پک

دستگاه اسکین پک در مدل‌های مختلفی ساخته و تولید می‌شود. اما در حالت کلی این دستگاه‌ها از برق شهری تغذیه می‌کنند. برای راه‌اندازی انواع دستگاه اسکین پک از برق 220 ولت یا برق 380 ولت سه فاز استفاده می‌شود. وزن کلی این دستگاه حدود 100 تا 150 کیلوگرم بوده و بر خلاف بسیاری از دستگاه‌های بسته بندی فضای زیادی را اشغال نمی‌کند.

مزایای استفاده از دستگاه اسکین پک

دستگاه اسکین پک به دلیل داشتن قطعات مکانیکی و الکترونیکی پیشرفته در هر ساعت می‌تواند حدود 50 الی 70 محصول را به صورت استاندارد و شکیل بسته بندی کند. سرعت بالای این دستگاه علاوه بر کاهش هزینه‌های مربوط به بسته بندی موجب صرفه‌جویی در زمان نیز می‌شود.

مزایای استفاده از دستگاه اسکین پک

صرفه جویی در مصرف پلاستیک بسته بندی

اصلی‌ترین دلیل محبوبیت و پرکاربرد بودن دستگاه اسکین پک در صنعت بسته بندی استفاده بهینه از پلاستیک بسته بندی و داشتن ضایعات بسیار کم است. در حقیقت این دستگاه در مقایسه با روش‌های سنتی بسته بندی و حتی برخی دستگاه‌های بسته بندی از مواد پلاستیکی کمتری در فرایند پکینگ محصولات استفاده می‌کند.

افزون بر موارد فوق احتمال بروز برخی مشکلات و مسائل در طی بسته بندی این دستگاه از جمله آسیب دیدن و آلوده شدن محصولات بسیار کم است.

همچنین به هنگام استفاده از دستگاه بسته بندی اسکین پک نیازی به مواد نگهدارنده یا افزودنی شیمیایی نیست، چراکه فرایند بسته بندی و مکش هوا در این دستگاه به بهترین شکل ممکن صورت گرفته و در داخل بسته بندی نیز از مقداری گاز اکسیژن یا نیتروژن به منظور حفظ سلامت و تازگی محصولات استفاده می‌شود.

سایر مزایای استفاده از دستگاه اسکین پک

  • بسته بندی زیبا، شکیل و جمع‌جور محصولات
  • برخورداری از دقت و سرعت بالا در فرایند بسته بندی
  • قابلیت بسته بندی محصولات غذایی تازه و آب‌دار
  • جلوگیری از نفوذ هرگونه آلایندگی از جمله ذرات گردوخاک و باکتری‌ها به داخل بسته بندی‌ها
  • عدم ایجاد تغییر در شکل ظاهری محصولات
  • حفظ کیفیت محصولات از جمله رنگ، بافت و تازگی در طری فرایند بسته بندی

اجزای تشکیل دهنده دستگاه اسکین پک

انواع مختلف دستگاه اسکین پک از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود:

  • موتور وکیوم: موتور این نوع دستگاه‌ها معمولا در بخش پایین دستگاه قرار می‌گیرند.
  • میز کار: تمامی اقدامات مربوط به بسته بندی محصولات در روی میز کار دستگاه انجام می‌شود.
  • جایگاه پلاستیک بسته بندی: این بخش از دستگاه بسته بندی اسکین پک در بخش فوقانی دستگاه قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه اسکین پک

یک دستگاه اسکین پک خوب و استاندارد همواره باید از قطعاتی با کیفیت بالا و طراحی مهندسی شده ساخته شود، چراکه کیفیت و نوع قطعات استفاده شده در این دستگاه در راندمان و بازدهی، کیفیت نهایی بسته بندی و میزان هزینه‌های مصرفی تاثیر بسیار زیادی دارد. شرکت‌های بسیار در سطح کشور مدل‌های مختلف این نوع دستگاه بسته بندی را تولید می‌کنند، اما در خرید انواع مختلف دستگاه اسکین پک باید به مواردی چون کیفیت قطعات و مشخصات فنی دقت زیادی داشته باشید تا بتوانید دستگاهی باکیفیت را خریداری کنید.

شرکت نادی پک یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده دستگاه اسکین پک در مدل‌های مختلف است، تمامی دستگاه‌ها در این شرکت با آخرین تکنولوژی‌ها و مطابق با استانداردهای جهانی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. انواع دستگاه اسکین پک تولید شده در شرکت نادی پک ویژگی‌های زیر را دارند:

  • دقت و سرعت بالا
  • هزینه‌های نگهداری و تعمیر بسیار کم
  • تولید در انواع مختلف اتوماتیک و دستی به سفارش مشتری
  • برخورداری از سیستم کنترل حرارت دیجیتال
  • قابلیت بسته بندی انواع محصولات حتی محصولات غذایی حساس و آب‌دار
دستگاه‌های بسته بندی اسکین پک شرکت نادی پک

موارد کاربرد دستگاه اسکین پک

از انواع دستگاه اسکین پک در بسته بندی محصولات مختلف استفاده می‌شود، چراکه این دستگاه علاوه بر بسته بندی محصولات معمولی می‌توانند انواع محصولات حساس را در سایزهای مختلف نیز به خوبی بسته بندی کند. این دستگاه بنا بر سرعت و قدرت بالای خود در بسته بندی انواع ابزارآلات صنعتی، لوازم یدکی و ابزارآلات فنی در اندازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای نمونه از دستگاه‌های اسکین پک در بسته بندی لوازمی چون قفل و کلید، واشر، چراغ خودرو، قیچی، انواع کابل و… استفاده می‌شود. افزون بر موارد فوق به دلیل بالا بودن سطح بهداشت بسته بندی در این نوع دستگاه‌ها، همواره بسیاری از محصولات غذایی و خوراکی چون فراورده‌های لبنی و گوشتی نیز در این دستگاه‌ها بسته بندی می‌شوند.

انواع مختلف دستگاه اسکین پک علاوه بر موارد ذکر شده در صنایع مختلف دیگری همچون صنایع زیر کاربرد گسترده‌ای دارد:

  • بسته بندی انواع اسباب‌بازی
  • بسته بندی انواع لوازم آرایشی و بهداشتی
  • بسته بندی لوازم حساس همچون لوازم نوزاد و کودک
  • بسته بندی مواد غذایی گران‌قیمت و حساس همچون زعفران
موارد کاربرد دستگاه اسکین پک

برخی نکات بسیار مهم که در استفاده از دستگاه اسکین پک باید آن‌ها را رعایت کنید

در استفاده از دستگاه اسکین پک به منظور کاهش حداکثری میزان ضایعات ناشی از بسته بندی محصولات باید به برخی از موارد زیر توجه شود:

  • مناسب بودن فشار باد: قبل از فرایند بسته بندی محصول توسط این دستگاه باید فشار باد توسط اپراتور با دقت تنظیم شود تا پلاستیک بسته بندی به صورت کامل به محصول بچسبد.
  • مسیر ورودی و خروجی آب: قبل از روشن کردن دستگاه و شروع به بسته بندی محصولات ابتدا باید مسیر ورودی و خرروجی آب را فعال کنید تا فرایند بسته بندی بدون نقص انجام شود.
  • آماده بودن فیلم‌های بسته بندی در رول بالا و رول پایین

افزون بر موارد فوق بخش زیرین محصولات در دستگاه بسته بندی اسکین پک باید با یک سطح سلولزی پوشیده شوند تا پلاستیک به خوبی به محصول بچسبد.

سخن پایانی

دستگاه اسکین پک یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های بسته بندی است. این دستگاه در مدل‌های مختلفی بر اساس سفارش مشتری و نوع کاربری تولید و عرضه می‌شود. دستگاه‌های اسکین پک در کنار امکانات پیشرفته و بازدهی بالای خود از قیمت کمتری نسبت به سایر دستگاه‌های بسته بندی برخوردار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *