اخبار

رونق تولید ملی با رقابت تولیدکننده داخلی در عرصه جهانی

رونق تولید ملی با رقابت تولیدکننده داخلی در عرصه جهانی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در اقتصاد تولید محور اصالت با تولید است و سود اصلی متعلق به تولیدکننده. در این نوع اقتصاد هر کسی می‌داند که در رشته تخصصی خودش مشغول به کار خواهد شد چرا که تولید نیازمند تخصص مرتبط است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در اقتصاد تولید محور اصالت با تولید است و سود اصلی متعلق به تولیدکننده. در این نوع اقتصاد هر کسی می‌داند که در رشته تخصصی خودش مشغول به کار خواهد شد چرا که تولید نیازمند تخصص مرتبط است.

بررسی روند توسعه کشورهای توسعه ‌یافته در عصر انقلاب صنعتی نشانگر آن است که به‌طور تقریبی تمام این کشورها با حرکت به سمت اقتصاد تولید محور به توسعه اقتصادی دست یافته‌اند. بنابراین نخستین قدم در راه کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد و حصول توسعه پایدار و دستیابی به اقتصاد تولید محور است.

بنابر این شرط لازم برای ماندگاری این نوع اقتصاد یعنی اقتصادی که تولید در آن اصالت دارد، توان رقابت‌پذیری آن است. فقدان خصیصه رقابت‌پذیری در بخش تولید، نه تنها موجب از دست دادن بازارهای خارجی می‌شود بلکه می‌تواند زوال بازارهای داخلی را نیز برای تولیدکنندگان کشور به همراه داشته باشد.

پیشرفت کشور زمانی می‌تواند جامه عمل بپوشد که تولید داخلی به عنوان مقوله‌ای اشتغال‌زا در اولویت قرار گیرد، از این رو نقش دولت در تقویت تولید ملی و اشتغال بسیار مهم و اساسی است اما نمی‌توان گفت که دولت به تنهایی قادر به انجام کار باشد چرا که باید مردم نیز برای تقویت تولید داخلی وارد عرصه شوند و با حمایت و اعتماد به تولید ملی در مسیر توسعه اشتغال در کشور و در نهایت استقلال اقتصادی که نتیجه نهایی اقتصاد مقاومتی است دست یابیم.

رونق تولید ملی با رقابت تولیدکننده داخلی در عرصه جهانی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پیرامون اینکه با توجه به اینکه متاسفانه به‌خلاف نام‌گذاری سال‌های قبل آن نتیجه‌ای که با تلاش دولت و مجلس انتظار می‌رفت دست نداد گفت: معتقدم مردم در تحقق شعار امسال نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

حسینعلی ‌حاجی‌دلیگانی اظهار داشت: دلیل لزوم حضور مردم در صحنه برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشور این است که در سالیان گذشته هر چقدر از سوی مقام معظم رهبری به دولت تاکید شد جلوی واردات بی‌رویه و قاچاق گرفته شود متاسفانه اقدامات لازم انجام نشد اما به ‌نظر می‌رسد اکنون با کمک مردم این مشکل برطرف شود.

وی با بیان اینکه حضور مردم در صحنه دلیلی بر کم‌کاری دولت و مجلس در این زمینه نمی‌شود افزود: مجلس وظیفه دارد قوانینی در راستای حمایت از تولیدکننده داخلی تصویب کند تا تولیدکننده داخلی توان رقابت با تولیدکننده خارجی را کسب کند و دولت نیز وظیفه دارد تدابیر لازم را برای اجرای این قوانین اتخاذ کند.

نماینده مردم برخوار، شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر تولیدکننده داخلی بتواند در عرصه جهانی با تولیدکننده خارجی رقابت کند، به تولید داخلی رونق خواهد بخشید و متعاقب آن با افزایش ثروث ناشی از این افزایش تولید سالیانه فرصت‌های شغلی ایجاد می‌شود.

وی یکی از مشکلات عمده واحدهای تولیدی را مشکل نقدینگی دانست و بیان کرد: امروزه شرایط واحدهای تولیدی و صنعتی به‌گونه‌ای است که یا تولید خود را متوقف کرده و یا کاهش می‌دهند.

حاجی دلیگانی اشتغال و تولید را مکمل یکدیگر و مهم‌ترین موضوع فعلی کشور دانست و افزود: بخش خصوصی کشور با کمبود نقدینگی از یک طرف و عدم بازار فروش و رقابت قدرت‌های خارجی در بحث واردات قاچاق از سویی دیگر روبه‌رو شده و به همین دلیل، تولیدکنندگان ناامید شده‌اند.

توسعه اقتصاد تولیدمحور با رفع انحصار در تولید برخی کالاها

استاد‌ د‌انشگاه اصفهان و تحلیلگر اقتصاد‌ی پیرامون اینکه مبحث اقتصاد تولید محور به زیرساخت‌ها و زیربناهایی نیاز دارد گفت: هنگام صحبت از اقتصاد تولید محور باید ببینیم که در کدام فاز اقتصاد کلان کشور است و اینکه مناطق از چه ظرفیت‌هایی برخوردارند برای مثال پتانسیل تولید در کرمان، سیستان و بلوچستان با فضای تکنولوژی و تولید در اصفهان و تهران بسیار متفاوت است.

افشین حیدرپور با بیان اینکه همواره جوامع با گذارهایی مواجه بودند که این گذارها نوع تولید و تکنولوژی را نشان داده که هر کدام از نظام تولید در بستر فاز از توسعه مطرح می‌شود اظهار داشت: امروزه پیشرفته‌ترین فاز در جوامع اقتصاد مبتنی بر دانایی است در این اقتصاد برخلاف اقتصاد تولیدی براساس آمارها در هر 5 دقیقه دانش دنیا 2 برابر می‌شود.‌

وی افزود: بنابراین عمده کشورهای در حال توسعه اقتصاد دانایی را تجربه کرده و مسئله کارآفرینی از اهمیت بسیاری برخوردار است و با وجود کارآفرینان و افرادی که تلاش دانش‌بنیان می‌کنند شاهد رقابت‌پذیری بیشتری هم هستیم و مولفه‌های نوآوری به‌طور خاص در این فضای تولیدی نقش ایفا می‌کنند.

استاد‌ د‌انشگاه اصفهان اضافه کرد: اما در اقتصاد صنعتی که مبتنی بر تکنولوژی پایین است صحبت از نوآوری و خلاقیت نمی‌شود شاید در چنین فضای اختراعات صورت بگیرد اما بازهم به اندازه نوآوری‌ها و خلاقیت‌های فضای اقتصاد دانایی نیست.

وی در پاسخ به اینکه به نظر شما رفع انحصارات در تولید برخی کالاها می‌تواند ما را به سمت اقتصاد تولید محور سوق دهد، بیان کرد: انحصار زمانی ایجاد می‌شود که اصل رقابت زیر سوال برود، صحبت ما این نیست که دولت صنعت خودروسازی را رها کند زیرا براساس رویکرد جدید در دنیای اقتصاد که علم اقتصاد هم آن را تجربه کرده دولت باید تا حدی دخالت کند تا اصل رقابت و بازار آزاد با خط‌مش‌گذاری و تنظیم‌گری دولت‌ صورت بگیرد.

حیدرپور ادامه داد: اما براساس گزارش جهانی هنگامی که شاخص‌های رقابت‌پذیری کشور ما پایین است بنابراین باید قانون مقابله با انحصار و رفع آن را جدی بگیریم و موضوع رقابت را افزایش دهیم.

وی افزود: البته شوک‌ها و تنش‌هایی هم وجود دارد زیرا ما همواره از مسئله اقتصاد بین‌الملل و شوک‌های خارجی به دلیل وابستگی شدید به نفت ضربه و آسیب خورده‌ایم و چون نگاه دولت همواره به سمت درآمد نفتی بوده در زمان رونق از آن بهره‌مند شده اما در زمان رکود با مشکل انحصار تشدید ساختارهای نامناسب اقتصادی روبه‌رو بوده است.

استاد‌ د‌انشگاه اصفهان و تحلیلگر اقتصاد‌ی با اشاره به اینکه براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد عمده کشورها در رده‌های اول تا دهم از بعد اقتصاد دانشی بسیار پیشرفته هستند گفت: اگر می‌خواهیم به موضوع رقابت‌پذیری و انجام کسب و کار در حد مطلوب و ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان بپردازیم باید فاز اقتصاد دانشی مبتنی بر فن‌آوری، اطلاعات و ارتباطات را تجربه کنیم.

وی اظهار داشت: اقتصاد دانش محور زمینه‌های تجارت، ساختار اقتصادی، بهره‌وری، نوع مدیریت را متحول می‌کند و دارای ویژگی‌هایی مانند آزادسازی تجارت و جهانی شدن بازرگانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت دانش و تغییر ساختاری در اقتصاد، تغییرات در محل و نیروی کار افزایش حق انتخاب مصرف کنندگان و کوچک شدن دولت و کسب و کار الکترونیکی است.

حیدرپور در پاسخ به اینکه آیا اخذ مالیات‌های عادلانه می‌تواند در اقتصاد تولید محور نقش داشته باشند، افزود: دنیا این را تجربه کرده که نقش دولت به‌عنوان سیاست‌گذار و خط‌مش‌گذاری در حمایت از واحدهای تولیدی و اعطای معافیت‌های مالیاتی در سال‌های اولیه آغاز کار با تکنولوژی تولید محور بسیار حایز اهمیت است.

وی اضافه کرد: البته به این معنا نیست که دولت از یک درآمد ویژه‌ای صرفه‌نظر کند بلکه با نگاه حمایتی و تشویقی برای کسب درآمدهای بیشتر در آینده حامی کسب و کارهای پویا و ماندگار باشد.

استاد‌ د‌انشگاه اصفهان بیان کرد: هنگامی که دولت اعطای مشو‌ق‌های مالیاتی و معافیتی را در دستور کار خود قرار می‌دهد و درصدد توانمندسازی واحدهای تولیدی است در سال‌های آینده که آنها به نطقه قوت و پایداری خودشان دست یافتند دولت می‌تواند به عنوان یک محل درآمد به آنها نگاه کند.

وی پیرامون پیش نیازهای حرکت به سمت اقتصاد تولید محور، گفت: باید چینش‌ها به نحوی تغییر کنند تا به یک اقتصاد «تولید محور» دست پیدا کنیم. کاری کرد تا هر گونه افزایش ارزش و تولید ثروت در اقتصاد کشور از طریق «تولید» صورت بگیرد.

حیدرپور اظهار داشت: در شرایط حال حاضر کشور، ساز و کارهای دستگاه اقتصاد کشور به نحوی رقم خورده است که «صرفۀ اقتصادی» فعالیت‌های «غیر تولیدی» از فعالیت‌های «تولیدی» بیشتر است. همچنین حفظ روند رو به رشد در اقتصاد و کاهش آسیب‌پذیری از تلاطمات خارجی و دشمنی‌ها از دیگر مسایل مورد توجه است.

وی افزود: از سوی دیگر موضوع پیش نیاز اقتصاد مبتنی بر دانایی است. اقتصاد دانش محور یا اقتصادی که نیروی محرکه آن دانش است مباحث جدیدی را در اقتصاد توسعه مطرح کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *