اخبار

مهم‌ترین خصوصیات سلفون بسته بندی و انواع آن

مهم‌ترین خصوصیات سلفون بسته بندی و انواع آن

صنعت بسته بندی سالیان سال است که در جامعه بشری ایفای نقش می‌کند. این صنعت پا به پای پیشرفت علم و تکنولوژی توسعه یافته و متریال‌ها و شکل‌های جدید و پیشرفته‌ای از لوازم بسته بندی را به بازار عرضه کرده است. سلفون بسته بندی یکی از پرکاربردترین و جدیدترین متریال‌های بسته بندی است. سلفون‌های بسته بندی به دلیل داشتن خصوصیات و ویژگی‌های متمایز و منحصربه‌فرد توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای را در صنعت بزرگ بسته بندی برای خود کسب کنند. البته استرچ‌ها در انواع مختلف از گذشته در این صنعت به عنوان پوشش محافظتی برای مواد غذایی استفاده می‌شدند. اما امروزه سلفون‌ها نیز به جای این نوع فیلم‌های بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این مقاله مهم‌ترین خصوصیات سلفون بسته بندی را توضیح داده‌ایم تا شما بتوانید با کسب اطلاعات دقیق از این متریال بسته بندی با اطمینان بیشتری نسبت به خرید آن اقدام کنید.

خصوصیات سلفون بسته بندی

تاریخچه سلفون بسته بندی

سلفون بسته بندی برای اولین بار در سال 1898 میلادی توسط شیمی‌دان‌های نابغه انگلیسی تا مرحله آزمایشگاهی به شکل فیلم‌های سلولزی به نتیجه رسید. بعد از این اتفاق علامت تجاری سلفون توسط شخصی به نام جاکوبز برندربرگر شیمی‌دان سوئیسی در سراسر جهان شناخته شد.

در حقیقت این سلفون مخصوص بسته بندی در شرکت Blanchisserie et Teintureie de Thaon با مدیریت شخصی به نام جکوئیس برندربرگر به صورت کامل اختراع شد. تاریخچه اولین استفاده از سلفون بسته بندی به سال 1990 میلادی باز می‌گردد.

مواد تشکیل دهنده سلفون بسته بندی

سلفون بسته بندی در بسیاری از موارد از پی وی سی (PVC) یا همان پلی وینیل کلراید ساخته شده و به بازار عرضه می‌شود. در اوایل کشف از مواد پلی وینیل کلراید در ساخت این فیلم استفاده می‌شد، اما با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی شکل پیشرفته‌ای از مواد اولیه سلفون بسته بندی کشف شدند.

در چندین سال اخیر در ساخت فیلم‌های بسته بندی همواره از مواد پلی اتیلن کم وزن خطی (LLDPE) استفاده می‌شود. این دسته از مواد پلی اتیلنی به دلیل داشتن برخی خواص شیمیایی خاص بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. این دسته از مواد پلی اتیلنی برای بدن انسان خطراتی بسیار کمی داشته و باکیفیت‌تر از متریال‌های قبلی هستند.

انواع سلفون‌های بسته بندی

سلفون بسته بندی بر اساس نوع مواد تشکیل دهنده خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود. سلفون‌ها نیز از مواد پلی اتیلنی مختلفی تشکی می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • پلی اتیلن HDPE: این دسته از مواد پلی اتیلنی که در ساخت سلفون بسته بندی استفاده می‌شود، همواره دانسیته بالایی دارند.
  • پلی اتیلن LDPE: پلی اتیلن‌های سبک به دلیل داشتن وزن کم و انعطاف‌پذیری بالا در ساخت انواع فیلم‌های بسته بندی استفاده می‌شوند.
  • پلی اتیلن LLDPE: پلی اتیلن‌های سبک خطی نیز از رایج‌ترین مواد اولیه‌ای هستند که در تولید سلفون‌های بسته بندی به کار می‌روند. این نوع پلی اتیلن‌ها نیز خواص و ویژگی‌های زیادی نسبت به سایر مواد پلی اتیلنی دارند.

سلفون‌ حرارتی، سلفون شفاف، سلفون صدفی و سلفون متالایز همگی از انواع متداول سلفون بسته بندی است که با بهترین و باکیفیت‌ترین مواد اولیه در شرکت نادی پلاستیک تولید و به بازار عرضه می‌شود.

برخی از مهم‌ترین خصوصیات سلفون بسته بندی که نمی‌دانستید

سلفون بسته بندی امروزه یکی از پرکاربردترین لوازم بسته بندی برای محافظت از اقلام و لوازم مختلف از جمله مواد غذایی و خوراکی است. دانستن خصوصیات سلفون بسته بندی در میزان اطمینان شما به هنگام خرید این نوع بسته بندی تاثیر بسیار زیادی دارد.

شفافیت و براقیت

یکی از بارزترین خصوصیات سلفون بسته بندی شفافیت و درخشش آن است. استفاده از این سلفون در بسته بندی محصولات مختلف باعث می‌شود تا کاربر دید بهتری نسبت به محتویات بسته بندی داشته و با دید واقعی بیشتری خرید خود را انجام دهد. براقیت و شفافیت فیلم‌های بسته بندی جنبه تزئینی داشته و موجب افزایش زیبایی بسته بندی می‌شود.

بسیاری از ظروف و نایلون‌های بسته بندی به دلیل نداشتن شفافیت و درخشش کافی موجب سردرگمی کاربران و خریداران نسبت به محتویات داخل بسته بندی می‌شوند. در حقیقت هر چقدر بسته بندی ظاهری براق‌تر و شفاف‌تر داشته باشد به همان اندازه قدرت بیشتری در جذب مخاطب خواهد داشت.

مقاومت بالا و برخورداری از قابلیت دوخت حرارتی

از دیگر خصوصیات سلفون بسته بندی می‌توان به مقاومت و استحکام بالا و همچنین قابلیت دوخت حرارتی آن اشاره کرد. بسیاری از ظروف بسته بندی به دلیل نداشتن مقاومت کافی در برابر ضربه و فشار و سایر عوامل محیطی مخرب موجب بروز خسارات متعددی برای شرکت‌های تولیدکننده می‌شوند.

اما در مقابل سلفون بسته بندی به دلیل داشتن ساختاری مقاوم می‌تواند از بروز خسارات مالی همچون شکستن بسته بندی و آسیب دیدن محتویات بسته جلوگیری کند.

افزون بر این موارد فیلم‌های بسته بندی به دلیل داشتن قابلیت دوخت می‌توانند هزینه‌های مربوط به بسته بندی را تا میزان زیادی کاهش دهند، چراکه با انجام دوخت دورتادور هیچ گونه فضای اضافی از آن‌ها باقی نمانده و از حجم استفاده شده در بسته بندی به میزان زیادی کاسته می‌شود.

وجود قابلیت دوخت در سلفون بسته بندی مانع از نفوذ میکروب‌ها و همچنین مکش هوا به داخل بسته بندی می‌شود، به همین جهت این نوع بسته بندی‌ها در حفظ بهداشت و سلامت کالاها به خصوص مواد غذایی تاثیر بالقوه‌ای دارند.

انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا از مهم‌ترین خصوصیات فیلم بسته بندی

مقاومت بالا در برابر حرارت

بسیاری از متریال‌های بسته بندی همچون بسته‌های شیشه‌ای و فلزی در برابر حرارت واکنش نشان داده و در اثر این واکنش موجب آسیب دیدن محتویات بسته می‌شوند. در صورتی که سلفون بسته بندی در برابر تغییرات دما و حرارت هیچ گونه واکنشی نشان نداده و مانع از نفوذ و تاثیر حرارت به محتویات بسته می‌شود.

مقاومت در برابر حرارت بالا مهم‌ترین خاصیت سلفون بسته بندی بوده و به همین جهت از محصولات در برابر تغییرات دمایی و حرارت در محیط‌هایی چون انبارها و داخل فروشگاه‌ها به خوبی مراقبت می‌کند.

قابلیت چاپ انواع نوشته و اطلاعات مهم محصول

از دیگر خصوصیات سلفون بسته بندی که موجب گسترش کاربرد آن شده است، داشتن قابلیت چاپ است. در حقیقت بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محصولات برای ارائه اطلاعات مهم کالاهای خود روی بسته بندی همواره از سلفون استفاده می‌کنند. علت این امر پایین بودن هزینه‌های مربوط به چاپ در سلفون بسته بندی است.

قابلیت چاپ روی سلفون بسته بندی

شکل‌‌پذیری بالا و اشغال فضای کم

یکی از مسائل بسیار مهم در صنعت بسته بندی شکل‌پذیری متریال‌های بسته بندی است. مواد فلزی و شیشه‌ای تا حد بسیار کمی می‌توانند شکل مورد نظر محصول را به خود بگیرند.

به عبارتی فرایند شکل دهی این نوع بسته بندی‌ها طی فرایندهای صنعتی همچون گرما و… صورت گرفته و بعد از این فرایندها دیگر تحت هیچ شرایطی شکل نمی‌گیرند. در حالی که سلفون بسته بندی و انواع آن به دلیل داشتن خاصیت انعطاف‌پذیری بالا می‌توانند به راحتی شکل انواع محصولات را به خود بگیرند.

با استفاده از سلفون‌ها دیگر نیازی به جعبه‌ها و کارتون‌های بزرگ به منظور محافظت از محصولات نبوده و فضای کمتری نیز به هنگام انبار کردن، انتقال بارها به کامیون و ترانزیت‌ها اشغال می‌شود.

حفظ تراوت و تازگی مواد غذایی و خوراکی

یکی از دلایل اصلی فساد مواد غذایی در فروشگاه‌ها و انبارها استفاده از ظروف بسته بندی نامناسب است. سلفون بسته بندی در کنار خصوصیات و ویژگی‌های شاخص خود می‌تواند به خوبی از محصولات و مواد غذایی در برابر عوامل مخربی چون رطوبت، تغییرات دما و همچنین آلودگی‌ها محافظت کند. این نوع بسته بندی‌ها از نفوذ اکسیژن و هوا به داخل محتویات بسته جلوگیری کرده و ماندگاری محصولات غذایی را افزایش می‌دهند.

بر اساس تحقیقات انجام شده در صنعت بسته بندی، فیلم‌های بسته بندی همواره بهداشتی‌ترین متریال استفاده شده در محافظت از کالاها هستند.

برخورداری از قیمت کم و مقرون به صرفه

ظروف بسته بندی بسیاری در بازار وجود دارند که همواره هزینه‌های بسیاری برای محافظت از مواد غذایی و سایر محصولات برای شرکت‌های تولیدکننده دارند. در صورتی که سلفون بسته بندی در کنار کیفیت و سطح بهداشت بالای خود از قیمت بسیار کمتری دارد.

اگر شما هم به دنبال کم‌هزینه‌ترین و بهترین روش برای بسته بندی محصولات حساس به ویژه مواد غذایی هستید بهتر است از یک شرکت معتبر تولیدکننده ظروف بسته بندی، سلفون بسته بندی خریداری کنید. شرکت نادی پلاستیک با پندین سال سابقه کاری موفق و درخشان یکی از معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده انواع فیلم استرچ مواد غذایی، فیلم پلی الیفن، فیلم پلی اتیلن و… است.

سایر خصوصیات سلفون بسته بندی

از دیگر خصوصیات سلفون بسته بندی که همواره در گستره کارایی آن نقش بسیار زیادی دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ‌پذیری بالا
  • دارای خواص عایق‌بندی و آب‌بندی
  • مقاوم در برابر سایش و پارگی

سخن نهایی

سلفون بسته بندی یکی از پرفروش‌ترین متریال‌ها در صنعت بسته بندی است. خصوصیات سلفون بسته بندی در مقایسه با سایر متریال‌ها همچون شیشه، فلز و چوب بسیار زیاد بوده و در عین حال از هزینه‌های کمتری برخوردار است. انواع سلفون بسته بندی بر اساس ویژگی‌های مواد اولیه خود در بسته بندی محصولات مختلفی استفاده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *