اخبار

مراحل بسته بندی و آماده سازی زعفران صادراتی + ارزش غذایی زعفران و فواید آن

مراحل بسته بندی و آماده سازی زعفران صادراتی

زعفران گیاهی بسیار ارزشمند است که در سراسر جهان به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه به دلیل داشتن عطر و طعم خاص خود در تهیه بسیاری از مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زعفران با نام طلای سرخ شناخته می‌شود، چراکه این گیاه همواره از قیمت بسیار بالایی برخوردار است. مراحل بسته بندی و آماده سازی زعفران صادراتی با زعفران معمولی متفاوت است. در نوع صادراتی زعفران همواره از بسته بندی‌هایی با متریال خاص استفاده شده و در شرایطی خاص به سایر نقاط دنیا ارسال می‌شود.

زعفران ایران باکیفیت‌ترین و گران‌ترین زعفران در دنیا است، به همین دلیل سالیانه مقادیر بسیار زیادی زعفران به سایر نقاط دنیا از این کشور ارسال می‌شود. در ادامه این مقاله در مورد مراحل بسته بندی و آماده‌ سازی زعفران صادراتی به توضیحات بیشتری می‌پردازیم.

مراحل بسته بندی و آماده سازی زعفران صادراتی

زعفران و تاریخچه آن در ایران و جهان

گیاه زعفران از طریق پیاز زعفران رشد می‌کند. این نوع گیاه دارای ساقه و شش گل برگ به رنگ بنفش و 3 رشته کلاله به رنگ قرمز است. زعفران با نام علمی Crodcus Stativus شناخته می‌شود، پیاز این گیاه کروی بوده و به وسیله یک غشای قهوه‌ای رنگ پوشیده می‌شود. در بسیاری از موارد گل زعفران تا 30 سانتی‌متر نیز رشد می‌کند.

این گیاه پرخاصیت اغلب به عنوان ادویه غذایی استفاده می‌شود. زعفران یا زرپران به رنگ قرمز تیره بوده و به دلیل داشتن قیمت بسیار بالا طلای سرخ نامیده می‌شود.

تاریخچه طلای سرخ بسیار کهن و دیرینه بوده و به ایالت ماد ایران باز می‌گردد. زعفرانی که در مشهد کاشت و برداشت می‌شود همواره یکی از باکیفیت‌ترین زعفران در جهان است. قدمت زرپران به 3500 سال پیش باز می‌گردد.

همان گونه که در مطالب بالا گفته شد نام علمی زعفران کروکوس بوده و این واژه متعلق بر منطقه‌ای در نواحی سیلیسا دریای مدیترانه است.

منشا اصلی کشت طلای سرخ در ایران شهر همدان است. این شهر همواره یکی از شهرهای تویسرکان است که بهترین منطقه برای کاشت زعفران به شمار می‌رود.

زعفران چه ترکیباتی دارد؟

زعفران از موادی همچون کروسین، پیکروکروسین و سافرانال تشکیل شده است، هر یک از این ترکیبات به ترتیب در ایجاد رنگ، طعم و عطر تاثیر بسیار زیادی دارند. هر یک از مواد موجود در ترکیبات طلای سرخ فواید درمانی بسیاری دارند.

مهم‌ترین ماده کلاله کروسین نام دارد که به صورت کامل در آب حل شده و به همین جهت در فرمولاسیون بسیاری از داروها، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و… استفاده می‌شود. در حالت کلی زرپران از 150 نوع ترکیب مختلف تشکیل شده است.

ارزش غذایی طلای سرخ

در هر 100 گرم از طلای سرخ حدود 310 کیلوکالری انرژی، 65.37 گرم کربوهیدرات، 11.43 گرم پروتئین وجود دارد. افزون بر این مواد مقادیر بالایی از انواع ویتامین‌های ضروری و مورد نیاز بدن از جمله ویتامین B2، B3، B1 و همچنین ویتامین C و A وجود دارد.

البته نباید از مواد معدنی موجود در این گیاه گران‌قیمت و ارزشمند غافل شویم. زعفران علاوه بر ویتامین و پروتئین منبعی سرشار از مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، سدیم، پتاسیم، منیزیم و فسفر است.

مراحل آماده سازی زعفران صادراتی

مراحل آماده سازی طلای سرخ صادراتی همواره یکی از مسائل مهم در صادرات این گیاه به سایر کشورهای دنیا است. کشور ایران در چندین سال اخیر توانسته بیش از 95 درصد زعفران صادراتی دنیا را تامین کند. به دلیل باکیفیت بودن کشت زعفران در این کشور سالیانه بیش از 70 درصد از کل زعفران کشت شده به نقاط مختلف دنیا صادر می‌شود.

مراحل آماده سازی زعفران صادراتی

پاک سازی و جداسازی گیاه زعفران

در این مرحله از آماده سازی زعفران ابتدا تمامی ذرات خارجی، خاک، بقایای گیاه و سایر مواد را از خود زعفران جدا می‌کنند. در مراحل آماده سازی زعفران صادراتی برخی از نکات بسیار مهم باید رعایت شود تا در نهایت زعفران با بالاترین کیفیت آماده و بسته بندی شود.

آنالیز و بررسی آزمایشگاهی زعفران صادراتی

یکی از مشخصه‌های اصلی زعفران صادراتی داشتن لیبل آنالیز بر مبنای استانداردهای بین‌المللی است. این نوع گواهی بر اساس استانداردهای جهانی اخذ می‌شود. در مراحل آماده سازی زعفران صادراتی نیز فرایند بررسی و آنالیز آزمایشگاهی روی گیاه زعفران انجام شده و در نهایت گواهی مخصوصی برای آن صادر می‌شد که نشان‌دهنده کیفیت آن در سطح استانداردهای جهانی است.

توزین زعفران صادراتی

بعد از آنالیز آزمایشگاهی طلای سرخ خالص بر اساس حجم سفارشات و استانداردهای مشخص شده اندازه‌گیری می‌شود. بعد از توزین با توجه به حجم نهایی جداسازی شده و برای مرحله بسته بندی ارسال می‌شود.

مراحل بسته بندی زعفران صادراتی

بعد از انجام مراحل آماده سازی طلای سرخ صادراتی تمامی اقدامات مربوط به بسته بندی نظیر طراحی قالب بسته بندی، روش‌های مختلف بسته بندی و… صورت می‌گیرد. در بخش بسته بندی زعفران همواره اطلاعات مهم و مفید درباره این گیاه به شکلی استاندارد و مرتب روی بسته بندی درج می‌شود.

برخی اطلاعات بسیار مهم از جمله موارد زیر در بسته بندی طلای سرخ درج می‌شود:

  • نام محصول
  • وزن خالص محصول
  • تاریخ مصرف و تاریخ تولید
  • کشور صادرکننده
  • شرایط نگهداری و نحوه استفاده
  • شماره سری ساخت محصول
  • شماره پروانه ساخت
  • نشانی و آدرس شرکت تولید کننده

بسته بندی زعفران با بسته بندی سایر اقلام و کالاها تفاوت بسیار زیادی دارد، چراکه زعفران ماده‌ای حساس بوده و باید در شرایطی خاص جابه‌جا شود. در بسته بندی طلای سرخ از روش‌های مختلفی چون بسته بندی پوستی، بسته بندی شیریف و بسته بندی وکیوم استفاده می‌شود.

انتخاب حجم مناسب طلای سرخ صادراتی

تنظیم میزان حجم طلای سرخ با اندازه و ابعاد بسته بندی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بسته بندی‌های صادراتی زعفران می‌تواند در اندازه‌های مختلف کوچک و بزرگ طراحی شود. البته بر اساس آمارگیری‌های انجام شده بسته بندی‌های کوچک و سایز متوسط همواره طرفداران بیشتری در بازار جهانی دارند.

جعبه‌ گذاری (بسته بندی مادر)

یکی از مهم‌ترین مراحل بسته بندی طلای سرخ صادراتی بسته بندی مادر یا همان جعبه گذاری است. در این مرحله طراحان و متخصصین با مشارکت یک کارشناس فروش و بازاریابی یک طرح و رنگ‌بندی مناسب برای جعبه بسته بندی زعفران صادراتی انتخاب می‌کنند.

انتخاب ظروف بسته بندی متناسب با نیازهای روز مشتریان

گیاه زعفران باید در بسته بندی خود دور از نور آفتاب و رطوبت نگهداری شود تا به کلاله آن آسیبی وارد نشود. البته در بسیاری از موارد از بسته بندی‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود. ظروف شیشه‌ای به دلیل داشتن برخی خواص و ویژگی‌های ساختاری از کاهش میزان عطر و بوی زعفران در طولانی مدت جلوگیری می‌کنند. مرحله آسیاب زعفران بهتر است در آخر کار و قبل از استفاده انجام شود.

انتخاب ظروف بسته بندی زعفران صادراتی

انواع ظروف بسته بندی زعفران صادراتی

در مراحل بسته بندی و آماده سازی زعفران صادراتی باید از بسته بندی‌هایی با جنس و متریال مرغوب و باکیفیت استفاده شود. در فرایند بسته بندی زعفران از متریال‌های مختلف زیر استفاده می‌شود:

  • شیشه
  • فلز
  • کاغذ
  • چرم
  • سلفون
  • آلومینیوم
  • UPVC
  • پلاستیک و پلی اتیلن

مجوزهای لازم برای بسته بندی طلای سرخ صادراتی

در مراحل آماده سازه و بسته بندی طلای سرخ صادراتی باید از قبل مجوزهای مخصوص صادرات این گیاه را دریافت کنید. از جمله مجوزهای صادراتی عبارت‌اند از:

  • پروانه بهداشت
  • نشان سیب سلامت
  • برند و نشان تجاری

فواید و خواص درمانی زعفران برای سلامتی

زعفران گیاهی سرشار از مواد معدنی، ویتامین و پروتئین است. این گیاه ارزشمند و گران‌قیمت خوشبوترین و خوشمزه‌ترین ادویه‌ است که در انواع مواد غذایی مختلف استفاده می‌شود. مصرف طلای سرخ برای سلامتی و بهبود برخی بیماری‌ها فواید بسیاری دارد.

درمان افسردگی

بر اساس تحقیقات و مطالعات علمی انجام شده روی خواص گیاه زعفران، مصرف آن می‌تواند تا حد زیادی مشکلات روانی همچون افسردگی را درمان کند. زعفران با تولید ماده‌ای به نام سروتونین در بدن باعث می‌شود تا علائم مربوط به افسردگی به طرز چشمگیری کاهش یابد.

تقویت عملکرد قلب

بیماری‌های قلبی و عروقی یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که افراد با آن درگیر می‌شوند. یکی از بهترین راهکارها برای درمان بسیاری از بیماری‌های قلبی و تقویت سیستم عملکردی قلب مصرف زعفران خالص و اصل به همراه مواد غذایی است.

سخن نهایی

مراحل بسته بندی و آماده سازی زعفران صادراتی متفاوت‌تر از مراحل بسته بندی و آماده کردن زعفران‌های معمولی است. در زعفران‌های صادراتی همواره از بسته بندی‌هایی باکیفیت‌تر استفاده شده و همچنین در فرایند آنالیز آن تمامی استانداردهای جهانی نیز در نظر گرفته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *