دستهبندی نشده

همه چیز درباره بسته بندی چای

همه چیز درباره بسته بندی چای

آیا می‌دانید که محبوب‌ترین نوشیدنی در ایران چیست؟ بله چای! دقیقا هم به همین خاظر است که بسته بندی چای باید جذاب باشد و رقابت زیادی میان تامین‌کنندگان چای برای جلب توجه مشتری‌ها در ایران برقرار است. چای صرف نظر از یک نوشیدنی گرم و خوش طعم، خواص بسیار خوبی هم دارد. این نوشیدنی خوشبختانه در ایران در حجم بالایی کشت شده و در بسته بندی‌های متفاوت به سرتاسر کشور و حتی کشورهای خارجی ارائه می‌شود.

بسته بندی چای گاهی بزرگ و گاهی در اندازه‌های کوچک مثل چای کیسه‌ای انجام می‌گیرد. در این صورت به راحتی می‌توانید با کاربردهای متفاوت و در موقعیت‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنید. جالب است بدانید که بسته بندی چای در منزل هم امکان پذیر است. شما هم می‌توانید تولیدات بسته‌های چای را در خانه شروع کنید و یک شغل خانگی برای خود بسازید. در دوره پیشرفته امروزی، همه محصولات را می‌توان به صورت صنعتی بسته بندی کرد. برای اینکار می‌توانید از دستگاه بسته بندی چای نادی پک استفاده کنید. در ادامه با بسته بندی چای و دستگاه آن بیشتر آشنا می‌شویم.

مزایای بسته بندی چای

نباید فراموش کرد که چای هر چقدر هم خشک شود، باز هم نیاز است تا آن را در یک محیط خوب نگهداری کنیم تا از عواملی مثل رطوبت و گرما دور بماند. راحت‌ترین روش نگهداری درست چای توجه به بسته بندی آن است. بسته بندی چای اگر به درستی انجام گیرد، احتمال ورود میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا به داخل آن نزدیک به صفر خواهد شد.

انواع بسته بندی چای

بسته بندی چای به شکل‌های مختلفی انجام می‌گیرد و هر کدام برای موارد خاصی مصرف می‌شود. انواع بسته بندی‌های چای از نظر هزینه، شکل و اندازه باهم تفاوت دارند. معمولا ما چای را در فروشگاه به شکل جعبه‌های فلزی یا مقوایی می‌بینیم. کسانی که به دنبال یک شغل خانگی مناسب هستند، می‌توانند بسته بندی چای را به این شکل و بدون صرف هزینه‌های زیاد در منزل انجام دهند. در ادامه به برخی از رایج‌ترین روش‌های بسته بندی چای را مرور می‌کنیم.

بسته بندی شفاف چای

بسته بندی شفاف را می‌توان در نوع ساده‌ترین و ارزان‌ترین بسته‌ بندی‌های چای جای داد. در این بسته بندی از سلفون بسته بندی شفاف استفاده می‌کنند. در این صورت مواد داخل بسته بندی قابل مشاهده خواهد بود. همچنین چای بدون تماس با هوا باقی خواهد بود و سلامت آن به خوبی حفظ می‌شود.

در این روش، برند و مشخصات محصول را معمولا در پشت بسته شفاف می‌چسبانند. گاهی هم ممکن است تنها یک طرف بسته بندی را با سلفون شفاف و طرف دیگر را با سلفون رنگی بسته بندی کنند. بر روی این سلفون رنگی نام برند، توضیحات و طرز دم کردن چای چاپ می‌شود. این روش بسته بندی با دستگاه‌ بسته بندی شیرینگ و به سادگی قابل انجام است.

بسته بندی پاکتی چای

بسته بندی پاکتی رایج‌ترین بسته بندی چای است. در این روش چای در تازه‌ترین حالت خود باقی می‌ماند؛ بدون اینکه رطوبت و گرما اثری روی آن داشته باشند. می‌توان بسته بندی شفاف، متالایز و کرافت را در گروه این نوع بسته بندی جای داد؛ با این تفاوت که در هنگام ساختن ظرف نگهدارنده چای از دوخت حرارتی کمک می‌گیرند تا محصول به شکل پاکت دربیاید. در برخی از پاکت‌ها قسمتی به نام زیپ قرار می‌دهند تا باز و بسته کردن پاکت چای به آسانی صورت بگیرد. اندازه‌ بسته بندی‌های پاکتی متنوع بوده و می‌توانید متناسب با نیاز خود بسته مناسب را خریداری کنید.

بسته بندی چای کیسه‌ای

همگی با بسته بندی چای کیسه‌ای آشنا هستیم. برای تولید چای در این نوع بسته بندی باید از دستگاه بسته‌ بندی چای استفاده کرد. در این روش همان طور که از نامش پیداست، چای را داخل یک کیسه کوچک لفاف‌دار یا بدون لفاف قرار می‌دهند. سپس آن را با یک کیسه سلفونی می‌پوشانند. این کیسه سلفونی ممکن است شفاف یا غیر شفاف باشد. در نهایت لوگو و اطلاعات محتویات کیسه را  بر روی محافظ سلفونی یا کاغذی چای کیسه‌ای چاپ می‌کنند‌. معمولا از این نوع بسته بندی درمسافرت‌ها و زمانی که تک نفره هستیم، استفاده می‌کنیم. همچنین چای کیسه‌ای باعث می‌شود تا چای را سریع‌تر آماده کنیم.

بسته بندی چای فله

مطمئن‌ترین بسته بندی چای مربوط به بسته بندی چای فله است. در این روش از نایلون چند لایه و ضخیم استفاده می‌کنند؛ در این صورت ارتباط اکسیژن و رطوبت با چای کاملا قطع می‌شود و چای سالم و مثل روز اولش باقی می‌ماند. همچنین از دیگر مزایای این نوع بسته بندی می‌توان به عدم تماس نور خورشید با چای اشاره کرد. اگر دوست داشتید می‌توانید این نوع بسته بندی چای در منزل را شروع کنید.

بسته بندی متالایز

اگر می‌خواهید چای شما تا سال‌ها بدون تغییر باقی بماند، توصیه می‌کنیم از روش بسته بندی متالایز استفاده کنید. سلفون متالایز در واقع یک سلفون پوشانده شده با آلومینیوم است که باعث می‌شود نور و حرارت به محصول نرسد. با ویژگی عایق حرارتی این بسته بندی، چای ماندگاری بالاتری پیدا می‌کند.

نکات لازم جهت بسته بندی چای در منزل

همانطور که گفته شد، بسته بندی چای یک پروسه‌ بسیار آسان است که می‌توانید آن را در منزل با رعایت نکات لازم انجام دهید. نکته مهم این است که رنگ، عطر و بو و خواص چای به نوع بسته بندی آن بستگی دارد و باید نکات لازم در بسته‌بندی به خوبی رعایت شود. در هنگام انجام این کار حتما به کیفیت مواد بسته بندی و ویژگی‌های آن توجه کنید. بهتر است از مواد رطوبت پذیر و نازک نظیر کیسه‌های کاغذی استفاده نکنید. همچنین کیفیت سلفون و مشخصات مورد نیاز مثل لوگو، خواص و ترکیبات آن فراموش نشود.

نکته: در هنگام بسته بندی دمنوش‌ها نام انگلیسی و فارسی گیاه درج شود.

نحوه چاپ بر روی بسته بندی چای

برای چاپ جزئیات محصول بر روی بسته بندی می‌توانید از دستگاه‌های مختلف مانند فلسکو و هلیوگراور استفاده کنید. با استفاده از هر دو دستگاه می‌توان بر روی مواد پلاستیکی نظیر سلفون چاپ انجام داد اما دستگاه هلیوگراور کیفیت بهتری ارائه می‌دهد. به همین علت حتی ریزترین مشخصات را می‌توان بر روی بسته‌ بندی چای چاپ کرد.

جمع بندی

چای از جمله مهم‌ترین محصولاتی است که در ایران تولید می‌شود. این نوشیدنی بسیار پر طرفدار در مهمانی‌ها، محل کار، صبحانه و به طور روزمره مصرف می‌شود. طبق آمارهای به دست آمده، ایران چهارمین کشور چای‌خور جهان است. چای ایرانی با تنوع و کیفیت خود توانسته جزو برترین برندهای دنیا شود. لازم است تا پس از کشت و برداشت چای، به نگهداری آن هم اهمیت زیادی داده شود؛ چرا که اگر به خوبی نگهداری نشود، تازگی و عطر خود را از دست می‌دهد. برای نگهداشتن تازگی چای توجه به بسته بندی آن مهمترین نکته است.

برای بسته بندی چای در بهترین حالت ممکن لازم است که از دستگاه‌های استاندارد و باکیفیت بسته‌بندی استفاده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درستگاه‌های بسته‌بندی چای، می‌توانید با مشاورین نادی پک مشورت نمایید.