دستهبندی نشده

انواع بسته بندی ادویه جات

انواع بسته بندی ادویه جات

احتمالا شما هم به این دیدگاه کرده‌اید چرا ادویه جات بسته‌بندی چندان خوبی در ایران ندارند؛ در حالیکه می‌توان انواع بسته بندی ادویه جات را طراحی و استفاده کرد و با این کار میزان فروش و بازاریابی این محصولات را بسیار بیشتر کرد. متاسفانه در مورد ادویه جات بسته بندی‌های چندان متنوعی را شاهد نیستیم و معمولا از بسته‌بندی‌های ساده برای توزیع این محصولات استفاده می‌شود.

انواع ادویه‌های ایرانی و خارجی طعم خاصی دارند و جایگاه ویژه‌ای هم در دنیا به خود اختصاص  می‌دهند‌. همان طور که می‌دانیم، برای حفظ تازگی و عطر ادویه‌ها باید آن‌ها را در بسته بندی مناسب قرار دهیم. انواع بسته‌بندی ادویه جات متفاوت است و بر اساس مواد اولیه مثل پاکت کاغذی، نایلون و ظروف پلاستیکی تقسیم‌بندی می‌شوند. انتخاب نوع بسته بندی در برنامه‌ریزی طراحی و خرید خط تولید ادویه‌جات و افزایش فروش اهمیت دارد. در این مقاله در مورد انواع بسته بندی در ادویه جات و نکات مربوط به هر روش توضیح می‌دهیم.

معرفی انواع بسته بندی ادویه جات

تنوع بسته‌ بندی ادویه جات زیاد است و این محصولات بر حسب نیاز مشتری و بازار بسته بندی می‌شوند‌. پارامترهای تاثیرگذار در انتخاب انواع بسته بندی ادویه جات عبارتند از:

  • هزینه بسته بندی
  • جنس بسته‌ بندی
  • تاثیر بسته بندی ادویه بر کیفیت آن
  • شکل بسته بندی
  • استفاده از دستگاه بسته بندی مناسب
  • نیاز بازار
  • میزان رقابت موجود در میان عرضه‌کنندگان

در ادامه انواع بسته بندی های موجود برای ادویه جات را معرفی می‌کنیم.

بسته بندی پلی اتیلنی ادویه(نایلونی و نایلکسی)

پلی اتیلن شاید ارزان‌ترین نوع بسته بندی ادویه جات است. این نوع بسته بندی در بین عموم به عنوان بسته بندی نایلونی یا نایلکس شناخته می‌شود. این روش بسته بندی بسیار آسان است. در برخی موارد از دو لایه نایلکس برای اطمینان از سلامت بسته بندی استفاده می‌کنند. اگر برای خرید ادویه به فروشگاه یا عطاری‌ها مراجعه کنید، انواع فلفل، زرد چوبه و… را معمولا در این نوع بسته بندب تحویل می‌گیرید.

بسته بندی سلفونی ادویه جات

بسته بندی سلفونی یکی از پر مصرف‌ترین متریال برای انواع بسته بندی ادویه‌جات است. در اکثر فروشگاه‌های مواد غذایی از این نوع بسته بندی برای فروش ادویه‌ها استفاده می‌کنند. کیفیت و نوع سلفون‌ها متفاوت است و در انواع سلفون opp، سلفون bopp، سلفون cpp وجود دارند. همچنین نوع شفاف، مات یا پوشیده و یا نوع ترکیبی آن‌ها در بازار موجود هستند. بسته‌بندی سلفون شفاف باعث می‌شود تمام محتویات محصول را ببینید.

روش بسته بندی متالایز برای ادویه

برای بسته بندی مقاوم‌تر از سلفون متالایز استفاده می‌کنند. سلفون متالایز و یا فویل، از ورقه‌های نازک آلمینیومی تشکیل می‌شود و امروزه جایگاه خوبی در صنعت بسته بندی دارد. تقریبا ضخامت ورقه آلمینیومی بسته‌های متالایز بین ۷ تا ۱۲ میکرون است. این ورقه‌ها را با ترکیبی از سلفون می‌سازند. به طور مثال می‌توان از این‌ نوع بسته بندی در محصولاتی مثل چیپس و کیک اشاره کرد. این نوع بسته بندی به دلیل استفاده از فلز و مقاومت بیشتر، معمولا هزینه‌ بیشتری نیز دارد.

استفاده از لفاف بسته بندی

یکی دیگر از انواع بسته بندی ادویه جات، استفاده از لفاف بسته بندی است. لفاف بسته بندی که در انواع محصولات صنعتی دیده می‌شود، برای بسته بندی ادویه‌جات شاید کاربرد کمتری داشته باشد. لفاف‌های بسته بندی رولی یا دوخت یک طرفه را شاید در بعضی از موارد برای بسته بندی ادویه‌ها دیده باشید.  این نوع بسته بندی را می‌توانید در انواع محصولات غذایی، مثل بیسکوییت هم مشاهده نمایید.

ساشه بسته بندی تک نفره

ساشه‌ها بسته بندی‌های کوچک و تک نفره هستند. از این نوع بسته بندی در سفر و مکان‌هایی مثل هتل و رستوران استفاده می‌کنند. در مورد ادویه جات این نوع بسته بندی هم زیاد رایج نیست؛ در حالی که با توجه به نیاز استفاده از ادویه جات در مسافرت، کمپینگ و…، شاید بتواند جذابیت خوبی برای مشتری ایجاد کند.

بسته بندی پاکت مقوایی ادویه

استفاده از مقوا یکی از قدیمی‌ترین انواع بسته بندی ادویه جات است. امروزه می‌توان با استفاده از طراحی‌های رنگی و جذاب از مقوا به شکل‌های متنوع‌تری برای بسته بندی ادویه‌ها استفاده کرد.

مزایای انواع بسته بندی ادویه جات

بسته بندی ادویه جات، مانند بسیاری از کالاهای دیگر، یک امر ضروری در تولید و عرضه این محصولات است. مزایایی بسته بندی ادویه جات را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • بسته بندی مناسب باعث می‌شود تا علاوه بر رعایت بهداشت مواد غذایی، عطر و طعم ادویه حفظ شود.
  • ظاهر زیبا و تمیز بسته بندی نیز باعث می‌شود مشتری اعتماد بیشتری به محصول داشته باشد و فروش محصول بیشتر خواهد شد.
  • اطلاعاتی مانند تاریخ تولید و انقضا، روش مصرف و کیفیت محصول می‌تواند بر روی بسته بندی چاپ شود.
  • می‌توانید با طراحی لوگو فروش برند خود را بالا ببرید. همچنین یک بسته بندی خلاقانه به تبلیغ محصول کمک می‌کند. با توجه به افزایش صنایع غذایی، رقابت شما با سایر تولید کنندگان بیشتر خواهد شد؛ بنابراین لازم است با استفاده از دستگاه بسته بندی مناسب و استفاده از روش‌های جدید بسته‌بندی، ارزش برند خود را بالا ببرید.

استانداردهای لازم برای بسته بندی ادویه

برای طراحی بسته بندی لازم است استانداردهای مشخص بسته‌بندی را رعایت کنید. در انواع بسته بندی ادویه‌جات باید بهداشت به شکل کامل رعایت شود به این منظور، مهمترین کار ایت است که از متریال‌های مناسب برای بسته بندی استفاده کنید. بدون شک سلامت و بهداشت محصول اعتبار برند را بالا خواهد برد. همچنین بسته‌بندی باید به گونه‌ای باشد که حمل و نقل آن به راحتی صورت گیرد و طریقه مصرف آن را دشوارتر نکند.

 طراحی بسته بندی ادویه جات

برای طراحی انواع بسته بندی ادویه جات سعی کنید خلاقیت به خرج دهید تا محصول شما در بین برندهای دیگر بدرخشد. برای لایه‌ رویی بسته‌بندی می‌توانید به وسیله انواع روش‌های چاپ، لوگو و مشخصات ادویه‌ را چاپ کنید. از روش‌های متداول برای چاپ بسته بندی می‌توان به چاپ هلیو و چاپ فلکسو اشاره کرد.

  • چاپ هلیو: چاپ هلیو یکی از باکیفیت‌ترین روش‌های چاپ برروی پلی پروپیلن است. انواع چاپ بر روی بسته‌های پلاستیکی و سلفونی با چاپ هلیو به‌راحتی امکان پذیر است.
  • چاپ فلسکو: چاپ فلسکو بیشتر برای چاپ بر روی مواد پلاستیکی به کار می‌رود اما قابلیت چاپ بر روی انواع متریال‌ها را ممکن می‌سازد.

دستگاه بسته بندی مناسب برای ادویه

انواع بسته بندی ادویه جات به انتخاب روش درست بسته بندی و متریال‌های آن محدود نمی‌شوند؛ باید از یک دستگاه مناسب نیز برای استحکام و دقت بیشتر بسته بندی استفاده کنید. دستگاه بسته بندی ادویه جات به عنوان یک وسیله برای چیدن، پر کردن و دوخت بسته به کار گرفته می‌شود.

نکات مهم بسته بندی ادویه جات

در هنگام بسته بندی ادویه جات، لازم است که نکات زیر در نظر گرفته شوند:

  1. در مرحله اول بسته بندی ادویه جات به انتخاب یک متریال درست توجه کنید. جنس ماده بسته بندی باید به گونه‌ای باشد که از ورود هوا و آب به داخل بسته جلوگیری کند.
  2. استانداردهای بهداشتی را به خوبی رعایت کنید؛ مثلا استفاده از مواد بازیافتی در بسته بندی از نظر بهداشت ممنوع اعلام شده است.
  3. حتما به اندازه و روش بسته بندی توجه کنید. اندازه پاکت یا بسته ادویه جات باید متناسب با نیاز مشتری باشد. سعی کنید بسته بندی ادویه جات را در اندازه‌های مختلف، کوچک و بزرگ تولید کنید.
  4. در یک بسته بندی، طراحی و رنگ‌های استفاده شده در آن به اندازه کیفیت ادویه در خرید محصول موثر خواهد بود. هر چقدر از طراحی‌های خلاقانه و خاص بهره بگیرید، قطعا تاثیر زیادی در فروش شما می‌گذارد.

جمع بندی

ادویه جات مختلف در ایران و البته سراسر جهان، جایگاه ویژه‌ای دارند؛ به طوری که یافتن غذایی که در آن از ادویه‌های مختلف استفاده نشود، بسیار دشوار است. در بین ادویه‌های مختلف، زرد چوبه و کاری زعفران، شهرت جهانی دارند؛ دو محصولی که در ایران با حجم بالا تولید می‌شوند؛ بنابراین بسیار مهم است که به بسته بندی این محصولات نیز به اندازه کافی توجه شود تا بازارهای بیشتری را شامل شود.

برای رسیدن به یک کیفت عالی در بسته بندی ادویه جات، لازم است که از دستگاه‌های مناسب و استاندارد نیز استفاده نمایید. برای آشنایی بیشتر با انواع دستگاه مناسب برای بسته‌بندی ادویه، با کارشناسان نادی پک در تماس باشید.