مقاله

تفاوت سیل وکیوم خطی و روتاری

سیل وکیوم خطی و روتاری

یکی از مهم ترین دستگاه های بسته بندی، دستگاه سیل وکیوم است که برای بسته‌بندی، انواع مواد غذایی، صنایع دارویی، مواد شیمیایی، صنعت لاستیک و پلاستیک و… مورد استفاده قرار میگیرد. این دستگاه با عمل تخلیه هوای داخل بسته بندی، باعث افزایش ماندگاری محصولات و حفظ تازگی و کیفیت آنها می‌شود و همین امر باعث افزایش محبوبیت دستگاه، در بین طرفداران در حوزه بسته بندی شده است. قصد داریم در این مقاله در مورد دستگاه وکیوم خطی و روتاری و تفاوت این دو باهم توضیحاتی ارائه دهیم. برای شناخت بیشتر این دو نوع دستگاه تا انتهای مقاله با ما در  نادی پک همراه باشید.

انواع دستگاه سیل وکیوم

دستگاه‌های سیل وکیوم نادی‌پک در سه مدل نیمه‌اتومات، تمام‌اتومات و سیل‌وکیوم رومیزی با آخرین فناوری‌های روز تولید می‌شوند. دستگاه‌های سیل‌ وکیوم نادی‌پک با کارکرد دقیقی که دارند، بسته‌بندی بی‌نقصی ارائه می‌کنند.  دستگاه بسته بندی سیل وکیوم قابلیت بسته بندی انواع ظروف پلاستیکی در جنس های PET، PP، PE و … را در اشکال مختلف دارد. روش کار این دستگاه ها بسیار راحت بوده و افراد به راحتی می توانند از آن ها در محیط های کارگاهی، کترینگ ها، فروشگاه های مواد پروتئینی، آبمیوه فروشی ها، کارگاه های بسته بندی مواد لبنی و… استفاده کنند. در اینجا بیشتر با دستگاه سیل وکیوم روتاری و سیل وکیوم خطی آشنا می‌شویم.

 

دستگاه سیل وکیوم رومیزی نادی پک

دستگاه سیل وکیوم رومیزی نادی پک

دستگاه سیل وکیوم روتاری

دستگاه سیل دوار یا چرخشی که معمولا روتاری نامیده می شود. دارای قالب دو طرفه ای می باشد که در هر دو طرف آن ظرف قرار می گیرد. دستگاه سیل وکیوم روتاری، با قابلیت وکیوم و تزریق گاز (MAP) با قالب چرخشی برای محصولات غذایی بسیار مناسب است. این دستگاه در قسمت قالب، دارای سیستم بالابر است. به این شکل که بعد از بسته‌بندی محصول، سینی می‌چرخد و بالابر قالب، ظرف را بالا برده و اپراتور به راحتی می‌تواند آن را بردارد. همین روند به ظاهر ساده، موجب تسریع در فعالیت اپراتور خواهد شد.

این دستگاه برای صنایعی که از ظروف یکبار مصرف برای بسته‌ بندی محصولات مختلف استفاده می کنند، مناسب است و همچنین می‌توانید برای بسته بندی از دو یا چند قالب استفاده کنید. این دستگاه می‌تواند ظرف‌هایی با حداکثر ارتفاع ۱۰۰ میلی‌متر را بسته‌بندی کند. حداکثر عرض فیلم دستگاه نیز ۴۸۰ میلی‌متر است.

دستگاه سیل وکیوم خطی

دستگاه سیل وکیوم خطی یکی دیگر از دستگاه های با کیفیت و به روز شرکت نادی پک است که بیشتر در صنایع و کارخانجات بزرگ، در خطوطی که تیراژ و یا سرعت بسته بندی بسیار بالا باشد، از دستگاه سیل وکیوم خطی استفاده می شود که بصورت تک لاین، دو لاین، سه لاین و چهار لاین ساخته می شوند که با این وجود از نیروی انسانی کمتری استفاده می‌شود. به دستگاه سیل وکیوم خطی، دستگاه سیل وکیوم ریلی هم گفته می شود.

عملکرد این دستگاه نیز به این صورت است که با قابلیت وکیوم و تخلیه هوای داخل بسته بندی، آن را مهر و موم می‌کند، به عبارت دیگر در ابتدای امر ظروف را بر روی ریل یا نقاله قرار می دهند، در مرحله بعد ظرف ها به شکل کاملا خودکار به داخل قالب هدایت می شوند و تحت فرایند پرس قرار می گیرند.

در نهایت برای تکمیل فرایند، ظروف بسته بندی شده را تحت فرایند سیل وکیوم قرار می دهند. حرارت مورد نیاز برای بسته بندی در این دستگاه از طریق المنت های برق تولید می شود و باعث می شود سلفون یا فویل های آلومینیومی در دهانه ظروف پرس شوند.

پس از اینکه عملیات سیل انجام شد، ظروف بسته بندی شده از روی ریل خارج می شوند. تعداد قالب های مورد استفاده در این دستگاه بیشتر است‌ و در نتیجه سرعت بسته بندی محصولات افزایش می یابد.

 

نمونه ای از بسته بندی توسط دستگاه سیل وکیوم

نمونه ای از بسته بندی توسط دستگاه سیل وکیوم

تفاوت دستگاه سیل وکیوم خطی و روتاری

بسته بندی خلاء بدون شک یکی از کارآمدترین و ایمن ترین فرآیندها برای حفظ مواد غذایی است. به همین دلیل یک دستگاه بسته بندی وکیوم خوب ابزاری ضروری برای شرکتی است که با بسته بندی مواد غذایی سروکار دارد.

با توجه به اینکه شباهت های دستگاه سیل وکیوم خطی و روتاری بسیار است، اما تفاوت های بین این دو دستگاه وجود دارد: از جمله این تفاوت ها عبارتند از:

  • دستگاه سیل وکیوم خطی برای ظروف با سطح مقطع زیاد و ارتفاع کم کاربرد دارد در صورتی که در دستگاه روتاری برای سطح مقطع کم با ارتفاع زیاد کاربرد دارد.

 

  • سرعت بسته بندی، دستگاه سیل وکیوم خطی یک و دو لاین با دستگاه روتاری برابر است، اما در سایر لاین ها، سرعت بسته بندی دستگاه خطی بیشتر است و همین امر باعث می‌شود که تعداد بسته بندی توسط دستگاه خطی چند لاین نیز بیشتر شود.

 

  • دستگاه سیل وکیوم خطی برای صنایع و کارخانجات بزرگ قابل استفاده است؛ اما دستگاه بسته بندی روتاری را می‌توان در صنایع کوچکتر هم استفاده کرد.
  • دستگاه سیل وکیوم خطی برای نصب به فضا و مکان بزرگتری نیاز دارد، در حالی که دستگاه روتاری فضای کمتری را اشغال می‌کند.

 

  • برای استفاده از دستگاه وکیوم خطی از نیروی انسانی کمتری استفاده می‌شود، در حالی که دستگاه روتاری به نیروی انسانی بیشتر و اپراتوری با سرعت بالا نیاز دارد.

 

  • دستگاه های سیل وکیوم خطی قابلیت نصب سیستم تزریق گاز، وکیوم و تزریق گاز بر روی هر لاین و امکان نصب تاریخ زن و یا جت پرینتر وجود دارد. در دستگاه سیل وکیوم روتاری امکان استفاده از موتور پمپ وکیوم با ظرفیت 40،100،200 مترمکعب در صورت سفارش وجود دارد.

 

  • برق مصرفی در دستگاه روتاری سه فاز است و در دستگاه سیل وکیوم خطی،می‌تواند تک فاز یا سه فاز باشد.
  • قالب دستگاه سیل وکیوم خطی با توجه به شکل و سایز ظرف مورد نظر ساخته می شود. قالب دستگاه روتاری به شکل چهار گوش، لیوانی و.. است.

سخن پایانی

بسته بندی وکیوم در جامعه مدرن امروزی برای صنایع غذایی نیاز است. دستگاه بسته بندی خلاء مواد غذایی را تازه و دست نخورده بسته بندی می کند. زمانی که بسته می شود، طعم اصلی حفظ می شود، ماندگاری آن افزایش می‌یابد و زندگی ما را غنی تر می کند. ما انواع دستگاه های بسته بندی وکیوم را با توجه به نیاز، به مشتری ارائه می دهیم. در اینجا درمورد دستگاه سیل وکیوم خطی و سیل وکیوم روتاری صحبت کردیم، در صورتی‌که سوال یا ابهامی در مورد هر نوع دستگاهی دارید با ماتماس بگیرید تا مشاوران و کارشناسان ما به بهترین شکل ممکن شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *