دستهبندی نشده

بررسی تفاوت خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

بررسی تفاوت خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

زمانی که بحث از دستگاه‌ها و ماشین‌آلات بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک می‌شود، نکات چالش برانگیزی از قبیل تفاوت و برتری هر یک از این دو نوع دستگاه‌ها و مهم‌تر از همه خط تولید آن‌ها به ذهن افراد خطور می‌کند! خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک از نظر عملکرد و میزان بازدهی و حتی میزان هزینه‌ها با یکدیگر تفاوت‌های آشکاری دارند.

همان گونه که از نام خطوط تولید دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک پیداست، این نوع دستگاه‌ها برای بسته بندی انواع محصولات نیاز به اپراتور نداشته و به صورت اتوماتیک کلیه فرایندهای بسته بندی را انجام می‌دهند. اصلی‌ترین تفاوت خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در میزان بسته بندی محصولات است. در ادامه این مطلب از نادی پک از نظر جنبه‌های مختلف این دو نوع خط تولید را مقایسه خواهیم کرد.

آشنایی با انواع خط تولید بسته بندی

در حالت کلی خط تولید بسته بندی امروزه به سه نوع زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • خط تولید بسته بندی انسانی
  • خط تولید بسته بندی نیمه اتوماتیک
  • خط تولید بسته بندی اتوماتیک

بحث اصلی ما مربوط به تفاوت خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک است، اما به منظور پوشش تمامی موارد در این بخش در مورد خطوط تولید بسته بندی انسانی هم صحبت خواهیم کرد.

خط تولید بسته بندی انسانی

خطوط تولید بسته بندی که تنها نیروی انسانی در آن‌ها حضور داشته باشد با نام خط تولید انسانی شناخته می‌شوند. این دسته از خطوط تولید جزو قدیمی‌ترین روش‌های بسته بندی به شمار می‌روند. در خطوط بسته بندی انسانی تمامی فرایندهای مهم بسته بندی توسط نیروی انسانی انجام می‌شود. به عبارتی نیروی انسانی نقش اساسی را در بسته بندی محصولات در این نوع خطوط دارند.

خط تولید بسته بندی اتوماتیک

پیشرفته‌ترین و سریع‌ترین نوع خط تولید بسته بندی، خط تولید دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک است. در چنین خطوط تولیدی، بسیاری از فرایندهای سخت و پیچیده بسته بندی توسط این دستگاه‌های اتوماتیک و مدرن صورت می‌گیرد. اگر امروزه به برخی شرکت‌های بسته بندی معتبر مراجعه کنید متوجه حضور دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و پیشرفته در خط تولید آن‌ها خواهید شد!

خط تولید بسته بندی نیمه اتوماتیک

قبل از بررسی تفاوت خط تولید دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک سعی کرده‌ایم ویژگی‌ها و کارایی هر یک از این خطوط تولیدی را معرفی کنیم. خط تولید بسته بندی نیمه اتوماتیک همان طور که از نامش پیداست شامل برخی تجهیزات بسته بندی نیمه اتوماتیک است.

تفاوت این دو نوع خط بسته یعنی خطوط بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک دقیقا به میزان همکاری کارکنان بستگی دارد. البته منظور از میران همکاری کارکنان همان حضور یا عدم حضور آن‌ها در خطوط بسته بندی است. در خطوط بسته بندی نیمه اتوماتیک از نیروی انسانی کمتری نسبت به خطوط بسته بندی انسانی استفاده می‌شود. اما تعداد نیروی انسانی حاضر در خطوط بسته بندی اتوماتیک کمتر از نیروی انسانی در خطوط بسته بندی نیمه اتوماتیک است.

تفاوت خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک از نظر مزایا

صاحبان کسب‌و‌کارهای فعال در حیطه بسته بندی محصولات، همواره قبل از تغییر خط بسته بندی خود از نیمه اتوماتیک به اتوماتیک لازم است تا با تفاوت‌های این دو نوع خط آشنا شوند.

سرعت تولید و بسته بندی بیشتر در خطوط اتوماتیک

اولین و بزرگ‌ترین تفاوت خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در میزان و سرعت بسته بندی محصولات است. در خطوط بسته بندی اتوماتیک به علت استفاده از دستگاه‌های بسته بندی مدرن و تمام اتوماتیک پروسه بسته بندی محصولات با سرعت بسیار بیشتری انجام می‌شود. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌هایی که حجم سفارشاتی بالایی دارند همواره از خطوط بسته بندی اتوماتیک بهره می‌برند.

اما خطوط بسته بندی نیمه اتوماتیک برای سفارشات با حجم متوسط مناسب هستند؛ زیرا سرعت بسته بندی در این خطوط به مراتب کمتر است.

کنترل کیفیت و بهبود آن به صورت اتوماتیک

دومین تفاوت خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک این است که خطوط بسته بندی اتوماتیک فرایند کنترل و بررسی کیفیت بسته بندی‌ها را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند. به همین دلیل از این نظر خطوط تولید اتوماتیک در زمان کمتری فرایند بسته بندی محصولات را به اتمام می‌رسانند.

در مقابل در خطوط تولید نیمه اتوماتیک و انسانی، فرایند کنترل کیفی بسته بندی محصولات توسط نیروی انسانی انجام می‌شود؛ این کار علاوه بر نیاز به زمان بیشتر، نیازمند هزینه‌های بالاتری است!

کاهش خطرات جانی در خطوط بسته بندی اتوماتیک

یکی از اصلی‌ترین دلایل برتری خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک نسبت به نیمه اتوماتیک، کمتر بودن جراحات و خطرات جانی کارکنان است. یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به خطوط بسته بندی نیمه اتوماتیک، آسیب‌های ارگونومیک نیروی انسانی مشغول در این خطوط بود که خوشبختانه این امر در خطوط بسته بندی اتوماتیک دیده نمی‌شود!

اصلی‌ترین کاربرد خطوط بسته بندی اتوماتیک به فرایندهای تکراری، پیچیده و خسته کننده مربوط می‌شود. در حالی که خطوط بسته بندی نیمه اتوماتیک تنها برای بسته بندی‌های ساده مناسب هستند.

کاهش هزینه‌های بسته بندی با دستگاه‌های اتوماتیک

در نهایت باید در بحث تفاوت خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک باید به این نکته خیلی مهم اشاره کنیم که هزینه‌های بسته بندی و تولید با دستگاه‌های اتوماتیک به میزان زیادی کاهش می‌یابد. به بیانی واضح‌تر شما با راه‌اندازی خط بسته بندی دستگاه‌های پیشرفته اتوماتیک علاوه بر افزایش بازدهی شرکت خود می‌توانید هزینه‌‌های مربوطه را به میزان زیادی کاهش دهید!

یکی از دلایل اصلی کاهش هزینه‌ها در خطوط بسته بندی اتوماتیک، استفاده کمتر از نیروی انسانی و همچنین کاهش خطاهای رایج انسانی در فرایند بسته بندی است.

کلام آخر

آشنایی با چندین مورد از تفاوت خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک به تمامی صاحبان کسب‌و‌کارهای مرتبط با این صنعت کمک می‌کند تا با صرف هزینه‌‌های کمتر بهترین و بیشترین بازدهی را داشته باشند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بسته بندی معتبر تماما از دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک بهره می‌برند؛ به همین دلیل می‌توانند محصولات را با بهترین کیفیت بسته بندی کرده و به بازار عرضه کنند.

شرکت نادی پک اولین و بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده انواع تجهیزات و ماشین‌آلات بسته بندی در ایران است که با تکیه بر تکنولوژی‌های روز دنیا و تخصص کادر مجرب خود توانسته بهترین و باکیفیت‌ترین دستگاه‌ها را به بازار ایران و سایر کشورهای دنیا ارائه کند.