دستهبندی نشده

انواع بسته‌بندی‌های دوستدار محیط زیست

بسته بندی دوست دار محیط زیست

همانطور که می‌دانید، امروزه با توجه به جمعیت حال حاضر کره‌ی زمین و زباله‌ای که به‌واسطه‌ این جمعیت تولید می‌شود، آسیب زیادی به محیط زیست وارد می‌کند. از این رو برای جلوگیری از آسیب دیدن محیط زیست محصولات را به گونه‌ای بسته‌بندی می‌کنند که در زمان استفاده آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود که به این نوع از بسته‌بندی‌ها، بسته‌بندی دوستدار محیط زیست گفته می‌شود. باید این نکته را خاطر نشان کرد که ما نمی‌توانیم میزان دوستدار محیط زیست بودن یک بسته‌بندی را تعیین کنیم چراکه این امر، به ماده‌ی اولیه‌ی به کار برده شده در زمان تولید وابسته است. 

اما به طور کلی این بسته‌بندی‌ها به گونه‌ای است که هیچ آسیبی به انسان و محیط زیست وارد نکرده و برای هیچ جانداری مضر نیستند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع بسته‌بندی‌های دوستدار محیط زیست آشنا نموده و توضیحاتی را در این باره ارائه دهیم.

انواع بسته‌بندی دوستدار محیط زیست

حال که با تعریف بسته‌بندی‌های دوستدار محیط زیست آشنا شده‌اید، باید گفت که این بسته‌بندی دارای انواع مختلفی است که می‌توانید از هر نوعی برای محصولات خود استفاده کنید. بسته‌بندی دوستدار محیط زیست در انواع مختلف زیر وجود دارد:

  • مقوایی
  • کاغذی
  • نشاسته ذرت
  • بادام زمینی بسته‌بندی دوستدار محیط زیست
  • پلاستیک محلول در آب
  • پارچه‌ی ارگانیک
  • بامبو
  • دستمال کاغذی فاقد اسید
  • کاغذ کرافت

در ادامه به بررسی دقیق‌تر انواع بسته‌بندی‌های دوستدار محیط زیست می‌پردازیم.  

بسته‌بندی سازگار با محیط زیست از نوع مقوایی

از مقواها به وفور برای بسته‌بندی کردن کالاها و محصولات خانگی استفاده می‌شود چراکه این ماده قابلیت بازیافت دارد. مقواها خود به دو نوع مختلف نیز تقسیم می‌شوند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

تخته کارتن بسته بندی

یکی از انواع کاربردی مقواها، تخته کارتن‌ها هستند که سازگاری بسیاری با محیط زیست داشته و علاوه بر این مورد، به راحتی قابل بسته‌بندی هستند. تخته کارتن دارای یک طرف صاف بوده که برای چاپ طرح‌ها، عکس ونوشته بسیار مناسب است؛ این ویژگی در تخته کارتن موجب شده تا یکی از پرمصرف‌ترین انواع بسته‌بندی در میان سایر موارد باشد. از تخته کارتن‌ها برای بسته‌بندی غلات، لوازم آرایشی و بهداشتی و سایر موادغذایی نیز می‌توان استفاده کرد.

مقوا راه راه

یکی از محبوب‌ترین انواع بسته‌بندی‌ها در میان برندهای مختلف، مقوای راه راه است که از طریق فشردن یک تکه کارتن در موج‌‌دارهای داغ به جهت ایجاد منحنی‌هایی به شکل S، به دست می‌آید. این ورق فشرده شده در بین دو تکه کارتن قرار می‌گیرد تا یک ماده‌ی مقاوم و سبک ایجاد نماید. این نوع از مقواها در بین انواع بسته‌بندی‌های دوستدار محیط زیست، بسیار منعطف و بلحاظ اقتصادی مقرون به صرفه هستند به همین دلیل از این محصول، برای بسته‌بندی کردن وسایل بزرگ و جعبه کفش استفاده می‌کنند.

بسته بندی دوستدار محیط زیست

کاغذهای بسته بندی دوست دار محیط زیست

کاغذها یکی دیگر از انواع بسته‌بندی سازگار با محیط زیست هستند که سابقه‌ی قدیمی‌تری برای بسته‌بندی محصولات دارند. کاغذها با توجه به انعطاف‌پذیری بالایی که دارند، برای بسته‌بندی کالاهای باارزش و ظریف گزینه‌ی خوبی محسوب می‌شوند. با استفاده کردن از این نوع بسته‌بندی نه تنها به محیط زیست کمک می‌شود بلکه می‌توانید قدم بزرگی در معرفی برند خود از جهت توجه به مسائل زیست محیطی را به مشتریان متنقل نمایید. با توجه به روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی که در چاب وجود دارد، می‌توانید طرح‌های متقاعد کننده‌ای درست کرده و ضمن فروش محصولات، گامی مهم در حفظ محیط زیست بردارید.

کاغذ یکی از انواع بسته‌بندی‌های دوستدار محیط زیست است که بعد از فشرده شدن به یک ماده قوی تبدیل شده و برای حفظ ظاهر لباس‌های ظریف به کار برده می‌شود. علاوه بر این موارد، کاغذ یک جایگزین مناسب برای بالش‌های هوای پلی اتیلن است و قابلیت بازیافت آسانی دارد.

بسته بندی دوستدار محیط زیست

 بسته‌بندی سازگار با محیط زیست نشاسته ذرت

زباله‌های ناخواسته را با کمک بسته‌بندی دوستدار محیط زیست می‌توان به مواد مفید تبدیل نمود که قادرند، کالاها را بسته‌بندی و محافظت کنند. پلاستیک‌های زیستی را اگر به درستی دفع کنید، هیچگونه آلودگی برای محیط زیست نخواهند داشت؛ زیرا در ترکیبات این پلاستیک‌ها از مواد خوراکی استفاده شده و دارای کمترین مواد سمی هستند. نشاسته‌ی ذرت نوع دیگری از انواع بسته‌بندی‌های دوستدار محیط زیست است که مواد بسته‌بندی شده توسط آن را می‌توان به فیبر تبدیل نمود، که ماده‌ی اولیه ارزانی برای تولید است. 

باید گفت تمامی برندها باید از ظروف پلاستیکی ساخته شده از منابع تجدیدپذیر که دوباره به کود تبدیل می‌شوند استقبال کنند؛ چرا که این امر بسیار برای حفظ محیط زیست و جانداران ضروری است

بسته بندی دوستدار محیط زیست

بسته‌بندی‌های حاصل از بادام زمینی

بسته‌بندی بادام زمینی از دیگر انواع بسته‌بندی‌های دوستدار محیط زیست بوده که تضمین‌کننده‌ی بسته‌بندی و ایمنی کالا است. در پایان استفاده از این نوع بسته‌بندی می‌توان آن را به راحتی در آب حل کرده و یا در سطل کمپوست انداخت. بسته‌بندی از نوع بادام زمینی وزن بالاتری نسبت به پلاستیک‌های پلیمری دارد از این رو، ممکن است که تامین‌ کنندگان به دلیل هزینه‌ی حمل و نقل زیاد از انتخاب آن اجتناب کنند. با همه‌ی این تفاسیر افزایش قیمت در قیاس با آسیبی که بسته‌بندی‌های با مواد بادام زمینی بر پایه‌ی پلاستیک به محیط زیست وارد می‌کنند، کمتر می‌باشد. 

مصرف کنندگان همواره از برندهایی که گامی مهم در حفظ محیط زیست برمی‌دارند استقبال کرده و افزایش هزینه‌ی حمل و نقل در مقابل حفظ محیط زیست و جانداران، چیزی است که کمتر به ذهن می‌رسد.

پلاستیک محلول در آب

دسته‌ی دیگر از انواع بسته‌بندی‌های دوستدار محیط زیست، پلاستیک محلول در آب است. این ماده که از پلی وینیل الکل تهیه می‌شود، نوعی پلیمر مصنوعی بدون فلزات سمی است که در برخورد با آب جوش، به راحتی حل می‌گردد. از این بسته‌بندی بیشتر بعنوان کیسه‌ی پوشاک و یا کیف پوشاک، به دلیل سازگاری بالا با محیط زیست استفاده می‌کنند.

بسته بندی دوستدار محیط زیست

 پارچه‌ ارگانیک

این دسته از انواع بسته‌بندی سازگار با محیط زیست مانند پنبه‌های گیاهی به صورت طبیعی رشد کرده و می‌توان آن‌ها را بدون برجای گذاشتن مواد سمی به راحتی کمپوست کرد. مواد دیگری از جمله: تایپوکا و یا برگ خرما نیز وجود دارند که حدود100 روز زمان می‌برد، تا کاملا تجزیه شوند.

بسته بندی دوستدار محیط زیست

بامبو برای بسته بندی سازگار با محیط زیست

بامبوها از دیگر انواع بسته‌بندی‌های دوستدار محیط زیست هستند که نیازی به آفت کش ندارند؛ به این معنی که به راحتی در محیط زیست قابلیت تجدیدپذیری داشته و اثر مخربی برای محیط ندارد. با توجه به دوام بالایی که بامبو دارد، بسیاری از تولید کنندگان از آن بعنوان جایگزینی برای چوب در ساخت محصولات چوبی استفاده می‌کنند. بسته‌بندی توسط بامبو طی 2 الی 6 ماه قابل کمپوست است.

بسته بندی دوستدار محیط زیست

 دستمال کاغذی بدون اسید

دستمال کاغذی بدون اسید به دلیل اینکه از مواد شیمیایی کمی در فرآیند ساخت خود بهره می‌برد، و با توجه به اینکه از مواد قابل بازیافت و الیاف چوبی تهیه می‌شود، کاملا قابلیت بازیافت دارد. زمانی که این کاغذ را با دستمال کاغذی سنتی کمپوست می‌کنند، تجزیه‌پذیری زیستی بهتری خواهد داشت. این نوع از بسته‌بندی دوستدار محیط زیست، برای بسته‌بندی کردن کالاهای مختلف و حفاظت از محیط زیست بسیار کاربردی است.

 کاغذ کرافت بسته بندی

کاغذ کرافت از دیگر انواع بسته‌بندی‌های دوستدار محیط زیست است که به دلیل خاصیت ارتجاعی و مقاومت بالایی که در برابر گریس و روغن دارد، به یک گزینه‌ی ایده‌آل برای بسته‌بندی در بین برندهایی که بر روی پایداری تمرکز ویژه‌ای دارند، تبدیل شده است. کاغذ کرافت یک ماده‌ی ارگانیک بوده و از خمیر چوب بکر و الیاف بلند کاج دریایی تولید می‌شود. این کاغذ بعد از چندهفته تبدیل به الیاف سلولزی می‌گردد و برای بسته‌بندی کردن جعبه‌های بسته‌بندی تخت و کیسه‌های حامل می‌توان از آن استفاده کرد.

بسته بندی دوستدار محیط زیست

کلام پایانی

از مهم‌ترین مراحل در تولید و عرضه‌ی یک محصول به بازار، بسته‌بندی صحیح آن است. برای اینکه بتوان بهترین بسته‌بندی را با کمترین آسیب به محیط زیست انجام داد، باید دانش و اطلاعات کافی در این زمینه را دارا بود. استفاده  از بسته‌بندی‌هایی که آسیب کمتری به محیط زیست و جانداران وارد می‌کنند، کوچکترین کاری است که می‌توان برای حفظ کره‌ی زمین انجام داد. در این مقاله سعی نمودیم تا شما را با انواع بسته‌بندی‌های دوستدار محیط زیست آشنا نموده و به بررسی هر کدام از انواع آن بپردازیم.