مقاله

معرفی پلاستیک فود گرید (Food Grade) و اهمیت و کاربرد آن در صنعت بسته بندی

پلاستیک فود گری

مواد پلاستیکی امروزه نقش بسیار زیادی در رشد و صنایع مختلف مربوط به جامعه بشری دارند. صنعت بسته بندی نیز از جمله صنایعی است که از مواد پلاستیکی در آن به عنوان متریال پرکاربرد بسته بندی استفاده می‌شود.

از مواد پلاستیکی مختلف در ساخت فیلم‌های بسته بندی انواع محصولات استفاده زیادی می‌شود. همان طور که می‌دانید مواد غذایی بنا بر ماهیت بسیار حساس خود باید در بسته بندی‌هایی خاص و کاملا بهداشتی نگهداری شوند، به همین منظور از مواد پلاستیکی همچون پلاستیک فود گرید در بسته بندی مواد خوراکی و غذایی استفاده می‌شود.

علت کاربرد گسترده فود گرید در بسته بندی محصولات و مواد غذایی سطح کیفی و بهداشتی بسیار بالای این نوع فیلم بسته بندی است. اما اهمیت و مزیت استفاده از فیلم پلاستیک فود گرید تنها به موارد فوق منتهی نمی‌شود، اگر شما هم می‌خواهید با این فیلم بسته بندی خاص و پرکاربرد اطلاعات بیشتری را کسب کنید با ما تا آخر این مقاله همراه شوید.

معرفی کامل پلاستیک فود گرید و کاربرد آن در بسته بندی مواد غذایی
معرفی کامل پلاستیک فود گرید و کاربرد آن در بسته بندی مواد غذایی

پلاستیک فود گرید چیست؟

مواد پلاستیکی از پلیمر تشکیل شده و این پلیمرها نیز خود از به هم پیوستن مونومرها به وجود می‌آیند. در پلاستیک‌هایی که جنس نامرغوبی دارند امکان جدا شدن برخی از مونومر‌ها و همچنین نفوذ آن‌ها به داخل محتویات بسته بندی بسیار زیاد است. اما پلیمرهای فود گرید نیز تحت هیچ شرایطی دچار اکسایش و خوردگی نشده و حتی در مواقع برخورد با مواد غذایی آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌کند.

علت اصلی بهداشتی بودن پلاستیک فود گرید این است که در فرایند تولید این نوع نایلون‌ها هرگز از مواد شیمیایی آسیب‌زا استفاده نمی‌شود، به همین دلیل این نوع فیلم‌های بسته بندی فاقد مواد سرطان‌زا بوده و سلامت انسان را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند.

در حقیقت پلاستیک فود گرید به عنوان یک پلاستیک ایمن برای بسته بندی مواد غذایی مختلف تعریف می‌شود. این نایلون بسته بندی بنا بر ماهیت واکنش‌ناپذیر خود تحت هیچ شرایطی با مواد غذایی حساس و واکنش‌پذیر واکنش نداده و از فاسد شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

دلایل اهمیت و کاربرد بسیار پلاستیک فود گرید در صنعت بسته بندی مواد غذایی

پلاستیک فود گرید به دلیل داشتن ویژگی‌های ساختاری همچون ماندگاری و طول عمر بسیار بالا در بسته بندی مواد غذایی و خوراکی مختلف کاربرد گسترده‌ای دارد.

این نوع فیلم بسته بندی به دلیل داشتن خواص و ویژگی‌های بسیار زیادی در حال حاضر جایگزین بسیاری از متریال‌های بسته بندی قدیمی همچون قوطی‌های فلزی و مقوایی در صنعت بسته بندی مواد غذایی شده است. پلاستیک فود گرید از مواد اولیه‌ای چون پلی‌استر و پلی اتیلن تشکیل می‌شود. همچنین در ساخت این نوع فیلم‌ها مواد نانو نیز حذف شده‌اند به همین دلیل است که پلاستیک فود گرید هیچ گونه ضرری برای سلامتی انسان ندارد.

اهمیت استفاده از پلاستیک فود گرید در صنعت بسته بندی مواد غذایی
اهمیت استفاده از پلاستیک فود گرید در صنعت بسته بندی مواد غذایی

انواع پلاستیک فود گرید

پلاستیک فود گرید مانند سایر فیلم‌های پلاستیکی بسته بندی در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. هر یک از انواع پلاستیک فود گرید خواص فیزیکی خاصی داشته و برای محصولات و مواد غذایی مختلفی مناسب هستند.

پلی اتیلن ترفتالات (PETE یا PET)

در ساخت نوعی پلاستیک فود گرید از مواد پلیمری به نام پلی اتیلن ترفتالات استفاده می‌شود که در مجموع وزن کمتری داشته و به شکل سفت یا نیمه سفت هستند. این نوع پلاستیک فود گرید در برابر ضربه مقاوم‌تر بوده و بهتر می‌تواند از مواد غذایی در شرایط مختلف محافظت کند.

از پلاستیک فود گرید PET در بسته بندی مواد غذایی چون نوشابه، نوشیدنی‌های مختلف ورزشی، آب، سس کچاپ، سس سالاد، ویتامین، بطری‌های روغن نباتی و… استفاده می‌شود.

فود گرید HDPE

در نوع دیگری از پلاستیک فود گرید از مواد پلیمری به نام پلی اتیلن با چگالی بالا (نایلکس) استفاده می‌شود. این نوع پلاستیک فود گرید نیز وزن کمی داشته و ظاهری مات و بسیار مقاوم دارد. از این نوع پلاستیک نیز در بسته بندی مخصوص آبمیوه‌ها و پارچ‌های شیر، بطری سرکه و ظروف شربت استفاده می‌‌شود.

فود گرید LDPE (نایلون)

LDPE پلی اتیلنی با چگالی کم است که از برخی رزین‌ها نازک‌تر بوده و در مقابل مقاومت حرارتی بسیار بالایی دارد. پلاستیک فود گرید نوع LDPE با توجه به انعطاف‌پذیری و مقاومت حرارتی بالای خود در ساخت قوطی قهوه، کیسه نان، پک‌های 6 عددی نوشابه و کیسه‌های میوه استفاده می‌شود.

فود گرید PVC  (پلی وینیل کلراید)

فود گرید PVC نوعی پلاستیک معمولی است که از نظر بیولوژیکی و شیمیایی مقاوم بوده و به همین دلیل یکی از انواع بهداشتی پلاستیک فود گرید به شمار می‌رود. از پلاستیک فود گرید PVC در بسته بندی داروهای بدون نسخه نیز استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از پلاستیک فود گرید در بسته بندی مواد غذایی

پلاستیک فود گرید فاقد هرگونه مواد بازیافتی شیمیایی و مضر برای انسان بوده و به همین دلیل حتی بعد از بازیافت قابلیت استفاده مجدد در صنعت بسته بندی و سایر صنایع دارد. در حالت کلی در ساخت پلاستیک فود گرید و انواع مختلف آن از مقاوم‌ترین و البته بهداشتی‌ترین مواد اولیه استفاده می‌شود.

قابلیت چاپ‌پذیری بالا

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های پلاستیک فود گرید داشتن قابلیت چاپ‌پذیری بسیار بالا است. وجود این ویژگی باعث شده تا از انواع نایلون فود گرید در بسته بندی مواد غذایی به منزله بهبود فرایند بازاریابی و افزایش فروش استفاده شود. در این نوع فیلم بسته بندی مواد غذایی شما می‌توانید انواع تصویر و نوشته را با بالاترین کیفیت و وضوح چاپ کنید.

قابلیت چاپ‌پذیری پلاستیک فود گرید
قابلیت چاپ‌پذیری پلاستیک فود گرید

جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی

همان طور که در مطالب بالا گفته شد پلاستیک فود گرید به دلیل داشتن ماهیت واکنش‌ناپذیر و بسیار مقاوم تحت هیچ شرایطی اجازه نفوذ عوامل محیطی مخرب به محتویات بسته بندی از جمله اکسایش و رطوبت نشده و در نهایت از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری می‌کند. پلاستیک فود گرید برای بسته بندی مواد غذایی که قرار است به مدت طولانی انبار شوند بسیار مناسب و کاربردی است.

حفظ تراوت و تازگی مواد غذایی

تراوت و تازگی مواد غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه مشتریان این نوع مواد همواره دوست دارند تا مواد غذایی تازه را مصرف کنند. از این رو استفاده از بسته بندی‌های مختلف فلزی و شیشه‌ای برای حفظ تراوت و تازگی مواد غذایی مناسب نیست. اما در مقابل متریال‌هایی چون پلاستیک فود گرید بنا بر سطح کیفی و بهداشتی بسیار بالا بهترین گزینه انتخابی برای تازه نگه داشتن مواد غذایی هستند.

بهبود بازاریابی و افزایش فروش

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های پلاستیک فود گرید که باید به آن توجه داشته باشید تاثیر بسیار زیادی آن در فرایند بازاریابی محصولات و مواد غذایی است. در واقع این پلاستیک بسته بندی به دلیل داشتن قابلیت‌هایی چون چاپ‌پذیری بالا و همچنین تنوع در ابعاد و اندازه می‌تواند به شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی کمک کند تا فرایند بازاریابی و فروش خود را با صرف کمترین هزینه بهبود بخشند.

سایر ویژگی‌های ساختاری پلاستیک فود گرید

  • دارای رنگ شفاف و بافت یکنواخت
  • قابلیت تولید در ضخامت و ابعاد مختلف
  • مقرون به صرفه
  • مقاومت بسیار بالا در برابر ساییدگی و ضربه

موارد کاربرد پلاستیک فود گرید

بر اساس مطالب بالا می‌توان گفت که بخش اعظمی از کاربرد پلاستیک فود گرید به صنعت بسته بندی مواد غذایی مربوط می‌شود. از این نوع پلاستیک در بسته بندی غذاهای آماده، نیمه آماده، خشکبار، غلات، حبوبات، نان و… استفاده می‌شود.

موارد کاربرد پلاستیک فود گرید
موارد کاربرد پلاستیک فود گرید

تولید پلاستیک فود گرید در ابعاد و اندازه‌های مختلف با بالاترین کیفیت

کیفیت ساخت پلاستیک فود گرید بیشترین تاثیر را در کارایی و ماندگاری آن دارد. در حال حاضر شرکت‌های بسیاری در زمینه تولید انواع پلاستیک فود گرید فعالیت دارند، اما از بین این شرکت‌ها شما باید از یک شرکت معتبر پلاستیک فود گرید را خریداری کنید.

کلام آخر

شرکت نادی پلاستیک یکی از معتبرترین شرکت‌های تولید کننده انواع پلاستیک فود گرید در سراسر کشور است، تمامی نایلون‌های فود گرید تولید شده در این شرکت بالاترین کیفیت را داشته و با استفاده از بهترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها تولید می‌شود. اگر شما هم قصد دارید پلاستیک فود گرید را با بالاترین کیفیت و در عین حال مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید با مشاورین ما در شرکت نادی پلاستیک تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *