اخبار

روش‌های مختلف بسته بندی مواد غذایی یخ زده

روش‌های مختلف بسته بندی مواد غذایی یخ زده

روش های بسته بندی مواد غذایی یخ زده کدام‌ها هستند؟ چگونه یک ماده غذایی منجمد را به بهترین شکل بسته‌بندی کنیم؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید، تا آخر متن همراه ما باشید. بسته بندی آخرین مرحله از ارائه یک محصول است که بدون انجام آن تمام مراحل قبلی تولید یک محصول نیز زیر سوال می‌رود. بدون شک همه می‌دانیم که بسته بندی مواد مختلف از نقطه نظر بازاریابی و سلامت کالا چه مزایایی دارد و چرا باید بسته‌بندی با اهتمام کامل انجام شود. در این میان مواد غذایی از جمله موادی هستند که نیاز صددرصدی به بسته بندی دارند و نکات مهم و قابل توجهی نیز در مورد بسته‌بندی آن‌ها باید در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه مواد غذایی به شکل مستقیم با سلامت افراد جامعه در ارتباط هستند، بنابراین لازم است که تمام نکات لازم در مورد بسته‌بنی اصولی این مواد در نظر گرفته شود. در میان مواد غذایی هم بسته بندی مواد غذایی منجمد به دلایلی که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود، اهمیت دوچندان دارد. در ادامه این مقاله به شکل کامل به بسته بندی مواد غذایی یخ زده و روش‌های مناسب برای این کار پرداخته می‌شود.

چرا مواد غذایی را منجمد می‌کنیم؟

برخی از مواد غذایی برای اینکه مدت زمان طولانی‌تری امکان نگهداری داشته باشند، باید به شکل منجمد نگهداری شوند. همچنین برای انتقال مواد غذایی مختلف مانند گوشت، مرغ و ماهی، سبزیجات خردشده و… به مکانی دیگر، مخصوصا برای مسافت‌های طولانی، بهترین کار انجماد این مواد غذایی است. همچنین با توجه به اینکه آنزیم‌های موجود در مواد خوراکی مانند میوه‌ها و سبزیجات در حالت منجمد غیرفعال می‌شوند، کیفیت این مواد در حالت یخ‌زده بیشتر حفظ می‌شود. به همین دلیل نیز برای نگهداری مواد غذایی در بیشتر موارد آن‌ها را منجمد می‌کنند. برای مثال سبزیجات منجمدشده را می‌توان به مدت 8 الی 12 ماه در دمای صفر درجه فارنهایت نگهداری نمود. 

حال که با اهمیت منجمد کردن مواد غذایی آشنا شدیم، در ادامه به روش بسته بندی مواد غذایی  یخ زده می‌پردازیم. 

روش های بسته بندی مواد غذایی یخ زده

بسته بندی مواد غذایی یخ زده به روش‌های متفاوتی می‌تواند انجام شود که از میان آن‌ها استفاده از فیلم‌ بسته بندی استرچ و سلفون بسته بندی بهترین انتخاب است. برای مثال از قوطی‌ها نیز در بعضی از موارد می‌توان برای بسته‌بندی این نوع مواد غذایی استفاده کرد، اما به دلیل اینکه پس از آب شدن یخ بسته، قوطی دچار پوسیدگی می‌شود، این روش توصیه نمی‌شود. بسته‌بندی‌های فلزی نیز به دلیل اینکه قرارگرفتن آن‌ها در معرض آب و رطوبت موجب زنگ‌زدگی و خراب‌شدن فلزات می‌شود، روش مناسبی برای بسته بندی مواد غذایی یخ زده نیست. در ادامه روش‌ بسته بندی مواد غذایی منجمد با استفاده از فیلم استرچ توضیح داده می‌شود. 

بسته بندی مواد غذایی منجمد با فیلم استرچ

فیلم استرچ به دلیل اینکه در مقابل نفوذ آب به خارج از بسته مقاوم است و همچنین به دلیل اینکه در تماس با آب دچار فرسودگی نمی‌شود، انتخاب بسیار مناسبی برای بسته‌بندی مواد غذایی یخ‌زده است. فیلم استرچ بسته بندی با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، می‌تواند برای بسته‌بندی انواع کالاها و از جمله مواد غذایی و خوراکی به کار برده شود. در ادامه ویژگی‌های فیلم استرچ را بررسی می‌کنیم.

فیلم استرچ چیست و چرا برای بسته بندی مواد غذایی منجمد مناسب است؟

فیلم استرچ که متریالی است که از جنس پلاستیک بوده و برای بسته‌بندی کالاهای مختلف از جمله قطعات صنعتی، مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، میوه‌ها، سبزیجات و… به کار برده می‌شود. ویژگی‌ها این فیلم که آن را برای بسته‌بنی مواد غذایی مناسب می‌کند عبارتند از:

  • شفافیت و قابلیت مشاهده محتویات درون بسته
  • خاصیت کشسانی 
  • چسبندگی به دور محصول
  • ضد بخار و جلوگیری از نفوذ آب و گردوخاک به درون بسته
  • قابلیت بازیافت
  • هزینه کم و وزن بسیار سبک

روش بسته بندی مواد غذایی یخ زده به روش شرینک

برای بسته بندی مواد غذایی یخ زده با استفاده از فیلم استرچ، باید از روشی به نام شرینک پک استفاده کنیم. در این روش فیلم بسته بندی به اطراف محصول کشیده شده و با استفاده از گرما و وکیوم هوای درون بسته، به شکل کامل به دور حصول می‌چسبد. برای انجام شرینک پک از دستگاه‌های شرینک استفاده می‌شود که در ادامه این دستگاه‌ها و نحوه عملکرد آن‌ه توضیح داده خواهد شد. 

با توجه به اینکه مواد غذایی منجمد باید با سرعت بالا بسته‌بندی شوند تا یخ آن‌ها ذوب نشود، بنابراین نیاز به روشی داریم که سرعت انجام آن بالا باشد. استفاده از دستگاه‌هایی که محصولات را به روش شرینک بسته بندی می‌کنند، بهترین انتخاب برای این منظور است. دستگاه‌های شرینک پک به دلیل ویژگی‌هایی مانند سرعت بالا، ابعاد مناسب، عملکرد همزمان سیستم دوخت و گرمادهی و البته نیاز نداشتن به تخصص، برای بسته بندی مواد غذایی یخ زده بسیار مناسب هستند. 

انواع دستگاه های بسته بندی مواد غذایی منجمد

دستگاه‌های شرینک پک در انواع مختلفی تولید و ارائه می‌شوند که با توجه به نیاز به تولیدکننده مواد غذایی، باید نوع مناسب انتخاب شود. از انواع پرکاربرد این دستگاه‌ها می‌توان به دستگاه شرینک پک کابینی، تونلی، دستگاه تونلی سشواری و… اشاره کرد. برای مشاهده مشخصات هر یک از این دستگاه‌ها می‌توانید به سایت نادی پک مراجعه نمایید. نادی پک از بزرگترین تولیدکننده‌های دستگاه‌های بسته‌بندی در ایران است که برای انواع کالاها با ابعاد و ویژگی‌های مختلف دستگاه مناسب بسته‌بنی تولید می‌کند. 

منجمد کردن مواد غذایی پس از بسته‌بندی

یکی دیگر از روش‌های بسته‌بندی مواد غذایی منجمد، این است که مرحله انجماد را پس از بسته‌بندی انجام دهیم. این روش بسیار مشابه با کاری است که در خانه‌ها برای نگهداری مواد غذایی در فریزر انجام می‌شود. در حقیقت با توجه به اینکه پس از منجمد کردن مواد غذایی، ممکن است در طول بسته‌بندی یخ آن تا حدودی ذوب شود و با توجه به اینکه ذوب و انجماد چندباره مواد غذایی موجب فساد آن‌ها می‌شود، بنابراین بهتر است بسته‌بندی قبل از انجماد صورت بگیرد. به این شکل که مواد غذایی مانند مرغ، سبزیجات و گوشت در ابتدا توسط دستگاه بسته بندی مواد غذایی بسته بندی می‌شوند و پس از آن به فریزر منقل می‌شوند. با توجه به اینکه فیلم بسته‌بندی شرینک در مقابل انجماد مقاومت بالایی دارد، مشکلی از جهت خراب شدن بسته‌بندی نیز به وجود نمی‌آید. بنابراین توصیه می‌شود که بسته‌بندی مواد غذایی یخ زده به این شکل انجام شود که در ابتدا بسته‌بندی انجام شود و پس از آن بسته در سردخانه قرار داده شود. 

نکات مهم در بسته بندی مواد غذایی منجمد

برای بسته بندی مواد غذایی یخ زده باید نکات زیر در نظر گرفته شود:

  • جنس فیلم بسته بندی باید به شکلی باشد که در مقابل یخ‌زدگی دوام کافی داشته باشد.
  • انعطاف‌پذیری فیلم‌های بسته‌بندی بسیار مهم است؛ چرا که مواد یخ‌زده سفت هستند و معمولا لبه‌های تیز و شکل نامنظم دارند.
  • سرعت بسته‌بندی مواد یخ‌زده باید بالا باشد.
  • جنس متریال بسته‌بندی باید به شکلی باشد که موجب فاسد و خراب شدن مواد غذایی نشود.
  • بسته‌بندی باید غیرقابل نفوذ باشد و آب و گرد و خاک به درون آن نفوذ نکند.

جمع بندی

در این مطلب در مورد بسته‌بندی مواد غذایی یخ زده و روش مناسب برای این کار توضیح داده شد. دانستیم که مواد غذایی به دلیل اینکه تاثیر زیادی بر روی سلامت افراد دارند، بسه‌بندی آن‌ها هم اهمیت زیادی دارد و باید به گونه‌ای انجام شود نکات بهداشتی در مورد آن‌ها رعایت شود. بهترین روش برای بسته‌بندی مواد غذایی یخ‌زده استفاده از دستگاه‌های شرینک است. با استفاده از این دستگاه‌ها انواع مواد غذایی را می‌توان بسته‌بندی کرد. برای اطلاع از انواع دستگاه‌های بسته‌بندی مناسب برای مواد غذایی با کارشناسان نادی پک در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *