دستهبندی نشده

طرز تهیه میوه خشک

طرز تهیه میوه خشک

خشک کردن میوه یکی از روش‌های قدیمی و موثر برای نگهداری میوه‌ها و استفاده از آنها در طول فصل‌های غیر رایج آن است. نکته مهم برای این کار، دانستن طرز تهیه میوه خشک است. خشک کردن میوه باعث از بین رفتن آب در آن، افزایش ماندگاری و حفظ خواص مغذی میوه می‌شود. علاوه بر این، میوه‌های خشک به عنوان مواد خوراکی خوشمزه و سالم طرفداران زیادی دارند. در ادامه این مقاله طرز تهیه میوه خشک را به شکلی ساده و کاربردی آموزش می‌دهیم. با این روش به راحتی می‌توانید در هر فصل از سال میوه‌هایی که دوست دارید در اختیار داشته باشید و از خوردن آن‌ها لذت ببرید.

روش تهیه کردن چیپس میوه

میوه خشک شده یا چیپس میوه یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین تنقلاتی است که در مناسبت‌های مختلف از جمله عید نوروز و یلدا با استقبال فراوانی مواجه می‌شود. اغلب افراد ترجیح می‌دهند از نسخه‌های آماده میوه خشک شده استفاده کنند چون ممکن است دیدگاه کنند که تهیه آن به طور خانگی و به صورت سنتی، زمان‌بر و هزینه‌بر است. در این مقاله قصد داریم روش‌های تهیه میوه خشک شده با استفاده از گرمای خورشید، فر، مایکروفر، بخاری و دستگاه میوه خشک کن را به شما آموزش دهیم.

یکی از گام‌های ضروری در هریک از روش‌های فوق، تهیه چیپس میوه است. برای این منظور ابتدا میوه‌های خود را به دقت شسته و پاک کنید سپس با استفاده از یک چاقوی تیز میوه‌ها را به شکل بسیار نازک و یکنواخت برش دهید. البته با توجه به پیشرفت تکنولوژی می‌توانید از دستگاه‌های خاص برش میوه یا حتی دستگاه‌های غذاساز نیز بهره‌مند شوید. پس از این مرحله می‌توانید به میوه‌های خرد شده چاشنی یا هر ادویه خاصی که ترجیح دارید اضافه کنید. به عنوان مثال می‌توانید برخی از میوه‌ها را درون شهد یا شربت غلیظ فرو ببرید یا به آن‌ها نمک، فلفل یا هر ادویه دیگری اضافه کنید.

طرز تهیه میوه خشک در هوای آزاد

روش خشک‌کردن میوه با استفاده از نور خورشید یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها است که بدون نیاز به تجهیزات خاصی می‌توان آن را انجام داد. این روش با وجود سادگی ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد بنابراین در صورت عجله، ممکن است گزینه مناسبی نباشد.

بهترین زمان برای انجام این روش روزهای گرم با درجه حرارت حداقل ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. در این روش هوای صاف و گرم چند روز متوالی بسیار حیاتی است و می‌بایست رطوبت هوا حدود ۶۰ درصد باشد. استفاده از سینی‌های توری فر یا سینی‌های توری پلاستیکی که جریان هوا را به زیر میوه‌ها هدایت می‌کنند، می‌تواند موثر باشد. سپس میوه‌های خرد شده را روی این سینی‌ها قرار داده و آنها را با یک پارچه نازک پوشانده و در مکانی گرم و تحت تأثیر آفتاب قرار دهید. هر چند ساعت یک بار، میوه‌ها را برگردانید تا بهترین نتیجه را بگیرید. وقتی میوه‌ها چروکیده و خشک شدند، می‌توانید از آنها استفاده کنید. برای تسریع در فرآیند خشک شدن می‌توانید یک ورق آلومینیوم یا قلع زیر سینی قرار داده و از گرما بیشتری به میوه‌ها دست یابید.

طرز تهیه میوه خشک در فر

یکی از روش‌های متداول برای خشک‌کردن میوه‌ها استفاده از جریان هوای حاوی حرارت کم است که معمولا در فر اجرا می‌شود. این روش ترکیبی از جریان هوا و حرارت با مقداری کمتر است و بسیاری از افراد از آن بهره می‌برند. خشک‌کردن با استفاده از فر یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید برای تهیه میوه‌های خشک خود به کار ببرید.

طرز تهیه میوه خشک روی بخاری

اگر استفاده از روش‌های گفته شده یا خرید دستگاه میوه خشک‌کن برایتان مناسب نیست ولی می‌خواهید میوه‌های خشک خانگی داشته باشید، یکی از بهترین راه‌های خشک‌کردن میوه در خانه استفاده از بخاری یا شوفاژ است. این روش با اینکه زمان‌برتر است اما بسیار ساده و کاربردی است. ابتدا بخاری یا شوفاژ را با یک فویل آلومینیومی پوشانده و روی آن یک پارچه تمیز نخی یا بدون پرز بگسترانید سپس میوه‌هایی که قبل از اینکه برش داده شده باشند طعم‌دهی و حاوی شکر شده‌اند را به صورت یکنواخت روی پارچه بچینید. اجازه دهید میوه‌ها زمان کافی را برای خشک شدن داشته باشند.

طرز تهیه میوه خشک با دستگاه میوه خشک کن

یکی از بهترین وسیله هایی که می‌توانید از آن برای خشک کردن میوه استفاده کنید دستگاه میوه خشک کن است؛ زیرا استفاده از این دستگاه باعث می‌شود آبِ میوه به آرامی، پیوسته و با حرارت خیلی کم تبخیر شود. اکثر دستگاه های میوه خشک کن در کف خود المنت برقی مشبکی دارند که روی آن هواکش قرار دارد. بسته به نوع میوه و همچنین نوع دستگاه میوه خشک کن یک روز وقت لازم است تا میوه‌ها به طور کامل خشک شوند.

مزیت دستگاه میوه خشک کن

اگر قصد خشک کردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات را دارید دستگاه میوه خشک کن یکی از بهترین گزینه ها به شمار می‌رود. استفاده از این دستگاه بسیار ساده است؛ کافیست تنظیمات دستگاه را روی قسمت خشک کردن میوه قرار دهید. البته برخی دستگاه ها فاقد این تنظیمات هستند و در آن ها باید دستگاه را روی درجه حرارت ۵۷ قرار دهید. توجه داشته باشید که میوه ها را با فاصله و مرتب درون خشک کن بچینید. برای خشک شدن میوه ها در این دستگاه حداقل ۲۴ ساعت و حداکثر ۴۸ ساعت زمان نیاز است که بسته به نوع میوه و ضخامت آن متغیر است.

طرز نگهداری میوه خشک

نگهداری مناسب از میوه های خشک مستلزم بسته‌بندی و رعایت شرایط محیطی مناسب نگهداری است؛ یعنی بسته‌بندی آن ها باید به گونه‌ای باشد که از نفوذ هرگونه رطوبت و اکسیژن و نور محفوظ بماند و به همین دلیل از دستگاه بسته بندی خشکبار برای عرضه آنها به بازار استفاده میشود. بهترین شرایط محیطی برای نگهداری میوه های خشک، دمای پایین، رطوبت کم و دور از تابش مستقیم نور خورشید است. از آنجا که اکثر ما برای میوه های خشک شده خانگی از مواد نگهدارنده استفاده نمی‌کنیم بنابراین میوه ها باید حتما در جای خنک نگهداری شوند و در غیر این صورت مورد هجوم حشرات و موجودات موذی قرار می‌گیرند و به سرعت از بین می‌روند.

دستگاه بسته بندی خشکبار

دستگاه‌ بسته بندی خشکبار و میوه خشک معمولا شامل تجهیزاتی است که به صورت خودکار محصولات را بسته بندی کرده و آنها را برای نگهداری و ارائه به مشتریان آماده می‌کنند. این دستگاه‌ بسته بندی معمولا در صنعت غذایی و خشکبار به کار می‌روند و به تجار و تولیدکنندگان این صنایع کمک می‌کنند تا محصولات خود را به صورت مؤثر و بهداشتی بسته بندی کرده و به بازار عرضه کنند.

جمع بندی

در این مقاله مراحل اصلی و نکات مهم برای تهیه میوه خشک به طرز‌های مختلف را بررسی کردیم. از روش خشک کردن با نور خورشید که یکی از ساده‌ترین روش‌هاست و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد گرفته تا استفاده از فر، بخاری و دستگاه میوه خشک‌کن. همانطور که گفته شد، هر یک از این روش‌ها مزایا و محدودیت‌های خود را دارند. یکی از نکات برای کسانی که به شکل تجاری و به قصد درآمدزایی به دیدگاه خشک کردن میوه هستند، استفاده از بسته بندی میوه خشک برای فروش و بازاریابی است. لازم به ذکر است که بدانید بسته بندی میوه خشک با دستگاه های شرینک پک نادی پک بهترین و آسان‌ترین راه برای این کار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه بسته بندی میوه خشک با کارشناسان ما در ارتباط باشید.