دستهبندی نشده

معرفی و بررسی انواع پاکت های بسته بندی

معرفی و بررسی انواع پاکت های بسته بندی

امروزه پاکت بسته بندی جزئی جدانشدنی از زندگی روزمره مردم شده‌است. کافی است برای خرید به بازار بروید و چند محصول خریداری کنید. وقتی به خانه بر می‌گردید قبل از خود محصولات، پاکت بسته‌بندی آن‌ها را می‌بینید.

انواع پاکت های بسته بندی از گذشته‌های بسیار دور برای حفاظت و انتقال امن محصولات استفاده می‌شده‌اند. باتوجه به اینکه بسته‌بندی، بخش مهم و اساسی در ارائه و فروش محصولات است. یک بسته بندی صحیح باید دارای سهولت دسترسی و کار با محصول، نمایان بودن محصول و توانایی در راحتی استفاده از محصول را داشته‌باشد. در ادامه در مورد انواع پاکت بسته بندی توضیح می‌دهیم.

انواع پاکت های بسته بندی محصول

پاکت‌های بسته‌بندی از طرح‌ها و مدل‌های متنوعی ساخته می‌شوند و امکان شخصی‌سازی هم نیز دارند. به همین دلیل آن‌ها گزینه محبوب بسیاری از برندها و موسسات برای بازاریابی و تبلیغات موثر و کارآمد هستند. از پاکت‌های پستی یا پاکت نامه تا پاکت‌های بزرگ بسته‌بندی محصولات الکترونیکی فرصتی را برای واحدهای روابط عمومی و تبلیغات سازمان‌ها و موسسات مختلف فراهم می‌کنند تا طرح‌های خلاقانه و جذابی را طراحی کنند.

استفاده از پاکت مناسب، دستگاه بسته بندی مناسب و طراحی بسته بندی خلاقانه، از فاکتورهای مهم و کلیدی در بازاریابی محسوب می‌شوند. در ادامه چند نوع از پاکت‌های کاغذی که برای بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند معرفی می‌شوند.

انواع پاکت های بسته بندی پستی

پاکت‌های پستی با داشتن قسمتی برای نوشتن آدرس فرستنده و گیرنده با سایر پاکت‌های بسته‌بندی متفاوت است. پاکت‌های پستی کوچک و نازک هستند که برای فرستادن نامه‌های اداری، فاکتورها و انواع پیام‌های رسمی مورد نیاز هستند. پاکت‌های پستی همچنین در سایزهای بزرگ نیز تولید می‌شوند و به عنوان پاکت بسته‌بندی محصولات مختلف نیز استفاده می‌شوند.

انواع پاکت های بسته بندی ساده

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به یک جشن تولد، نامزدی یا عروسی با یک دعوتنامه در یک پاکت ساده دعوت شده‌اید. در این موارد ممکن است به دلایل مختلف، بخواهید به جای هدیه، پول نقد بدهید که از این نوع پاکت‌ها می‌توانید استفاده نمایید.

پاکت ساده مانند پاکت پستی طراحی می‌شود اما کاربردها و مصارف متفاوتی دارد و معمولا به صورت مستقیم و بدون واسطه پست به گیرنده رسانده می‌شود.

پاکت‌های مربعی یکی از انواع پاکت های بسته بندی

پاکت بسته‌بندی مربعی یک نوع پاکت کاغذی است که شکل مربعی دارد و برای قرار دادن اشیای مربعی یا مستطیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پاکت را می‌توان برای بسته‌بندی انواع دی وی دی، سی دی، کتاب، مجله، کارت‌هدیه و… استفاده کرد.

این پاکت دارای طرح‌های مختلفی است و برای تبلیغات و بازاریابی نیز کاربرد دارد. برای مثال، یکی از انواع پاکت بسته‌بندی مربعی، پاکت‌هایی هستند که بر روی آن‌ها لوگو و نام برند یا محصول چاپ شده است.

انواع پاکت بسته بندی تجاری

پاکت بسته‌بندی تجاری پاکت‌های ویژه‌ای هستند برای ارسال محصولات تجاری به مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع پاکت از مواد مختلفی ساخته شده است؛ مانند پلاستیک، کاغذ، آلومینیوم، نایلون و… .

پاکت بسته‌بندی تجاری دارای طرح‌های مختلفی است، مانند لوگو، نام برند، تصویر، رنگ محصول، اطلاعات و مشخصات محصول و… .  این پاکت‌ها باید بتوانند محصولات را در برابر آسیب‌های محیطی و حمل و نقل محافظت کنند و همچنین جذابیت و اعتماد مشتریان را بالا ببرند.

پاکت‌های نگهداری کاتالوگ و کتاب

پاکت‌های نگهداری کاتالوگ نوعی پاکت کاغذی هستند که برای قرار دادن و نگهداری کاتالوگ‌ها، بروشورها، مجلات و انواع اسناد و مدارک با سایزهای مختلف استفاده می‌شوند.  این پاکت‌ها از جنس پلاستیک شفاف و باکیفیت بوده و در چهارده رنگ متنوع تولید می‌شوند.

این گونه پاکت‌ها مانند پاکت تجاری هستند، اما برای بسته‌بندی و گذاشتن کتاب، کاتالوگ یا مجله طراحی شده‌اند. این پاکت‌ها برای فرستادن محصولات فرهنگی یا کاتالوگ‌های تجاری مناسب هستند. خیلی از کسب‌وکارها و موسسات از پاکت‌های کاغذی کتابی برای فرستادن کاتالوگ محصولات یا خدمات خود برای مشتریان استفاده می‌کنند.

انواع پاکت بسته بندی کاهی

پاکت بسته‌بندی کاهی یک نوع پاکت کاغذی است که از کاغذ کرافت ساخته شده‌است. این پاکت‌ها برای بسته‌بندی انواع محصولات خشک، مانند آجیل، خشکبار، حبوبات، چای، قهوه و… مناسب هستند. انواع پاکت بسته بندی کاهی دارای مزایایی مانند قیمت ارزان، مقاومت بالا، قابلیت شخصی‌سازی و… هستند. این پاکت‌ها را می‌توان به صورت ساده، پنجره‌دار، زیپ‌دار، اپلیکه‌دار، دارویی، بغل پنجره‌دار و… تهیه کرد.

بسیاری از شما با این نوع پاکت‌ها که در دسته‌های 200 ورقی برای طراحی و چرک‌نویس به فروش می‌رسند، آشنا هستید. پاکت‌های کاهی به دلیل داشتن وزن و گرماژ بیشتر، کیفیت بهتری نسبت به کاغذهای کاهی دارند. این پاکت‌ها معمولا به‌ عنوان پاکت بسته‌بندی در فروشگاه‌ها بیشتر از پاکت‌های سفید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع پاکت بسته بندی زرد

پاکت بسته‌بندی زرد یک نوع پاکت کاغذی است که از کاغذ کرافت زرد رنگ ساخته شده‌است. این پاکت‌ها برای نگهداری و ارسال اسناد و مدارک اداری، فرهنگی و تجاری استفاده می‌شوند. پاکت‌های زرد مزایای زیادی دارند؛ مانند قیمت ارزان، استحکام بالا و… . پاکت زرد را می‌توان به صورت عمده یا تکی از فروشگاه‌ها خرید.

پاکت حباب‌دار یکی از انواع پاکت های بسته بندی

پاکت بسته‌بندی حباب‌دار، یک نوع بسته‌بندی است که در آن از پلاستیک حباب‌دار برای ایجاد لایه‌های حبابی استفاده می‌شود. این لایه‌های حبابی به منظور محافظت از محصولات در برابر ضربه، فشار و خطرات دیگر در طول حمل و نقل استفاده می‌شوند. پاکت‌‌های حباب‌دار معمولاً برای بسته‌بندی محصولات شکننده و ظریف مانند لوازم الکترونیکی، ظروف شیشه‌ای، لوازم آرایشی و بهداشتی و سایر محصولات حساس استفاده می‌شوند. پاکت بسته‌بندی حبابدار از طریق کاهش آسیب و خطرات ناشی از ضربه و فشار، به محافظت و ایمنی محصولات کمک می‌کنند.

گرماژ پاکت بسته‌بندی

پاکت‌های کاغذی بسته‌بندی براساس محصولاتی که در آن‌ها قرار می‌گیرند گرماژ یا وزن مختلفی دارند. پاکت‌های گرماژ پایین مانند پاکت‌های 70 گرمی برای فرستادن کاغذ و محتویاتی که وزن کمی دارند مناسب هستند. پاکت‌های گرماژ پایین ارزان‌تر از پاکت‌های گرماژ بالا هستند. پاکت‌های گرماژ بالا نیز در گرماژ 100 یا 120 گرم یا حتی بالاتر برای بسته‌بندی محصولاتی که حساسیت زیادی دارند کاربرد دارند. بنابراین می‌توان گفت که استاندارد گرماژ پاکت بسته‌بندی تا حد زیلدی به نوع استفاده از آن وابسته است.

جمع‌بندی

در این مقاله، به معرفی انواع پاکت‌های بسته‌بندی و کاربرد آن‌ها در صنعت بسته‌بندی پرداختیم. همچنین بررسی کرده‌ایم که پاکت‌های بسته‌بندی می‌توانند مواد، اشکال، ابعاد، ویژگی‌ها و روش‌های مختلفی در فرآیند تولید داشته‌باشند و متناسب با نوع محصول و نیازهای خاص، انتخاب مناسب‌ترین نوع پاکت بسیار مهم است. پاکت‌های بسته‌بندی نه تنها به حفظ کیفیت و ایمنی محصولات کمک می‌کنند بلکه به تقویت ارتباط بین برند و مشتری نیز کمک می‌کنند.