مقاله

دستگاه لیبل زن چیست و کاربرد آن در صنایع مختلف + معرفی انواع دستگاه لیبل زن

دستگاه لیبل زن

در دنیای امروزی که رقابت بین شرکت‌های عرضه کننده محصول برای فروش بیشتر شده است، لیبل‌زنی نیز به یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر در تجارت تبدیل شده است. اما زمانی که صحبت از لیبل‌زنی می‌شود این پرسش به وجود می‌آید که اصلا دستگاه لیبل زن چیست و چه کاربردی در تجارت و بازاریابی دارد؟

در حقیقت چاپ لیبل برای مشخص نمودن هویت محصولات بسیار ضروری بوده و می‌تواند پیام و مفهوم اصلی سازنده را به مخاطبان منتقل کند. اهمیت لیبل زدن روی محصولات در طی چندین سال اخیر به دلیل مورد توجه قرار گرفتن بازاریابی و تبلیغات محصولات افزایش یافته است.

در راستای تامین نیازهای مربوطه انواع مختلف دستگاه‌های لیبل زن نیز به بازار عرضه شده‌اند تا فرایند لیبل زنی به شکلی بهینه و کاملا استاندارد صورت گیرد. در ادامه این مطلب در مورد فرایند لیبل زنی و دستگاه‌های آن به توضیحات بیشتری می‌پردازیم.

تصویری از لیبل بر روی یک محصول خوراکی

 منظور از لیبل زدن چیست؟

پیش از پاسخ به پرسش دستگاه لیبل زن چیست یا همان دستگاه لیبل زن چیست ابتدا باید در مورد این سوال رایج لیبل زنی چیست به توضیحات مختصر و مفیدی بپردازیم. منظور از لیبل زنی قرار دادن برچسب‌هایی با محتواهای کاربردی و مهم روی محصولات مختلف است. هدف اصلی از لیبل زدن ارائه برخی اطلاعات تخصصی و مرتبط با محصول به کاربران است.

استفاده از لیبل‌هایی با طرح‌های زیبا و خاص و همچنین محتوای کاربردی به خصوص در دسته بندی محصولات برای هر برندی لازم و ضروری است. لیبل‌ها علاوه بر افزایش زیبایی ظاهری محصولات باعث افزایش آگاهی مخاطبان نسبت به اطلاعات محصول، نحوه استفاده و کاربرد آن می‌شوند.

دستگاه لیبل زن چیست؟

حالا نوبت آن است که به پرسش اصلی و متداول دستگاه لیبل زن چیست پاسخ دهیم. منظور از لیبل زن دقیقا همان دستگاه‌هایی است که فرایند لیبل زنی را به صورت صفر تا صد انجام می‌دهد. به این دستگاه‌ها در اصطلاح عمومی پرینتر لیبل گفته می‌شود. دستگاه لیبل زن (Labeling-machine) از قطعات و اجزای مختفی تشکیل شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هد حرارتی
  • مین برد
  • غلتک فید
  • نگه‌دارنده ریبون
  • نگهدارنده‌ لیبل زن

دستگاه‌های لیبل زن به منظور پوشش تمامی بخش‌های فرایند لیبل زنی در انواع مختلفی تولید می‌شوند. نحوه استفاده از هر یک از انواع دستگاه لیبل زن بسیار ساده بوده و نیاز به مهارت خاصی ندارد.

معرفی انواع دستگاه لیبل زن

در طی چندین سال اخیر با توجه به افزایش نیاز به لیبل زنی در صنعت بسته بندی و چاپ، انواع مختلفی از دستگاه‌های لیبل زن تولید و به بازار عرضه شده‌اند. هر یک از این دستگاه‌ها بنا بر مهندسی و طراحی خاص خود کاربرد متفاوتی دارند. برای نمونه برخی از دستگاه‌های لیبل زن به دلیل داشتن امکانات بیشتر، استفاده گسترده‌تری در فرایند لیبل‌زنی دارند. انواع دستگاه لیبل زن عبارت‌اند از:

  • دستگاه لیبل زن اتوماتیک
  • دستگاه لیبل زن نیمه اتوماتیک
  • دستگاه لیبل زن صنعتی

تصویری از یک دستگاه لیبل زن

نوع اتوماتیک دستگاه لیبل زن چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

در پاسخ به این پرسش که نوع اتوماتیک دستگاه لیبل زن چیست باید بگوییم که این نوع دستگاه به صورت کاملا خودکار فرایند لیبل زنی را انجام می‌دهند. در این نوع دستگاه‌ها از یک تسمه مخصوص برای انتقال محصول به منظور لیبل زدن استفاده شده است. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های دستگاه لیبل زن اتوماتیک داشتن دقت بسیار بالا در فرایند لیبل زنی است.

یکی از پرفروش‌ترین و بهترین مدل از این نوع دستگاه‌های اتوماتیک دستگاه شیرینگ است. این دستگاه قابلیت لیبل زدن روی انواع و اقسام محصولات را داشته و به دلیل قدرت و سرعت بالای خود بهترین انتخاب برای استفاده در خطوط تولید بزرگ است.

قابلیت شخصی‌سازی تنظیمات مطابق با نوع محصول

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های دستگاه‌های لیبل زن اتوماتیک این است که این دستگاه‌ها می‌توانند بر اساس نوع کالا و ابعاد آن تنظیمات خود را تغییر دهند تا فرایند لیبل زنی با بیشترین دقت و بالاترین کیفیت انجام شود.

دستگاه لیبل زن نیمه اتوماتیک

دستگاه لیبل زن نیمه اتوماتیک یکی دیگر از پرکاربردترین انواع دستگاه لیبل زن است. این نوع دستگاه قابلیت چسباندن لیبل روی ظروف به شکل مستطیل و استوانه‌ای را دارد، به همین دلیل از این دستگاه بیشتر در اتیکت زدن برای بطری‌های پلاستیکی استفاده می‌شود.

دستگاه لیبل زن صنعتی

در این بخش برای ارائه پاسخ هر چه کامل‌تر به سوال دستگاه لیبل زن چیست باید نوع صنعتی این دستگاه‌ها را معرفی کنیم. دستگاه‌های لیبل زن صنعتی در حوزه بسته بندی کاربرد بسیار گسترده‌ای داشته و در کارخانه‌ها بزرگ با خطوط تولید گسترده استفاده می‌شوند.

دستگاه‌های لیبل زن صنعتی قابلیت چسباندن لیبل بر روی ظروف مختلف را دارند. همچنین در این دستگاه‌ها کلیه فرایندهای لیبل زنی به صورت اتوماتیک با سرعت چند برابر دستگاه‌های اتوماتیک انجام می‌شود. البته در این نوع دستگاه‌ها عمدتا از لیبل‌های پشت چسب‌دار استفاده می‌شود.

تصویری از یم دستگاه لیبل زن

امکانات و قابلیت‌های دستگاه لیبل زن صنعتی

  • امکان استفاده از انواع لیبل پشت چسبدار، لیبل کاغذی و شفاف
  • امکان تنظیم برای محصولات با ابعاد مختلف
  • پشتیبانی از قابلیت فاصله انداختن بین محصولات در صف لیبل زنی
  • مجهز به صفحه مکانیک در سه حالت استیل، آهنی و آلومینیوم
  • مجهز بودن به نوار نقاله با عرض و طول سفارشی
  • مجهز به صفحه نمایش 8 اینچی لمسی
  • امکان تنظیم سرعت نوار نقاله به کمک اینورتر
  • امکان تنظیم اتوماتیک چشم هوشمند لیبل و کالیبراسیون لیبل و پوسته

دستگاه برچسب‌زن عمودی و افقی

این نوع از دستگاه‌های لیبل زن برای برچسب زدن روی محصولاتی که ثابت هستند بسیار مناسب بوده و دقت بسیار بالایی دارند. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان به ازای هر یک دقیقه 100 کالا را برچسب‌گذاری کرد.

نوع دیگر دستگاه‌های برچسب زن، دستگاه لیبل زن افقی است. این نوع دستگاه مانند لیبل زن عمودی در هر 60 ثانیه می‌تواند 100 محصول را برچسب‌گذاری کند.

تصویری از لیبل های آماده ی یک محصول

مهم‌ترین مزایای استفاده از انواع دستگاه لیبل زن

خوشبختانه امروزه با توجه به افزایش تنوع انواع دستگاه لیبل زن از این دستگاه‌ها می‌توان در هر مکانی استفاده کرد. در ادامه بحث پاسخ به پرسش دستگاه لیبل زن چیست باید به این نکته هم اشاره کنیم که حتما باید این نوع دستگاه‌ها را شرکت‌های معتبر و مورد تایید خریداری کنید تا بتوانید از خدمات پس از فروش آن‌ها استفاده کرده و از بابت کیفیت و اصالت کالا اطمینان خاطر را کسب کنید.

استفاده از دستگاه‌‌‌های لیبل زن باعث کاهش هزینه‌های مربوط به برچسب‌گذاری شده و همچنین کیفیت نهایی کار را افزایش می‌دهند. این نوع دستگاه‌ها در ابعاد و سایزهای مختلفی تولید می‌شوند، به همین دلیل امکان استفاده از آن‌ها در هر مکانی وجود دارد. برای مثال از دستگاه‌های لیبل زن اتوماتیک بیشتر در داخل فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، داروخانه‌ها و… استفاده می‌شود.

نادی پک بزرگ‌ترین تولید کننده انواع دستگاه لیبل زن و بسته بندی در ایران

شرکت نادی پک از سال 1370 شمسی فعالیت خود را در عرصه خدمات‌رسانی به صنعت بسته بندی آغاز کرده است. این شرکت در حال حاضر بیش از 27 مدل دستگاه بسته بندی را با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها و بیشترین امکانات تولید و به بازار عرضه می‌کند. در این مجموعه انواع دستگاه لیبل زن با بهترین قیمت و مطابق با نیاز مشتری تولید می‌شود. در صورت داشتن هر گونه پرسش در مورد این مجموعه یا انواع دستگاه‌های بسته بندی و لیبل زن کافی است تا با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

سخن پایانی

در این مطلب به منظور ارائه پاسخی کامل به پرسش متداول دستگاه لیبل زن چیست، ابتدا در مورد ماهیت این نوع دستگاه صحبت کرده و سپس هر یک از انواع دستگاه لیبل زن را معرفی کردیم. با توجه به مطالب فوق می‌توان به این نتیجه رسید که پیش از خرید دستگاه‌های بسته بندی و لیبل زن لازم است تا به یک شرکت معتبر و مورد تایید مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *