اخبار

نقش مهم استفاده از پلاستیک در بسته بندی لوازم آرایشی

استفاده از پلاستیک در بسته بندی لوازم آرایشی

بسته بندی در کیفیت زندگی و همچنین سلامت و بهداشت جامعه بشری نقش بسیار زیادی دارد. بسته بندی بیش از چندین دهه است که به منظور مراقبت و نگهداری از محصولات و لوازم مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. همواره از زمان آغاز صنعت بسته بندی تا به امروز متریال‌های بسیاری توسط انسان کشف و در این صنعت استفاده شده‌اند. از جمله متریال‌های پرکاربرد می‌توان به چوب، شیشه، فلز و پلاستیک اشاره کرد. هر یک از این متریال‌ها در بسته بندی مواد و لوازم مختلف همچون مواد غذایی و خوراکی، محصولات صنعتی و لوازم آرایشی و… استفاده می‌شوند. اما ویژگی‌های ساختاری و شیمیایی برخی از این متریال‌ها با ماهیت محصول تطابق ندارند. برای نمونه استفاده از فلزات در بسته بندی لوازم آرایشی منجر به بروز تغییراتی در ماهیت شیمیایی این لوازم می‌شود که در اغلب موارد خطرات جبران‌ناپذیر پوستی و بهداشتی را برای انسان‌ها به دنبال دارد.

نقش و تاثیر مواد پلاستیکی در بسته بندی لوازم آرایشی

اهمیت بسته بندی لوازم آرایشی

لوازم آرایشی و بهداشتی یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین دسته‌بندی‌هایی هستند که در صنعت بسته بندی به آن‌ها توجه زیادی می‌شود. بانوان معمولا در نگاه اول به زیبایی ظاهری لوازم آرایشی و شکیل بودن بسته بندی توجه زیادی می‌کنند. در حقیقت در بازار لوازم آرایشی فردی موفق است که از بهترین بسته بندی چه از لحاظ ظاهر و چه از لحاظ دوام و مقاومت در بسته بندی لوازم آرایشی استفاده کند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که لوازم آرایشی همواره ماهیت آسیب‌پذیری داشته و زودتر تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می‌گیرند. به عبارتی بسته بندی این لوازم باید به گونه‌ای باشد که در محیط و شرایط مختلف از ماهیت لوازم آرایشی محافظت کند.

چه نوع بسته بندی برای لوازم آرایشی مناسب است؟

یکی از سوالات رایج بسیاری از تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی این است که چه نوع بسته بندی بهتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است؟ با توجه به شرایط فعلی بازار استفاده از بسته بندی‌های فلزی و شیشه‌ای به منظور نگهداری از محصولات و لوازم آرایشی همواره هزینه‌های هنگفتی را برای صاحبان کسب‌وکارها و حتی مشتریان در خریداری محصولات دارند.

به عبارتی بهترین بسته بندی برای لوازم آرایشی بسته بندی است که علاوه بر داشتن هزینه کم، شکل و ظاهر زیبایی داشته و بتواند به خوبی از محصول به مدت طولانی مراقبت کند.

معایب بسته بندی‌های شیشه‌ای لوازم آرایشی

یکی از بزرگ‌ترین معایب بسته بندی‌های شیشه‌ای لوازم آرایشی مقاوم بسیار کم آن‌ها در برابر ضربه و افتادگی است. بر اساس آمارگیری‌های انجام شده نزدیک به 30 درصد خسارات مربوط به لوازم آرایشی در حین جابه‌جایی، انبارکردن و فروش مربوط به شکستگی بسته بندی‌های شیشه‌ای است.

برای نمونه استفاده از ظروف شیشه‌ای در عطرها و ادکلن‌های مختلف علاوه بر افزایش وزن آن‌ها باعث می‌شود تا بیشتر در معرض خطر شکستگی قرار بگیرند. علاوه بر تولیدکنندگان بسته بندی‌های شیشه‌ای نیز برای مصرف‌کنندگان خسارات زیادی داشته و در مواردی منجر به بروز خسارات جانی نیز می‌شود.

نیازمند صرف هزینه‌های مازاد و هنگفت

یکی از بزرگ‌ترین معایب بسته‌بندی‌ها شیشه‌ای هزینه‌های بالای نگهداری آن‌ها است. در حقیقت این نوع بسته بندی‌ها به دلیل داشتن ساختار شکننده و آسیب‌پذیر در تمامی مراحل از تولید تا مصرف توسط مشتری باید در بهترین شرایط نگهداریی شوند. برای نمونه در مرحله حمل و نقل بسته بندی‌های شیشه‌ای لوازم آرایشی نیز باید در بسته بندی‌های ثانویه جداگانه و بسیار مقاوومی قرار گیرند که این به تنهایی هزینه زیادی را برای تولیدکنندگان دارد.

بهترین نوع بسته بندی لوازم آرایشی کدامند؟

بسته بندی لوازم آرایشی از گذشته تا به امروز همواره چالش‌های مربوط به خود را داشته است. اما نتیجه و نقطه مشترک تمامی این چالش‌ها به این عبارت ختم می‌شود که بسته بندی لوازم آرایشی در عین سبک بودن باید از مقاومت بالایی برخوردار بوده و همچنین هزینه‌های کمی را برای هر دو طرفین یعنی تولیدکننده و مصرف‌کننده داشته باشد.

مواد پلاستیکی همواره بیش از چندین دهه است که در صنایع مختلف به منظور افزایش رفاه و رفع نیازهای جامعه بشری مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما نباید از کاربرد پلاستیک‌ها در صنعت بسته بندی و پیشرفت آن غافل شویم. بسته بندی‌های پلاستیکی امروزه یکی از رایج‌ترین بسته بندی در مراقبت و نگهداری از انواع کالاها با هر میزان حساسیتی هستند.

مواد پلاستیکی تمامی ویژگی‌های یک بسته بندی سالم، باکیفیت، سبک و مقاوم را داشته و در کنار این مزایای بالقوه خود هزینه‌های بسیار کمی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان دارند.

نقش پلاستیک در بسته بندی لوازم آرایشی

بسیاری از اقلام لوازم آرایشی همچون ماتیک‌ها، کرم‌های مرطوب‌کننده، کانتور، هایلایتر، پنکک، کرم پودر، رژ گونه، رژ لب و… از جمله مواردی هستند که از حساسیت بالایی برخوردار بوده و سریعا تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می‌گیرند.

در بسته بندی اقلام ذکر شده باید از متریالی استفاده شود که در برابر عواملی چون رطوبت، هوازدگی و حتی ضربه مقاومت خوبی از خود نشان داده و مانع از تاثیر این عوامل در ماهیت لوازم آرایشی شود. با نگاه به مزایای مواد پلاستیکی می‌توان به این نتیجه رسید که در حال حاضر بهترین گزینه برای بسته بندی لوازم آرایشی پلاستیک‌ها هستند.

با ورود مواد پلاستیکی به عرصه بسته بندی لوازم آرایشی بسیاری از مشکلات مربوط به جابه‌جاییی، انبارکردن و حتی روند فروش نیز به میزان چشمگیری بهبود یافته است.

کاربرد پلاستیک در بسته بندی لوازم آرایشی

بسته بندی‌های پلاستیکی انقلابی برای فروش محصولات آرایشی و بهداشتی

استفاده از بسته بندی‌های پلاستیکی برای مراقبت از محصولات آرایشی و فروش آن‌ها بیش از پیش منجر با استقبال گسترده تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. با ورود بسته بندی‌های پلاستیکی در صنعت آرایشی و بهداشتی تحولی حیرت‌انگیز و بی‌سابقه در این صنعت رخ داد.

در حقیقت این نوع بسته بندی‌ها به دلیل داشتن قابلیت شکل‌پذیری و جنبه‌های تزئینی و زیبایی ظاهری در کنار مقاومت بالا و سبکی وزن در مراقبت از بسیاری از اقلام لوازم آرایشی به صورت گسترده استفاده می‌شوند.

بر اساس آمارگیری‌های انجام شده بعد از دوران حضور مواد پلاستیکی در بسته بندی لوازم آرایشی میزان فروش این لوازم بیش از دو برابر افزایش یافته است. به گونه‌ای که حتی شرکت‌های برند و معتبر نیز رویه بسته بندی خود را تغییر داده و در بسته بندی تمامی اقلام از مواد پلاستیکی در قالب بسته بندی ثانویه و اولیه استفاده می‌کنند.

استفاده از مواد پلاستیکی در بسته بندی‌های اولیه و ثانویه لوازم آرایشی

گستره کاربرد مواد پلاستیکی در بسته بندی لوازم آرایشی به قدری افزایش یافته است که امروزه از این مواد در بسته بندی اولیه و ثانویه بسیاری از اقلام آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده لوازم آرایشی به منظور افزایش اعتبار و ارزش برند خود از بسته بندی‌های پلاستیکی در شکل‌های مختلف و رنگ‌های متنوع استفاده می‌کنند.

این نوع بسته بندی‌ها در عین اینکه از تنوع طرح و رنگی بسیار بالایی برخوردار هستند، هزینه‌های بسیار کمی را برای تولیدکنندگان نیز دارند.

کاربرد پلاستیک در بسته بندی اقلام مختلف آرایشی

برای مراقبت و نگهداری از اقلام آرایشی چون پنکک، کرم‌های مرطوب‌کننده دست و صورت، رژ لب و… از بسته بندی‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند. برای نمونه کرم‌های مرطوب کننده به دلیل داشتن ماهیت شیمیایی حساس نمی‌توانند در داخل یک بسته بندی فلزی به مدت طولانی بدون بروز تغییرات در خود نگهداری شوند.

به همین جهت از بسته بندی‌های پلاستیکی در نگهداری از این محصولات استفاده می‌شود تا علاوه بر افزایش ماندگاری این محصولات هیچ گونه آسیبی به ساختار آن‌ها وارد نشود.

کاربرد پلاستیک در بسته بندی کرم‌های مرطوب‌کننده

مزایای استفاده از پلاستیک در بسته بندی لوازم آرایشی

بسته بندی‌های پلاستیکی لوازم آرایشی همواره مزیت‌های بسیار زیادی دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین این مزیت‌ها را به صورت کامل شرح می‌دهیم.

کاهش هزینه‌های مربوط به نگهداری

یکی از معضلات و چالش‌های اصلی در صنعت بسته بندی لوازم آرایشی صرف هزینه‌های بسیار زیاد در زمینه نگهداری از این محصولات است. اما به لطف کشف مواد پلاستیکی و استفاده از آن‌ها در بسته بندی لوازم آرایشی این مشکل برای همیشه برطرف شده است.

افزایش نرخ سود و نرخ فروش

مواد اولیه پلاستیکی نسبت به سایر متریال‌ها از جمله فلز و شیشه بسیار از نظر قیمت و کاربری به‌صرفه‌تر است. از طرفی استفاده از پلاستیک‌ها در ساخت انواع بسته بندی برای لوازم آرایشی مختلف همواره هزینه‌های بسیار کمی را برای تولیدکنندگان دارد.

این امر به تنهایی باعث می‌شود تا سرانه سود کارخانجات از بسته بندی و فروش محصولات آرایشی به فروشگاه‌ها افزایش یافته و از این رو فروشگاه‌ها نیز سود بیشتری داشته باشند. این چرخه به همین منوال ادامه پیدا کرده و در نهایت باعث می‌شود تا محصولات آرایشی با قیمت کمتری به دست مصرف‌کننده برسد.

با توجه به نیازهای جامعه بشری و سطح اقتصادی میانگین جامعه، لوازم آرایشی با بسته بندی‌های پلاستیکی به دلیل داشتن کیفیت بیشتر، بسته بندی زیباتر و در عین حال قیمت کمتری دارند فروش بیشتری دارند.

جمع‌بندی

مواد پلاستیکی جایگاه ویژه‌ای در صنعت بسته بندی دارند. البته این نوع مواد در صنعت تولیدی لوازم آرایشی کمی با تاخیر مورد توجه قرار گرفتند، اما بلافاصله بعد از ورود آن‌ها به زمینه بسته بندی لوازم آرایشی انقلابی نوین و بی‌سابقه در این صنعت به وجود آمد. امروزه نیز لوازم آرایشی با بسته بندی‌های پلاستیکی به میزان انبوهی تولید شده و بیش از 80 درصد اقلام آرایشی با مواد پلاستیکی ساخته می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *