مقاله

صفر تا صد طریقه استفاده از دستگاه لیبل زن دستی

دستگاه لیبل زن دستی

دستگاه لیبل زن دستی یکی از پرکاربردترین انواع دستگاه لیبل زن است. در این نوع دستگاه بخشی از فرایندهای بسته بندی باید توسط ناظر یا اپراتور انجام شود. در واقع هر چقدر تخصص و مهارت اپراتور در کار با این دستگاه بیشتر باشد به همان اندازه کیفیت خروجی کار بسته بندی بیشتر خواهد بود. به همین ترتیب لازم است تا فرد اپراتور با اصول و نکات لازم در مورد طریقه استفاده از دستگاه لیبل زن دستی آشنایی کامل داشته باشد.

البته دستگاه‌های لیبل زن دستی نیز در دو نوع حرارتی و چسبی تولید می‌شوند. هر یک از این نوع دستگاه‌ها باید طبق دستورالعمل خاص خود راه‌اندازی و توسط اپراتور نیز مورد استفاده قرار گیرند.

تصویری از یک دستگاه لیبل زن دستی برای عنوان صفر تا صد طریقه استفاده از دستگاه لیبل زن دستی انتخاب شده است.

دستگاه لیبل زن دستی چیست؟

دستگاه‌های لیبل زن دستی به منظور اتکت زدن یا همان برچسب‌گذاری روی محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع دستگاه‌ها مکانیزم عملکرد ساده‌ای دارند اما همواره باید اپراتور با طرز کار دستگاه لیبل زن دستی آشنایی کامل داشته باشد تا از بروز خطاهای انسانی جلوگیری شود. به عبارتی ساده‌ترین نوع انواع دستگاه‌ بسته بندی، دستگاه لیبل زن دستی است.

انواع دستگاه لیبل زن دستی

پیش از اینکه در مورد طریقه استفاده از دستگاه لیبل زن دستی به توضیحات کاملی بپردازیم، ابتدا لازم است انواع دستگاه‌های لیبل زن را معرفی کنیم. دستگاه‌های لیبل زن در دو نوع حرارتی و چسبی تولید می‌شوند.

طرز کار دستگاه لیبل زن دستی حرارتی

طرز کار دستگاه لیبل زن دستی از نوع حرارتی بدین صورت است که ابتدا لیبل یا برچسب در داخل دستگاه توسط ناظر قرار داده شده و سپس با اعمال گرما و حرارت لیبل نیز روی ظرف محصول به صورت محکم قرار داده می‌شود. البته باید به این نکته اشاره کنیم که در دستگاه‌های لیبل زن دستی حرارتی ابتدا چسب روی ظرف محصول ریخته شده و سپس برچسب به شکلی محکم و قوی روی آن چسبانده می‌شوند.

طرز کار دستگاه لیبل زن دستی از نوع چسبی

طریقه استفاده از دستگاه لیبل زنی دستی از نوع چسبی نیز ساده و آسان است. همچینن طرز کار این دستگاه ساده و آسان بوده و با استفاده از آن می‌توان در مدت زمان کمتری تعداد زیادی لیبل را روی محصولات چسباند. در برخی از مدل‌های پیشرفته‌تر این نوع دستگاه امکان برداشتن محافظ برچسب وجود دارد.

لیست قطعات مهم استفاده شده در دستگاه لیبل زن دستی

در داخل دستگاه‌های لیبل زن دستی همواره از برخی قطعات خاص استفاده می‌شود. برای اینکه بتوانید راحت‌تر طریقه استفاده از دستگاه لیبل زن دستی را یاد بگیرید لازم است تا با این قطعات آشنایی مختصری داشته باشید.

  • موتور گیربکس
  • شفت هرزگرد
  • برد الکترونیکی
  • شفت سیلیکونی
  • شفت عاج‌دار
  • کلید فرمان
  • شفت پوست جمع‌کن
  • بدنه آهنی
  • سنسور الکترونیکی
  • کابل پاور

تصویری از جوهر لیبل زن دستی برای عنوان لیست قطعات مهم استفاده شده در دستگاه لیبل زن دستی انتخاب شده است.

آموزش کامل طریقه استفاده از دستگاه لیبل زن دستی

طریقه استفاده از دستگاه لیبل زنی دستی کاملا ساده و راحت است. اما برای اینکه بتوانید بدون هر گونه مشکلی از این دستگاه استفاده کنید باید تمامی مراحلی که در ادامه توضیح می‌دهیم را به صورت دقیق و کامل رعایت و اجرا کنید.

مرحله اول: جا انداختن لیبل داخل دستگاه

اولین مرحله از طریقه استفاده از دستگاه لیبل زن دستی این است که ابتدا باید لیبل را داخل دستگاه قرار دهید. ابتدا باید رول لیبل را در محل مخصوص خود یعنی میله مخصوص (شفت) داخل دستگاه قرار دهید.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که طرف باز شده رول لیبل باید به سمت داخل دستگاه باشد. بعد از قرار دادن صحیح رول لیبل در شفت باید درپوش مخصوص آن را نصب کنید. دقت داشته باشید که بدون نصب درپوش ممکن است در طی فرایند لیبل زنی رول لیبل از جای خود حرکت کرده و در نهایت عملیات دچار مشکل شود. بعد از قرار دادن درپوش باید با استفاده از آچار آلن مخصوص آن را در جای خود محکم کنید.

مرحله دوم: رد کردن لیبل از قسمت زیرین شفت

بعد از قرار دادن رول لیبل در میله مخصوص یا همان شفت باید قسمتی از لیبل را از قسمت پایینی شفت عبور دهید. در بخش زیرین شفت میله‌ای قرار گرفته است، باید لیبل از زیر این میله عبور داده شود. پس از عبور دادن از میله پایینی باید نوک لیبل مجددا به سمت بالا هدایت شود.

پس از رسیدن بخش ابتدایی لیبل به بخش بالایی، باید از یک میله یا همان شفت دیگر عبور داده شود. پس از گذشتن از این شفت باید لیبل به سمت پایین هدایت شود. در نهایت باید این لیبل از شفت موجود در زیر شفت بالایی عبور کند.

دقت کنید که در مرحله نهایی باید لیبل از بخش زیرین میله آخر عبور داده شود. اگر تمامی مراحل گفته شده را درست انجام داده باشید در بخشی از لیبل از دستگاه به سمت بیرون هدایت خواهد شد.

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که باید حدود 50 الی 60 سانت از رول لیبل در بخش بیرون از دستگاه قرار گرفته باشد. بعد از خارج شدن لیبل از دستگاه مجدد باید آن را از شفت موجود در زیر شفت آخری عبور دهید. بعد از انجام این کار باید لیبل را از زیر شفت عاج‌دار قرار گرفته در بخش میانی و زیرین دستگاه عبور دهید.

مرحله سوم: رد کردن لیبل از بین شفت عاج‌دار و سیلیکونی

در بخش زیرین دستگاه لیبل زن دستی یک شفت عاج‌دار و شفت سیلیکونی قرار گرفته است. بعد از انجام کارهای گفته شده در مرحله دوم حالا باید رول لیبل خارج شده از دستگاه را دقیقا از وسط این دو نوع شفت عبور دهید. بعد از انجام این کار باید لیبل را از بالای شفت سیلیکونی عبور داده و در نهایت آن را به میله ضخیم میله‌ای (میله جمع‌کن) برسانید. در روی این میله باید لیبل را چرخانده و بلافاصله قطعه U شکل یا همان اهرم مخصوص میله جمع‌کن را باید روی میله قرار دهید.

مرحله چهارم: دقت کردن به عبور لیبل دقیقا از زیر چشمی دستگاه

یکی از مهم‌ترین بخش‌های مربوط به طریقه استفاده از دستگاه لیبل زن دستی این است که همیشه باید دقت کنید لیبل دقیقا از زیر چشمی مخصوص دستگاه عبور کند. هدف از انجام این کار کمک به چشمی دستگاه در تشخیص هر چه بهتر و سریع‌تر وارد کار شدن لیبل بعدی به مرحله چسباندن و در نهایت دستور استوپ به موتور ارسال شود.

مرحله پنجم: فیکس کردن فاصله بین دو شفت عاج‌دار و سیلیکونی

بعد از انجام دادن اقدامات فوق، حال نوبت آن است که به بخش زیرین دستگاه رفته و فاصله بین شفت عاج‌دار و سیلیکونی را به نجوی تنظیم کنید که رول لیبل به راحتی و بدون بالا پایین رفتن از وسط این دو حرکت کند. برای تنظیم فاصله بین این دو شفت کافی است تا اهرم قرار گرفته در بخش جانبی را حرکت دهید. برای تنظیم بهتر فاصله بین این دو میله باید سعی کنید شفت عاج‌دار مماس با شفت سیلیکونی باشد. بعد از تنظیم فاصله به واسطه اهرم، حالا باید کلید چرخان کوچک قرار گرفته در این بخش را سفت کنید تا شفت‌‌ عاج‌دار هیچ‌گونه لغزش و حرکتی نداشته و محکم در جای خود قرار گیرد.

مرحله پنجم: تنظیم چشم لیبل

وظیفه اصلی چشم لیبل در دستگاه شناسایی لیبل بعدی است که وارد فرایند شده و در نهایت ارسال دستور توقف به موتور اصلی است. برای تنظیم چشم لیبل هم‌زمان با زدن دکمه روشن کردن دستگاه باید دکمه ست کردن چشم را فشار دهید.

یعنی ابتدا دکمه تنظیم چشم را فشار داده و سپس دستگاه را روشن کنید. به این نکته هم توجه داشته باشید که باید پوسته لیبل باید رو به چشم لیبل باشد. با انجام دادن مراحل فوق به راحتی چشم لیبل دستگاه تنظیم می‌شود.

مرحله ششم: تنظیم لیبل نسب به تیغه و محل قرارگیری فتوسل

در بخش تیغه دستگاه یعنی بخشی که پوسته لیبل از خود لیبل جدا می‌شود باید در حدود یک سانت لیبل از لبه اصلی خود بیرون باشد. برای خارج کردن لبه لیبل به اندازه یک سانتی متر باید با استفاده از آلن سایز 4 پیچ قرار گرفته در شفت زیرین چشم لیبل را باز کرده و سپس به اندازه یک سانت شفت مربوطه را به سمت عقب هدایت کنید.

مرحله هفتم: تنظیم ظرف و شفت هرزگرد

در این مرحله باید جایگاهی که ظرف در آن قرار خواهد گرفت را تنظیم کنید. این غلتک مخصوص محصول را باید به حسب قطر ظرف محصول تنظیم کنید تا محصول بتواند در فضای ما بین این غلتک و یک جفت شفت سیلیکونی و عاج‌دار قرار گیرد. برای انجام این کار کافی است تا محصول را روی این بخش قرار داده و سپس بر اساس قطر آن غلتک مخصوص را در روی ریل خود به سمت جلو یا عقب جابه‌جا کنید.

مرحله هشتم: تنظیم اهرم نگه‌دارنده ظرف

در این بخش از طریقه استفاده از دستگاه لیبل زن دستی باید اهرم نگه‌دارنده ظرف را تنظیم کنید. وظیفه اصلی این اهرم محکم نگه‌داشتن ظرف به هنگام عملیات لیبل زنی است. این اهرم را باید به گونه‌ای تنظیم کنید که فشار بیش از حدی به ظرف محصول وارد نشود، چون ممکن است محصول طی عملیات بشکند. البته این تنظیمات هم نباید به گونه‌ای باشد که اهرم بیش از حد شل باشد. برای تنظیم این قطعه کافی است تا از طریق پیچ رگلاژ با استفاده از آچار آلن این کار را انجام دهید.

مرحله نهم: طریقه قرار دادن ظرف در دستگاه

در این مرحله باید محصول را به گونه‌ای روی دستگاه قرار دهید که دقیقا بدنه محصول مماس بر شفت سیلیکونی باشد.

نادی پک بزرگ‌ترین تولید کننده دستگاه‌های بسته بندی و لیبل زن

نادی پک مجموعه‌ای با قدمت بیش از 30 سال در حال حاضر بزرگ‌ترین و معتبرترین موسسه تولید کننده انواع دستگاه‌های بسته بندی است. یکی از بهترین دستگاه‌های مخصوص لیبل زنی این شرکت دستگاه شیرینگ لیبل است که کاربرد گسترده‌ای در لیبل زنی روی محصولات مختلف دارد. با خرید این دستگاه به راحتی می‌توانید در کمترین زمان روی تعداد زیادی از محصولات خود لیبل بچسبانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *