اخبار

دستگاه بسته بندی همه کاره

دستگاه بسته بندی همه کاره

در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت چشمگیری در صنعت بسته بندی بوده‌ایم. ایده‌های بسیار جذابی به این صنعت وارد شده است و تجهیزات و دستگاه‌های بسته بندی جدیدی برای هرچه بهتر شدن بسته بندی به کار گرفته می‌شوند. همه ما می‌دانیم برای این که بتوان در بازاریابی و فروش یک محصول به طور موفق عمل کرد، باید به ظاهر کالا و نوع بسته بندی آن اهمیت زیادی داد. این جریان نیز مستلزم استفاده از دستگاه‌های مختلفی است که کار بسته بندی را به بهترین شکل برای ما انجام دهد. برای درک بهتر این موضوع به بسته بندی محصولات در چند سال اخیر دقت کنی؛. با کمی دقت درمی‌یابید که نوع بسته‌بندی‌ها روز به روز بهتر شده و تولیدکننده کالاهای مختلف به کیفیت بسته بندی توجه زیادی دارند. در ادامه در مورد دستگاه‌های بسته‌بندی و معیارهای لازم برای انتخاب یک دستگاه بسته بندی مناسب پرداخته می‌شود. اگر به دنبال تهیه دستگاه‌های بسته‌بندی مناسب برای شرکت، کارگاه و یا کارخانه خود هستید، حتما ادامه این متن را بخوانید. 

وظایف دستگاه‌های بسته بندی چیست؟

یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های خط تولید در هر کسب و کاری، دستگاه‌های بسته بندی محصولات است. هر شرکت و کارخانه‌ای بعد از تولید محصولات خود نیاز دارد تا آن‌ها را به صورت بسته بندی شده به بازار عرضه دهد. البته بهتر است بدانید که این ابتدایی‌ترین قسمت بسته بندی است. علاه بر اصل کار بسته بندی، نوع، کیفیت و دوام آن نیز تاثیر زیادی در فروش یک محصول دارد. بنابراین برای اینکه محصول خود را به بازار عرضه نمایید قطعا نیاز به بسته بندی و به تبع آن دستگاه بسته بندی دارید. همچنین زمانی که محصول شما داخل یک بسته بندی قرار بگیرد ولی بسته بندی آن دوام زیادی نداشته و کیفیت آن پایین باشد، به اندازه نداشتن بسته‌بندی تاثیر منفی در فروش دارد. 

امروزه یکی از ملاک‌های اصلی مردم برای خرید، ظاهر و نوع بسته بندی آن است. همانطور که می‌دانید برندهای زیادی به تولید یک محصول مشابه می‌پردازند، اما کیفیت هر کدام از آن‌ها مختلف است. برای پیشی گرفتن از رقبای خود در بازار باید همه جوانب برای فروش را در نظر گرفته و به تولید محصول بپردازید. بر اساس آنچه گفته شد، اصلی‌ترین وظیفه یک دستگاه بسته بندی را می‌توان تامین امنیت کالا، زیبایی و کیفیت محصولات دانست. اکنون تا حدودی با اهمیت دستگاه‌های بسته بندی در فروش محصولات آشنا شدید. در ادامه با برخی از دستگاه‌های بسته بندی آشنا می‌شویم. 

انواع مختلف دستگاه بسته بندی

برای خرید دستگاه‌ بسته بندی، صرف نظر از قیمت آن، ابتدا باید به نیاز خود دقت داشته باشید و دستگاه را با توجه به نیاز خود تهیه کنید. به عبارت ساده‌تر، دستگاهی را خریداری کنید که بتواند ویژگی‌های مدنظر شما را که در مورد کالای بسته‌بندی شده دارید، تامین نماید. مثلا برای بسته بندی خشکبار و حبوبات از یک نوع دستگاه، برای بسته بندی مواد پودری از دستگاه دیگر، برای بسته بندی مایعات، لوازم یدکی، قطعات خودرو، تنقلات و… نیز از دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود. از انواع مختلف دستگاه‌های بسته بندی به موارد زیر می‌توان اشاره کرد. 

  • دستگاه پرکن
  • دستگاه بسته بندی سلفون
  • دستگاه اسکین پک
  • دستگاه بسته بندی وکیوم
  • دستگاه بسته بندی استرچ
  • دستگاه دوخت پلاستیکی
  • دستگاه تری سیلر
  • دستگاه شیرینگ پک

جنبه‌های مختلف یک بسته بندی مناسب

برای اینکه بتوانید دستگاه مناسب بسته بندی را انتخاب کنید، باید با ویژگی‌های یک بسته‌‌بندی مناسب آشنا باشید و بر اساس این ویژگی‌ها دستگاهی را انتخاب نمایید که توانایی تامین این ویژگی‌ها را داشته باشد. مهمترین جنبه‌هایی که در بسته بندی یک محصول در نظر گرفته می‌‌شوند عبارتند از:

  • اندازه محصول و بستهبندی
  • سرعت تولید محصولات و بسته‌بندی آن‌ها
  • میزان استحکام بسته‌بندی
  • جنس بسته‌بندی
  • زیبایی و جنبه‌های ظاهری بسته‌بندی
  • هزینه بسته‌بندی و هزینه دستگاه بسته بندی 
  • عوامل سلیقه‌ای که برای بسته‌بندی در نظر گرفته‌اید

بر اساس پارامترهایی که برای بسته‌بندی گفته شد، باید دستگاه بسته بندی مناسب را خریداری نمایید. حال در ادامه در مورد ویژگی‌های دستگاه‌‌های بسته بندی که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند توضیح می‌دهیم.

نکات مهم برای خرید یک دستگاه بسته بندی

در ابتدا بهتر است بدانید که دستگاه‌های بسته‌بندی در حالت کلی به دو نوع خانگی و کلی تقسیم می‌شوند. مشخص است که سایز، توان تولید، تیراژ بسته‌بندی، حجم و ابعاد بسته‌بندی و همچنین برخی قابلیت‌های دیگر عواملی هستند که این دو نوع دستگاه‌ها در آن‌ها باهم متفاوت هستند. نوع خانگی طبیعتا قابلیت‌های کتری نسبت به دستگاه بسته بندی صنعتی دارد. اما در هر دو نوع، باید برای خرید دستگاه مناسب، ویژگی‌های زیر در نظر گرفته شوند:

انتخاب دستگاه بسته بندی مناسب با نوع محصول

دستگاه های بسته بندی از متریال‌های مختلفی استفاده می‌کنند و روش بسته‌بندی ان‌ها نیز متفاوت است. برای انتخاب دستگاه باید نوع کالایی که بسته‌بندی می‌کنید متناسب با عملکرد دستگاه باشد. برای مثال برای بسته‌بندی مواد غذایی و خوراکی، دستگاه شرینک پک انتخاب مناسبی است.

نوع دوخت دستگاه بسته‌بندی

یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب دستگاه، نوع دوخت آن است. برای مثال محصولات پودری باید در بسته‌هایی عرضه شوند که امکان نفوذ این مواد از دوخت بسته وجود نداشته باشد.

قیمت دستگاه

یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های انتخاب دستگاه بسته بندی، توجه به قیمت آن است. شاید همیشه لازم نباشد بهترین دستگاه بسته‌بندی را تهیه نمایید. در بعضی از موارد نیاز بسته‌بندی شما با دستگاه‌های ارزان قیمت‌تر هم تامین می‌شود.

سرعت بسته‌بندی دستگاه 

دستگاه‌های بسته‌بندی با توجه به نوع دستگاه و توانی که دارند، سرعت‌های متفاوتی دارند. معمولا هم در انواع مشابه، دستگاهی که سرعت بسته‌بندی بالایی داشته باشد، قیمت بیشتری هم خواهد داشت. بنابراین برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها دستگاهی را انتخاب نمایید که سرعت بسته‌بندی آن نه کم باشد و نه بی دلیل زیاد باشد.

نوع عملکرد دستگاه و تخصص لازم برای استفاده از آن

با توجه به اینکه دستگاه های بسته بندی تنوع زیادی دارند، میزان ساده و پیچیده بودن عملکرد آن‌ها هم متفاوت است. بعضی از دستگاه‌ها عملکرد ساده‌ای دارند و نیاز به اپراتور متخصص برای استفاده از آن ندارند، در مقابل برای استفاده از بعضی از آن‌ها باید دانش خاصی را فرا بگیرید و تخصص لازم برای راه‌اندازی و کارکرد دستگاه را داشته باشد. بنابراین با توجه به نیاز خود، میزان ساده یا تخصصی بودن دستگاه بسته بندی را هم در نظر بگیرید. برای مثال دستگاه های بسته بندی نادی پک نیاز به اپراتور متخصص ندارند و به سادگی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

ویژگی‌های دیگر دستگاه بسته بندی

موارد گفته شده نکات مهم برای خرید دستگاه بسته بندی هستند. علاوه بر این موارد نکاتی هم وجود دارد که توجه به آن‌ها نیز می‌تواند برای خرید دستگاه بسته بندی مناسب، حائز اهمیت باشد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • امکان چاپ بر روی بسته
  • شکل لبه‌های بسته بندی
  • خدمات پس از فروش شرکت فروش دستگاه بسته بندی
  • تعمیر و نگهداری
  • اندازه دستگاه

جمع‌بندی

دانستیم که بسته بندی آخرین و از مهمترین مراحل ارائه یک کالا به شمار می‌رود. برای اینکه در بازار رقابتی امروزی بتوانید با تعداد کثیر برندها رقابت کنید و رضایت مشتری را جلب نمایید، باید به بسته‌بندی و نکات مهم در مورد آن اهتمام بورزید. برای اینکه بسته‌بندی مناسبی داشته باشید ، نیاز دارید که از یک دستگاه بسته بندی مناسب استفاده نمایید. برای انتخاب بهترین دستگاه، معیارهایی را باید در نظر بگیرید که در بالا به آن‌ها اشاره شد. هر تولیدکننده‌ای باید متناسب با محصولی که عرضه می‌کند و همچنین طراحی بسته‌بندی که در نظر گرفته است، دستگاه مناسب را انتخاب نماید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *