مقاله

پلاستیک و محیط زیست

پلاستیک و محیط زیست

پلاستیک یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین مواد در جهان است. برای ساخت همه چیز از تجهیزات پزشکی گرفته تا اسباب بازی و بسته بندی استفاده می شود.

محصولات پلاستیکی دارای عمر طولانی هستند که به طور بالقوه می توانند در طول چندین دهه خدمات خود را داشته باشند، و با این حال استفاده اصلی ما از این مواد سبک وزن و ارزان به عنوان اقلام یکبار مصرف است که ظرف یک سال به مصرف می رسد و سپس می رود، جایی که برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت. پلاستیک جامعه را به گونه ای شکل داده است که زندگی را آسان تر و ایمن تر می کند. ما در این مقاله از نادی پک در مورد پلاستیک و آثار مثبت آن در محیط زیست توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

تاثیرات مثبت پلاستیک در محیط زیست

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، پلاستیک در واقع می تواند از طرق مختلف به محیط زیست کمک کند. در حالی که این دانش عمومی است که پلاستیک را می توان از طریق تکنیک های قالب گیری پلاستیک بازیافت و اصلاح کرد، هنوز راه های بسیار بیشتری وجود دارد که پلاستیک برای محیط زیست بهتر از موادی مانند کاغذ سنتی یا چوب است.

پلاستیک یک ماده فوق‌ العاده‌ای، به دلیل اشکال، بافت‌ها، استحکام‌های متعدد و بسیار همه کاره و کاربردی است. تاثیرات بسیار مهمی از پلاستیک در محیط زیست وجود دارد که عموماً ناشناخته هستند، بنابراین در اینجا چند مورد وجود دارد که ممکن است از شنیدن آنها متعجب شوید.

صنعت خودروسازی

 

برنامه‌های جایگزین فلزات، راندمان سوخت خودروها را به شدت بهبود بخشیده است، به گونه‌ای که کارایی‌ترین خودروها از پلاستیک‌های سبک برای کاهش وزن خودرو ساخته می‌شوند. تخمین زده شده که هر 10 درصد کاهش وزن خودرو، باعث کاهش 7 درصدی در مصرف سوخت می شود. استفاده از پلاستیک در صنعت خودرو نه تنها در بهبود محیط زیست نقش دارد، بلکه پتانسیل طراحی، ایمنی خودرو و عمر خودرو را نیز بهبود بخشیده است.

عایق

عایق پلاستیکی، منبع اصلی اتلاف گرما را کاهش می دهد و می تواند به طور مستقیم به عنوان یک ماده عالی شناخته شود. به عنوان یک ماده پلاستیکی سبک، سفت، سخت و ارزان، وسیله ای بسیار فوری و مقرون به صرفه برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. نتایج یک مطالعه نشان داد که چرخه عمر کل عایق پلی استایرن به طور متوسط ​​16 درصد انرژی کمتری مصرف می کند و 9 درصد انتشار گازهای گلخانه ای را نسبت به سایر مواد عایق کاهش می‌دهد.

دریافت انرژی

توربین‌های بادی از مواد سبک وزن و در عین حال بادوام و آیرودینامیک برای پره‌های خود استفاده می‌کنند که این اطمینان را می‌دهد که با سرعت بهینه می‌چرخند و الکتریسیته بیشتری را تولید می‌کنند. تکنسین‌ها دائماً در آزمایش‌های جدید ابتکاری برای سبک‌تر کردن تیغه‌ها و انواع پلاستیک‌های مختلف کشف می‌کنند تا بهترین جلوه‌ها را به نمایش بگذارند.

 

پلاستیک در حال حاضر از طریق محافظت از پانل ها و اتصال به بخش های داخلی، انرژی های سلول های خورشیدی را در خود جای می دهد. با این حال، در حال حاضر، فناوری‌های توسعه یافته هستند که در آن پلاستیک‌ها می‌توانند به عنوان ماده فتوولتاییک در پانل‌ها عمل کنند. تطبیق پذیری پلاستیک گزینه های جدید و هیجان انگیز را در دنیای انرژی خورشیدی به ارمغان می آورد، با سلول های مقاومت پذیرتر، سبک و نازک تر که به طور بالقوه بر روی سطوح مختلف چاپ می شوند.

استفاده از پلاستیک در ساخت توربین های بادی و کمک به محیط زیست

استفاده از پلاستیک در ساخت توربین های بادی و کمک به محیط زیست

برتری استفاده از پلاستیک نسبت به کاغذ

محصولات کاغذی برای تولید به منابع زیادی نیاز دارند. از جمله: یه تعداد زیادی از درختان برای تولید محصولات کاغذی و برای کارکرد به انرژی و آب نیاز دارند. علاوه بر این، کارخانه های تولید کاغذ مقدار زیادی تولید می کنند و از آنجایی که محصولات کاغذی از دوام کمتری نسبت به محصولات پلاستیکی برخوردارند، به مراتب به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارند.

پلاستیک را می توان به اشکال مختلف بازیافت کرد

یک مزیت مهم پلاستیک، تنوع بسیار زیاد اشکالی است که می توان آن را بازیافت کرد. بطری های پلاستیکی امروزی را می توان بازیافت کرد و به خوراک فردا برای سیستم قالب گیری پلاستیک تبدیل کرد. این نه تنها با محیط زیست سازگارتر است، بلکه پلاستیک را به ماده ای بسیار قابل استفاده برای نیازهای صنعتی تبدیل می کند.

بازیافت بطری های پلاستیکی و سازگاری با محیط زیست

بازیافت بطری های پلاستیکی و سازگاری با محیط زیست

پلاستیک کارآمدتر از مواد دیگر است

برای انجام هر کاری به پلاستیک کمتری نیاز است. این مقدار مورد نیاز، برای یک هدف معین را کاهش می دهد که به محیط، زیست محیطی مواد پلاستیکی کمک می کند.

مواد پلاستیکی را می توان به سوخت تبدیل کرد

پلاستیک علاوه بر بازیافت به اشیاء دیگر، می تواند به سوخت نیز تبدیل شود. این نه تنها پلاستیک را بازیافت می کند، بلکه میزان سوخت های فسیلی که باید از زمین خارج شوند را کاهش می‌دهد. و هنگامی که زیست محیطی سوخت فسیلی کاهش یاید، می تواند به پایین نگه داشتن قیمت سوخت نیز کمک کند.

ماندگاری پلاستیک طولانی مدت است

چه از آن در قالب‌گیری پلاستیکی استفاده شود و چه به عنوان نوشیدنی، ماده پلاستیکی بسیار ماندگار است. به همین دلیل، نیاز کمتری به دور ریختن قطعات پلاستیکی وجود دارد. این نه تنها میزان تولید را کاهش می دهد، بلکه به تولید اجزای جایگزین نیز نیاز ندارد. به همین دلیل، ماهیت بادوام پلاستیک ضایعات ناشی از تولید را کاهش می دهد.

پلاستیک را می توان به راحتی در یک بسته کوچک نگهداری کرد

از دست دادن فضای بازیافت و دفن کالا مشکل است. با این حال، از آنجایی که پلاستیک را می توان به راحتی فشرده کرد، برای ذخیره سازی کارآمد مناسب است، خواه هدف دفع دائمی یا ذخیره سازی موقت قبل از بازیافت مواد برای هدف دیگر، مانند استفاده در فرآیند قالب گیری مناسب باشد.

 استفاده از پلاستیک می تواند به بهبود اقتصاد سوخت کشور کمک کند

در نهایت، وزن ترکیبات پلاستیکی به بهبود چشمگیر اقتصاد سوخت کشور کمک کرده است. خواه افزایش مسافت پیموده شده خودرو با استفاده از بدنه یا صرفاً کاهش وزن بار کامیون باشد. کاهش مصرف انرژی مورد نیاز برای ترغیب افراد به کار و عرضه کالا به بازار کمک می کند.

 

واضح است که پلاستیک ها در مقایسه با جایگزین ها نقش مهمی در حفظ انرژی و آب و کاهش سایر محیط زیست محیطی ایفا می کنند. مطالعات چرخه زندگی به طور مداوم چنین واقعیت هایی را نشان می دهد – اطلاعاتی که مدت هاست در قیمت های مقرون به صرفه پلاستیک منتقل می شود. با گذشت زمان شاهد افزایش استفاده از پلاستیک هستیم. پلاستیک روز به روز به بخش مهمی از زندگی ما تبدیل می شود. خوب است از این ماده تا حدی استفاده کنیم که تهدیدی برای محیط زیست ما نباشد.

نتیجه گیری

در نهایت، پلاستیک ابزاری عالی برای کمک به کاهش تاثیر انسان بر محیط زیست است. در واقع، از بسیاری جهات، پلاستیک بسیار سازگارتر از هر ماده دیگری است که معمولاً توسط انسان استفاده می شود. اگر می‌خواهید پلاستیک را بازیافت کنید و طرحی را با استفاده از تکنیک‌های قالب‌گیری پلاستیکی زنده کنید، با ما در ارتباط باشید. ما دوست داریم در فرآیند خلاقانه و سازگار با محیط زیست شما نقش داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *