مقاله

مالچ پلاستیکی

مالچ پلاستیکی

تکنیک‌های متعددی در کشاورزی برای بهبود کیفیت محصول و افزایش تولید میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌شود. کشاورزان سبزیجات، با استفاده از فیلم مالچ پلاستیکی به عنوان راهی برای رشد، کاهش تکثیر علف های هرز و آسیب به محصول و مدیریت خشکسالی سود برده اند. کسانی که از مالچ پلاستیکی استفاده می کنند، بازدهی بالاتر و کنترل کیفیت بهبود یافته را با نتایجی که می توانند در این زمینه تکرار کنند، گزارش کرده اند.

 

مالچ پلاستیکی برای انواع محصولات و گیاهان مفید است، چه باغبان خانگی باشید و چه یک کشاورز تجاری. یک محصول موفق، در فضای باز، به شدت بر روی تغییرات آب و هوایی مانند دما و بارندگی استوار است. کشاورزان به یک راه حل نیاز دارند، اما این راه حل چیست؟ مالچ پلاستیکی دقیقا چیست؟

 

مقاله زیر توضیح می دهد که مالچ پلاستیکی چیست، انواع، رنگ ها و مزایای مالچ پلاستیکی را به شما نشان می دهد و در مورد ایمنی بحث می کند. ما همچنین سایر انواع مالچ را بررسی خواهیم کرد و تعیین خواهیم کرد که آیا مالچ پلاستیکی برای گیاهان شما مفید است یا خیر.

مالچ پلاستیکی چیست؟

به هر نوع پوشش پلاستیکی که روی خاک پهن می شود و موجب افزایش بازده ای محصول کشت شده، می شود را مالچ پلاستیکی می‌گویند.

مالچ پلاستیکی ساخته شده با فیلم پلی اتیلن به محافظت از گیاهان در برابر باد، آب و هوا کمک می کند. در دهه 1950، مالچ پاشی پلاستیکی برای کشاورزان توت و تولیدکنندگان سبزیجات رایج شد، اما فقط در سطح تجاری. مالچ کردن پلاستیک در حال حاضر یک انتخاب محبوب در میان باغبان های خانگی است و برای انواع محصولات زراعی استفاده می شود.

انواع مالچ پلاستیکی

مالچ پلاستیکی از ابزارهای پرکاربرد در تولیدات کشاورزی فشرده برای بهبود ساختار زیستی خاک است که برای کاشت استفاده می شود و همچنین به نفع شرایط رشد کلی محصول است که به دو دسته اصلی شیمیایی و آلی تقسیم بندی می شود:

 

مالچ بیولوژیک یا آلی : همانطور که از نام آن پیداست برای تولید این نوع مالچ از مواد طبیعی همانند علف هرز ، پوست درختان ، چوب ، کمپوست ، خاک اره و … استفاده می شود.

 

غیر آلی یا همان شیمیایی : برای تولید این نوع از مواد اولیه پلاستیکی ( پلی اتیلنی ) استفاده می شود که روی خاک گسترده می شود.

انواع رنگ بندی مالچ پلاستیکی و تاثیر آن در بازدهی کشاورزی

انواع مختلفی از مالچ پاشی وجود دارد که به طور کلی بر اساس مواد افزودنی، چگالی و رنگ لایه پلی اتیلن طبقه بندی می شوند که به شما امکان می دهد ویژگی ها یا کاربردهای خاص هر مالچ را متمایز کنید.

 

استفاده از مالچ شفاف و افزایش رشد گیاهان

استفاده از مالچ شفاف و افزایش رشد گیاهان

مالچ شفاف

این یک فیلم پلاستیکی است که هیچ رنگدانه یا افزودنی رنگی ندارد و اساساً برای افزایش سریع سطح دما در خاک برای رشد سریعتر ریشه گیاهان استفاده می شود، همچنین از تبخیر سریع آب از سطح خاک نیز جلوگیری می کند.

 

با این حال، کشاورزان باید در نظر داشته باشند که ترکیب آن ممکن است، اجازه دهد علف های هرز زیر لایه پلاستیکی ظاهر شوند.

 

مالچ سیاه (کدری کامل)

استفاده از مالچ سیاه و کنترل علف های هرز

استفاده از مالچ سیاه و کنترل علف های هرز

یکی از رایج ترین انواع مالچ پاشی است، زیرا به لطف رنگ آن می توانید از رسیدن نور طبیعی خورشید به خاک جلوگیری کنید و کنترل بهتر علف های هرز را مدیریت کنید و همچنین از تبخیر آب از سطح زمین جلوگیری می کند.

 

از آنجایی که این مالچ دارای سطحی سیاه رنگ است که درصد زیادی از نور خورشید و گرما را در طول روز جذب می کند، خاک به دلیل تماس مستقیم پلاستیک با خاک، گرما را از طریق انتقال دریافت می کند. به این ترتیب توسعه منظم نواحی ریشه و همچنین رشد گیاه تضمین می شود.

 

نوع محصولی که در آن مالچ‌پاشی استفاده می‌شود باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد، زیرا به احتمال زیاد باعث سوختگی اندام‌های برخی از گیاهان ظریف‌تر می‌شود که ممکن است با لایه پلاستیکی تماس پیدا کنند.

مالچ رنگی

امروزه از فیلم‌های رنگی با اهداف متفاوتی استفاده می‌شود. فیلم آبی، نقره‌ای، سفید، قرمز، نارنجی، زرد و… هر کدام برای یک نوع محصول کشاورزی مناسب است.

 

زرد یا نارنجی: ممکن است آفات بیشتری را جذب کند و بنابراین می تواند برای ایجاد یک ردیف تله مفید باشد.

 

سبز: برای محصول طالبی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

قرمز: برای میوه هایی مانند گوجه فرنگی و توت فرنگی بهتر است و بازدهی بالاتر و شیرین تری دارد.

 

آبی: برای  محصولاتی مانند طالبی، خیار و کدو تابستانی استفاده می‌شود.

 

نقره ای: شته ها و سایر آفات مانند مگس سفید و سوسک خیار را دفع می کند.

 

سفید: برای مناطق گرمتر کشور مفید است، مالچ پلاستیکی سفید به خنک شدن خاک شما کمک می کند.

 

قهوه ای: زمین را بیشتر از پلاستیک سیاه گرم می کند و به کنترل علف های هرز کمک می کند.

افزودنی مورد استفاده مالچ

برای تولید پلاستیک مالچ می توان با مواد اولیه پلی اتیلنی افزودنی هایی را مخلوط کرد که کاربرد و بازده نهایی را به صورت قابل توجه ای افزایش دهد ، یکی از پرمصرف ترین افزودنی ها، افزودنی UV است که مالچ‌هایی با این ویژگی، پرتوهای مضر خورشید را فیلتر می‌کنند و بازدهی زمین کشاورزی را افزایش می‎‌‌دهند، همچنین با تغییر ناگهانی دما هیچ مشکلی برای نایلون پیش نمی آید.

مالچ پلاستیک و انتخاب ضخامت های مختلف

ضخامت های مختلفی وجود دارد که بسته به رنگ مالچ، تنش کاربرد و همچنین نوع محصول یا مدت زمان در مزرعه می تواند متفاوت باشد. لایه‌های مالچ معمولاً می‌توانند از 12 تا 100 میکرون، 0.5 تا 4 میل متغیر باشند، و برای مثال می‌توانید از فیلم‌های بین 25 تا 50 میکرون، 1 تا 2 میل روی محصول خربزه استفاده کنید، در حالی که می‌توانید از فیلم‌های بین 50 تا 60 میکرون، 2 تا 2.4 میل، برای تولید توت فرنگی استفاده کنید.

اساساً ضخامت انتخاب شده به زمان مورد نیاز، چرخه محصول و شرایط کلی محیطی (گرما، تشعشع، ساختار خاک، فصل) بستگی دارد.

هدف از مالچ پلاستیکی چیست؟

هدف از مالچ پلاستیکی عایق کاری خاک، کمک به جلوگیری از فرسایش خاک و کاهش تبخیر رطوبت در زمین است. برخی از انواع مالچ های پلاستیکی همچنین حشرات و بیماری هایی را که حمل می کنند، دفع می کنند یا به تولید محصول بیشتر از محصولات خاص کمک می کنند. به عنوان مثال، مالچ پلاستیکی قرمز به افزایش اندازه، شیرینی و عطر محصولاتی مانند گوجه فرنگی و توت فرنگی کمک می کند.

مزایای استفاده از مالچ پلاستیکی چیست؟

مالچ پلاستیکی مزایای زیادی مانند صرفه جویی در وقت و هزینه های نیروی کار دارد، زیرا استفاده از آن بسیار راحت تر از مالچ ارگانیک است. استفاده از مالچ پلاستیکی روی محصولات یا باغچه می تواند به دور نگه داشتن علف های هرز و آفات کمک کند و از ایجاد بیماری در گیاهان شما جلوگیری کند.

لیست کامل مزایای استفاده از مالچ پلاستیکی شامل موارد زیر است:

 

  • رطوبت را برای محصولات شما، برای دسترسی به آب و مواد مغذی حفظ می کند.
  • مانع رشد علف های هرز می شود.
  • کیفیت خاک را بهبود می بخشد.
  • بسته به رنگ مالچ آفات را دفع می کند.
  • از گیاهان در برابر گرما و سیل محافظت می کند.
  • زیستگاه ارگانیسم های خاک را فراهم می کند که برای سلامت خاک بسیار مهم هستند.
  • از تماس محصولات برگی با زمین جلوگیری می کند.
  • به گرم شدن سریعتر خاک کمک می کند.
  • باعث کاهش شسته شدن یا مایع شدن کودها می شود و از هدر رفتن آنها به دلیل بارندگی یا تبخیر زیاد جلوگیری می کند.
  • از آسیب های ناشی از کارهای نگهداری منظم در اطراف محصول ناشی از استفاده از ابزار، سایر وسایل کاشت یا کارگران جلوگیری می شود.
  • ظاهر مرتب تری برای مزرعه یا باغ شما دارد.
  • نصب آن آسان است و زمان و نیروی کار را کاهش می دهد.

در مجموع، محیط پایدارتر ارائه شده برای محصول، کیفیت و حجم بالاتری از محصول را فراهم می کند که بازگشت سرمایه گذاری فوری برای کشاورز را توجیه می کند.

چگونه از مالچ پلاستیکی استفاده کنید؟

بهترین زمان برای استفاده از مالچ پلاستیکی درست قبل از کاشت است. مالچ خود را روی خاک بگذارید تا گرم شود و سپس بذرها را در سوراخ ها بکارید. مالچ پلاستیکی به شما این امکان را می دهد که گیاهان یا نهال ها را به اندازه کافی پخش کنید، بنابراین می توانید مطمئن باشید که همه گیاهان شما فضای مناسبی برای رشد دارند. اگر می خواهید خاک خود را با کود یا آفت کش تصفیه کنید، به یاد داشته باشید که این کار را قبل از گذاشتن مالچ پلاستیکی خود انجام دهید.

 

مالچ پاشی خاک به منظور افزایش و تسریع روند رشد

مالچ پاشی خاک به منظور افزایش و تسریع روند رشد

آیا مالچ پلاستیکی ایمن است؟

مالچ پلاستیکی برخی از نگرانی های زیست محیطی را ایجاد می کند زیرا تجزیه زیستی نمی شود و شما نمی توانید بسیاری از پلاستیک ها را بازیافت کنید. برخی از پلاستیک ها هنگام تجزیه سموم و آلاینده ها را آزاد می کنند، اما بیشتر پلاستیک ها برای استفاده مناسب و بی خطر هستند.

 

مالچ ساخته شده از پلاستیک ممکن است در طول تابستان بسیار داغ شود که ممکن است باعث مشکلات ایمنی شود. با این حال، مالچ پلاستیکی تجاری به طور کامل آزمایش شده و مطابق با دستورالعمل های ایمنی سختگیرانه است، بنابراین شما نباید هیچ مشکلی در استفاده از آن داشته باشید.

البته، از دیدگاه محیطی، مالچ آلی ماده بهتری برای استفاده است.

جمع بندی

استفاده از پلاستیک برای مالچ ایده جدیدی نیست. ده ها سال است که کشاورزان تجاری از آن استفاده می کنند. اما در حال یافتن راه خود به باغ ها و زمین های کشاورزی است. از مزایای مالچ پلاستیکی می توان به افزایش بازده محصول اشاره کرد.

برای خرید انواع مالچ پلاستیکی و همچنین

اگر سوالی در مورد مالچ پلاستیکی و انواع آن برای محصول خود دارید، لطفاً با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما با توجه به تجربه و سوابق حرفه ای به شما پاسخ صحیح را ارائه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *