مقاله

انواع پلاستیک برای دستگاه های بسته بندی

انواع پلاستیک برای دستگاه های بسته بندی

پلاستیک یکی از پرطرفدارترین متریال های بسته بندی، تقریبا سازگار با هر سلیقه ای و یک ماده بسیار کارآمد، قوی، بادوام، مقاوم، بسیار سبک وزن و ارزان است. پلاستیک آنقدر سبک است که کم مصرف ترین ماده ای است که در بسته بندی استفاده می شود به گونه ای که با استفاده از سوخت کمتر می توان تعداد بیشتری را حمل کرد. به همین دلیل، مدت‌هاست که از سایر مواد بسته‌بندی سنتی مانند شیشه، چوب، پارچه، کاغذ و فلز پیشی گرفته است. برخی از پلاستیک ها برای نوع خاصی از بسته بندی مناسب تر از سایرین هستند. داشتن دانش در مورد انواع مختلف پلاستیک برای درک پیچیدگی بازیافت، بازیافت مجدد و عوامل بهداشتی مرتبط با آن ضروری است.

انواع فیلم پلاستیکی مناسب برای بسته بندی

فیلم های پلاستیکی دسته وسیعی از مواد را تشکیل می دهند که بسته به نیازهای یک محصول یا بسته بندی خاص می توانند نسبتاً ساده یا پیچیده باشند. فیلم را می‌توان با رزین‌های مختلفی ساخت که هر کدام دارای ترکیبی منحصر به فرد از خواص است که آن را برای کاربردهای خاص ایده‌آل می‌کند.

منظور از پلاستیک کلیه فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی از جمله نایلون، سلفون، شیرینگ و استرچ است.

شاید بپرسید که چند نوع بسته بندی پلاستیکی وجود دارد؟ این انواع پلاستیک برای چه مواردی استفاده می شود؟ تفاوت بین پلاستیک ها چیست؟ برای پاسخ به این سوالات، با ما در نادی پک به خواندن ادامه دهید!

pete- پلی اتیلن ترفتالات چه کاربردی در بسته بندی دارد؟

PETE یک پلاستیک بادوام و شفاف است که معمولاً برای ساخت بطری‌ها و شیشه‌های نوشیدنی، محصولات غذایی، سینی‌های غذا در مایکروویو و پوشش پلاستیکی ضد فر استفاده می‌شود، زیرا دارای خواص ضد رطوبت و گاز بسیار عالی است. هنگام بازیافت به بخشی از ظروف پلاستیکی جدید، نخ‌های فرش، منسوجات پلی استر تبدیل می‌شود.

فیلم های بسته بندی
فیلم های بسته بندی

hdpe – پلی اتیلن با چگالی بالا چه کاربردی در بسته بندی دارد؟

پرمصرف ترین پلاستیک برای بسته بندی، نیمه شفاف، سخت و مقاوم در برابر مواد شیمیایی و حلال است. دارای استحکام کششی بالایی است که باعث دوام و مقاومت در برابر دماهای بالاتر نسبت به سایر پلاستیک ها می شود

این نوع پلاستیک بیشتر در بسته بندی کالاهایی که نیاز به محافظت در برابر نور و محفظه سفت دارند، رایج است. در کیسه های پلاستیکی برای حمل مواد غذایی و اقلام خرده فروشی، ظروف حمل و نقل قابل استفاده می شود. در حالت بازیافتی خود جزئی برای ظروف جدید، الوار پلاستیکی و گلدان های گل است.

پی وی سی – پلی وینیل کلراید و کاربرد آن در بسته بندی

این نوع مواد، به دلیل داشتن خواصی همچون خاصیت ارتجاعی و کشسانی بالا در بسته بندی ثانویه بسیاری از محصولات غذایی و سایر اقلام استفاده می‌شوند. 

اگرچه PVC معمولاً با کالاهای سفت و سخت مانند لوله‌کشی، قاب و مواد حصارکشی همراه با بسته‌بندی تاشو است، اما معمولاً در حالت انعطاف‌پذیر خود برای کیسه‌ها و فیلم‌های بسته‌بندی سنگین، کیسه‌های خون و لوله‌های پزشکی استفاده می‌شود. هنگامی که پی وی سی انعطاف پذیر بازیافت می شود، معمولاً به مصالح ساختمانی نیمه انعطاف پذیر، کفپوش باغ و کاشی کف تبدیل می شود.

ldpe پلی اتیلن کم چگالی و کاربرد آن در بسته بندی

یکی از متداول ترین پلاستیک های تولید شده است که در برابر روغن ها، اسیدها و بازها مقاوم است. انعطاف پذیری و شفافیت خوبی دارد و تولید آن بسیار آسان و یک گزینه ایمن برای بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی است. این پلاستیک نازک و سست اغلب برای محافظت از آلودگی استفاده می شود. کارتن های مواد غذایی، بشقاب ها و فنجان های یکبار مصرف را پوشش می دهد. از بازیافت آن در تولید کیسه های زباله سنگین، سطل زباله و کاشی کف استفاده می شود.

pp- پلی پروپیلن در بسته بندی چه کاربردی دارد؟

بسته بندی سفت و سخت که در طول فرآیندهای تولید باید حرارت بالایی را تحمل کند، اغلب از پلی پروپیلن ساخته می شود که شامل بطری ها و ظروف برای داروها، غذاها و محصولات خودرو می شود. هنگامی که پلی پروپیلن بازیافت می‌شود، برای ساخت محصولات خودرو مانند پوشش چراغ سیگنال، یخ‌خراش و قیف روغن و همچنین ابزار باغبانی و سطل‌های ذخیره‌سازی استفاده می‌شود.

ps– پلی استایرن و کاربرد آن در بسته بندی

پلی استایرن، می تواند سفت یا نرم شود و به قطعات کوچک مورد استفاده در مواد بسته بندی تبدیل شود. این نوع ماده دارای ظاهری شفاف و براق است که بیشتر جنبه تزیینی در بسته بندی دارد. پلی استایرن سفت برای ساخت ظروف یکبار مصرف، رخت آویز و عایق برای ساختمان ها استفاده می شود. مقداری پلی استایرن بازیافتی برای ساخت صفحات دیواری، پریز برق، خط‌کش‌ها، روکش‌های دوربین‌ها و قالب‌های پلاستیکی مورد استفاده در ساختمان‌سازی تبدیل می‌شود.

بسته بندی استرچ و شیرینگ چگونه انجام میشود؟

بسته بندی فیلم استرچ
بسته بندی فیلم استرچ

فیلم استرچ

استرچ روپ یک فیلم پلاستیکی بسیار کششی است که معمولاً از پلی اتیلن تولید می شود و به طور ایمن در اطراف اقلامی مانند کالاهای پالت شده پیچیده می شود. بسته بندی، کالاها را به طور ایمن به هم متصل می کند و در حالی که به طور سنتی یک فرآیند دستی است، توسط دستگاه های نیمه اتوماتیک وتمام اتوماتیک نادی پک رایج تر می شوند. در کاربردهای مختلفی از بسته بندی گوشت های تازه گرفته تا محکم کردن کارتن های حمل و نقل به پالت ها استفاده می شود.

فیلم شیرینگ

فیلم شیرینگ نیز از پلی اتیلن تولید می‌شود که طی مرحله بسته بندی توسط دستگاه های بسته‌بندی نادی پک، محصولات در یک ورقه از فیلم حساس به حرارت پوشیده می‌شوند و حرارت ملایمی برای جمع‌کردن آن در اطراف محصول اعمال می‌کنند. بسته بندی کوچک ممکن است با مارک و برچسب از قبل چاپ شده باشد و برای واحدهای جداگانه یا بسته بندی محصولات با هم به عنوان بسته های چندگانه به صورت ساده یا رنگی استفاده شود.

سخن نهایی

مشاغل مختلف می‌توانند با انواع مختلف دستگاه های بسته بندی، به هر اندازه ای از سرعت و ثبات بیشتر بهره مند شوند. اگر به دستگاه های بسته‌بندی نیاز دارید، شرکت نادی پک گزینه‌های زیادی را برای طیف وسیعی از مشاغل طراحی کرده است؛ به گونه ای که یکی از شرکت های پیشرو در تولید ماشین آلات برای کلیه مواد و محصولات است.

اگر مایل به مشاوره یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع پلاستیک بسته بندی و دستگاه های بسته بندی هستید که ما ارائه می دهیم، لطفاً  امروز با ما تماس بگیرید تا بدانید دستگاه های بسته بندی ما چگونه می‌توانند به شما در افزایش کارایی و پیشرفت از رقبا کمک کنند. ما خوشحال خواهیم شد که دانش خود را با شما به اشتراک بگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *