دستهبندی نشده

آموزش طراحی بسته بندی حرفه ای برای افزایش اثربخشی

آموزش طراحی بسته بندی حرفه ای برای افزایش اثربخشی

همه‌ ما جذب طرح‌های بسته‌‌بندی جذاب و زیبا می‌شویم؛ اما آیا تا‌ به حال به این دیدگاه کرده‌اید که رعایت چه نکاتی در طراحی بسته بندی مهم است؟ زمانی‌که مشتری وارد فروشگاه می‌شود، ما فقط چند ثانیه زمان داریم تا آن‌ها را جذب محصول خود کنیم. طراحی بسته بندی محصولات عامل تعیین‌کننده موفقیت یا شکست یک محصول در بازار است. در این مقاله سعی داریم مهم‌ترین نکاتی که برای طراحی بسته بندی به آن نیاز دارید را بررسی کنیم.

بسته‌بندی محصولات شامل چه فرآیندهایی‌ست؟

فرآیند بسته‌بندی محصولات شامل یک‌سری مراحل است که محصول را برای خرده فروشی آماده می‌کند. هدف این مراحل ایجاد یک نمای بیرونی جذاب برای محصول است. در این فرآیند لازم است عواملی مانند نوع مواد، ساختار، شکل، گرافیک، رنگ‌ها و فونت‌ها را در نظر بگیرید. در ادامه، نکات مهم طراحی بسته بندی را بررسی می‌کنیم؛ نکاتی که با رعایت آن‌ها و ایجاد طرح‌های چشم‌نواز و کاربردی، محصول شما را از قفسه فروشگاه به سبد خرید مشتری منتقل می‌کنند.

نقش مشخصات برند در طراحی بسته‌بندی چیست؟

بازاریابی خوب شامل استفاده از عناصر خاص برند در طراحی بسته‌های محصولات است تا مشتریان بتوانند تشخیص دهند که یک محصول خاص به کسب‌وکار شما تعلق دارد. از لوگوهای شرکت گرفته تا رنگ‌ها، فونت‌ها، تصاویر و الگوها باید در طراحی بسته بندی در نظر گرفته شوند که در ادامه اهمیت چند مورد از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • فونت: فونت‌ها احساس برند را بیان می‌کنند. فونت باید براساس شخصیت کسب‌وکار شما تعیین شود.
  • لوگو: لوگو به عنوان چهره برند عمل می‌کند و باید داستان آن را به اشتراک بگذارد. بسته به نوع صنعت، لوگو می‌تواند متن، گرافیکی یا ترکیبی از هر دو باشد.
  • رنگ: اولین درک مخاطب از برند شما، رنگ است. معمولا در هر صنعتی رنگ‌های مخصوصی استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، برای محصولات و خدمات زنانه، بنفش و صورتی رنگ‌های رایجی هستند.

چه محتوایی در طراحی بسته‌بندی مناسب است؟

متن و تصاویر روی بسته‌بندی شما می‌تواند به آگاهی مشتریان در مورد محصول شما کمک کند. اینکه دقیقا محصول شما چیست، نحوه استفاده از آن چگونه است و… باید در طراحی در نظر گرفته شود. تصاویر، کد‌ها و سایر علامت‌های خاص هم بخشی از طراحی بسته بندی محصولات هستند. همچنین می‌توانید با استفاده از کد QR، محتواهای آموزشی آنلاین را در اختیار مشتریان خود قرار دهید. بسته به دسته‌بندی محصول و بازار، ممکن است لازم باشد هشدارهای ایمنی و بهداشتی، اطلاعات زیست‌محیطی یا تغذیه‌ای و دستورالعمل‌های استفاده را لحاظ کنید. علاوه‌بر‌این باید الزامات قانونی و مقررات مربوط هم را بدانید.

چقدر باید برای طراحی بسته‌بندی هزینه کنید؟

با اینکه در بسیاری از مواقع؛ به‌ویژه هنگام خرید، احساسات و زیبایی بصری نقش موثری دارند؛ اما بسته‌بندی محصولات نمی‌تواند گران‌تر از محصول شما باشد. هزینه‌های بسته‌بندی محصول به دو دسته تقسیم می‌شود.

  • هزینه‌های اولیه : این هزینه‌ها اولیه و غیرتکراری هستند. بنابراین، شما فقط باید یک‌بار آن را بپردازید. هزینه‌های طراحی، قالب‌های برش و تنظیم صفحه چاپ برای کار‌های چاپ لیتو یا فلکسو چند نمونه از آن هستند.
  • هزینه‌های واحد: این هزینه‌ها نشان‌دهنده هزینه مواد و نیروی کار شما برای بسته‌بندی هر قطعه از محصول شما هستند. این هزینه‌ها همیشه وجود دارند و در گذر زمان دست‌خوش تغییر هستند.

اهمیت پایداری در طراحی بسته‌بندی

طراحی بسته بندی پایدار به استفاده از موادی اشاره دارد که زیست تخریب‌پذیر، قابل بازیافت و قابل استفاده مجدد هستند. همچنین ممکن است شامل موادی باشد که قبلا بازیافت شده‌اند. بهتر است بدانید، پایداری در طراحی بسته بندی محصولات مهم است؛ زیرا ردپای اکولوژیکی چرخه عمر یک محصول را در تمام مراحل تولید، استفاده و دفع آن کاهش می‌دهد. با افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان، آن‌ها بیشتر تمایل دارند از برنده‌هایی با بسته‌بندی سبز استفاده کنند. کسب‌وکار شما باید پیام درستی را به بازار هدف برساند؛ چراکه محصول شما نه تنها از کیفیت بالایی برخوردار است، بلکه شما نقش خود را در مسئولیت اجتماعی از طریق طراحی بسته‌بندی پایدار انجام می‌دهید.

نقش بسته‌بندی در محافظت از محصول

اولین نقش بسته‌بندی، محافظت از محصول موجود در آن است. بسته‌بندی باید بتواند از همان زمانی که محصول در انبار قرار دارد تا زمانی‌که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد، آن را ایمن نگه دارد. بسته‌بندی وابسته به محصول، باید به‌اندازه کافی با دوام باشد تا در برابر ضربه، تغییرات دما و بار الکترواستاتیک از محصول محافظت کند. ضمن اینکه گردوغبار، رطوبت و سایر آلاینده‌ها نباید به محتویات داخل آن آسیب برسانند.

جایگاه تجربه کاربر در طراحی بسته بندی

اگر بسته‌بندی شما کاربردی باشد، به تجربه کلی مثبت برندتان برای مصرف‌کننده کمک می‌کند و شما از رقبایتان متمایز می‌شوید. درحالی که رنگ‌های جسورانه و ساختار طراحی هوشمندانه می‌توانند چشم‌نواز باشند، ایجاد یک تجربه چندحسی می‌تواند مشتریان بیشتری را جذب کند و وفاداری به برندتان را چند برابر افزایش دهد. با انتخاب تصاویر مناسب و درگیرکردن حس لامسه مشتریان یک تجربه کاربری جذاب طراحی کنید.

لایه‌های بسته‌بندی محصولات

بسته به نوع محصول ممکن است به یک یا چند لایه در بسته‌بندی نیاز داشته باشید. هر یک از این لایه‌ها عملکرد خاصی برای تکمیل یکدیگر چه از لحاظ زیبایی‌شناسی و چه از لحاظ عملکردی دارند.

بسته‌بندی اولیه

بسته‌بندی اولیه به موادی گفته می‌شود که به‌شکل مستقیم با محصول در ارتباط‌اند و از آن نگهداری می‌کنند. درواقع، بسته‌بندی اولیه، اولین چیزی‌ست که مشتریان می‌بینند. عملکردهای آن شامل ارائه اطلاعات در مورد محصول و مهر و موم‌کردن مناسب آن است. یک کارتن تاشو برای کلاه ایمنی دوچرخه یا یک بطری شامپو از نمونه‌های آن هستند.

بسته‌بندی ثانویه

دور بسته‌بندی اولیه قرار می‌گیرد و اجزای محصول را در کنار هم نگه می‌دارد. مانند جعبه مقوایی که حاوی قوطی‌های نوشابه است. در این حالت، بسته‌بندی مقوایی می‌تواند علاوه بر محافظت از محصول و بسته‌بندی اولیه، بخشی از برندسازی هم باشد.

بسته‌بندی مرحله سوم

این لایه تضمین می‌کند که محصول به‌طور ایمن از انبار به فروشگاه‌ها، دفاتر و سایر نقاط توزیع ارسال شود. بسته‌بندی سوم شامل جعبه‌های بزرگ، پالت‌ها و سایر ظروف محافظ است. برای مثال، جعبه‌های غلات معمولا درون یک سینی یا جعبه‌های بزرگ‌تر برای نگهداری و حمل و نقل قرار می‌گیرند.

جمع‌بندی؛ با طراحی حرفه‌ای بسته‌بندی محصولات در ذهن‌ها ماندگار شوید

طراحی بسته بندی یکی از ارکان موفقیت هر کسب‌وکاری در تاثیرگذاری و فروش محصول است. سعی کنید از مشخصات برند خود مثل لوگو، رنگ‌ها و فونت خاص آن در طراحی خود کمک بگیرید. توجه به پایداری بسته‌بندی، می‌تواند چهره مناسبی از برند شما را ارائه کند. در کنار تمام این موارد، نوع دستگاه بسته بندی هم می‌تواند در کیفیت بسته‌بندی محصولات شما اثرگذار باشد. با رعایت نکاتی که در این مقاله گفته ‌شد، می‌توانید تجربه کاربری مناسب و جذابی از محصول خود به مشتریان خود ارائه دهید.