اخبار

تفاوت‌های بین دستگاه بسته بندی شیرینگ تونلی و کابینی

تفاوت‌های بین دستگاه بسته بندی شیرینگ تونلی و کابینی

از سال‌های بسیار دور بسته بندی محصولات به منظور مراقبت از آن‌ها همواه مورد توجه افراد قرار می‌گیرد. با گذشت زمان و پیشرفت روزافزون علم در صنعت بسته بندی روش‌‌های پیشرفته و بهداشتی‌تری برای بسته بندی اصولی محصولات مختلف اختراع شده‌اند. یکی از این روش‌های نوین و کارآمد بسته بندی شیرینگ نام دارد.

امروزه بسیاری از کارخانجات تولیدکننده محصولات مختلف به ویژه محصولات غذایی از روش بسته بندی شیرینگ برای افزایش ضریب ایمنی سلامت محصولات و در عین زیبایی ظاهری آن‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله توضیحات کامل‌تری در رابطه با بسته بندی شیرینگ و مزایای آن و همچنین انواع دستگاه شیرینگ ارائه داده می‌شود.

روش بسته بندی شیرینگ

بسته بندی شیرینگ چیست و چه مزایایی دارد؟

قبل از آشنایی با روش بسته بندی شیرینگ بهتر است با فیلم شیرینگ و جنس آن آشنا شوید. فیلم شیرینگ از مواد پلاستیکی مرغوب و باکیفیتی ساخته می‌شود. این نوع فیلم در برابر حرارت هیچ‌گونه ماده سمی از خود آزاد نکرده و بلکه با استفاده از حرارت می‌تواند خود را به اشکال مختلفی تبدیل کند. این نوع فیلم برای ایزوله کردن بسته بندی و پلمپ کردن محصولات مختلف به کار می‌رود.

این فیلم بنا بر نقطه ذوب پایین خود قابلیت شکل‌پذیری بالایی داشته و می‌تواند دقیقا به شکل محصول موردنظر تبدیل شود. فیلم شیرینگ پس از حرارت دیدن و قرارگرفتن در روی محصولات مانند یک سپر مقاوم شده و از محصولات در برابر عوامل خارجی مخرب همچون میکروب، آلودگی و گردوغبار محافظت می‌کند.

واژه شیرینگ یا همان شیرینگ یک واژه انگلیسی بوده و به معنای کوچک و جمع‌وجور است. علت استفاده از این نام در این نوع بسته بندی این است که فیلم شیرینگ در اثر حرارت کوچک شده و فرم محصول موردنظر را به خود می‌گیرد.

مزایای بسته بندی شیرینگ  

  • مراقبت از محصولات در برابر اشعه فرابنفش مضر خورشید
  • برخورداری از وزن کم
  • افزایش زیبایی و تازگی محصولات
  • شفافیت بالا
  • جلوگیری از ورود اجسام و حشرات ریز
  • مقاوم در برابر پارگی

در روش شیرینگ پک از چه دستگاه‌هایی استفاده می‌شود؟

در روش شیرینگ پک از دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود. عملکرد کلی این دستگاه‌ها مشابه هم است، اما در نحوه انجام فرایند بسته بندی تفاوت‌هایی دارند. در ادامه درباره هر یک از این دستگاه‌ها و تفاوت‌های بین آن‌ها به توضیحات بیشتری می‌پردازیم.

دستگاه بسته بندی شیرینگ تونلی  

دستگاه بسته بندی شیرینگ تونلی یکی از پرکاربردترین دستگاه‌هایی است که در بسته بندی شیرینگ استفاده می‌شود. نحوه کار با این نوع دستگاه بسیار ساده بوده و از آن در بسته بندی محصولات مختلف اعم از بطری‌ها، قوطی‌های رب و… استفاده می‌شود.

دستگاه بسته بندی شیرینگ تونلی در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شود تا کاربران راحت‌تر بتوانند بر اساس نوع کاربری خود دستگاه موردنظر را خریداری کنند. دستگاه‌های شرینگ شرکت نادی پک در دو مدل اتوماتیک و نیمه اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود.

دستگاه بسته بندی شیرینگ تونلی نادی پک

نحوه عملکرد دستگاه شیرینگ پک تونلی اتوماتیک

این مدل از دستگاه شیرینگ تونلی به صورت تمام اتوماتیک کل فرایند بسته بندی را انجام می‌دهد. بعد از قرارگیری محصولات روی نوار نقاله، دستگاه آن‌ها را ردیف کرده و روی آن‌ها نایلون قرار داده و فرایند دوخت روی آن‌ها انجام می‌شود. بعد از اتمام دوخت، محصولات توسط دستگاه به صورت اتوماتیک به بخش اتاق گرما هدایت شده و دستگاه با اعمال حرارت مشخصی به فیلم فرم و شکل می‌دهد.

نحوه عملکرد دستگاه شیرینگ پک تونلی نیمه اتوماتیک  

در مدل نیمه اتومات دستگاه شیرینگ پک تونلی برای انجام بخشی از فرایند بسته بندی از نیروی انسانی کمک گرفته می‌شود. در این دستگاه پدال‌هایی قرار داده شده‌اند تا اپراتور با استفاده از آن بخش‌های مشخصی از فرایند بسته بندی را مدیریت کرده و محصولات را به بخش‌های مختلف دستگاه هدایت کنند.

دستگاه بسته بندی شیرینگ کابینی

همان‌طور که از نام این دستگاه شیرینگ پک پیداست، دارای یک محفظه مخصوص قرارگیری محصولات است. ویژگی جالب این محفظه انجام دادن دو مرحله دوخت و حرارت‌دهی به صورت هم‌زمان است. قبل از قراردادن محصولات در داخل کابین دومنظوره، فرایند پیچیدن سلفون و فیلم دور محصول توسط اپراتور دستگاه انجام می‌شود. دومنظوره بودن کابین دستگاه شیرینگ کابینی باعث می‌شود تا سرعت بسته بندی محصولات به میزان دوبرابر افزایش یابد.

فرایند بسته بندی در این دستگاه بدین صورت است که همزمان با دوخت فیلم دور محصول، کابین حرارت تولید می‌کند تا فیلم به صورت کامل به دور محصول جذب شود.

دستگاه بسته بندی شیرینگ کابینی نادی پک

تفاوت‌های اساسی بین دستگاه بسته بندی شیرینگ تونلی و دستگاه کابینی

هر دو دستگاه بسته بندی شیرینگ تونلی و کابینی مزایا و ویژگی‌های خاص خود را در صنعت بسته بندی دارند. اما همواره از لحاظ نحوه عملکرد، سرعت انجام بسته بندی، تعداد بسته بندی و کاربرد مکانی تفاوت‌های گسترده‌ای با یکدیگر دارند. در ادامه درباره تفاوت این دستگاه‌ها در زمینه‌های مذکور به توضیحات بیشتری می‌پردازیم.

تفاوت بین دستگاه بسته بندی شیرینگ تونلی و کابینی از نظر عملکرد

فرایند دوخت و حرارت دادن به فیلم برای بسته بندی در دستگاه شیرینگ تونلی به صورت تکی انجام می‌شود، به عبارتی محصولات به صورت تک به تک روی نوار نقاله قرار داده شده و بعد از اتمام فرایند دوخت و حرارت‌دهی به فیلم محصول بعدی ری نوار نقاله قرار داده می‌شود.

اما در دستگاه شیرینگ کابینی انواع محصولات به صورت پیوسته و با تعداد بالاتری در داخل کابین قرار داده می‌شوند. کابین این دستگاه قابلیت دوخت هم‌زمان دو یا چند محصول را داشته و به علاوه می‌تواند فرایند حرارت‌دهی را به صورت هم‌زمان روی محصولات انجام دهد.

با توجه به این مسئله می‌توان دریافت که سرعت عمل دستگاه کابینی در بسته بندی محصولات هم از نظر تعداد و هم از نظر زمان نسبت به دستگاه تونلی بیشتر است.

تفاوت بین دستگاه بسته بندی شیرینگ کابینی و تونلی در دوخت و حرارت‌دهی به محصولات

یکی دیگر از عمده تفاوت‌های بین این دو دستگاه از نظر عملکرد این است که فرایند حرارت‌دهی در دستگاه تونلی بعد از انجام دوخت روی محصول انجام می‌شود، اما در دستگاه کابینی هر دو فرایند دوخت و حرارت‌دهی به صورت هم‌زمان روی محصولات انجام می‌شود. از طرفی در دستگاه شیرینگ تونلی فرایند حرارت همواره به صورت خودکار به محصول تابیده می‌شود، در حالی که در دستگاه کابینی تا زمان بسته نشدن درب کابین فرایند حرارت‌دهی صورت نمی‌گیرد.

پیچیدن سلفون دور محصول با دخالت دست در دستگاه شیرینگ کابینی

تفاوت دو دستگاه تونلی و کابینی از نظر برش فیلم و منبع تغذیه

در دستگاه بسته بندی شیرینگ تونلی فرایند برش فیلم به صورت دستی و توسط اپراتور دستگاه صورت می‌گیرد که این امر زمان‌بر بوده و منجر به کاهش سرعت بسته بندی محصولات می‌شود. اما در دستگاه بسته بندی شیرینگ کابینی برش فیلم محصول به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. دستگاه شیرینگ تونلی به در دو مدل تک فاز و سه فاز عملیات بسته بندی را انجام می‌دهد، در حالی که در دستگاه کابینی تنها به صورت تک فاز تولید و به بازار عرضه می‌شود.

تفاوت دستگاه بسته بندی شیرینگ کابینی و تونلی از نظر کاربرد

دستگاه بسته بندی شیرینگ تونلی کاربرد صنعتی داشته و برای بسته بندی انواع محصولات با تعداد بالا در کارخانجات تولیدی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که دستگاه بسته بندی شیرینگ کابینی تنها برای بسته بندی محصولات با ابعاد کوچک‌تر استفاده می‌شود. دستگاه شیرینگ تونلی عملکرد بدون لرزشی داشته و به دلیل داشتن نظم و ترتیب خاص در فرایند بسته بندی، برای بسته بندی محصولات حساسی چون بطری‌ها بسیار مناسب است.

دستگاه شیرینگ تونلی در کارخانه‌های تولیدکننده اسباب‌بازی، مواد غذایی، نوشابه، دلستر، آب معدنی، شیرهای پلاستیکی، شکلات و مواردی از این قبیل کاربرد دارد. برای بسته بندی سریع و تزئینی مواد غذایی در رستوران‌ها از دستگاه شیرینگ کابینی استفاده می‌شود، این دستگاه به دلیل اشغل فضای کمتر و بسته بندی همزمان چند محصول برای رستوران‌هایی که سفارش‌های بسیاری دارند بسیار مناسب است.

نوع سلفونی که در دستگاه کابینی استفاده می‌شود معمولا نازک‌تر بوده و زودتر پاره می‌شود، اما سلفون یا فیلم استفاده شده در دستگاه تونلی عمدتا ضخیم بوده و به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر ضربه و پارگی برای بسته بندی محصولات صنعتی استفاده می‌شود.

تفاوت دستگاه شیرینگ تونلی و کابینی از نظر ویژگی‌ها و قابلیت‌ها

دستگاه بسته بندی تونلی نسبت به دستگاه بسته بندی کابینی ابعاد بزرگ‌تری دارد. به همین جهت از دستگاه کابینی در فروشگاه‌ها و تولیدی‌های کوچک بیشتر استفاده می‌شود. در دستگاه شیرینگ کابینی پرسنل و کاربران می‌توانند تمامی مراحل بسته بندی کالا از جمله دوخت و حرارت و برش فیلم را مشاهده کنند. اما در دستگاه تونلی امکان مشاهده کامل فرایند بسته بندی نیست.

دستگاه بسته بندی شیرینگ کابینی به دلیل داشتن تیغه نیکروم ضد چسبنده و حرارت ثابت می‌تواند فرایند بسته بندی محصولات را با شفافیت بیشتر و بدون هیچ‌گونه لکه‌ای انجام دهد. روی دستگاه شیرینگ کابینی بر خلاف دستگاه تونلی می‌توان یک دستگاه مجزا تاریخ‌زن را نصب کرد. دستگاه شیرینگ کابینی از لحاظ قیمت نسبت به دستگاه تونلی به‌صرفه‌تر بوده و برای کسب‌وکارهای کوچک بسیار مناسب است.

فرایند بسته بندی محصولات در دستگاه شیرینگ تونلی

خدمات شرکت نادی پلاستیک

شرکت نادی پلاستیک یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های تولیدکننده انواع دستگاه بسته بندی شیرینگ تونلی و کابینی است. شما با مراجعه به وب‌سایت رسمی این شرکت و برقراری ارتباط با مشاورین می‌توانید با درخواست ایجاد تغییراتی در مشخصات فنی، قابلیت‌ها و جنس قطعات دستگاه شیرینگ بسته بندی تونل موردنظر خود را سفارش دهید.

جمع‌بندی

دستگاه‌های بسته بندی شیرینگ کابینی و تونلی از جمله دستگاه‌های پرکاربرد در بسته بندی لوازم مختلف هستند. هر یک از این دستگاه‌‌ها قابلیت‌های و ویژگی‌های خاص خود را داشته و کاربری متفاوتی دارند. برای نمونه دستگاه شیرینگ کابینی به دلیل ابعاد کوچکتر نسبت به دستگاه تونلی در فروشگاه‌ها و کارگاه‌های کوچک برای بسته‌بندی لوازمی با ابعاد متوسط مانند ظروف غذا استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *