دستهبندی نشده

علائم روی بسته بندی مواد غذایی

علائم روی بسته بندی مواد غذایی

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که در حین خرید مواد غذایی، علامت‌های مختلف روی بسته بندی مواد غذایی توجه شما را جلب کرده باشد. اکثر افراد در مورد معنی و مفهوم این علائم‌ روی بسته بندی مواد غذایی کنجکاو هستند و خیلی‌ها معنی و مفهوم بسیاری از علائم را نمی‌دانند. به همین دلیل در ادامه این مطلب به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

به خاطر داشته باشید که این علائم‌ها اطلاعات مفیدی را به ما می‌دهند؛ بنابراین در هنگام خرید حتما به آن‌ها توجه داشته باشید. این علامت‌ها معمولا نشان دهنده روش استفاده درست، نگهداری صحیح از مواد غذایی، بازگردانی بسته بندی و… هستند و برخی از این علائم‌ هشدارهای خاصی دارند که در تمامی کشورها به صورت مشترک از آن‌ها استفاده می‌شود. در ادامه به صورت کامل با علایم و نمادهای روی بسته بندی مواد غذایی آشنا می‌شویم.

معنی علامت های روی بسته بندی مواد غذایی

همانطور که گفته شد، علائم روی بسته بندی مواد غذایی معنا و مفهومی خاصی دارند. آیا تاکنون به معنی این علامت‌ها اندیشیده‌اید؟ اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید، جای نگرانی وجود ندارد؛ در این قسمت قصد داریم شما را با علامت‌های روی بسته بندی مواد غذایی آشنا کنیم. برخی از علائم بسته بندی روی مواد غذایی عبارتند از:

علامت استاندارد ملی ایران روی بسته مواد غذایی

مهمترین مورد از علائم بسته بندی، علامت استاندارد است. همه ما وجود این علامت را بر روی اکثر محصولات از جمله محصولات غذایی مشاهده کرده‌ایم. در واقع مفهوم اصلی علامت استاندارد ملی ایران این است که تمامی محصولات طبق قوانین استاندارد ساخته شده و هیچ‌گونه مشکلی ندارند.

نماد سیب سلامت روی بسته بندی  

علامت‌های مهم زیادی برای مواد غذایی وجود دارد، اما سیب سلامت از مهم‌ترین علامت‌ها محسوب می‌شود و نشان‌دهنده دریافت پروانه بهداشتی است. با این علامت افراد با خیال راحت می‌توانند محصول را خریداری کنند؛ چرا که سلامت آن توسط افراد متخصص تایید شده است.

علامت چتر روی بسته بندی مواد غذایی

همه ما تاکنون این علامت را بر روی برخی از بسته بندی‌ها مواد غذایی مشاهده کرده‌ایم. معمولا این علامت بیشتر برای محصولات خشک کاربرد دارد. برخی مواقع علامت چتر با قطرات باران بر روی بسته بندی درج شده است، اما در حالت کلی به ایم معنی است که نباید محصول را در جای مرطوب نگه داری کرد.

مفهوم علامت چنگال و فنجان روی بسته بندی

یکی دیگر از علائم روی بسته بندی مواد غذایی علامت چنگال و فنجان است. این علامت نشان دهنده بسته بندی امن و به دور از مشکل است. در واقع این علامت این مفهوم را می‌رساند که بسته بندی برای مواد غذایی مضر نیست و مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

معنی علامت مواد غذایی پرتودهی شده

مواد غذایی پرتودهی شده نیز علامتی دارند که نشان دهنده مفهوم خاصی است. زمانی که مواد غذایی تحت فرایند پرتودهی قرار گیرند از این علامت استفاده می‌شود. معمولا این علامت بیشتر برای خشکبار یا ادویه‌ها کاربرد دارد.

هدف از بسته بندی مواد غذایی چیست؟

بدون شک بسته بندی مواد غذایی بسیار مهم است. هر چند در ابتدا هدف از بسته بندی نگهداری از محصولات فصلی بود، اما با پیشرفت جوامع و نیازهای بشر این بسته بندی با ضرورت بیشتری همراه شد. اکنون نیز محصولاتی که به منطقه دیگر انتقال داده می‌شوند باید بسته بندی شوند. با اینکار حفاظت از محصولات و جمل و نقل سالم و ایمن آن‌ها به محل دیگر، با شیوه صحیح انجام خواهد شد. هدف‌های زیادی برای بسته بندی مواد غذایی وجود دارد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • افزایش طول عمر و کیفیت مواد غذایی
  • محافظت از مواد غذایی در برابر عوامل مختلف از جمله فسادهای بیرونی و درونی
  • بازاریابی بهتر مواد غذایی
  • حمل و نقل آسان مواد غذایی
  • جلب نظر مشتری
  • کاهش ضایعات در محیط زیست

چرا بسته بندی و علامت های روی بسته بندی مواد غذایی اهمیت زیادی دارد؟

امروزه شاهد رشد و افزایش بالای جمعیت هستیم؛ به همین دلیل اکثر دولت‌ها به‌دیدگاه مواد غذایی بیشتر هستند. مواد غذایی باید در محیط مناسبی نگهداری شوند تا با گذشت زمان نیز احتمال فاسد شدن آن‌ها کمتر شود. بر این اساس، از یک زمانی به بعد اکثر دولت‌ها به بسته بندی مواد غذایی روی آورده‌اند؛ چرا که یکی از روش‌های مناسب برای محافظت از مواد غذایی است و نیاز به هزینه بالایی نیز ندارد.

بسته بندی مواد غذایی ملزومات مهمی نیز دارد؛ مانند استفاده از علائم مخصوص بر روی بسته بندی مواد غذایی، استفاده از دستگاه‌های بسته بندی و انتخاب نوع مناسب بسته بندی متناسب با محصول.

دستگاه بسته بندی مواد غذایی

برای بسته بندی اکثر مواد غذایی از دستگاه بسته بندی کمک گرفته می‌شود. با این کار به بهداشت و بالا بردن امنیت مواد غذایی کمک زیادی می‌شود. بسته بندی مواد غذایی مهمی مانند گوشت بسیار مهم است و باید به شیوه صحیح انجام شود؛ چرا که گوشت دارای مواد پروتئینی و ویتامین‌های زیادی است و در صورت بسته بندی اشتباه ممکن است مواد مغذی و خواص خود را از دست بدهد و حتی فاسد شود.

برای استفاده صحیح و نگهداری درست از انواع مواد غذایی، روی بسته بندی‌ها از علائمی استفاده می‌شود که نشان دهنده معنای متفاوت هستند و به انسان‌ها در استفاده بهتر و بالا بردن اطلاعات در مورد هریک از مواد غذایی کمک زیادی می‌کند.

جمع بندی

علائم روی بسته بندی مواد غذایی حاوی اطلاعات مهمی هستند و در واقع برای مصرف کنندگان مانند یک بروشور محسوب می‌شوند که حاوی اطلاعات ضروری در رابطه با محصول هستند. لاین علامت‌ها معمولا نشان دهنده سلامت مواد غذایی، استانداردهای داخلی و بین المللی، شرایط نگهداری، تاریخ انقضا، اطلاعات تغذیه‌ای و… هستند که دستورات استفاده صحیح را ارائه می‌دهند. علاوه بر اینها از طریق از علامت‌ها می‌توان به مواد غذایی حساسیت زا نیز پی ببریم و در استفاده از آن‌ها با دقت زیاد عمل نماییم. پس هنگام خرید به این علائم توجه داشته باشید تا محصولات سالم و بهداشتی تهیه کنید.