مقاله

آموزش کامل نحوه تنظیم دستگاه تزریق پلاستیک

آموزش کامل نحوه تنظیم دستگاه تزریق پلاستیک

یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در بسیاری از صنایع مربوط به تولید مواد پلاستیکی دستگاه تزریق پلاستیک است. در اصل هر کسی که در حال تولید قطعات پلاستیکی است باید با نحوه تنظیم دستگاه تزریق پلاستیک آشنایی کاملی داشته باشد.

برای کار با دستگاه تزریق پلاستیک و دست یافتن به بهترین بازدهی آن باید کلیه نکات مهم و تخصصی را رعایت کرد. از تنظیم دما گرفته تا تنظیم سرعت و چگونگی باز و بسته کردن دستگاه تزریق پلاستیک همگی نکاتی هستند که باید شما به عنوان دارنده این دستگاه یا اپراتور آن یاد بگیرید.

دستگاه تزریق پلاستیک

دستگاه تزریق پلاستیک چیست؟

فرایند قالب‌گیری تزریقی پلاستیک یکی از بهترین و سریع‌ترین راهکارها برای تولید قطعات پلاستیکی در حجم‌های بالا است. دستگاه تزریق پلاستیک از جمله بهترین انواع دستگاه بسته بندی است که به واسطه ساز و کار پیچیده خود می‌تواند مواد خام پلاستیکی مختلف مانند پلی وینیل کلراید، پلی پروپیلن و… را تحت قالب‌های مشخص شده به جسمی جامد تبدیل کند.

مواد اولیه در داخل المنت‌های موجود در دستگاه تزریق پلاستیک قرار گرفته و مذاب می‌شوند. ماردون یا همان مارپیچ به واسطه سیلندر مواد مذاب شده را به بخش قالب‌های از پیش آماده شده هدایت می‌کند، در نهایت پس از ریخته شدن این مواد مذاب در داخل قالب‌ها، مواد شکل قالب را به خود می‌گیرند.

آموزش باز و بسته کردن دستگاه تزریق پلاستیک

در این بخش از نحوه تنظیم دستگاه تزریق پلاستیک ابتدا به آموزش چگونگی باز و بسته کردن این دستگاه می‌پردازیم. برای باز و بسته کردن دستگاه تزریق پلاستیک باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت کامل انجام دهید:

  1. ابتدا پایه سیلندر کالسکه را از صفحه ثابت جدا کنید.
  2. صفحه محافظ بالایی و جانبی را باز کنید.
  3. مهره قرار گرفته در داخل شاسی محفظه تزریق را از بالا به پایین باز کنید.
  4. پین تنظیم کننده مخصوص را خارج کنید.
  5. قسمت مورد نظر را به صورت تراز از زمین بلند کنید تا به درستی از گیره جدا شود.

آموزش تنظیم دمای دستگاه تزریق پلاستیک

سیلندر مخصوص دستگاه‌های تزریق پلاستیک دارای المنت‌هایی است که برای کارکرد صحیح دستگاه باید تنظیمات درستی روی آن‌ها اعمال شود. از منطقه مواد گیری تا منطقه انتقال می‌توان با تنظیم این المنت‌ها میزان دما را تنظیم کرد.

باز و بسته کردن دستگاه تزریق پلاستیک

صفحه تنظیمات دما در دستگاه تزریق پلاستیک 

تنظیمات دمایی در این دستگاه در اسکروهای مختلف و همچنین مارپیچ‌های مختلف متفاوت است. به همین دلیل باید به نوع تنظیم سیلندر و مارپیچ باید به گونه‌ای باشد که گستره دمایی در بهترین حالت خود نسبت به دیتا شیت (جدول اطلاعات) پلیمر قرار گیرد.

برای تنظیم دما و حرارت باید به پنل دیجیتال مخصوص این دستگاه مراجعه کنید. برای اعمال تنظیمات دقیق و درست در این صفحه لازم است تا با اصطلاحات و دیتاهای موجود در این صفحه آشنا شوید.

  • حالت نیمه گرم: فعال کردن حالت نیمه گرم یا غیر فعال کردن آن
  • حالت دمای نیمه روشن: در این بخش می‌توانید میزان دمای نیمه گرم را تنظیم کنید.
  • گرمای هیتر: بعد از تنظیم و رسیدن به دمای مطلوب و سپری شدن زمان تعیین شده حال باید قابلیت عملکردهای تزریق، بارگیری و مکش فعال شود.
  • گرمای دستی: با استفاده از این حالت می‌توانید میزان درصد روش بودن زون 1 را تنظیم کنید.
  • چرخه کنترل دستی: در این حالت با فعال کردن Shut off percent می‌توانید مدت زمان روشن ماندن زون 1 را به راحتی تنظینم کنید.

صفحه تنظیمات دما در دستگاه تزریق پلاستیک

تنظیم صفحه عملکرد حرارت‌ها در دستگاه تزریق پلاستیک

در این بخش از نحوه تنظیم دستگاه تزریق پلاستیک قرار است چگونگی تنظیم کردن عملکرد حرارت را یاد بگیرید. برای دسترسی به این صفحه تنظیمات ابتدا باید از صفحه کلید اصلی دکمه F8 و سپس F3 را فشار دهید.

  • پیش تنظیم: در این ردیف شما می‌توانید تعداد روزهای هفته را برای روشن یا خاموش بودن المنت‌های سیلندر انتخاب کنید.
  • زمان تنظیم: در این بخش مدت زمان روشن ماندن المنت‌ها تنظیم می‌شود.
  • زمان پایان: با مراجعه به این بخش می‌توانید مدت زمان خاموش شدن خودکار المنت‌ها را تنظیم کنید.
  • حالت خاموش: با استفاده از این حالت می‌توانید المنت‌ها را خاموش کنید.

نکات بسیار مهم در مورد کار با دستگاه تزریق پلاستیک

حالا که نحوه تنظیم دستگاه تزریق پلاستیک را یاد گرفته‌اید، زمان آن است که با برخی نکات ایمنی بسیار مهم هم آشنا شوید. در حالت کلی کار با این دستگاه چندان سخت نیست، اما با این وجود نیاز به دقت دارد. حین کار با دستگاه‌های تزریق پلاستیک لازم است تا کلیه اصول و نکات ایمنی را رعایت کنید.

همان طور که در مطالب بالا گفته شد حرارت و سرعت دستگاه تزریق پلاستیک باید دقیق بر اساس اطلاعات و ویژگی‌های ماده اولیه تنظیم شود، زیرا در برخی از متریال‌ها و مواد اولیه سریع بودن دستگاه چندان اهمیت ندارد. برخی از نکات ایمنی که هنگام بروز مشکل یا خرابی در دستگاه تزریق پلاستیک باید رعایت کنید عبارت‌اند از:

  • خاموش کردن سریع دستگاه
  • فشردن کلید توقف اضطراری
  • قطع کردن جریان برق
  • بستن سیستم خنک کننده آب بعد از 20 دقیقه
  • آگاه‌سازی متخصص و تعمیرکار دستگاه

نادی پک بزرگ‌ترین تولید کننده انواع دستگاه بسته بندی در ایران

شرکت نادی پک با تجربه کاری بیش از 30 سال امروزه قادر به ارائه بهترین و کامل‌ترین خدمات در عرصه تولید دستگاه‌های بسته بندی و دستگاه شیرینگ است. علاوه بر دستگاه‌های بسته بندی، انواع ماشین آلات تزریق پلاستیک در این مجموعه به بهره‌گیری از کادر متخصص، بهترین متریال‌ها و آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا ساخته می‌شوند. شما با خرید هر یک از انواع دستگاه تزریق پلاستیک از نادی پک می‌توانید از خدمات پس از فروش کامل این شرکت و همچنین خدمات گارانتی دستگاه بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

در این مقاله تمامی توضیحات لازم در مورد نحوه تنظیم دستگاه تزریق پلاستیک را ارائه کردیم. با توجه به مطالب فوق می‌توان به این نتیجه رسید که کار با دستگاه تزریق پلاستیک به تخصص و مهارت خاصی نیاز نداشته و صرفا با رعایت و اعمال تنظیمات گفته شده می‌توان فرایند قالب‌گیری و تولید محصولات پلاستیکی را به واسطه این دستگاه به راحتی انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *