دستهبندی نشده

تفاوت خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

تفاوت خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

ظرفیت تولید و بسته بندی محصولات در خطوط بسته بندی دقیقا به نوع تجهیزات و دستگاه‌های موجود بستگی دارد. برای نمونه خطوط بسته بندی که دارای دستگاه‌های اتوماتیک هستند نسبت به خطوط با تجهیزات نیمه اتوماتیک بازدهی و سوددهی بیشتری دارند. البته در بحث تفاوت خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک علاوه بر تعداد سفارش، کیفیت و سطح بهداشت سفارش نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه این مطلب از نادی پک، به صورت کاملا اختصاصی تفاوت بین خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مشکلات رایج در خطوط بسته بندی

خطوط بسته بندی محصولات، همواره از گذشته تا به امروز با چالش‌های بسیاری همراه بوده است. یکی از مشکلات رایج در این حیطه؛ تعداد نیروهای انسانی است که به نوبه خود عاملی هزینه‌بر برای صاحبان کسب‌و‌کارها محسوب می‌شود. اما خوشبختانه به لطف پیشرفت علم به علت رویکرد بسیار هوشمندانه و بهینه دستگاه‌های بسته بندی تمام اتوماتیک بسیاری از این چالش‌ها برطرف شده است.

البته در تمامی شرایط، کاهش نیروی انسانی در خط دستگاه بسته بندی اتوماتیک منجر به موفقیت و افزایش سطح کیفی نمی‌شود. بلکه بایستی از تجهیزات تمام اتوماتیک و پیشرفته در بخش‌های مورد نیاز خط تولید و بسته بندی استفاده شود. در بررسی تفاوت خط دستگاه بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک به روشنی می‌توان به این نتیجه رسید که دستگاه‌های اتوماتیک بیشترین نقش را در توسعه خط تولید و بسته بندی نسبت به دستگاه‌های نیمه اتوماتیک دارند.

انواع خطوط بسته بندی

خطوط بسته بندی و تولید از نظر نوع تجهیزات در 3 دسته بندی زیر قرار می‌گیرند:

  • خط بسته بندی دستی
  • خط بسته بندی اتوماتیک
  • خط بسته بندی نیمه اتوماتیک

خط بسته بندی اتوماتیک

خطوط بسته بندی و تولید اتوماتیک دارای تجهیزات اتوماتیک بوده و عموما در این نوع خطوط بخش اعظمی از فرایندها بدون دخالت نیروی انسانی و تمام توسط دستگاه‌ها انجام می‌شود. در واقع پیشرفته‌ترین نوع خط بسته بندی یا تولید همان خطوط اتوماتیک هستند. عملیاتی که در آن اکثر فرایندها توسط تجهیزات پیشرفته صورت گیرد اتوماسیون نامیده می‌شود؛ به همین ترتیب اصطلاحا به خطوط بسته بندی اتوماتیک، خطوط اتوماسیون گفته می‌شود.

خط بسته بندی نیمه اتوماتیک

در چنین خطوط بسته بندی و تولیدی، تقریبا نیمی از عملیات توسط نیروی انسانی و نیمی دیگر توسط دستگاه‌ها و تجهیزات انجام می‌شود. این دسته از خطوط بسته بندی با هدف حفظ رویکرد و بازدهی مناسب خود به نیروی انسانی نیاز دارند.

خط بسته بندی دستی

سنتی‌ترین نوع خط بسته بند، خط دستی است. در این نوع از خطوط بسته بندی همان طور که از نامشان پیداست، تمامی عملیات توسط نیروی انسانی انجام می‌شود. در این نوع از خطوط بسته بندی، به منظور افزایش بازدهی بایستی از نیروی انسانی متخصص با تعداد بیشتری استفاده شود که این امر برای مدیر کسب‌و‌کار بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

4 تفاوت خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

برای اینکه شما بتوانید بیشتر و بهتر با تفاوت خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک آشنا شوید؛ در ادامه 4 مورد اصلی و تعیین کننده تفاوت بین این خطوط را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  1. هزینه تولید
  2. سرعت بسته بندی
  3. آسیب و خسارت
  4. کنترل و خطا

1- هزینه تولید

هزینه، فاکتور بسیار مهم برای صاحبان خطوط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک است. یکی از اصلی‌ترین علت تفاوت زیاد بین این دو نوع خط بسته بندی، کمتر یا بیشتر بودن هزینه نهایی بسته بندی است. در حالت کلی خط بسته بندی تمام اتوماتیک به علت داشتن نیروی انسانی کم، هزینه‌های کمتری نسبت به خط بسته بندی نیمه اتوماتیک دارد. همین یک مورد باعث شده تا بسیاری از خطوط تولید و بسته بندی استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک را به نیمه اتوماتیک ترجیح دهند. در کل هزینه‌هایی که برای حفظ خطوط بسته بندی اتوماتیک می‌شود کمتر بوده و در عین حال بازدهی و سوددهی بیشتری دارند.

2- سرعت بسته بندی

یکی دیگر از مواردی که برای مدیران خطوط تولید اهمیت زیادی دارد؛ سرعت بسته بندی محصولات است. مسلما دستگاه‌های اتوماتیک سرعت بالاتری در بسته بندی دارند. به همین دلیل است که کارایی و خروجی خطوط بسته بندی اتوماتیک نسبت به نیمه اتوماتیک بیشتر است. سرعت تولید و بسته بندی بالا، بزرگ‌ترین مزیتی است که دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک دارند.

3- آسیب و خسارت

میزان خسارات و صدمات در خطوط دستگاه بسته بندی نیمه اتوماتیک به علت دخالت نیروی انسانی بیشتر بوده و به همین دلیل هزینه‌های هنگفتی را برای موسس دارد. در حالی که هزینه‌های ناشی از آسیب‌ها و خسارات در خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک به علت حضور تعداد کمی نیروی انسانی بسیار کمتر است.

4- کنترل و خطا

به دلیل استفاده از فناوری‌های مدرن در ساخت تجهیزات بسته بندی اتوماتیک، میزان خطای تولیدی در این تجهیزات کمتر است. بنابراین، در خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک کنترل و نظارت روی فرایندهای مختلف بیشتر بوده و در نتیجه خطای کمتری رخ می‌دهد. اما در خط دستگاه‌های بسته بندی نیمه اتوماتیک به علت حضور تعداد بیشتری نیروی انسانی، خطاها افزایش یافته و در کنترل و نظارت روی پروسه‌ بسته بندی کاهش می‌یابد.

سخن پایانی

در این مقاله 4 مورد از اصلی‌ترین تفاوت‌های خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک را بررسی کردیم. با توجه به مطالب فوق می‌توان به این نتیجه رسید که خط دستگاه‌های بسته بندی اتوماتیک از نظر بازدهی و هزینه بهینه‌تر از خط دستگاه‌های بسته بندی نیمه اتوماتیک است. پس اگر تصمیم دارید خط بسته بندی هر نوع محصولی را راه‌اندازی کنید؛ قبل از هر کاری تجهیزات بسته بندی اتوماتیک را خریداری کنید.