دستهبندی نشده

تاثیر طرح و رنگ در بسته‌بندی مواد غذایی

تاثیر طرح و رنگ در بسته‌بندی مواد غذایی

همانطور که می‌دانید صنعت بسته‌بندی بسیار گسترده است و پارامترهای بسیاری در برجسته کردن یک بسته بندی نقش دارند. در این میان نمی‌توان نقش طرح و رنگ در این گستردگی را نادیده گرفت. کاربرد رنگ در بسته بندی نسبت به گذشته بسیار زیاد شده؛ چرا که تاثیر زیادی روی مشتریان دارند و آن‌ها را وادار به خرید می‌کنند. انتخاب رنگ مناسب نه تنها سبب معروف شدن برند شما می‌شود، بلکه افزایش فروش و جلب توجه مشتریان را نیز به همراه دارد. اگر به دنبال شناخته شدن محصولات خود و معروف گشتن برند تجاری هستید حتما رنگ مناسب و تاثیرگذاری انتخاب کنید. 

صنعت غذایی با سلامت انسان ارتباط مستقیمی دارد و برای افزایش فروش باید به طرح و رنگ بسته‌بندی توجه داشته باشید. اگر به رنگ خاصی علاقه دارید هرگز آن را برای بسته‌بندی محصولات غذایی برند خود انتخاب نکنید، زیرا برخی از رنگ‌ها برای کسب‌وکار مناسب نیستند. شما باید رنگ‌هایی که از نظر مشتریان جذاب هستند انتخاب کرده و کسب‌وکار خود را به سمت پیشرفت سوق دهید. در ادامه این مطلب با بهترین رنگ برای بسته بندی و کاربرد انواع رنگ‌ها آشنا خواهیم شد.

بهترین رنگ برای بسته بندی 

تاثیر طرح و رنگ در بسته‌بندی مواد غذایی

موارد زیادی مانند طراحی بسته‌بندی، اندازه بسته‌بندی، نوع بسته‌بندی و… در صنعت غذایی مهم هستند اما در این میان نمی‌توان تاثیر رنگ را در فروش محصولات نادیده گرفت. اگر برای انتخاب رنگ مناسب سردرگم هستید یا نمی‌دانید چه نوع رنگ‌هایی انتخاب کنید پیشنهاد می‌شود مطالب زیرا را مطالعه کنید؛ در ادامه انواع رنگهای مناسب برای این کار و نقش و تاثیر هریک را بررسی میکنیم. 

  1. رنگ سفید در بسته بندی مواد غذایی

سفید از جمله رنگ‌های معروف در این زمینه است که به ارتباط بهتر بین تولید کننده و مشتریان کمک فراوانی می‌کند. علاوه بر اینها سفید نماد رنگ پاکی و سادگی است، از این رو کسانی که به دنبال پاکی و سلامت مواد غذایی هستند بیشتر رنگ سفید را انتخاب می‌کنند. 

  1. رنگ آبی برای بسته بندی غذایی

افرادی که به دنبال آرامش هستند به دیدن این رنگ احساس خاصی پیدا خواهند کرد. رنگ آبی نیز نماد سلامتی است، اگر کمی دقت کنید روی اکثر مواد غذایی مانند شیر، لبنیات و… که برای سلامتی انسان مفید هستند از این رنگ استفاده می‌شود. 

  1. رنگ قرمز در بسته بندی مواد غذایی

رنگ قرمز یکی از رنگ‌های زیباست که در مدت زمان کم توجه افراد زیادی را به سمت جلب می‌کند. استفاده از رنگ قرمز روشن و تیره برای محصولات بسیار مناسب بوده اما اگر محصولی لوکس و تجملی دارید حتما قرمز تیره را انتخاب کنید. ترکیب رنگ قرمز با رنگ طلایی هم ارزش محصولات شما را بالاتر خواهد برد. 

  1. رنگ سبز در بسته بندی

افرادی که به طبیعت علاقه دارند بدون شک جذب رنگ‌ سبز خواهند شد. ترکیب این رنگ با رنگ‌های دیگر مانند سفید یا زرد می‌تواند بسیار زیبا و جذاب باشد. اگر محصولات شما بسته‌بندی خلاقانه و حرفه‌ای دارند، بهتر است رنگ سبز تیره را انتخاب کنید، از نظر روانشناسی این رنگ روی اعصاب افراد نیز تاثیرگذار بوده و به آرام شدن آن‌ها کمک می‌کند. 

  1. رنگ زرد برای بسته بندی مواد غذایی

رنگ زردی شادی و هیجان زیادی به همراه دارد و سبب درمان افسردگی نیز می‌شود. زمانی که این رنگ را ببینید در بدن شما سروتونین ترشح خواهد شد که خود به خود شاد می‌شوید. ترکیب این رنگ با رنگ‌های دیگر به افزایش فروش و معروف شدن برند شما کمک می‌کند.

کاربرد رنگ در بسته بندی از نظر تاثیرگذاری 

تاثیر طرح و رنگ در بسته‌بندی مواد غذایی

داشتن طرح خوب مهم است، اما انتخاب رنگ مناسب جلوه‌ای زیبا به بسته‌بندی شما می‌بخشد و سبب افزایش مشتریان برند خواهد شد. هر رنگی جذابیت خاص خود را دارد، البته در انتخاب رنگ موارد روانشناسی را نیز در نظر بگیرید. معمولا تمامی رنگ‌ها در جهان از نظر تاثیرگذاری بر مشتریان به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از: 

  1. رنگ‌های گرم 
  2. رنگ‌های سرد 
  3. رنگ‌های خنثی
  • تاثیر طرح و رنگ در بسته‌بندی مواد غذایی
  • رنگ‌های گرم معمولا یادآور و تداعی کننده گرما به مشتریان است و در فصل‌ زمستان کاربرد زیادی دارد. این رنگ‌ها اغلب صورتی، نارنجی، قرمز، ارغوانی و… هستند که علاوه بر ایجاد انرژی در فرد سبب افزایش فروش نیز می‌شوند. کودکان به رنگ‌های گرم علاقه زیادی دارند، بنابراین استفاده از آن‌ها در بسته‌بندی مواد غذایی و انواع شکلات بسیار موثر است. 
  • رنگ سرد برعکس رنگ‌های گرم یادآور سرما هستند و بر روی انواع نوشیدنی‌ها می‌توان از این رنگ‌ها استفاده کرد. رنگ سبز و آبی سرد هستند و برای فصل‌های گرم بسیار مناسب خواهند بود. 
  • رنگ‌های خنثی معمولا از ترکیب دو نوع رنگ به وجود می‌آیند، رنگ‌های خنثی معمولا سرد و گرم هستند. این رنگ‌های برای کودکان بسیار عالی است، البته با ترکیی‌های هوشمندانه بزرگسالان را نیز جذب رنگ‌های ترکیبی نمایید.

تاثیر طرح در بسته‌بندی مواد غذایی

همانطور که رنگ در جذب مشتری و افزایش فروش نقش مهمی دارد، طرح بسته‌بندی نیز فروش محصولات را بیشتر می‌کند. طرح مورد نظر برای مواد غذایی باید ویژگی‌های زیرا را داشته باشد: 

  • زیبا باشد: زیبایی در هر طرحی مهم است و باید به گونه‌ای باشد که در همان نگاه اول توجه مشتری را جلب نموده و این توجه را به خرید تبدیل کند. روی طرح از برچسب‌های مختلف با رنگ‌های زیبا استفاده کنید تا مشتریان قبل از خرید اطلاعات لازم در مورد مواد غذایی را بدست آورند. 
  • شلوغ نباشد: سادگی بیشتر از شلوغ بودن در چشم است. سعی کنید برای محصولات خود طرح‌های ساده انتخاب کنید و از انتخاب طرح‌ها شلوغ خودداری نمایید. 
  • چشم‌نواز باشد: اگر به قفسه فروشگاه دقت کنید طرح‌های خاص چشم شما را می‌گیرد، طرح مواد غذایی نیز باید اینگونه باشد و نظر مشتری را بین طرح‌های دیگر به سمت خود جلب نماید. 
  • رنگ‌آمیزی صحیح: رنگ آمیزی صحیح طرح‌ها نیز مهم است و باید بدون هیچ‌گونه مشکلی انجام شود. می‌توانید از چند رنگ استفاده کنید، اما نباید رنگ‌ها به گونه‌ای باشند تا احساس خستگی در مشتری به وجود آید.

جمع‌بندی 

استفاده از طرح و رنگ مناسب شما را در مدت زمان کوتاه به سود قابل توجهی می‌رساند. البته کمک گرفتن از طراح خلاق در این زمینه بسیار مهم است، زیرا با ترکیب بهتر رنگ‌ها آشنایی دارد؛ همچنین رنگ‌های مشتری پسند را نیز می‌شناسد. بهتر است رنگ بسته‌بندی را رنگ لوگوی شرکت خود ست یا ترکیب نمایید، با اینکار در ذهن مخاطب ماندگارتر خواهید بود. برای تاثیرگذاری رنگ‌ها روی مشتریان باید با نحوه ترکیب آن‌ها آشنا باشید و سپس رنگ مناسبی انتخاب کنید. 

سوالات متداول 

  1. کدام رنگ‌ها روی مشتریان تاثیر بیشتری دارند؟ 

استفاده از رنگ‌های شاد و سرزنده مشتری پسند است. البته بزرگسالان بیشتر سمت رنگ‌های ترکیبی خواهند رفت اما کودکان ترجیح می‌دهند رنگ‌های خاص را انتخاب کنند. 

  1. برای جذب مشتریان رنگ‌های ترکیبی بهتر است یا رنگ‌های سرد و گرم؟ 

رنگ‌های سرد و گرم هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد، اما اگر به دنبال زیبایی بصری زیاد بسته‌بندی هستید حتما از رنگ‌هتی ترکیبی استفاده کنید. 

  1. کدام رنگ‌ها مشتریان زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند؟ 

تمامی رنگ‌ها جذابیت خاصی دارند اما مشتریان بیشتر به دنبال رنگ‌هایی مانند نارنجی، آبی، زرد، قرمز، سبز، خاکستری، سیاه و سفید هستند.