مقاله

اصول بسته بندی مواد غذایی چه تاثیری بر فروش دارد

اصول بسته بندی مواد غذایی چه تاثیری بر فروش دارد

بسته بندی یک استراتژی بازاریابی بسیار مهم برای جذاب کردن محصول، به منظور جلب توجه مصرف کننده است. گاهی اوقات بسته بندی آنقدر مهم است که هزینه بیشتری نسبت به خود محصول دارد تا مصرف کنندگان را به خرید آن ترغیب کند. اکثر مصرف کنندگان قبل از خرید، یک محصول را از روی بسته بندی آن قضاوت می کنند؛ بنابراین منطقی است که بگوییم برای اینکه خریداران محصولات شما را در نگاه اول خریداری کنند، بسته بندی جذاب بسیار مهم است. بدون بسته بندی جذاب، هیچ کس آن را خریداری نمی کند تا آن را امتحان کند. نوع بسته بندی مواد غذایی که انتخاب می کنید، می تواند باعث افزایش فروش یا عدم فروش مواد غذایی شود.

 ما در این مقاله تأثیر اصول بسته بندی بر فروش مواد غذایی را مورد بررسی قرار می دهیم؛ بنابراین تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بسته بندی محصول چیست؟

 بسته بندی به روشی اطلاق می شود که یک محصول برای فروش محصور می شود. بسته به نوع محصول، برخی از تجهیزات مجدد ممکن است تغییر کنند. به عنوان مثال، مواد غذایی برای اهداف ایمنی از دستورالعمل های بسته بندی خاصی پیروی می کنند. نقش دیگر بسته بندی انتقال اطلاعات به خریدار در مورد محصول است. 

در یک زمینه گسترده تر، بسته بندی محصول به کل فرآیند طراحی، ساخت و بازاریابی یک محصول اشاره دارد. اما بسته بندی مواد غذایی چه نقشی در فروش دارد؟ با هم مطالعه کنیم تا به جواب سوال برسیم.

معرفی و شناخت برند مواد غذایی با بسته بندی آن

اولین قدم برای طراحی بسته بندی مواد غذایی، چه کسب و کار شما جدید باشد و چه تثبیت شده، این است که بر هویت برند خود تمرکز کنید. برند شما باید در تمام کانال های ارتباطی – از جمله وب سایت، رسانه های اجتماعی، تبلیغات چاپی، و البته بسته بندی شما یکسان باشد.عدم انجام این کار، می تواند مشتریان فعلی شما را سرگردان و امتحان کردن محصول  را برای مشتریان جدید دشوار کند.

به همین دلیل، ایده خوبی است که ابتدا هویت برند خود را مشخص کنید و آن را در هر کاری که انجام می دهید، پیاده سازی کنید. هنگام تعریف و نشان دادن هویت برند خود در طراحی بسته بندی مواد غذایی، همیشه باید با تجزیه و تحلیل، شرکت و بازار هدف خود شروع کنید. با ایجاد اهداف واقع بینانه ادامه دهید، با تقسیم بندی مشتریان هدف خود شخصیت های خریدار ایجاد کنید و شخصیت مناسبی را برای محصولات خود تنظیم کنید.

به این ترتیب، نه تنها می توانید یک طرح بسته بندی مواد غذایی با کیفیت برای مصرف کنندگان خود طراحی کنید؛ بلکه می توانید اهداف و مقاصد معقول را ایجاد کنید که شما را در بین مصرف کنندگان متمایز کند.

از عناصر معماری در بسته بندی مواد غذایی استفاده کنید

یکی دیگر از جنبه های مهمی که باید در طراحی بسته بندی مواد غذایی در نظر بگیرید، عناصر معماری طراحی شما است که حول سه اصل اساسی فرم، عملکرد و زیبایی میچرخد. شما باید اطمینان حاصل کنید که بسته بندی مواد غذایی شما به خوبی از محتویات محافظت می کند، از نظر زیبایی شناسی دلپذیر است و بر اساس اندازه و شکل محصول، طرح های بسته بندی مواد غذایی خود را تقویت میکنید . با این حال، فرض کنید که هدف خود را دقیقاً برآورده نمی کنید. در این صورت، شما محصولات را در حالت ریخته یا پاره تحویل خواهید داد و در نتیجه مشتریان خشمگینی خواهید داشت که درخواست بازپرداخت می کنند!

وقتی توجه مردم را به خود جلب کردید، باید روشن کنید که مشتریان چگونه باید با محصول شما تعامل داشته باشند. هر رویکردی که باشد، مطمئن شوید که انجام آن آسان و مرتبط با نوع محصولی است که می فروشید.

طراحی بسته بندی خود را ارتباطی کنید

طراحی بسته بندی مواد غذایی شما باید فضای کافی برای انتقال موثر تمام اطلاعات تغذیه ای، ماندگاری، دستورالعمل های استفاده و سایر عناصر حیاتی را داشته باشد. همه این اطلاعات باید واضح، آسان برای خواندن و درک سریع باشد. با انجام این کار، مشتریان دقیقاً می دانند که محصول شما چه کاری انجام می دهد، چگونه از آن استفاده کنند و چه سودی برای آنها دارد.

برخی از عواملی که باید در نظر بگیرید عبارتند از اندازه متن، نوع فونت، اندازه پاراگراف، موقعیت متن و سلسله مراتب اطلاعات.

همچنین باید لحن و استفاده از زبان را در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که محتوا منعکس کننده مخاطبان هدف شما است و با آنها در سطح قابل توجهی صحبت می کند.علاوه بر این، طراحی بسته بندی مواد غذایی شما باید با محتویات داخل آن مرتبط باشد. هرچه رویکرد ساده‌تری در اینجا داشته باشید، شانس بیشتری برای اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان خود دارید تا بهترین محصول را در بازار ارائه دهید و

 به این ترتیب احتمال برقراری ارتباط و تبدیل کنجکاوی آنها به فروش بیشتر است.

بسته بندی خود را برای افزایش دید سفارشی کنید

شخصی سازی یکی از بزرگترین ویژگی های برنده هر شرکت موفق است. از این رو، برای برانگیختن احساسات درست مصرف کنندگان هدف خود، باید طرح های بسته بندی خود را با سفارشی سازی، شخصی سازی کنید. طراحی بسته بندی مواد غذایی شما باید همیشه همه کاره باشد. به این ترتیب، می توانید به راحتی از طرح یکسان در بسته بندی های مختلف با اندازه ها و مواد مختلف استفاده کنید.

با مطالعه بازار هدف خود شروع کنید و نقاط ضعف، قوت و سایر جنبه های آن را تجزیه و تحلیل کنید. در مرحله بعد، از این اطلاعات برای ایجاد طراحی بسته بندی تاثیرگذار استفاده کنید که می تواند به طور مؤثر احساسات درون آنها را تحریک کند و آنها را وادار کند که محصولات غذایی شما را امتحان کنند‌.

بسته‌بندی مواد غذایی و تاثیر آن در فروش
بسته‌بندی مواد غذایی و تاثیر آن در فروش

جلوگیری از سرقت و دستکاری مواد غذایی با بسته بندی آنها

بسته بندی می تواند نقش مهمی در کاهش خطرات امنیتی حمل و نقل داشته باشد. با بسته بندی مناسب از دستکاری و فاسد کردن مواد غذایی جلوگیری میکنید. بسته‌ها را می‌توان برای کمک به کاهش خطرات سرقت مهندسی کرد: برخی از سازه‌های بسته‌بندی در برابر سرقت مقاوم‌تر هستند و برخی دیگر دارای مهر و موم‌های نشان‌دهنده دزدی هستند. بسته‌ها ممکن است دارای مهر و موم احراز هویت باشند و از چاپ امنیتی استفاده کنند تا نشان دهند که بسته و محتویات تقلبی نیستند. بسته‌ها همچنین می‌توانند شامل دستگاه‌های ضد سرقت مانند بسته‌های رنگ، برچسب‌ها یا برچسب‌های نظارت بر مقاله الکترونیکی باشند که می‌توانند توسط دستگاه‌ها در نقاط خروجی فعال یا شناسایی شوند و برای غیرفعال کردن به ابزارهای تخصصی نیاز دارند. استفاده از بسته بندی در این راه وسیله ای برای جلوگیری از ضرر است.

بسته بندی از مواد غذایی در طول حمل و نقل محافظت می کند

هدف اولیه بسته بندی محافظت از محتویات آن در برابر هرگونه آسیبی است که ممکن است در حین حمل و نقل، جابجایی و نگهداری اتفاق بیفتد. بسته بندی، محصول را در طول زنجیره  خود از سازنده تا کاربر نهایی دست نخورده نگه می دارد و محصول را در برابر رطوبت، نور، گرما و سایر عوامل خارجی محافظت می کند که مهمترین هدف بسته بندی است.

کیفیت بسته بندی مواد غذایی منعکس کننده کیفیت محصول است

اگر مواد غذایی که برند شناخته شده ای ندارد و بسته بندی آن هم ارزان و بی کیفیت به نظر برسد، احتمالاً در افزایش فروش نیز موفق نخواهد بود؛ زیرا خریداران فرض خواهند کرد که کیفیت محصول به همان اندازه نیز پایین است. مواد با کیفیت خوب و طراحی به محصولات و مارک های آنها اعتبار می بخشد. 

وقتی محصولی را می‌خرید، اساساً در حال سرمایه‌گذاری هستید و بیشتر ما به دنبال نشانه‌هایی می‌گردیم که به ما احساس اطمینان دهد که این راه خوبی برای خرج کردن پولی است که به سختی به دست آورده‌ایم. 

بسته بندی سازگار با محیط زیست و قابل استفاده مجدد

مصرف کنندگان به دنبال بسته بندی مناسب برای هدف هستند. آنها به یک بسته بندی کاربردی و “محافظ زندگی” نیاز دارند که فوق العاده کاربر پسند باشد. بسته بندی ای که به راحتی باز و بسته می شود ، پس از استفاده به راحتی تا و دسته بندی می شود و قابل استفاده مجدد یا بازیافت است ، برخی از نیازهای مصرف کنندگان را برآورده می کند. علاوه بر این، طراحی بهینه قابلیت استفاده را افزایش می دهد.

 این امر باعث می شود که یک شرکت در نظر افکار عمومی به عنوان یک شرکت آگاه به محیط زیست شناخته شود. نه تنها اعتبار برند را افزایش می دهد، بلکه تأثیر بسیار مثبتی بر فروش دارد.

جمع بندی

عوامل زیادی از جمله: کیفیت، قیمت، ارزش، شهرت برند، بسته بندی، در دسترس بودن و …  وجود دارد که به هر طریقی بر تصمیم خرید مصرف کنندگان تاثیر می گذارد.  یک برند باید به طور یکسان روی همه این موارد تمرکز کند تا بین مخاطبان هدف خود اعتماد ایجاد کند. وفاداری مصرف کننده بر اساس کیفیت محصول و ارزش آن در برابر امتیاز قیمت است. یک مشتری وفادار به سختی به دست می آید، اما پس از به دست آوردن، تبلیغات شفاهی آنها به رشد برند کمک می کند و بر تصمیم خرید مشتریان احتمالی تاثیر می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *