دستهبندی نشده

آینده صنعت بسته بندی و تغییر و تحولات آن 

ایده بسته بندی محصولات خانگی

یکی از سوالاتی که امروزه ذهن اکثر شرکت‌های تولیدی و توزیع محصول را درگیر کرده، در رابطه با آینده صنعت بسته بندی و چاپ است. به نظر شما در چند سال دیگر آینده بسته بندی چگونه خواهد بود؟ امروزه صنایع مختلف در زمینه‌های مختلف پیشرفت کرده و تغییرات زیادی در زمینه طراحی ایجاد شده است. با توجه به این تغییرات پیش‌بینی می‌شود که در چند سال آینده تحولات چشمگیری در زمینه آینده بسته بندی و صنعت چاپ ایجاد می‌شود.

 همه ما کالاهای بسته‌بندی شده را به دلیل سالم بودن و دور از آلودگی بیشتر می‌پسندیم. طبق تحقیقات در آینده این نوع فروش بیشتر می‌شود؛ چرا که کالا از بسته‌بندی جذاب، زیبا و ترکیب رنگ‌های مختلف تشکیل خواهد شد. بسته‌بندی به اعتماد بیشتر مردم کمک کرده و در نهایت آن‌ها را مجبور به خرید خواهد کرد. تغییرات و تحولات زیادی در آینده بسته بندی رخ می‌دهد که در این مقاله با چند مورد از آن‌ها آشنا خواهیم شد. 

در آینده چه تغییراتی در صنعت بسته‌بندی به وجود می‌آید؟ 

آینده صنعت بسته بندی

صنعت چاپ و بسته‌بندی در آینده با تغییرات زیادی همراه است. برای مثال استفاده از طراحی‌ها و تکنولوژی‌های مختلف در نگاه اول توجه مشتریان زیادی را به خود جلب می‌کند. البته با ایجاد این تحولات ممکن است فرایند حمل و نقل نیز تغییر کند. مهمترین تغییرات و تحولات آینده بسته بندی به شرح زیر خواهد بود: 

. به کارگیری تکنولوژی‌های جدید و تازه 

با اینکه چندین سال از استفاده از روش‌های سنتی و قدیمی در صنعت چاپ می‌گذرد، اما هنوز در بسیاری از مناطق کشور از این بسته‌بندی‌ها استفاده می‌شود. امروزه از تکنولوژی‌های جدید در این صنعت بیشتر استفاده می‌شود، به همین دلیل پیش بینی می‌شود در چند سال آینده خبری از روش‌های سنتی در صنعت بسته‌بندی نباشد. تکنولوژی‌های آینده به سرعت صنعت بسته‌بندی را به سمت موفقیت سوق خواهند داد. همچنین با ایجاد طرح‌های زیبا مشتریان زیادی به خرید محصولات روی می‌آورند. 

. تغییرات طراحی در بسته‌بندی در سال‌های آینده 

در گذشته به طراحی بسته‌بندی اهمیت زیادی داده نمیشد. اما با گذشت چندین سال افراد دانستند که ایجاد طرح‌های زیبا بر روی بسته‌بندی سبب جذب مشتریان می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده پیش بینی می‌شود که در سال‌های آینده طراحی‌های جذاب، شیک و زیبا برای فروش و سودآوری بیشتر روانه بازار خواهند شد. جذابیت در طراحی بسته‌بندی سبب می‌شود تا احساسات مشتریان با دیدن آن برانگیخته شود و در نهایت به خرید منجر شود. در سال‌های آینده طراحان بزرگی ظهور کرده، که تغییرات خلاقانه زیادی در حوزه بسته‌بندی انجام می‌دهند. 

. کاهش وزن محصول 

یکی دیگر از موارد مهم که پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده نسبت به گذشته بیشتر به آن توجه شود کاهش وزن بسته‌بندی‌هایی مانند کارتن‌ها است. برای این کار از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند و بسته‌بندی‌های جدیدی که دارای وزن کمتر هستند تولید می‌شود. زمانی که وزن بسته‌بندی کمتر باشد مشتریان نیز از آن استقبال خواهند کرد. متاسفانه اکثر بسته‌بندی‌های امروز وزن مناسبی ندارند و دلیل آن نیز استفاده از مواد اولیه سنگین برای تولید بسته‌بندی‌ها است. با این حال در آینده شاهد کم وزن شدن اکثر بسته‌بندی‌ها خواهیم بود. 

. احترام به محیط زیست 

از تغییرات بزرگ دیگر که در سال‌های آینده شاهد آن خواهیم بود، توجه به محیط زیست است. هم اکنون نیز اکثر شرکت‌ها در تولید محصولات بسته‌بندی خود به محیط زیست توجه دارند، با این حال در آینده بسته بندی این توجه چند برابر خواهد شد. امکان استفاده از پلاستیک‌های تخریب ناپذیر در آینده بسیار کاهش می‌یابد. البته مواد تخریب ناپذیر زیادی هستند که در آینده استفاده زیادی از آن‌ها در صنعت بسته‌بندی نمی‌شود. افرادی که در عرصه بسته‌بندی فعالیت دارند با اجرای روش‌های نوین در این زمینه به بهتر شدن محیط زیست کمک می‌کنند. 

. توجه به خواسته‌های مشتریان 

امروزه طراحی‌های مختلفی از بسته‌بندی وجود دارد، اما ممکن است با سلیقه و خواست مشتریان همخوانی نداشته باشد. اهمیت به رضایت مشتریان مهم است و باید تلاش شود تا در سال‌های آینده طرح‌های انتخابی مشتریان برای محصولات در نظر گرفته شود. بدون رضایت مشتری از بسته‌بندی انتظار خرید بالا را نداشته باشید. با رعایت این موارد تعداد مشتریانی که می‌توانند کسب‌وکار شما را به سمت موفقیت بیشتر سوق دهند بالاتر می‌رود. 

. تغییرات اجتماعی 

هر سال تغییرات اجتماعی زیادی در کشور رخ می‌دهد و نظر مشتریان نیز همواره در حال تغییر است. در چنین مواقعی باید به ترجیحات مشتریان دقت کرد، برای مثال مشتریانی که به محیط زیست علاقه دارند ترجیح می‌دهند بسته‌بندی‌های بازیافت پذیر تولید کنید. در نتیجه این مسئله نیاز به بسته‌بندی، ها سبز افزایش پیدا کرده و فعالان عرصه بسته‌بندی باید برای فروش بیشتر محصولات به این نکته توجه کنند. در سراسر جهان از جمله کشورهای بزرگ روزبه‌روز جنبه‌های اجتماعی گسترش می‌یابند. به همین دلیل اکثر افراد درخواست کاهش استفاده از بسته‌بندی‌های یک بار مصرف دارند. 

. نوآوری‌ها  فناوری در صنعت چاپ و بسته‌بندی 

به احتمال زیادی در چند سال آینده نوآوری‌های فناوری به اوج خود می‌رسند. از انواع چاپ برای بسته‌بندی استفاده خواهد شد، احتمال کنار گذاشتن چاپ افست و استفاده زیادی از چاپ دیجیتال بسیار بالاست. بسته‌بندی‌های هوشمند نیز به بسته‌بندی‌های قابل بازیافت تغییر شکل می‌دهند و در نتیجه آینده‌ای درخشان برای این صنعت رقم می‌زنند. احتمال اسکن تمامی برچسب‌های روی بسته‌بندی با گوشی وجود دارد، البته امروزه نیز از این موارد استفاده می‌شود اما در سال‌های آینده چند برابر خواهد شد. با اسکن برچسب اطلاعات مفید از محصول، برند و اصل بودن آن بدست می‌آورید. 

. تاثیر تکنولوژی‌های ارتباطی بر آینده بسته بندی 

امروزه استفاده از انواع تکنولوژی‌های ارتباطی در سراسر جهان زیاد شده و همین موضوع تاثیر زیادی بر آینده بسته‌بندی دارد. با استفاده از این تکنولوژی‌ها امکان ارتباط آسان و بهتر با مشتریان زیاد خواهد شد. علاوه بر اینها بر سراسر کشور و جهان می‌توانید تبلیغات انجام دهید و مشتریان زیادی جذب کنید. البته ار طریق شرکت‌های مختلف فرایند بازاریابی را نیز می‌توانید انجام دهید. 

آینده صنعت بسته بندی

جمع‌بندی 

در چند دهه اخیر تکنولوژی‌های زیادی وارد بازار شده‌اند. صنعت چاپ و بسته‌بندی نیز در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده و به احتمال بالا آینده‌ای درخشان برای خود رقم خواهد زد. پیش بینی‌های زیادی برای آینده بسته بندی در نظر گرفته شده، که به احتمال زیاد در کمتر از ده سال آینده با آن‌ها مواجه خواهیم شد. در این مقاله چند مورد از مهم‌ترین تغییرات را که برای سال آینده پیش بینی شده‌اند شرح داده شد. توجه به این تغییرات و همگام شدن با آن‌ها موجب رشد کسب‌وکارهای مختلف و تضمین آینده آن‌ها می‌شود.