دستهبندی نشده

اهمیت بسته بندی در فروش کالا

اهمیت بسته بندی در فروش کالا

صنعت بسته بندی از گذشته تا به امروز تغییر و تحولات بسیاری داشته است. به گونه‌ای که امروزه به عنوان یک استراتژی تبلیغاتی متنوع و تاثیرگذار در عرصه تجارت شناخته می‌شود. اگر به بسته بندی محصولات مختلف برند دقت کنید متوجه استفاده از طراحی‌های روز دنیا و خلاقانه می‌شوید.

علت اهمیت بسته بندی در فروش محصولات این است که مشتری در اولین نگاه قبل از بررسی خود محصول در ویترین مغازه بسته بندی آن را مشاهده می‌کند. حتی به گفته برخی از کارشناسان فروش بسته بندی نقش بیشتری از تبلیغات و بازاریابی در نرخ فروش محصولات و کالاها دارد. اگر می‌خواهید در مورد اهمیت بسته بندی در فروش کالا و محصولات اطلاعات بیشتری را به دست آورید با ما تا انتهای این مطلب از نادی پک همراه شوید.

چرا بسته بندی از اهمیت بالایی در پروسه فروش برخوردار است؟

بسته بندی محصولات نه تنها منجر به جلب توجه مشتریان می‌شود، بلکه حتی در روند قیمت گذاری روی محصولات هم تاثیر دارد! به نوعی بسته بندی در دنیای امروزی فرایند ارزش گذاری برای هر محصول به شمار می‌رود، ارزش گذاری که همیشه با ترغیب کاربر به خرید محصول همراه است!

تاثیر بسته بندی در فروش به قدری زیاد است که امروزه از این فرایند در تبلیغات‌ ویدئویی محصولات استفاده شده و حتی به نوعی اکسسوری تبدیل شده است. هدف اصلی بسیاری از مشتریان برندهای محبوب علاوه بر خرید محصول باکیفیت به دست آوردن بسته بندی خاص و متفاوت آن‌ها است.

مهم‌ترین دلایل اهمیت بسته بندی در فروش

استفاده از بسته بندی‌هایی با طراحی متناسب با ابعاد و نوع محصول علاوه بر جلب توجه مخاطب به خود محصول باعث سهولت جابه‌جایی و حمل آن‌ نیز می‌شود. همچنین بسته بندی‌هایی که علاوه بر داشتن طراحی خوب و خلاقانه کیفیتی مطلوب و مناسب دارند، می‌توانند از محصولات و محتویات خود در برابر مواردی چون ضربه، خراشیدگی و… محافظت کنند. البته که هدف اصلی از طراحی بسته بندی برای محصول محافظت از آن در برابر عوامل محیطی مخرب است، اما بخش عظیمی از این فرایند مربوط به بازاریابی و بحث فروش کالاها است. از مهم‌ترین دلایل اهمیت بسته بند در فروش محصولات می‌توان به موارد زیر پرداخت:

  • راحتی مصرف کننده
  • افزایش تراکم محصولات و اشغال فضای کمتر
  • افزایش ایمنی محصول
  • ارائه اطلاعات کامل و دقیق در مورد محصول به مشتری
  • تمایز محصول نسبت به سایر محصولات مشابه

راحتی مصرف کننده

شاید از نظر شما اهمیت بسته بندی تنها در جذابیت و زیبایی آن خلاصه شود، اما ظروف محصولات در مرحله اول با هدف راحتی کاربر و افزایش ایمنی محصول طراحی می‌‌شوند. حتی تصور محصولات بدون بسته بندی هم برای ما بسیار دشوار است، زیرا شرایط نگهداری و حتی حمل آن‌ها بسیار دشوار می‌شود. بسته بندی‌هایی با طراحی اصولی بیشترین تاثیر را در سهولت جابه‌جایی و راحتی مصرف کننده دارند.

اهمیت بسته بندی محصولات در افزایش میزان تراکم آن‌ها

یک بسته بندی حرفه‌ای و در عین حال جذاب می‌تواند به تراکم محصولات کمک بسیاری کرده و سبب اشغال فضای بسیار کمتری در محیط شود. اگر به ویترین و قفسه مغازه‌های بزرگ دقت کنید متوجه وجود تعداد زیادی از محصولات با تنوع بالا و بسته بندی‌های بهینه‌سازی شده می‌شوید. علت وجود تعداد زیادی از محصول در یک یا چندین قفسه استفاده از بسته بندی‌هایی با طراحی و مهندسی خاص است.

این امر به تنهایی باعث می‌شود تا فروشنده بتواند محصولات با تنوع بیشتری را در یک ویترین قرار داده و بهتر توجه مخاطبان را به خود جلب کند، زیرا در چنین شرایطی مشتریان حق انتخاب بیشتری دارند.

افزایش ایمنی محصول و محافظت از آن

همان گونه که در مطالب بالا گفته شد، رسالت اصلی استفاده از بسته بندی در تجارت محافظت هر چه بهتر و بیشتر از محصولات است. با استفاده از بسته بندی‌های باکیفیت و ساخته شده توسط بهترین انواع دستگاه بسته بندی می‌توان از محصولات در برابر عواملی چون نور، گردوغبار، رطوبت، آلودگی و هوازدگی مراقبت کرد. در بین تمامی محصولات مواد غذایی بیشتر از همه به بسته بندی‌های مقاوم و بادوام نیاز دارند، چراکه از حساسیت ساختاری بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل اهمیت بسته بندی در فراورده‌های غذایی بیشتر از سایر محصولات است.

ارائه اطلاعات کامل در مورد محصول به کاربران

تاثیر بسته بندی در فروش تنها به جذابیت و زیبایی آن ختم نمی‌شود. هر بسته بندی به میزان اطلاعاتی که می‌تواند درباره محصول و محتویات خود در اختیار کاربر قرار دهد به همان اندازه در پروسه فروش تاثیر خواهد داشت! منظور از اطلاعات روی بسته بندی همان ترکیبات و مواد سازنده محصول، طریقه استفاده از محصول، دستور‌العمل محافظت از محصول، آدرس برند سازنده و… است.

تمایز و برتری محصول نسبت به محصولات مشابه خود

اگر تمامی موارد گفته شده در طراحی و ساخت بسته بندی رعایت شود، در نهایت بسته بندی می‌تواند تمایز و برتری نسبت به سایر بسته بندی محصولات هم رده خود داشته باشد. البته بایستی طراحی بسته بندی از خلاقیت و ایده‌های نوآورانه خود در طراحی ظاهر و المان‌های گرافیکی بسته بندی نهایت بهره‌برداری را داشته باشد تا در نهایت بتواند بسته بندی جدید و متمایز را طراحی کند.

اما زمانی که بحث از تولید بسته بندی می‌شود، سخن از دستگاه‌های بسته بندی پیشرفته به میان می‌آید. استفاده از دستگاه بسته بندی پیشرفته و البته متناسب با نوع محصولات تاثیر مستقیمی در کیفیت نهایی بسته بندی‌های تولیدی دارد. برای نمونه استفاده از دستگاه شیرینگ در بسته بندی محصولات غذایی به تنهایی تاثیر بسیار زیادی در افزایش کیفیت بسته بندی و شکیل‌تر کردن آن‌ها دارد.

سخن پایانی

اهمیت بسته بندی در تجارت و فروش کالاها به قدری زیاد است که بدون وجود این صنعت فرایند بازاریابی و تبلیغات محصولات با چالش‌های بزرگی مواجه می‌شود! از مهم‌ترین دلایل اهمیت بسته بندی محصولات در صنعت تجارت و فروش محصولات می‌توان به حفاظت هر چه بهتر از محصولات، افزایش سطح بهداشت، کاهش هزینه‌های تبلیغات و… اشاره کرد.