مقاله

چند مورد از پرکاربردترین نایلون ها

پرکاربردترین نایلون ها

نایلون نامی است برای خانواده ای از پلیمرهای مصنوعی که از پلی آمیدها (واحدهای تکرار شونده متصل شده توسط پیوندهای آمیدی) تشکیل شده اند. نایلون یک ترموپلاستیک ابریشم مانند است که معمولاً از نفت ساخته می‌شود و می‌تواند با ذوب شدن به الیاف، لایه‌ها یا اشکال تبدیل شود. علاوه بر این، پلیمرهای نایلونی را می توان با افزودنی های مختلف برای دستیابی به تنوع خواص مختلف مخلوط کرد.

اگرچه پلی آمیدهای متفاوتی وجود دارد، اما همه آنها به دلیل ساختار کریستالی خود دارای مقاومت های دما، شیمیایی و الکتریکی بالا هستند. این ماده بادوام، همه کاره است و از نظر خواص مکانیکی، استحکام کششی و مقاومت بالایی در برابر خستگی از خود نشان می دهد. همچنین دارای رفتار سایش و اصطکاک عالی است.

در دنیای امروزی نیز نایلون ها جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده اند. انواع مختلفی از نایلون با کاربردهای متفاوت به بازار معرفی شده است.

این مقاله چند نمونه از پرکاربردترین نایلون ها و مزایای استفاده از آنها را توضیح میدهد. برای کسب این اطلاعات تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

۳ مورد از پرکاربردترین نایلون ها

نایلون های حبابدار- نایلون شیرینگ و نایلون استرچ، چند نمونه از نایلون های پرکاربرد هستند.

1- نایلون های حباب دار

روکش حبابدار به یک ورقه پلاستیکی محافظ، ساخته شده از رزین مشتق شده از سلولز گیاهی اشاره دارد که برای جلوگیری از شکستن اقلام شکننده هنگام جابجایی یا حمل و نقل استفاده می شود. یک طرف ورق صاف است، در حالی که طرف دیگر با حباب های پلاستیکی کوچک و گرد پر از هوا پوشیده شده است. حباب ها یک لایه بالشتکی ایجاد می کنند که از آیتم داخل، محافظت می کند. نایلون حبابدار معمولا در رول های بلند یا ورق های بزرگ و مسطح فروخته می‌شود. مخترعان انواع و اقسام کاربردهای متفاوتی را برای پوشش پلاستیکی پیدا کرده اند، از جمله استفاده از آن برای ساخت روکش درب خودرو، بادبادک و بالشتک صندلی چرخدار.

بسته بندی حباب دار را می توان در وسیعی از برنامه های ذخیره سازی و بسته بندی استفاده کرد. می توان آن را مستقیماً در اطراف محصول پیچیده یا در فضای خالی به عنوان محافظ قرارداد. معمولاً در طی دوره بسته بندی برای محافظت از آنها در برابر آسیب های پستی یا پیک استفاده می شود. همچنین می تواند هنگام جابجایی خانه یا محل کار برای محافظت از اقلام شکننده یا گران قیمت استفاده شود.

نایلون حبابدار
نایلون حبابدار

مزایای استفاده از نایلون حبابدار

  • مقاومت در برابر پارگی و سوراخ شدن
  • سطح غیر لغزش
  • از کالاهای در حال حمل و نقل محافظت می کند. به گونه ای که به عنوان یک ماسک لایه بندی عمل می کند تا از حباب ها در برابر ضربه ها و لبه های محافظ محافظت کند تا زمانی که محصول شما در حال حمل و نقل است.
  • دوست دار محیط زیست و قابل بازیافت است
  • این یک اثر بالشتک ایجاد می کند به طوری که هر چیزی را که در ورق حباب بسته بندی کرده اید، خواه وسایل الکترونیکی یا ظروف، ایمن باقی بماند.

2- نایلون های شیرینگ

فیلم شرینک – که معمولاً به آن رول بسته بندی می گویند، یک رول پلاستیکی است که معمولاً از PVC، پلی الفین یا پلی اتیلن ساخته می‌شود و با اعمال گرما منقبض می شود. به عنوان نوعی بسته بندی برای محتوی کالاها استفاده می شود. کالاها بسته بندی می شوند و سپس یا توسط یک تفنگ حرارتی گرم می شود یا از طریق یک تونل کوچک یا کوره برای جمع شدن فرستاده می شود. گرم شدن مجدد باعث جمع شدن فیلم و تشکیل یک مهر و موم محکم در اطراف آیتم محصور می شود.

فیلم شرینک در انواع مختلف، شفافیت، ضخامت، نسبت انقباض و استحکام موجود است که می تواند به تنهایی یا با هم برای ایجاد لایه بندی دقیق و محافظت از محصول شما استفاده شود. با گذشت زمان، این گزینه‌ها و ساختارها گسترش یافته‌اند تا الزامات خاصی را برای آب‌بندی، اپتیک، چقرمگی، لغزش، دما، نیرو و حافظه برآورده کنند.

پلی اتیلن ماده ای است که بیشتر برای کاربردهای فیلم شرینک استفاده می شود. LDPE (پلی اتیلن با چگالی کم) به دلیل مزایا و ویژگی های خاص، نوع پرمصرف مواد برای بسته بندی ثانویه و سوم است. کاربردهای بالقوه فیلم جمع‌آوری شامل نوشیدنی‌های بسته‌بندی شده (مانند آب، نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های ورزشی)، غذای کودک، قوطی‌های غذا و بطری‌های غیر غذایی از جمله شامپو، صابون مایع و اقلام مراقبت شخصی است.

بسته بندی بطری های آب با فیلم شیرینگ
بسته بندی بطری های آب با فیلم شیرینگ

مزایای استفاده از نایلون شیرینگ

  • مقاومت بسیار بالا
  • مقاومت در برابر ضربه
  • نفوذ ناپذیری خوب در برابر نور خورشید
  • نفوذناپذیری خوب در برابر رطوبت
  • سبک وزن
  • استقبال پذیری بسیار خوب
  •  انعطاف‌پذیری
  • قابلیت بازیافت فیلم کوچک
  • دوام و پایداری
  • محافظت از محصولات قبل از باز شدن

فیلم های شرینک را می توان در مناطق مختلف استفاده کرد. آنها را می توان برای بسته بندی اشیاء در هر اندازه، از بسته های کوچک تا موتورهای هواپیما یا هلیکوپترها و پالت ها استفاده کرد. همچنین می تواند در صنعت ساختمان، برای کلیه پروژه های ساختمانی یا نوسازی، زمانی که نیاز به عایق کاری یک منطقه (محل حذف آزبست، حفاظت در برابر گرد و غبار و غیره) باشد، مورد استفاده قرار گیرد. در نهایت، از فیلم‌های شرینگ برای ذخیره سازی زمستانی قایق‌ها استفاده می‌شود، زیرا با بسته‌بندی، قایق‌ها از سختی‌های زمستانی محافظت شده و از شکستگی‌های احتمالی جلوگیری میشود. از آنجایی که انقباض توسط گرما ایجاد می شود، برای شکل دادن به بسته بندی به یک تفنگ حرارتی یا تونل حرارتی نیز نیاز است.

3- نایلون های استرچ

استرچ روپ یا فیلم استرچ، یک روکش پلاستیکی  با خاصیت کشسانی بسیار بالا است که به دور محصولات مختلف (مانند پالت‌های جعبه) برای حمل و نقل کشیده می‌شود و یکی از رایج ترین مواد بسته بندی مورد استفاده در حمل و نقل است. در این روش اقلام روی پالت‌ها قرار می‌گیرند و آن‌ها را به خوبی به همراه خود پالت برای حمل و نقل و ذخیره‌سازی با استفاده از فیلم استرچ محکم می‌کنند.

پوشش کششی در واحد سازی محصولات مختلف و در میلیون ها شرکت در سراسر جهان استفاده می‌شود. با این حال، می توان از آن برای بسته بندی بسته های اشیاء کوچک نیز استفاده کرد. فیلم کششی یا استرچ روپ یک پلاستیک پلی اتیلن چند منظوره، بسیار کششی و با چگالی کم است که کاربردهای مختلفی دارد.

ما انواع سنج ها، عرض ها و رول ها را در مجموعه ای قوی از انواع مختلف فیلم ارائه می دهیم.

 تجهيزات استرچ در مقايسه با ساير گزينه ها و همچنين از نظر مقدار مصرف انرژي، ارزان تر است. همچنین بسته پیچیده شده با فیلم های کشی را می توان به راحتی از طریق اپتیک اسکن کرد. از آنجایی که بسته بندی آن آسان است، بهره وری نیز افزایش می یابد.

نایلون های استرچ
نایلون های استرچ

مزایای استفاده از نایلون استرچ

  • ایمن کردن پالت ها رایج ترین کاربرد بسته بندی کششی است.
  • حفاظت و حمل و نقل یک برنامه استراتژیک فیلم کششی است.
  • ویژگی عالی استرچ روپ این است که به عنوان فیلم کششی دستی و فیلم استرچ ماشینی موجود است .
  • از اقلام ذخیره شده در فضای باز در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.
  • علاوه بر پنهان کردن محتویات، موارد دزدی را نیز کاهش می دهد.
  • این فیلم محصول را عاری از رطوبت، گرد و غبار و کثیفی نگه می دارد و خسارات حمل و نقل را کاهش می دهد.
  • فیلم های کشی قابل بازیافت و مقرون به صرفه هستند.

از جمله کاربردهای عمده نایلون استرچ در صنایع بسته بندی مواد غذایی، صنایع تولید قطعات ساختمانی، در فروشگاه ها و سایر صنایع تولیدی و بسته‌بندی است.

تفاوت بین فیلم شیرینگ و فیلم کششی

فیلم استرچ و فیلم کوچک اغلب با هم اشتباه گرفته می شوند زیرا بسیار شبیه به هم هستند و هر دو می توانند از پلی اتیلن (PET) ساخته شوند. با این حال، هر دو عملکرد کاملا متفاوت از یکدیگر دارند.

هنگامی که پلی اتیلن در یک برنامه شرینک فیلم استفاده می شود، به آرامی روی یک آیتم یا چندین مورد قرار می گیرد که هنگام اعمال گرما در اطراف آنها جمع می شود و یک مهر و موم محکم و مقاوم در برابر دستکاری ایجاد می کند.

هنگامی که پلی اتیلن در کاربردهای کششی استفاده می شود، به گونه ای متفاوت فرموله می شود تا بتواند در اطراف موارد کشیده شود. حافظه ارتجاعی فیلم، همراه با توانایی آن برای چسبیدن به خود، یک لایه محافظ محکم در اطراف اقلام نگه می دارد. فیلم کششی معمولاً برای پالت کردن یا یکپارچه کردن چندین اقلام روی یک پالت استفاده می شود که از جابجایی آنها در طول حمل و نقل جلوگیری می کند.

بسته بندی فیلم استرچ جایگزین بهتری برای تسمه یا فیلم انقباض حرارتی است.

کلام آخر

بسته به بودجه، خط بندی و ماشین آلات شما، ممکن است مطمئن نباشید که کدام نوع نایلون برای شما مناسب است. دریافت یک تحلیل حرفه ای از خط بندی، ماشین آلات، نیروی کار و مواد موجود شما نیز ایده خوبی است که با اطلاعات ارائه شده و تجزیه و تحلیل آنها، می توانید بهترین راه حل بسته بندی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

ما یک تامین کننده پیشرو در نایلون های پرکاربرد و مختلف برای انواع مشاغل، از جمله شرکت های تامین ساختمان، انبارها، شرکت های توزیع، شرکت های حمل و نقل و…هستیم. در صورتی که برای خرید انواع مختلف نایلون و دستگاه های مورد نیاز، به مشاوره نیاز دارید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *