دستهبندی نشده

انواع بسته بندی حبوبات با روش‌های مختلف

انواع بسته بندی حبوبات

مواد غذایی مختلف به دلیل اینکه به شکل مستقیم با سلامتی انسان در ارتباط هستند، باید تمامی مراحل تولید و عرضه آن‌ها با دقت کامل و مطابق با اصول بهداشتی انجام شود. یکی از مهمترین مراحل عرضه مواد غذایی، بسته بندی است. در این مقاله در مورد انواع بسته بندی حبوبات توضیح می‌دهیم. حبوبات را به‌عنوان یکی از مواد غذایی پرمصرف انسان درانواع بسته‌بندی‌ها در بازار مشاهده می‌کنیم. روش‌های مختلفی به صورت دستی و مکانیزه برای بسته بندی حبوبات وجود دارد که هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند.

اهمیت بسته‌بندی حبوبات

بسیاری از محصولاتی که بشر با استفاده از منابع طبیعی تولید می‌کند نیازمند بسته بندی هستند‌. می‌توانیم این نیاز را از جنبه های گوناگون مورد بررسی و بحث قرار دهیم. امنیت، سلامت، هویت و حمل ونقل محصول همگی برای تحقق نیاز مبرمی به بسته بندی دارند.

در واقع یکی از بدوی‌ترین نیازهای هر محصول قبل از ارائه به بازار، بسته‌بندی است. تولیدکنندگان برای معرفی خود و محصولاتشان و حافظت از محصول هنگام حمل ونقل، همچنین جلوگیری از فاسد شدن آن به بسته‌بندی نیاز دارند. حبوبات نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بسته‌بندی وظیفه حافظت از حبوبات تا زمان مصرف را برعهده دارد. یک بسته بندی مناسب می‌تواند موجب افزایش زمان حفظ و نگهداری حبوبات شود.

انواع بسته‌بندی حبوبات

حبوبات به روش‌های مختلفی بسته‌بندی و عرضه می‌شوند. انواع بسته‌بندی حبوبات را می‌توانید در فروشگاه‌های سطح شهر مشاهده کنید. عرضه‌کنندگان حبوبات با توجه به بازار هدف محصولات خود را بسته‌بندی می‌کنند. معمولا محصولات صادراتی به کشورهای دیگر با بسته‌بندی‌های مرغوب‌تری نسبت به محصولات بازار داخلی تولید می‌شوند.

انواع بسته‌بندی حبوبات با توجه به جنس و مواد استفاده شده برای اینکار بسیار متنوع است که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بسته‌بندی نایلونی
  • بسته‌بندی سلفونی
  • بسته‌بندی مقوایی
  • بسته‌بندی فلزی
  • بسته‌بندی شیشه‌ایی

بسته‌بندی نایلونی حبوبات

این نوع از بسته‌بندی، به‌دلیل هزینه پایین‌تری که دارند، بیشتر در بازار داخلی ارائه می‌شوند. بسته‌بندی نایلونی مقاوم است و از نظر چاپ نیز محدودیتی ندارد. هزینه پایین و شفافیت و قابل مشاهده بودن محتویات درون بسته از مزایای این نوع بسته بندی حبوبات به شمار می‌روند.

بسته‌بندی سلفونی حبوبات

این نوع از بسته‌بندی نیز وزن بسیار پایینی داشته و کاملا کیپ است. معمولا برای بسته‌بندی در وزن‌های پایین از این نوع بسته‌بندی استفاده می‌کنند. نوع شفاف آن باعث می‌شود تا خریدار بتواند کیفیت محصول داخل بسته‌بندی را مشاهده کند. نوع کدر نیز مانع رسیدن نور به محصول و ماندگاری بیشتر آن می‌گردد.

بسته‌بندی مقوایی برای حبوبات

بسته‌بندی مقوایی در بازار داخل و خارج از کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع بسته‌بندی بسیار شیک است و چاپ روی آن به‌خوبی صورت می‌گیرد. بسته بندی مقوایی حبوبات تنوع بسیار زیادی دارد و می‌توان از انواع طرح‌ها و رنگ‌ها برای آن استفاده کرد.

بسته‌بندی فلزی حبوبات

این نوع بسته‌بندی معمولا کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا هزینه بالاتری دارد. از مزایای این نوع بسته بندی می‌‌توان به استحکام بالا و زیبایی اشاره کرد. بسته بندی فلزی حبوبات معمولا مانع از آفت‌زدن و آسیب‌های دیگر به محصول نمی‌شود.

بسته‌بندی شیشه‌ای حبوبات

این نوع بسته‌بندی نیز بیشتر جنبه فانتزی دارد. بسته‌بندی شیشه‌ای وزن بالایی داشته و حمل‌و‌نقل آن هم دشوارتر است. امکان شکستن شیشه در حین حمل و نقل وجود دارد و این از معایب بسته بندی شیشه‌ای حبوبات به شمار می‌رود.

بسته بندی‌های دیگری نیز مانند بسته‌بندی پارچه‌ای، بسته‌بندی وکیوم، بسته‌بندی فویل آلومینیومی، بسته‌بندی ظروف پلی‌اتیلن، بسته‌بندی کاغذ کرافت و… نیز وجود دارند که هرکدام معایب و مزیت‌های خودشان را دارند.

دستگاه‌های بسته بندی حبوبات

بسته‌بندی حبوبات به غیر از روش سنتی که با دست و با استفاده از دستگاه‌ وکیوم یا دیگر دستگاه‌های پلمپ به همراه ترازو برای وزن کردن صورت می‌گیرد، به روش صنعتی و در کارخانه‌ها و توسط دستگاه‌های مکانیزه هم صورت می‌گیرد.

با توجه به نوع بسته بندی و حجم محصول، این دستگاه‌ها به دو نوع دستگاه بسته‌بندی توزین‌دار گرانولی و دستگاه بسته‌بندی حجمی تقسیم می‌شوند. هرکدام از این دستگاه‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند.

دستگاه بسته‌بندی حبوبات توزین‌دار

همانطور که از نام آن مشخص است این دستگاه حبوبات را براساس وزن بسته‌بندی می‌کند. این دستگاه‌ها بسیار بهینه هستند و می‌توانند حبوبات را تا وزن ۵کیلوگرم بسته بندی کنند. همچنین با توجه به میزان تولید در مدلهای ۱،۲،۴،۸ توزین ساخته می‌شوند.

دستگاه بسته‌بندی حجمی

در این نوع دستگاه به جای وزن حبوبات، بسته بندی بر اساس حجم آن انجام می‌شود. این دستگاه‌ها برای بسته‌بندی‌های فلزی، شیشه‌ای و قوطی مناسب هستند.

برای بسته‌بندی حبوبات دستگاه‌های دیگری نیز وجود دارد که از آن‌ها برای وزن‌کشی، وکیوم، پلمپ، پرکردن و کارهای مورد نیاز دیگر برای بسته‌بندی استفاده می‌شود؛ مانند دستگاه دوخت، دستگاه پرکن، دستگاه بوجاری حبوبات، دستگاه پولیش حبوبات، نوار نقاله دستچین، دستگاه بسته‌بندی وکیوم، دستگاه توزین، دستگاه تاریخ زن، بالابر کاسه‌ای و… .

دستگاه بسته‌بندی خشکبار

به طور کلی بسته‌بندی خشکبار با بسته‌بندی حبوبات تفاوت زیادی ندارد. برای بسته‌بندی خشکبار می‌توان از همان دستگاه‌هایی که برای بسته‌بندی حبوبات استفاده می‌شود استفاده کرد. این بدلیل شباهت خشکبار و حبوبات در ماندگاری و نوع بسته‌بندی مورد نیاز این محصولات می‌باشد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع بسته‌بندی حبوبات و دستگاه‌های موجود برای این کار آشنا کنیم. اگر یک ارائه‌دهنده مواد غذایی مانند حبوبات هستید، با استفاده از دستگاه‌های بسته‌بندی بهتر است محصولات خود را به روش مناسبی بسته‌بندی و روانه بازار کنید تا از مزیت‌های آن بهره‌مند شوید. به یاد داشته باشید که استفاده از دستگاه بسته بندی حبوبات مناسب به منزله فروش بیشتر و جذب حداکثری مخاطب و مشتری است.