دستهبندی نشده

انواع چاپ در بسته بندی محصولات غذایی

انواع چاپ در بسته بندی محصولات غذایی

تضمین و ارتقا کیفیت محصول به تنهایی فروش‌های میلیونی و میلیاردی را رقم نمی‌زند. بلکه استفاده صحیح و هم‌زمان از دو پروسه بسته بندی و چاپ می‌تواند میزان فروش محصولات را به اوج خود برساند.  به خصوص اگر از انواع چاپ بسته بندی در عرضه محصولات به خوبی استفاده شود می‌تواند علاوه بر بهبود فروش به برندینگ کسب و کار هم کمک کند. نوع چاپ مورد استفاده در صنعت بسته بندی محصولات غذایی بر اساس مواد مصرفی و حجم بسته بندی متفاوت است. در ادامه این مطلب هر یک از انواع چاپ بسته بندی مواد غذایی را معرفی می‌کنیم.

معرفی انواع چاپ بسته بندی مواد غذایی

روش‌ها و متدهای فراوانی در صنعت چاپ وجود دارند، اما تنها تعداد خاصی از انواع چاپ بسته بندی در صنعت مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین انواع مختلف چاپ بسته بندی مواد غذایی می‌توان به موارد زیر پرداخت:

  • چاپ افست
  • چاپ دیجیتال
  • چاپ اسکرین یا سیلک
  • چاپ فلسکو گرافی
  • چاپ طلا کوب

استفاده هم‌زمان از چاپ و بسته بندی در تولید و فروش مواد غذایی تاثیر بالقوه‌ای در قدرت بخشیدن به بازار و فروش آن‌ها دارد. البته علاوه بر دقت در خرید دستگاه‌های چاپ همواره باید بیشترین دقت و حساسیت را در خرید انواع دستگاه بسته بندی به خرج دهید تا بسته بندی محصولات غذایی شما با بیشترین کیفیت ممکن انجام شود. شرکت نادی پک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده دستگاه بسته بندی در ایران است. تمامی دستگاه‌های بسته بندی در این مجموعه با استفاده از آخرین استانداردهای روز دنیا و بهترین مواد اولیه و قطعات ساخته می‌شوند.

چاپ افست و کاربرد آن در صنعت بسته بندی مواد غذایی

چاپ افست با نام لیتوگرافی نیز در صنعت بسته بندی و چاپ شناخته می‌شود. در این متد چاپ نوین تصاویر و رنگ‌های طرح به وسیله غلتک‌های موجود در دستگاه روی سطح مورد نظر چاپ می‌شوند. در حال حاضر چاپ افست از جمله به صرفه‌ترین انواع چاپ بسته بندی محصولات غذایی است. از مزیت‌های چاپ افست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیفیت بسیار بالای تصاویر چاپی
  • امکان استفاده در تیراژهای بالا
  • امکان استفاده در کلیه سطوح

در دستگاه‌های چاپ افست تنها از ترکیب رنگی آبی، سیاه، ارغوانی و زرد برای پیاده‌سازی و اجرای طرح‌های استفاده می‌شود. این متد چاپ علاوه بر استفاده در بسته بندی محصولات غذایی در پروسه چاپ انواع بروشور، کاتالوگ و… نیز به کار برده می‌شود.

چاپ دیجیتال: بهترین روش چاپ در بسته بندی محصولات غذایی

یکی از بهترین انواع چاپ بسته بندی مواد غذایی چاپ دیجیتال است. منظور از چاپ دیجیتال دقیقا فرایند تبدیل تصاویر دیجیتال به طرح‌های چاپی روی سطوح مختلف است. به زبانی ساده‌تر چاپ دیجیتال متدی است که در آن فرایند چاپ مستقیم جوهر روی سطح انجام می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این روش امکان چاپ با سرعت زیاد در تیراژهای بالا بدون کاهش کیفیت است.

در حالت کلی سرعت چاپ طرح روی بسته بندی محصولات غذایی در این روش بسیار بیشتر از سایر روش‌های چاپ است. البته روش چاپ دیجیتال خود انواع مختلفی دارد:

  • جوهر افشان
  • حرارتی
  • مارکر لیزری
  • الکتروگرافی
  • تعمید رنگ

هر یک از این انواع چاپ دیجیتال بسته به درخواست و نیازهای مشتریان یعنی تولید کنندگان محصولات غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع مختلف چاپ دیجیتال برای بسته بندی رستورانی مواد غذایی، پوسترها، بروشورها و… بسیار مناسب است.

چاپ سیلک و کاربرد آن در بسته بندی محصولات غذایی

در چاپ سیلک از قالب‌های مخصوصی تحت عنوان شابلون استفاده می‌شود. با استفاده از این متد نوین می‌توان روی انواع سطوح با متریال‌های مختلف فرایند چاپ را انجام داد. فرایند چاپ سیلک با استفاده از توری‌هایی که تعداد زیادی حفره دارند صورت می‌گیرد. این توری‌ها در داخل قالب‌های مخصوص قرار گرفته و تصویر ایجاد شده روی تور نیز روی سطح مورد نظر چاپ می‌شود.

بهره‌گیری از تکنولوژی چاپ سیلک مدرن در بسته بندی محصولات به خصوص مواد غذایی مزیت‌های فراروانی را به همراه دارد. بر خلاف بسیاری از روش‌های چاپ در این روش تمامی استانداردها و موزاین بهداشتی رعایت می‌شود. همچنین به کار گیری تجهیزات چاپ سیلک منجر به کاهش هزینه‌های هنگفت چاپ و بسته بندی محصولات غذایی می‌شود.

مراحل چاپ سیلک

در عملیات چاپ سیلک ابتدا طرح تعیین شده به شکل شابلون تهیه می‌شود. سپس توری که در بالا معرفی کردیم در داخل یک محفظه مخصوص فلزی یا چوبی فیکس شده و سپس حفره‌هایی که طرح مورد نظر روی ان قرار نگرفته است به وسیله مواد مخصوصی پوشانده می‌شوند. این ماده امولسیون نام دارد. پس از انجام اقدامات فوق، فرایند رنگ‌آمیزی آغاز می‌شود. بعد از انجام کلیه مراحل فوق طرح مورد نظر به خوبی روی سطح چاپ می‌شود.

 چاپ فلکسوگرافی

چاپ فلکسو گرافی یا به اصطلاح فلکسو، از جمله پرکاربردترین انواع چاپ در بسته بندی محصولات غذایی است. در این روش چاپ کیشه یا همان قالب‌های مخصوص منعطف توسط نگاتیو تصویر از لیزر نیز به منظور جک و چاپ تصویر روی متریال بهره می‌برند.

غلتک‌های موجود در دستگاه‌های چاپ فلکسوگرافی نیز فرایند خشک کردن طرح چاپی را انجام داده و قابلیت تنظیم سرعت دارند. چاپ فلکسوگرافی کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنعت بسته بندی دارد. برای نمونه از این چاپ در فرایند بسته بندی محصولاتی چون مواد غذایی، برچسب‌ها، روزنامه، منسوجات و… استفاده می‌شود.

چاپ فلکسو مانند چاپ افست هزینه کمتری برای تولید کنندگان داشته و از طرفی برای تیراژهای بالا بسیار مناسب است. با استفاده از این متد می‌توان پروسه چاپ طرح را روی انواع متریال‌ها مانند فویل آلومینیومی، کاغذ، مقوا و فیلم پلمیری انجام داد.

چاپ طلا کوب

چاپ طلا کوب در صنعت با نام چاپ فویل هم شناخته می‌شود. در این روشی چاپی جوهر یا مرکب‌هایی که از قبل خشک شده‌اند روی یک سطح منتقل می‌شوند. همچنین در این متد ورق‌های متالایز طلا و نقره روی بخش‌های خاصی از سطوح مورد نظر اجرا می‌شوند.

استفاده از این ورق‌ها زیبایی خاصی به ظاهر بسته بندی مواد غذایی می‌بخشد. به جرئت می‌توان گفت یکی از بهترین و لوکس‌ترین انواع چاپ بسته بندی محصولات غذایی چاپ طلا کوب است. چاپ طلا کوب در دو نوع گرم و سرد انجام می‌شود. در نوع چاپ طلا کوب گرم با اعمال حرارت روی سطح فرایند چاپ صورت می‌گیرد. در حالی که در چاپ طلا کوب سرد این کار با استفاده از چسب انجام می‌شود.

کلام آخر

در این مطلب بهترین و پرکاربردترین انواع چاپ بسته بندی مواد غذایی را معرفی کردیم. شما به عنوان یک تولید کننده محصولات غذایی باید از یکی از روش‌های چاپ فوق برای انجام خدمات چاپ روی بسته بندی مواد غذایی خود استفاده کنید. در صورتی که خواهان کیفیت و سرعت بالای چاپ هستید، روش چاپ دیجیتال و طلا کوب بهترین گزینه انتخابی برای شما است. اما علاوه بر دقت به کیفیت فرایند چاپ روی محصولات خود باید از بهترین و پیشرفته‌ترین دستگاه بسته بندی برای بسته بندی محصولات غذایی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *