مقاله

انواع استرچ پالت و روش های نصب آنها

انواع استرچ پالت

بسته بندی پالت نقش مهمی در دنیای بسته بندی دارد و یک راه مقرون به صرفه و سریع برای محافظت از کالاهای شما از طریق حمل و نقل است.

انتخاب پوشش کشسان مناسب برای موفقیت در عملیات بسیار مهم است. بسته به نیازهای تجاری شما، نوع تجهیزات استرچ روپی که به بهترین نحو به شما خدمت می کند، متفاوت است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مختلف استرچ پالت، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

 

استرچ پالت چیست؟

بسته بندی پالت یک فیلم با قابلیت کشش بالا است که به آن «پالت بند» یا «فیلم کششی» نیز گفته می شود. بیشتر برای پیچیدن وسایل روی پالت استفاده می شود. بازیابی الاستیک تضمین می کند که اقلام محکم بسته شده و برای حمل و نقل کاملاً ایمن شده اند.

با محکم کردن بار، تلفات و دستکاری محصول کاهش می یابد. کالاها همچنین می توانند در برابر شرایط آب و هوایی خاص، گرد و غبار محافظت شوند. فیلم های کششی مشکی یا رنگی برای حمل کالاهایی که نمی توانند در معرض نور خورشید قرار بگیرند، مانند وسایل الکترونیکی ایده آل هستند.

 

بسته بندی پالت چند منظوره و بسیار بادوام در درجه اول در کارخانه ها، تولید و ذخیره سازی استفاده می شود. همچنین می توانید آن را برای وسایل روزمره مانند مبلمان، پنجره ها و بسته بندی مواد غذایی استفاده کنید.

 

بسته بندی پالت از چه چیزی ساخته شده است؟

روکش پالت یک فیلم پلاستیکی است که معمولاً از پلی اتیلن خطی با چگالی کم (LLDPE) ساخته می شود. فرآیند تولید شامل حرارت دادن و فشرده سازی رزین (گلوله های کوچک مواد پلاستیکی) در مکانی خاص با توجه به ویسکوزیته مورد نیاز است. سپس از طریق یک قالب حلقوی هل داده می شود تا یک لایه پلاستیکی پیوسته ایجاد شود. رزین ها و افزودنی های دیگری مانند رنگدانه، چسبنده و مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش را می توان به آن اضافه کرد.

مزایای استفاده از استرچ پالت بند

 

  • بارهای بسته بندی ایمن تر هستند که آسیب های حمل و نقل را به حداقل می رساند.
  • فیلم های کششی UVI می تواند محصولات ذخیره شده در فضای باز را در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند.
  • فیلم های مات قوی محتویات بار را پنهان می کند و دزدی را کاهش می دهد.
  • فیلم های کششی محصولات را عاری از گرد و غبار، نگهدارنده و کثیفی نگه می دارد.
  • مقرون به صرفه، کارآمدتر و قابل بازیافت است.
  • در کاهش هزینه ها موثر است.

روشهای نصب استرچ پالت

یافتن اینکه کدام نوع دستگاه مناسب چیزی است که بسته بندی میکنید، بسیار مهم است. باید توجه داشته باشید که روزانه با چند پالت سروکار دارید؟ اگر روزانه 10-100 پالت را جابجا کنید، دستگاه نیمه خودکار بهتر است. با این حال، اگر با 200 پالت یا بیشتر در روز سروکار دارید، یک ماشین خودکار، سرعت و کارایی بالایی را ارائه می دهد.

استرچ پالت دستی

بسته بندی پالت دستی

بسته بندی پالت دستی

بسته‌بندی‌های پالت دستی ماشین‌هایی هستند که به اپراتور نیاز دارند تا تمام جنبه‌های دستگاه را از بارگیری، بسته‌بندی و همه چیز در بین آن‌ها اجرا کنند. ماشین های کنترل دستی به انبارهایی اختصاص داده شده اند که تعداد کمی پالت در روز بسته بندی می کنند.

بسته بندی پالت نیمه اتوماتیک

لفاف کش نیمه اتوماتیک نیاز به اپراتور دارند. بسته بندی تنها بخش خودکار فرآیند است. اپراتور مسئول بارگیری و تخلیه دستگاه، راه اندازی و توقف دستگاه و انجام هرگونه تنظیمات لازم می باشد. لفاف چرخه بسته بندی خود را کامل می کند، در این مرحله اپراتور فیلم را برش می دهد و انتهای آن را به پالت می چسباند. با این حال، لفاف های نیمه اتوماتیک هنوز به طور قابل توجهی کارآمدتر و موثرتر از بسته بندی پالت ها با دست هستند.

بسته بندی پالت اتوماتیک

افزایش راندمان کار به لطف امکان کار در یک چرخه اتوماتیک

افزایش راندمان کار به لطف امکان کار در یک چرخه اتوماتیک

بسته‌بندی‌های کششی خودکار پالت‌ها را به‌طور خودکار وارد ناحیه بسته‌بندی دستگاه می‌کنند. می‌توانید تنظیمات بسته‌بندی از پیش تعیین‌ شده را در سیستم کنترل ذخیره کنید و به دستگاه اجازه می‌دهد تا بسته‌بندی را به‌ طور خودکار شروع و متوقف کند. هنگامی که بسته بندی کامل شد، دستگاه پالت را آزاد می کند، سپس فیلم را برش داده و در انتها وصل می کند – همه اینها در حالی است که اپراتور آزاد است تا روی کارهای دیگر تمرکز کند. این دستگاه ها معمولاً باید دارای سیستم‌های ایمنی مانند محافظ توری باشند تا از آسیب به دستگاه و دیگران در حین کار جلوگیری کنند. بسته بندی پالت اتوماتیک، توسط مشتریانی انتخاب می شوند که انتظار یکپارچه سازی کامل بسته پالت را دارند.

انواع استرچ پالت

استرچ پالت همانند سایر بسته بندی دارای انواع متنوعی است. از جمله:

پیش استرچ

این نوع استرچ در طول فرایند تولید کالا و در کارخانه استفاده می شود که در صرفه جویی، مصرف استرچ کش ها و ایجاد هزینه ی کمتر نقش مهمی ایفا می‌کند،همچنین دارای ثبات و استحکام بهتری است و میتوان از آنها هم به صورت دستی و هم مکانیکی استفاده کرد که البته استفاده از آنها به صورت مکانیکی، سرعت فرآیند را افزایش می‌دهد.

استرچ ریخته گری

این نوع استرچ ها که دارای سطحی صاف، براق، بدون چسبندگی و بدون مواد افزودنی هستند، بیشتر در بسته بندی صنایع غذایی استفاده میشوند.

این استرچ ها فقط به خود میچسبند و از تکان خوردن محتویات جلوگیری میکند و برای کالا ها و جعبه های بزرگتر و سنگین تری که نسبت به پارگی یا سوراخ شدن مقاومت بالایی دارند استفاده میشود که به توسط دستگاه مخصوص خود تولید میشوند. این نوع استرچ ها در زمان کنده شدن سرو صدای زیادی از خود تولید میکند.

دستگاه های استرچ کش

این دستگاه ها برای کشیدن استرچ ها به صورت مکانیکی  ساخته شده اند که دارای فواید و مزیت های مختلفی نیز هستند.

استفاده از این دستگاه ها باعث سریعتر شدن روند کار و همچنین تاثیرگذاری بیشتر این فرایند میشوند. این دستگاه ها نیز باعث میشوند تا استرچ های کمتری مورد استفاده قرار بگیرد و در نتیجه باعث کاهش هزینه ها میشود.

این روش با نصب ایمن تر باعث میشود که از محموله ها نیز محافظت بیشتری صورت گیرد.

استرچ کش دستی

این فرایند برای محموله هایی با حجم کوچکتر بکار گرفته میشود و در آن از رول های استرچ کوچکتر و براق تر استفاده میشود تا موجب سریعتر شدن روند کشیدن استرچ شود.

نحوه بسته بندی صحیح پالت

دانستن نحوه بسته بندی صحیح پالت، خطر آسیب دیدن در حین حمل و نقل یا ذخیره سازی را تا حد زیادی کاهش می دهد. برای اطمینان از بسته بندی صحیح پالت، به این نکات توجه کنید:

 

1- ابتدا پالتی را انتخاب کنید که هیچ تخته شکسته ای نباشد و به اندازه باری باشد که می توانید  بسته بندی کنید.

 

2- محصولات را تا حد امکان به هم نزدیک کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که وزن را به طور یکنواخت پخش کنید، اقلام سنگین تر در پایین، و اقلام سبک تر به سمت بالا.

 

3- بسته بندی را به گوشه ای از پالت وصل کنید و آن را ببندید تا کاملاً محکم شود.

 

4- شروع به پیچیدن دور پایه بار کنید. سپس حداقل 3 یا 4 بار دور خود بپیچید و مطمئن شوید که گوشه ها بسته شده اند.

 

5- با همپوشانی لایه ها به سمت بالا حرکت کنید. پس از رسیدن به بالا، شروع به پیچیدن به سمت پایین کنید تا بار پایدار باشد.

 

6- زمانی که کل بار به طور ایمن پیچیده شد، انتهای آن را جدا کنید و یا آن را بچسبانید یا آن را زیر لبه پالت قرار دهید.

 

7- پس از اتمام، با فشار دادن ملایم موارد بالا، بار را برای پایداری آزمایش کنید. اگر هیچ یک از اقلام شل یا جابجا نشد، مطمئن باشید که بار محکم است و در حین حمل جابجا نمی شود.

نتیجه گیری

یکی از کاربردهای اصلی استرچ پالت، تجمیع بسیاری از بسته های فردی کوچکتر در یک واحد بزرگتر است. تغییر شکل بار در یک واحد جامد، حمل و نقل را آسان تر می کند. تنها با نیاز به حمل و نقل یک واحد، این امر باعث صرفه جویی در زمان توزیع کننده و آسیب در هنگام بارگیری می شود. در نتیجه، بسته بندی پالت در حال حاضر روشی برای حمل و نقل یکپارچه کالا است. اکثر شرکت هایی که از انبارهای تولیدی استفاده می کنند به احتمال زیاد با بسته بندی کششی آشنا هستند. با این حال، به منظور تصمیم گیری صحیح، در صورت داشتن سوال پیرامون دستگاه های استرچ پالت و همچنین سایر دستگاه های بسته بندی میتوانید با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *