دستهبندی نشده

انواع بسته ‌بندی کدام‌اند؟

انواع بسته ‌بندی کدام‌اند؟

انواع بسته بندی یکی از هنرهای انسان است که سبب زیبایی و جذابیت محصولات می‌شود. امروزه همه مردم به دنبال محصولات بسته‌بندی شده هستند؛ چرا که علاوه بر زیبایی ظاهری، سبب محافظت از محصولات و ماندگاری طعم و عطر آن‌ها نیز می‌شود. علاوه بر اینها، بسته‌بندی یک نوع احترام به مخاطب نیز محسوب می‌شود و طبیعاتا هر فردی دوست دارد که مورد احترام قرار بگیرد!

طرح و رنگ بسته‌بندی اهمیت زیادی دارد و تجربه‌ای زیبا و لذت‌بخش برای مشتریان به وجود می‌آورد. ترکیب رنگ‌های زیبا حس شادابی و سرزندگی را به مشتریان ارمغان می‌دهد و لحظات خوشی برای آنان رقم می‌زند. استفاده از انواع بسته بندی نسبت به گذشته بیشتر شده است به طوری که در تمامی قسمت‌های اطراف آن را مشاهده می‌کنیم. تمامی مواد مانند غذایی، دارویی، کالایی، پتروشیمیایی، صنعتی و… با بسته‌بندی سروکار دارند. دلایل زیادی برای بسته‌بندی محصولات خود دارد اما اصلی‌ترین دلیل بسته‌بندی حفاظت از محصولات است. در ادامه با انواع بسته بندی و موارد مرتبط با ابن موضوع آشنا خواهیم شد.

چند نوع بسته‌بندی وجود دارد؟

انواع مختلفی از بسته‌بندی وجود دارد که برای بسته‌بندی محصولات مختلف از آن استفاده می‌شود. برخی مواقع بسته‌بندی بر اساس لایه و عملکرد به چند دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • بسته بندی اولیه
  • بسته بندی ثانویه
  • بسته بندی سوم

بسته‌بندی اولیه

در این نوع بسته بندی از یک لایه استفاده می‌شود که تمامی محصول را در برمی‌گیرد. بسته‌بندی اولیه نسبت به سایر بسته‌بندی‌ها کوچک‌تر است و با محصولات تماس مستقیم دارد. امروزه از این نوع بسته‌بندی در صنایع مختلف از جمله صنعت غذایی بسیار استفاده می‌شود.

بسته‌بندی ثانویه

زمانی که بسته‌بندی اولیه انجام شود بیرون از آن بسته‌بندی دیگر نیز انجام می‌شود که بسته‌بندی ثانویه نام دارد. این بسته‌بندی می‌تواند به تنهایی انجام شود و یا برای گروه بسته‌بندی اولیه مورد استفاده قرار گیرد.

بسته‌بندی سوم

از این نوع بسته‌بندی بیشتر برای حمل و نقل با کشتی استفاده می‌شود. معمولا زمانی که سفارشات عمده باشد از بسته‌بندی نوع سوم استفاده خواهد شد.

انواع ساختارهای بسته بندی

بسته بندی از نظر مرحله انجام این کار در بالا توضیح داده شد. اما ساختار بسته‌بندی با توجه به نیاز مصرف کنندگان و توزیع کنندگان نیز می‌تواند متفاوت باشد. انواع بسته‌بندی از نظر ساختار عبارتند از

  • بسته‌بندی با روکش (مانند نایلون‌های پلاستیکی که بسیار کاربردی و موثر هستند)
  • بسته‌بندی با بطری
  • بسته‌بندی جعبه‌ای
  • بسته‌بندی در قوطی
  • بسته‌بندی با کیف‌های پلاستیکی
  • استفاده از پیچیدنی‌ها (مانند فویل) برای بسته بندی
  • بسته‌بندی پاکتی
  • استفاده از بشکه
  • بسته‌بندی کارتنی
  • بسته‌‌بندی‌های مقوایی

ویژگی‌های انواع بسته‌بندی خوب

شاید دیدگاه کنید بسته‌بندی فقط برای ظاهر محصول موثر است اما تاثیر آن بر موارد دیگر قابل انکار نیست. بسته‌بندی‌ها باید به گونه‌ای باشند تا محصول را از آلودگی‌ها حفظ کنند، همچنین طراحی جذاب و کاربر پسندی داشته باشند. در این قسمت به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های بسته‌بندی خوب اشاره می‌کنیم.

برچسب زدن برای معرفی محصولات

حتما تاکنون به نقش مهم برچسب‌ها و اهمیت آن پی برده‌اید، حتی زمانی که محصولات پرجسب ندارند مشتریان به دنبال اطلاعات بیشتری از محصول هستند و این مورد در اکثر فروشگاه‌ها قابل مشاهده است. برای مثال محصولات غذایی باید برچسب داشته باشند و اطلاعاتی در رابطه با ارزش غذایی، تاریخ انقضا، مواد بکار رفته و… بر روی برچسب قرار گیرند. این اطلاعات باید بر روی محصولات با طرح و رنگ زیبا چاپ شوند.

سهولت باز کردن بسته‌بندی

برخی از بسته‌بندی‌ها به‌گونه‌ای هستند که مشتری در هنگام خرید می‌تواند محتویات داخل بسته را مشاهده کند. اما زمانی که محتویات قابل مشاهده نباشند ممکن است خرید صورت نگیرد، در چنیپ شرایطی باید بسته‌بندی‌هایی را برای محصولات خود انتخاب کنید که به راحتی باز و بسته شوند. علاوه بر بسته‌بندی آسان باید به گونه‌ای طراحی شوند که نتوان محصول داخل بسته‌بندی را دستکاری کرد.

استفاده از اندازه مناسب برای بسته‌بندی

اندازه بسته‌بندی باید استاندارد باشد، محصولاتی با اندازه بزرگ و حجیم ممکن است معایبی داشته باشد، برای مثال هزینه حمل و نقل را افزایش می‌دهد. برای محصولات کوچک باید از بسته‌بندی‌ها کوچک استفاده کنید تا به راحتی در دست فرد جای گیرد. برای محصولات بزرگ نیز بسته‌بندی بزرگ لازم است، اما باید به راحتی قابل حمل باشد و بتوان به راحتی آن را بلند کرد. علاوه بر اینها نگهداری از بسته نیز باید آسان باشد.

کاربردهای انواع بسته بندی

معمولا برای بسته‌بندی هر محصولی به دستگاه بسته‌ بندی متناسب با آن نیاز داریم. استفاده از دستگاه و روش بسته بندی مناسب برای رسیدن به اهداف زیر لازم است.

حفاظت از محصول در برابر آسیب‌های مختلف

حفاظت از تمامی محصولات بخصوص مواد غذایی و محصولات شکنتده بسیار مهم است و باید از هر گونه آسیب، آلودگی، گردوغبار و… به دور باشند. علاوه بر اینها محصول باید در برابر رطوبت، سرما، گرما اثرات محیطی نیز باید محافظت شود، همچنین محصولات باید در برابر دستکاری و سرقت نیز محافظت شوند. بدین ترتیب حفاظت از محصول بسیار مهم است و در بسته‌بندی به آن بسیار توجه می‌شود.

خرید و فروش راحت‌تر

محصولات بسته‌بندی نسبت به محصولات فله‌ای بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. رعایت نکات در تولید محصول و بسته‌بندی مناسب به مشتریان و فروشندگان کمک می‌کند تا بهتر بتواند فرایند خرید و فروش را طی کنند. با بسته‌بندی فروش محصولات بهتر انجام می‌شود، همچنین حمل و نقل نیز آسان‌تر است و مشتریان با خیال راحت می‌توانند محصولات خود را بفروش برسانند.

حمل و انتقال آسان

بسته‌بندی مناسب به حمل و نقل بهتر محصولات با هزینه پایین کمک بسیاری می‌کند. بسیاری از محصولات به کشورهای دیگر صادر می‌شوند، بنابراین بسته‌بندی اهمیت ویژه‌ای دارد. علاوه بر اینها محصولات باید به گونه‌ای بسته‌بندی شوند که قابلیت حمل با کشتی، هواپیما و دیگر وسایل حمل و نقل را داشته باشد. بسته‌بندی با شیرینگ پکینگ و سیل وکیوم بسیار اهمیت دارد و امروزه در اکثر مناطق کشور از این روش‌ها استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری

طبق مطالبی که ذکر شد، دانستیم که بسته‌بندی در دنیای امروز اهمیت ویژه‌ای دارد و یک مبحث بزرگ در بازاریابی و عرضه محصولات است. روش‌های مختلف بسته‌بندی مزایایی دارند که به مهمترین آن‌ها اشاره شد. برای موفقیت در بازاریابی و استفاده از بهترین روش بسته بندی و خرید بهترین دستگاه‌های بسته بندی، با مشاورین ما در نادی پک تماس بگیرید.