دستهبندی نشده

جت پرینتر چیست و انواع جت پرینترهای صنعتی و دستی

جت پرینتر چیست و انواع جت پرینترهای صنعتی و دستی

جت پرینتر چیست؟ احتمالا این نام را در صنعت بسته بندی و چاپ شنیده باشید. هدف اصلی از به کار بردن این تجهیزات خاص درج کردن اطلاعاتی چون تاریخ تولید و انقضا، قیمت مصرف کننده و… روی بسته بندی و ظروف محصولات مختلف است.

استفاده از این دستگاه‌ها به منظور تکمیل فرایند بسته بندی محصولات بسیار لازم و ضروری است. با استفاده از انواع جت پرینتر صاحبان کسب‌و‌کارها و محصولات از کپی و به سرقت رفتن هویت محصولات خود جلوگیری می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید در مورد این دستگاه‌ها و انواع آن‌ها توضیحات کاملی را کسب کنید با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

جت پرینتر چیست؟

در پاسخ به پرسش رایج جت پرینتر چیست باید به این موضوع بپردازیم که جت پرینترها در واقع با هدف بهبود کیفیت و سرعت چاپ در عملیات مربوط به این صنعت و بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به زبانی ساده‌تر، این دستگاه‌ها نوعی دستگاه چاپگر هستند که قابلیت‌هایی چون درج تاریخ انقضا، سری ساخت محصول، بارکد و… را روی متریال بسته بندی محصول چاپ می‌کنند. جت پرینترها در حالت کلی در دو نوع صنعتی (اتوماتیک) و دستی تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

برای مثال، پس از اینکه کالایی توسط از دستگاه شرینگ پک بسته بندی می‌شود، با استفاده از جت پرینتر اطلاعات محصلو بر روی آن درج می‌شود. این اطلاعات اعتبار محصول را افزایش داده و اعتماد مشتری را نیز نسبت به محصول بیشتر می‌کنند.

مهم‌ترین ویژگی‌های جت پرینترها

علت محبوبیت جت پرینتر چیست؟ سوالی که پاسخ آن مشخص است؛ ویژگی‌ها و مزیت‌های منحصربه‌فرد این دستگاه‌‌ها علت اصلی محبوبیت آن‌ها هستند. بزرگ‌ترین مزیت و ویژگی جت پرینترها مصرف بسیار کم جوهر و مرکب چاپ است.

داشتن حافظه جانبی

دستگاه‌های جت پرینتر قابلیت اتصال به USB را داشته و از این طریق می‌توان با استفاده از برخی نرم‌افزارها طرح چاپی مورد نظر را به حافظه این دستگاه‌ها منتقل کرد.

دارای زبان فارسی در منو

یکی دیگر از بزرگ‌ترین مزیت‌‌های انواع جت پرینتر پشتیبانی از زبان فارسی است. به همین ترتیب فرایند کار با این دستگاه برای اپراتور بسیار آسان‌تر می‌شود.

قابلیت چاپ روی تمامی سطوح

جت پرینترها می‌توانند بر روی انواع سطوح صاف و ناهموار با بهترین کیفیت فرایند چاپ را انجام دهند.  به عبارتی با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان روی تمامی اجناس و کالاها با طراحی‌های خشن و غیر متقارن نیز عملیات چاپ را پیاده‌سازی کرد.

معرفی انواع جت پرینتر

در ادامه پاسخ به سوال جت پرینتر چیست بهتر است انواع این دستگاه‌های مهم و کاربردی را نام ببریم. هر یک از این دستگاه‌ها به نسبت امکانات و قابلیت‌های خود کاربرد متفاوتی در صنعت بسته بندی و چاپ دارند. در ادامه هر یک از انواع جت پرینتر را به همراه مشخصات و قابلیت‌هایی که دارند معرفی می‌کنیم.

جت پرینتر دستی و کاربرد آن

جت پرینتر دستی تقریبا نوع ساده و کم امکانات دستگاه‌های جت پرینتر است. این نوع از جت پرینترها با نام جت پرینتر پرتابل هم شناخته می‌شوند. جت پرینترهای دستی دستگاه‌هایی کاملا سبک، کوچک و قابل حملی هستند که فرایند چاپ با آن‌ها تسهیل می‌گردد.

این دستگاه‌ها بر خلاف نوع اتوماتیک یا ثابت خود فاقد سنسور بوده و باید اپراتور دستگاه به صورت دستی محصول را در داخل دستگاه قرار دهد. سپس با فشردن اهرم چاپ فرایند انتقال و حک اطلاعات روی محصول صورت می‌گیرد.

موارد کاربرد جت پرینترهای دستی یا پرتابل

از این دستگاه‌های چاپگر تنها برای چاپ بر روی محصولاتی که وزن و حجم کمتری دارند استفاده می‌شود. در نسخه قدیمی‌تر این جت پرینترها برای انتقال اعداد روی سطح بایستی آن‌ها در محفظه مخصوص به خود در جت پرینتر قرار داده شوند. اما در نسخه‌های جدیدتر به دلیل وجود امکانات پیشرفته‌تر مانند صفحه و سیستم ورودی به راحتی می‌توان فرایند چاپ را انجام داد.

جت پرینتر ثابت (اتوماتیک یا صنعتی) و کاربرد آن

جت پرینترهای ثابت با دو نام و اصطلاح رایج به نام جت پرینتر صنعتی و اتوماتیک شناخته می‌شوند. کلیه فرایندهای چاپر در این نوع جت پرینترها به صورت خودکار و اتوماتیک است. کلیه محصولات در این مدل از جت پرینترها بر روی نوار نقاله قرار گرفته و سپس روبه‌روی دستگاه قرار می‌‌گیرند.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌ها و به نوعی قابلیت‌های این دستگاه‌ها سنسور تشخیص ابعاد محصول و شروع اتوماتیک چاپ اطلاعات مورد نظر روی آن‌ها است. به عبارتی این نوع جت پرینترها بر روی پایه خود نصب شده و با بهره‌گیری از سنسوری که دارند محصول را مشاهده کرده و دستور انجام عملیات چاپ را ارسال می‌کنند.

موارد کاربرد جت پرینترهای صنعتی

حال که دانستیم جت پرینتر چیست ، در ادامه کاربردهای جت پرینترها را بیان می‌کنیم. بخش عمده کاربرد این دستگاه‌ها مربوط به جت پرینترهای صنعتی است. از این نوع جت پرینترها در سفارشات با تعداد زیاد و تیراژ بالا استفاده می‌شود؛ زیرا سرعت و قدرت این دستگاه‌ها نسبت به جت پرینترهای دستی بسیار بیشتر است. همچنین کیفیت نهایی چاپ نیز در جت پرینترهای صنعتی به مراتب بهتر از جت پرینترهای دستی است.

مهمترین کاربرد جت پرینترهای صنعتی، در بسته‌بندی است. پس از اینکه محصول از دستگاه بسته بندی خارج می‌شود، با استفاده از این جت پرینترها، اطلاعات محصول تولید شده بر روی بسته بندی محصول درج می‌شود تا کالای نهایی آماده ارسال به بازار شود.

مدل‌های مختلف جت پرینتر صنعتی

جت پرینترهای اتوماتیک یا صنعتی در مدل‌های مختلف زیر تولید می‌شوند:

  • جت پرینتر صنعتی با تکنولوژی HP
  • جت پرینتر صنعتی با تکنولوژی Cij
  • جت پرینتر صنعتی با سیستم DOD .
جت پرینتر صنعتی با تکنولوژی HP

جت پرینترهای صنعتی hp برای استفاده در کارخانه‌های بزرگ با حجم کاری و تیراژ بالا بسیار مناسب هستند. یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های این دستگاه‌ها داشتن قیمت پایین به نسبت امکانات است. از دیگر ویژگی‌های جت پرینترهای صنعتی مدل hp می‌توان به موارد زیر پرداخت:

  • نداشتن نیاز به شستشوی هد جت پرینتر
  • عدم نیاز به تعویض فیلتر و پمپ

همچنین در این دستگاه‌ها هزینه تعمیر و سرویس نیز بسیار کمتر است. برای نمونه به هنگام تعویض کارتریج کلیه قطعات مصرفی مانند هد، پمپ و نازل و… تعویض می‌شوند.

جت پرینتر صنعتی با تکنولوژی Cij

این مدل از دستگاه‌های جت پرینتر برای انجام چاپ‌های کم‌هزینه بسیار مناسب هستند. در این مدل از دستگاه‌های جت پرینتر جوهر یا مرکب چاپ به صورت لیتری در مخزن مخصوص خود ریخته می‌شود. این جوهر توسط پمپ با غلظت مکشی خاص به سمت سر نازل منتقل شده و در نهایت فرایند پاشش آن روی سطح و محصول صورت می‌گیرد. مزایا و معایب این دستگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • کم هزینه بودن فرایند چاپ
  • قابلیت پرتاب مرکب تا بورد 15 سانتی‌متر
  • قیمت بالای دستگاه
  • هزینه بالای تعمیر و سرویس

جت پرینتر با تکنولوژی DOD

واژه DOD مخفف عبارت Drop On Demand Printer است. جت پرینترهای صنعتی مبنی بر این تکنولوژی در دو مدل Lorge Character و High resolutions عرضه می‌شوند. نوع لارج کاراکتر این جت پرینترها برای عملیات چاپ بزرگ استفاده می‌شوند. این نوع جت پرینترها با تجهیز شدن به سیستم 7 الی 16 نازلی فرایند چاپ را انجام می‌دهند. در مقابل جت پرینترهای HR یا همان های رزولوشن به هدهای Xaarjet مجهز شده‌اند.

کلام آخر

در این مقاله در راستای پاسخ به پرسش متداول جت پرینتر چیست به توضیحات کاملی پرداختیم. با استفاده از مطالب فوق می‌توانید در مورد انواع جت پرینتر توضیحات کاملی را کسب کرده و در نهایت جت پرینتر مناسبی را روی دستگاه بسته بندی خود نصب کنید. در حالت کلی جت پرینترهای صنعتی نسبت به دستی یا ثابت کاربرد بسیار گسترده‌تری در صنعت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *