دستهبندی نشده

ساشه چیست؟ بررسی انواع بسته بندی ساشه

ساشه چیست؟ بررسی انواع بسته بندی ساشه

با پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد رویکردهای جدید و نوآورانه‌ای در صنایع مختلف به خصوص صنعت بسته بندی هستیم. یکی از جدیدترین، به‌صرفه‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین متدهای بسته بندی، بسته بندی ساشه است. قطعا شما هم بلافاصله پس از شنیدن اسم این متد با سوال اصلا ساشه چیست مواجه می‌شوید. ساشه نسبت به بسته بندی‌های سنتی و قدیمی مزیت‌های بسیاری دارد.

یکی از اصلی‌ترین مزایای بسته بندی ساشه کاهش هزینه‌های مربوط به بسته بندی و همچنین ظاهری زیباتر و جذاب‌تر دارد. استفاده از این متد در صنعت بسته بندی منجر به بهبود فرایند بازاریابی محصولات و حتی برندینگ کسب‌و‌کارها شده است. بسته بندی ساشه مانند سایر متدهای بسته بندی انواع مختلفی دارد. در ادامه این مطلب به بررسی انواع بسته بندی ساشه و تعریف خود این روش نوین بسته بندی می‌پردازیم.

آشنایی با مفهوم و ماهیت ساشه

ساشه چیست؟ سوالی که ممکن است ذهن شما را مانند میلیون‌ها نفر به خود درگیر کرده باشد. برای یافتن پاسخ این سوال کافی است تا به ویترین سوپرمارکت‌ها بیشتر توجه کنید. محصولات خوراکی مانند بادام زمینی‌های پاکتی، بسته بندی انواع چیپس و پفک و… همگی نوعی بسته بندی ساشه هستند. منظور از بسته بندی ساشه همان بسته بندی‌های یکبار مصرف و نسبتا کوچک است.

بسته بندی‌های ساشه در ابعاد مختلف تولید می‌شوند، اما اسن نوع بسته بندی‌ها عمدتا با عرض 120 میلی‌متر و طول 40 میلی‌متر در صنایع مختلف بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر ابعاد ذکر شده مشتریان می‌توانند بسته بندی ساشه را با ابعاد و سایز مورد نظر خود سفارش دهند، به عبارتی بسته بندی‌های ساشه قابلیت شخصی‌سازی ابعاد دارند.

مهم‌ترین مزایای بسته بندی ساشه

مزایای بسته بندی ساشه چیست؟ بسته بندی ساشه مزیت‌های فراوانی در صنعت گسترده بسته بندی و حتی صنایع وابسته به آن دارد. استفاده از این متد جدید و نوین در صنعت بسته بندی و چاپ تاثیر بالقوه‌ای در کاهش‌ هزینه ها و مهم‌تر از همه میزان دورریز و ضایعات متریال‌های بسته بندی دارد. ختی در فرایند بسته بندی بسیاری از مواد غذایی بیماران سرطانی به منظور جلوگیری از عارضه‌های مزمن از بسته بندی‌های ساشه استفاده می‌شود. مزایای بسته بندی ساشه تنها به موارد گفته شده ختم نمی‌شود. در ادامه برخی دیگر از مزیت‌های متمایز این روش بسته بندی را معرفی می‌کنیم.

  • افزایش جلوه‌های بصری ظرف محصولات
  • مناسب برای بسته بندی‌های مایع و جامد
  • وزن و حجم کمتر
  • استفاده سریع و آسان
  • حمل و نقل آسان
  • برخورداری از مقاومت بسیار بالا در برابر عوامل محیطی مخربی چون رطوبت، انواع آلودگی و…

یکی دیگر از بزرگ‌ترین مزیت‌های بسته بندی‌ ساشه‌ای قابلیت طراحی و ساخت دقیق آن‌ها بر اساس حجم مواد و محصولات است.

کاربرد بسته بندی ساشه چیست؟

مقصود اصلی ما از پاسخ دادن به سوال مهم بسته بندی ساشه چیست در اصل موارد کاربرد و مزیت‌های آن است. حالا که با مفهوم و مزیت‌های بسته بندی ساشه آشنا شدید لازم است تا در مورد گستردگی کاربرد این روش بسته بندی اطلاعات کاملی کسب کنید.

بسته بندی‌های ساشه با افزایش زیبایی ظاهری محصولات و دسترسی بسیار آسان خود باعث می‌شوند تا توجه عمده‌ای از کاربران در نگاه اول به محصولات دارای این بسته بندی‌ها جذب شود. از بسته بندی‌های ساشه تنها در صنعت بسته بندی غذایی استفاده نمی‌شود.

بلکه در بسته بندی بسیاری از قطعات صنعتی مانند لوازم یدکی خودروها به عنوان بسته بندی اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از بسته بندی ساشه‌ای به منظور تجهیز و محافظت از انواع محصولات غذایی چون پودر قهوه، نسکافه، کاپوچینو، هات چاکلت و… استفاده می‌شود. موارد کاربرد بسته بندی ساشه‌ای عبارت‌ است از:

  • بسته بندی مواد غذایی نیمه آماده
  • بسته بندی عسل و مربا تک نفره
  • بسته بندی سبزیجات آماده کمتر از یک کیلو
  • و…

انواع بسته بندی ساشه چیست؟

بسته بندی‌های ساشه‌ای با توجه به ابعاد و طرحی که دارند به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. این نوع بسته بندی‌ها به شکل چندین لایه عرضه شده و به دلیل داشتن دوخت بسیار دقیق و باکیفیت مانع از نفوذ و ورود هر نوع عامل محیطی خطرناک می‌شوند. علت اصلی کاربرد گسترده بسته بندی‌های ساشه در صنعت بسته بندی غذایی بسته بندی بهداشتی، دقیق و باکیفیت آن‌ها است.

اما در راستای پاسخ به سوال انواع بسته بندی ساشه چیست باید به این نکته هم اشاره کنیم که این نوع از بسته بندی‌ها در مدل‌های مختلف متناسب با هر یک از صنایع بسته بندی غذایی و صنعتی تولید می‌شوند. در ادامه به بررسی انواع بسته بندی ساشه می‌پردازیم.

  • ساشه غذایی
  • ساشه گیاهی
  • ساشه کشاورزی
  • ساشه دارویی
  • ساشه آرایشی و بهداشتی

معرفی بسته بندی ساشه غذایی

بسته بندی غذایی ساشه چیست؟ این نوع از بسته بندی ساشه تنها در فرایند بسته بندی محصولات غذایی به کار می‌رود. بخش اعظمی از گستره کارایی ساشه‌ها مربوط به بسته بندی محصولات غذایی است. حتی از این روش بسته بندی در پکینگ محصولات غذایی کوچکی چون سس‌های تک نفره رستورانی نیز استفاده می‌شود.

ساشه‌های غذایی دارای یک لایه داخلی آلومینیومی هستند، هدف از به کار بردن متریال آلومینیوم در این بسته بندی‌ها جلوگیری از فساد مواد غذایی و کپک زدن آن‌ها است. ساشه‌های غذایی با بهره‌گیری از مواد اولیه باکیفیت و همچنین دستگاه بسته بندی مجهز و پیشرفته تولید می‌شوند.  از دیگر موارد کاربرد ساشه‌های غذایی عبارت‌اند از:

  • مغز تخمه آفتاب‌گردان و کدو
  • بادام زمینی و بادام هندی
  • انواع حبوبات و خشکبار
  • آلوچه، لواشک و ترشک

ساشه گیاهی و کاربرد آن در صنعت بسته بندی

همان گونه که از نام این نوع بسته بندی ساشه‌ای پیدا است، از آن‌ها برای محافظت از محصولات و فروارده‌های گیاهی مانند ادویه‌جات، محصولات عطاری و… استفاده می‌شود. برای مثال سماق‌ها و نمک‌های خوراکی تک نفره را در داخل بسته‌های ساشه‌ای تک نفره قرار می‌دهند، این نوع از محصولات اغلب در رستوران‌هاش، فصت فودها، کترینگ‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در کل از بسته بندی‌های ساشه‌ای گیاهی در انواع محصولاتی چون پودر فلفل قرمز و سیاه، ادویه‌های معطر و مواردی از این قبیل استفاده می‌کنند.

ساشه کشاورزی و مزایای استفاده از آن

امروزه در صنعت کشاورزی برای بسته بندی عمده محصولات و فروراده‌های این صنعت از بسته‌های ساشه کشاورزی استفاده می‌شود. از گذشته تا به امروز از روش‌های و متریال‌های مختلفی برای بسته بندی محصولات کشاورزی استفاده شده، اما هیچ کدام به اندازه بسته‌های ساشه‌ای در این صنعت کاربرد نداشته است. لازم به ذکر است در فرایند بسته بندی محصولات کشاورزی از طریق متد ساشه دستگاه بسته بندی مخصوص ساشه کشاورزی نیز به کار برده می‌شوند.

لایه‌های مخصوص لفافی به کار رفته در داخل بسته‌های ساشه کشاورزی مانع از عبور و نفوذ هر گونه عوامل محیطی خارجی آسیب‌زا به داخل بسته بندی می‌شود. هدف اصلی از به کار بردن بسته‌های ساشه کشاورزی در محصولات این صنعت، جلوگیری از واکنش این محصولات با اکسیژن و مواد شیمیایی موجود در محیط است. برای مثال سموم و آفت کش‌ها ماهیتی حساس و واکنش‌پذیر دارند، به همین دلیل باید در بسته بندی‌های ساشه‌ای از این محصولات محافظت کرد.

ساشه دارویی و ویژگی‌های آن

بسته بندی دارویی ساشه چیست؟ این نوع از بسته بندی ساشه همان طور که از نامش پیداست در صنعت داروسازی و پزشکی کاربرد دارد. ساشه‌های دارویی در بسته بندی انواع محصولات دارویی پودر و مکمل غذایی، شیر خشک و مکمل‌های لاغری و… کاربرد گسترده‌ای دارند.

بسته بندی ساشه آرایشی و بهداشتی

این دسته از بسته بندی‌های ساشه مطابق با استانداردهای بهداشتی لوازم آرایشی و بهداشتی تولید می‌شوند. لوازم بهداشتی و آرایشی به دلیل داشتن ساختار حساس و واکنش‌پذیر باید در بسته بندی‌های چند لایه و فوق بهداشتی نگهداری شوند. به همین ترتیب از بسته‌های ساشه‌ای مجهز به چندین لایه فویل آلومینیوم، متالایز و… استفاده می‌شود. این نوع بسته‌ها به دلیل داشتن پوشش بسیار محکم و با دوام می‌توانند از محصولات آرایشی و بهداشتی به مدت بسیار طولانی نگهداری کنند. همچنین این نوع بسته‌ها بنا بر قابلیت چاپ‌پذیری بسیار بالای خود برای استفاده در جنبه‌های تبلیغاتی و بازاریابی محصولات گزینه‌ای بسیار مناسب و ایده‌آل هستند.

معرفی دستگاه‌های بسته بندی ساشه‌ای

حالا که با تعریف اصلی ساشه چیست آشنا شدید بهتر است در مورد دستگاه‌هیا بسته بندی این متد نوین اطلاعات کاملی جمع‌آوری کنید. انواع دستگاه بسته بندی ساشه با مکانزیم عملکردی متفاوتی تولید می‌شود. انواع دستگاه‌های بسته بندی ساشه عبارت‌اند از:

  • دستگاه ساشه مایعات
  • دستگاه ساشه پودری دستگاه ساشه گرانولی

هر یک از این دستگاه‌‌های بسته بندی ساشه بر اساس نوع محتویات بسته بندی انتخاب می‌شوند. البته همیشه باید به کیفیت ساخت و نوع تکنولوژی به کار رفته در این دستگاه‌های بسته بندی توجه داشته باشید.

کلام آخر

در این مطلب در راستای پاسخ به سوال مهم و رایج ساشه چیست و چه کاربردی در صنعت بسته بندی دارد به توضیحات کامل و جامعی پرداختیم. ساشه روش جدیدی از بسته بندی محصولات مختلف به خصوص محصولات غذایی و بهداشتی است. هدف اصلی از به کار بردن این متد افزایش میزان بهره‌وری و کیفیت بسته بندی محصولات، بهبود بازاریابی، افزایش زیبایی ظاهری و جلوه‌های بصری و در نهایت کاهش هزینه‌های بسته بندی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *