مقاله

سلفون چیست؟

سلفون چیست

سلفون یه ورق نازک و شفاف است که در سال 1900 اختراع شد و از سلولز بازسازی شده یا مواد گیاهی ساخته شده است. این تنها بسته بندی موجود بود تا زمانی که پلاستیک به وجود آمد، و هنوز هم به طور گسترده استفاده می‌شود.

در ابتدا به عنوان ماده بسته بندی در آمریکا در سال 1924 به بازار عرضه شد. روکش سلفون محبوب ترین انتخاب فیلم تا زمان معرفی پروپیلن (PP) در دهه 1960 بود. PP به دلیل هزینه های ساخت پایین و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، به سرعت به گزینه ای برای انتخاب فیلم بسته بندی شفاف تبدیل شد‌.

 

بنابراین، هنگامی که به روکش سلفون اشاره می کنیم، هم سلفون واقعی سلولزی (ساخته شده از خمیر چوب و پنبه) و هم BOPP (پلی پروپیلن دو محوری، به این معنی که PP شکل گرفته است) را در بر می گیرد. با ما در نادی پک همراه باشید تا با سلفون و انواع آن بیشتر آشنا شویم.

سلولز چیست؟

سلولز پلیمری است که در دیواره سلولی گیاهان پیدا می شود. این ماده فیبری بدون طعم، بو و سفید است. این یک ماده نامحلول است.

 

سلولز فراوان ترین پلیمر روی زمین است. از سلول های ابرز برای ساخت سلفون، مصنوعی، کاغذ و مقوا استفاده می شود.

پلی پروپیلن چیست؟

ساخت پلی پروپیلن ارزان تر، قوی، شفاف و کاملاً بی اثر است و آن را به گزینه ای ایده آل برای بسته بندی مواد غذایی تبدیل می کند. مانند سلفون سلولزی زیست تخریب پذیر نیست، اما قابل بازیافت است.

پلی پروپیلن که برای نمایش محصول شما و محافظت از آن در حین این کار ایده آل است، یک ماده همه کاره است که برای بسته بندی مواد غذایی از اقلام استفاده می شود.

سلفون چگونه تولید می شود؟

ماده اولیه سلفون از سلولز ساخته شده بود. پس سلفون در ابتدا یک پلاستیک زیستی است. مقدار زیادی از آنچه ما به عنوان “سلفون” از آن یاد می کنیم، در واقع پوشش پلاستیکی است که از نفت به دست می آید.

مادۀ اولیه آن پس از آنکه به حالت مذاب درآمد از قالب دستگاه به کمک آب سرد شده به حالت آمورف در می‌آید. کاربرد این فیلم‌ها در محدوده ‌های دمای بالا، به دلیل دمای ذوب بالاتر این فیلم نسبت به نایلون و نایلکس بیش ‌تر است.

 

بسته بندی مواد غذایی با سلفون

بسته بندی مواد غذایی با سلفون

کاربرد های سلفون

اولین کاربردها شامل بسته بندی شکلات، عطر و گل بود. سپس کاربردها در صنایع غذایی نامحدود شد.

برای پوشش مواد غذایی مثل: حلوا، خرما، میوه و … استفاده می‌شود. به صورت رومیزی در رستوران ‌ها ، بعضی از تالارها و یا حتی در منزل هم کاربرد دارد. همچنین در بسته بندی مواد صنعتی نیز استفاده می‌شود.

سلفون امروزه به عنوان بسته بندی سینی میوه و گوشت، بسته بندی هدیه، پنیر، پخت، سبزیجات، میوه و اقلام مصرفی رایج است. می توان از آن برای پیچیدن گوشت و مرغ به جای ظروف پلاستیکی استفاده کرد.

ویژگی و مزایای سلفون

سلفون خرید و بسته بندی را متحول کرد، اولین بسته بندی شفافی است که مردم را قادر می‌سازد تا غذا را بر اساس ظاهر آن انتخاب کنند، بدون اینکه بهداشت را به خطر بیندازند.

 

  • از آنجایی که سلفون از سلولز از گیاهان ایجاد می‌شود، محصولی پایدار است که از منابع زیستی و منبعی قابل تامین می‌شود.
  • بسته بندی فیلم سلولزی زیست تخریب پذیر است . آزمایش‌ها نشان داده‌اند که سلول‌های بسته‌شده را در 28 تا 60 روز اگر محصول بدون پوشش باشد و 80 تا 120 روز اگر پوشش داده شود، تجزیه می‌شود. همچنین در صورت عدم پوشش دهی در عرض 10 روز و در صورت پوشش دهی در حدود یک ماه در آب تجزیه می شود.
  • بسته بندی سلفونی از سال 1912 وجود دارد و محصول جانبی صنعت کاغذ است . در مقایسه با سایر جایگزین های پلاستیکی سازگار با محیط زیست است.
  • سلفون قیمت پایینی دارد.
  • سلفون در برابر حرارت و بخار آب مقاومت می کنند و آنها را به گزینه ای عالی برای نمایش و نگهداری مواد غذایی تبدیل می کند.
  • آنها به طور طبیعی در برابر روغن ها و اسیدها مقاومت می کنند، بنابراین کیسه های سلفون برای محصولات پخته شده، آجیل و سایر غذاهای چرب عالی هستند.
  • سلفون قابل آب بندی حرارتی است. با ابزار مناسب ، می توانید به سرعت و به راحتی محصولات غذایی ذخیره شده در کیسه های سلفون را گرم کرده و محافظت کنید.
  • خاصیت انعطاف‌پذیری بسیار بالای دارد.
  • شفافیت و میزان چسبندگی بالا، آن را به گزینه ای ایده آل برای بسته بندی تبدیل می‌کند.

 

سلفون سلولزی، از چوب، پنبه یا کنف ساخته شده است و به این ترتیب، تخریب پذیر است. تولید آن گرانتر از پلی پروپیلن است، ماندگاری محدودی دارد و ممکن است در طول زمان زرد شود. عواملی که برای کاهش ردپای کربن ما افزایش می‌یابند، ممکن است انرژی‌های هر یک مانند سلفون افزایش یابد.

انواع سلفون

رول معمولی نوار سلفون در تلگراف مخصوص به خود عرضه می شود و به راحتی در صورت نیاز به نوارهایی با اندازه مناسب پاره می شود. کاربردهای نصب، از تعمیر کاغذهای بسته بندی شده و بسته بندی هدایا گرفته شده تا ساخت پروژه های ساده صنایع دستی. این ماده در انواع شفاف و نیمه شفاف و همچنین عرض و استحکام مختلف موجود است. نسخه های قوی تر با قابلیت کشش بیشتر معمولاً به صورت تجاری برای بسته بندی استفاده می شوند.

 

سلفون به صورت کلی به دو دسته ی سلفون چسبی ( استرچ) و سلفون حرارتی( شیرینگ) تقسیم بندی می شود. ماهیت کلی در هر دو دسته یکسان بوده و هر دو قابلیت پوششی را دارند. اما نحوه ی استفاده و  کاربرد های هر کدام متفاوت است. علاوه بر آن هر کدام از این دو مدل به چند صورت مختلف قابل تولید هستند: مانند سلفون شفاف، سلفون صدفی، سلفون متالایز و…

سلفون چسبی ( استرچ)

 

سلفون استرچ پالت بند

سلفون استرچ پالت بند

این نوع به دو دسته استرچ صنعتی ( پلی اتیلنی) و استرچ غذایی( pvc) تقسیم بندی می‌شود که برای بسته بندی آخر پالت ها، تولیدات و مواد غذایی استفاده می شود و دارای خاصیت کشسانی و چسبندگی است و باعث حفظ محصول از گرد و غبار و دیگر عوامل خارجی می شود. همچنین این نوع سلفون هم به صورت دستی و هم با استفاده از دستگاه قابلیت استفاده را دارد.

سلفون حرارتی (شیرینگ)

 

 شیرینگ نایلونی برای بسته بندی پک آب معدنی

شیرینگ نایلونی برای بسته بندی پک آب معدنی

این نوع سلفون که با نام سلفون شیرینگ نیز شناخته می‌شود، استفاده از آن به گونه ای است که در صورت قرار گرفتن محصول در حرارت خاصی، توسط دستگاه باعث بسته بندی محصول می‌شود و به دو دسته تقسیم بندی می‌شود.

شیرینگ نایلونی ( پلی اتیلنی) که برای بسته بندی محصولات به صورت کلی استفاده می‌شود، مانند پک های آب معدنی و سلفون شیرینگ( پلی پروپیلن ) که به عنوان روکش محصولات گوناگون استفاده می‌شود. مانند: لیبل درب بطری، لیبل سس مایونز و…

سلفون شفاف

بسته بندی حبوبات با سلفون شفاف

بسته بندی حبوبات با سلفون شفاف

این نوع سلفون، با ظاهر براق، شفاف و قیمت مناسب خود، یکی از پر مصرف ترین سلفون ها است که در بسته بندی در فروشگاه ها و صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد  و برای بسته بندی مواد غذایی مانند ماکارونی و حبوبات که در مقابل نور خورشید فاسد نمیشوند، مورد استفاده قرار می گیرد.

سلفون صدفی

سلفون صدفی برای بسته بندی محصولاتی که برای سالم ماندن و فاسد نشدن نیازمند محیط سرد هستند.

سلفون صدفی برای بسته بندی محصولاتی که برای سالم ماندن و فاسد نشدن نیازمند محیط سرد هستند.

سلفون صدفی، همانطور که از نام آن مشخص است دارای رنگ سفید یا همان صدفی است و یکی دیگر از سلفون هایی است که در بسته بندی مواد غذایی و … استفاده می‌شود. سلفون های صدفی برای بسته بندی مواد غذایی که باید در سردخانه نگهداری شوند، مانند: کالباس، انواع گوشت، بستنی و… استفاده می‌شود. در ابتدا این دسته از مواد غذایی را با استفاده از سلفون صدفی بسته بندی کرده و در مرحله ی بعد آن را در داخل سردخانه قرار می ‌دهند.

سلفون متالایز

سلفون متالایز از فاسد شدن مواد غذایی توسط نور خورشید جلوگیری می‌کند.

سلفون متالایز از فاسد شدن مواد غذایی توسط نور خورشید جلوگیری می‌کند.

سلفون متالایز به گونه ای است که در ترکیبات آن ورقه آلومینیومی وجود دارد و به همین دلیل از آن برای بسته بندی مواد غذایی که باید از نور خورشید در امان بمانند استفاده می کنند. زیرا، ورقه آلومینیومی از فاسد شدن مواد غذایی توسط نور خورشید محافظت می‌کند. مانند: بسته بندی چیپس و پفک و…

نکاتی که به هنگام خرید سلفون باید به آن دقت کنید:

قبل از خرید محافظ باید ویژگی ‌های آن را به خاطر بسپارید تا در هنگام خرید بتوانید اصل و یا تقلبی بودن آن را تشخیص دهید. این ویژگی ‌ها عبارت اند از:

 

  • نرم، لطیف و لخت بودن آن
  • انعطاف پذیری بسیار بالا
  • میزان چسبندگی آن
  • شفافیت بسیار زیاد
  • خاصیت کشسانی به اندازه

سخن پایانی

شرکت های متعددی،سلفون‌ ها را در ابعاد و انداز‌ه های مختلفی بر اساس نیازهای موجود تولید می‌کنند. به همین دلیل، در نظر گرفتن میزان نیاز به آن و یا استفاده آن جهت بسته‌ بندی تولیدات و بسته بندی محصولات خود؛ بسیار بسیار مهم است.

سلفون که از جنس پلی اتیلن است در موارد زیادی مصرف و به کار گرفته می‌ شود. در صورتی که به هر نوع سلفونی نیاز دارید با نادی پلاستیک و در صورتی که به دستگاه خاصی برای بسته بندی محصولات نیاز داشتید با کارشناسان ما در نادی پک در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *