دستهبندی نشده

دستگاه بوجاری چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

دستگاه بوجاری چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، امروزه از بهترین تجهیزات و ماشین‌آلات در تولید و بهره‌برداری محصولات زراعی استفاده می‌شود. دستگاه بوجاری از جمله پرکاربردترین تجهیزاتی است که در برای پاک‌سازی و جدا‌سازی پوست گیاهان، جداسازی آفات و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستگاه‌های بوجاری در انواع مختلفی تولید شده و هر کدام بنا بر امکانات و ویژگی‌های ساختاری، عملکرد متفاوتی دارند. بوجاری کردن در اصل یک فرایند بسیار قدیمی و دیرینه در حوزه کشاورزی و زراعت است که در طی چندین سال اخیر با بهره‌گیری از این روش، تجهیزاتی مدرن و کاربری به نام دستگاه بوجاری ساخته شده است. در ادامه این مقاله از نادی پک، در رابطه با انواع دستگاه‌های بوجاری و طرز کار هر کدام به توضیحات کاملی خواهیم پرداخت.

معرفی دستگاه بوجاری

منظور از فرایند بوجاری، همان غربال کردن مواد مختلف از جمله پاک‌سازی حبوبات از خاک، پاک‌سازی غلات و… است. دستگاه بوجاری نیز دقیقا فرایند غربال کردن را انجام می‌دهد. این دستگاه در غربال دانه‌های مختلف کاربرد داشته و به عنوان اصلی‌ترین ماشین در صنعت زراعت شناخته می‌شود.

قبل از عرضه دستگاه‌های بوجاری، از فرایند الک کردن یا همان تفکیک کردن در دانه‌ها (حبوبات، غلات و…) استفاده می‌شد. باد دادن از جمله روش‌های سنتی پرکاربرد در زمینه بوجاری کردن است. اما در طی چندین سال اخیر، تجهیزات بوجاری جایگزین تمامی این روش‌های سنتی شده‌اند. اصلی‌ترین دلیل اختراع پیشرفته‌ترین تجهیزات بوجاری، جلوگیری از هزینه‌های مازاد و همچنین اتلاف وقت در پروسه جداسازی و پاک‌سازی دانه‌ها است. در واقع فرایند پاک‌سازی و تفکیک دانه‌ها با استفاده از تجهیزات بوجاری بدون نیاز به دخالت دست انجام می‌شود.

نحوه عملکرد دستگاه بوجاری

دستگاه بوجاری بنا بر داشتن امکانات خاص و پیشرفته، فرایند تفکیک‌سازی دانه‌ها را با بالاترین دقت و سرعت انجام می‌دهد. در اولین مرحله باید محصولات مورد نظر اعم از حبوبات، غلات و… توسط بالابر به داخل دستگاه بوجاری هدایت شوند. در مرحله دوم فرایند جداسازی سنگ، خاشاک و سایر نخاله‌ها از ذرات اصلی آغاز می‌شود. در کل فرایند تفکیک‌سازی ذرات توسط ویبراتور و فن بزرگ موجود در دستگاه انجام می‌شود. در ادامه فرایند جداسازی ذرات کوچک‌تر آغاز می‌شود، در این مرحله به کمک غلتک‌های موجود در دستگاه تمامی ذرات و ناخالصی‌های درشت و کوچک از محصول اصلی تفکیک داده می‌شوند. بعد از اتمام فرایند تفکیک و پاک‌سازی، نوبت به غربالگری دانه‌ها می‌رسد. حبوبات و غلات با اندازه بزرگ‌تر، ارزش بیشتری دارند. در نهایت، پس از انجام اقدامات فوق، دانه‌ها اعم از غلات، حبوبات و… روی غلتک‌های دستگاه قرار گرفته و در اثر لرزش و پولیش، ظاهری براق به خود می‌گیرند.

مراحل بوجاری کردن دانه‌ها در این دستگاه به صورت زیر است:

  1. جدا کردن آلودگی و گرد و غبار از دانه‌ها توسط فن دستگاه
  2. جداسازی اجسام و ذرات سبک‌تر از دانه‌ها توسط فن
  3. تفکیک ناخالصی‌های درشت دانه از حبوبات و غلات به وسیله سرند فوقانی
  4. جداسازی ناخالصی‌های ریز دانه مانند سنگ ریزه‌ها و شن و… از غلات و حبوبات

مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه بوجاری

دستگاه بوجاری به واسطه ویژگی‌ها و امکانات منحصربه‌فردی که دارد، توانسته به یکی از پرکاربردترین تجهیزات در عرصه آماده‌سازی محصولات زراعی برای فروش تبدیل شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • بازدهی بسیار بالا
  • قابلیت حمل و جابه‌جایی آسان و استفاده در تمامی فضاها
  • مجهز به تابلو برق پیشرفته و مجاز
  • مصرف برق بسیار کم به نسبت توان تولیدی
  • تولید صدای کمتر نسبت به سایر تجهیزات

موارد کاربرد دستگاه بوجاری

دستگاه بوجاری در صنایع غذایی کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد. با استفاده از این دستگاه می‌توان سرعت تولید و بسته بندی محصولات غلات، حبوبات و… را افزایش داد. همچنین با بهره‌گیری از این تجهیزات میزان خطاهای انسانی مانند تفکیک نادرست و ناقص ذرات و… به میزان80 درصد کاهش می‌یابد!

  • جداسازی انواع حبوبات و غلات از یکدیگر
  • پولیش حبوبات و غلات
  • بسته بندی بهداشتی و باکیفیت غلات و حبوبات
  • تمیز کردن کامل و دقیق انواع ذرات و دانه‌های زراعی از خاشاک و سنگ

انواع دستگاه بوجاری و کاربرد هر کدام

دسته‌بندی‌های مختلف دستگاه بوجاری برای تمامی محصولات مانند حبوبات (لوبیا، نخود و…)، گندم، جو، انواع غلات و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. تجهیزات بوجاری در دو نوع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تولید می‌شوند که هر کدام امکانات خاصی دارند. البته این دستگاه‌ها بر اساس مشخصات فنی و توان بسته بندی در مدل‌های زیر هم قابلیت عرضه را دارند:

  • دستگاه حبوبات چهار توزین صنعتی بوجاری
  • دستگاه دو توزین صنعتی بوجاری
  • دستگاه چهار توزین خانگی بوجاری
  • دستگاه دو توزین خانگی بوجاری
  • دستگاه بوجاری پودری
  • دستگاه بوجاری حجمی

هر یک از این دستگاه‌ها مزیت‌ها و کارایی خاص خود را دارند. یکی از ویژگی‌‌های مشترک این دستگاه‌ها با یکدیگر، سرعت و دقت بسیار بالا در تفکیک ناخالصی‌ها از حبوبات، غلات و… است.

نکات مهم در خرید دستگاه بوجاری

قبل از تصمیم به خرید دستگاه بوجاری بهتر است به برخی نکات مهم و جزئی زیر توجه داشته باشید:

  • نوع محصول
  • شرکت سازنده
  • درصد ناخالصی
  • گارانتی و خدمات پس از فروش
  • پشتیبانی و آموزش
  • ظرفیت تولید در ساعت یا در روز

علاوه بر این موارد، باید بر اساس نوع کاربری و محصولاتی که قرار است فرایند تفکیک و جداسازی آن‌ها را انجام دهید، دستگاه بوجاری را انتخاب کنید. برای نمونه اگر قصد دارید در منزل خود فرایند بسته بندی حبوبات و غلات را انجام دهید پیشنهاد می‌کنیم دستگاه چهار توزین خانگی بوجاری را خریداری کنید. برای کسب اطمینان خاطر از کیفیت ساخت دستگاه، باید به یکی از شرکت‌های تامین کننده معتبر همچون نادی پک مراجعه کنید. در شرکت نادی پک انواع دستگاه بوجاری با بهره‌گیری از آخرین استانداردها و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها تولید و به بازار عرضه می‌شود.

قیمت دستگاه بوجاری

عوامل بسیاری در قیمت دستگاه بوجاری دخیل هستند. مواردی همچون ظرفیت تولیدی، نیمه اتوماتیک یا اتوماتیک بودن، امکانات و قابلیت‌ها، برند سازنده، کیفیت ساخت و ابعاد از جمله مواردی هستند که به هنگام استعلام قیمت دستگاه بوجاری باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

سخن پایانی

اگر تابه‌حال تجربه استفاده از دستگاه بوجاری را در فرایند بسته بندی و پاک‌سازی محصولات غذایی و خشکبار نداشته‌اید، خواندن این مطلب برای شما بسیار مفید خواهد بود. دستگاه‌های بوجاری برای جداسازی ناخالصی‌ها از حبوبات، غلات، گندم و… بسیار مناسب بوده و از سرعت و دقت بسیار بالایی برخوردار هستند.