دستهبندی نشده

هدف از بسته بندی چیست؟

اگر هنوز هم نمی‌دانید که هدف از بسته بندی چیست و چرا باید بسته بندی انجام شود، همین قدر بدانید که بسته بندی به تنهایی به عنوان ابزاری برای معرفی کیفیت، نوع، جنس، قیمت و ارزش کالاها و هچنین ارزشی که تولیدکننده به مصرف‌کننده می‌دهد، عمل می‌کند. درست همانطور که رسانه محصولات را تبلیغ می‌کند، بسته‌بندی نیز نقش مهمی در تبلیغ و شهرت برند دارد. تمامی محصولات تولید شده نیازمند بسته‌بندی‌های خاص خود هستند. این بسته‌بندی‌ها علاوه بر نگهداری محصولات، باید مشخصات آن‌ها را نیز نمایش دهند و قادر باشند مشتری را مجذوب محصول کنند. در این مقاله قصد داریم به این مطلب بپرازیم که هدف از بسته بندی چیست . چرا تا این اندازه شاهد رشد و گسترش روش‌های بسته بندی هستیم.

پارامترهای مهم در بسته بندی

برای اینکه بتوانیم به عنوان یک تولیدکننده یا عرضه‌کننده محصول، بسته بندی جذاب و البته اصولی برای محصولات خود ایجاد کنیم، در ابتدا لازم است که پارامترهای دخیل در کیفیت بسته بندی را بشناسیم. مهمترین ابزارها و نیازمندی‌ها برای ایجاد بسته بندی عبارتند از:

متریال متناسب با کالای مورد نظر
دستگاه بسته بندی مناسب و باکیفیت
طراحی بسته بندی
شناخت سلیقه مصرف‌کننده
آشنایی با روش‌هی بسته بندی

اهمیت بسته بندی کالا

حال که دانستیم بسته بندی چیست و چه عواملی در بسته بندی تاثیر می‌گذارند، در ادامه با ضرورت و اهمیت بسته بندی کالاها آشنا می‌شویم. استفاده از دستگاه بسته بندی به دلایل مختلفی ضرورت دارد که مهمترین آن‌ها را در زیر بیان می‌کنیم.

محافظت از محصول

با توجه به آسیب پذیری کالا، باید بسته‌بندی مناسب برای آن طراحی شود. به عنوان مثال، کالاهای شکستنی یا مواد دارویی حساس نیازمند درجه محافظت بیشتری هستند نسبت به کالاهای غیرحساس مانند: خودکار، دفترچه، و موارد مشابه.

نمایش دادن اطلاعات کالا روی بسته بندی

اطلاعاتی که بر روی بسته‌بندی کالا درج می‌شود، شامل نحوه نگهداری مناسب کالا، مشخصات کالا، طرز استفاده، ترکیبات و سایر اطلاعات مربوط به آن می‌شود.

بازاریابی و تجارت

بسته‌بندی کالا یکی از اهرم‌های مهم در بازاریابی و ترغیب مشتریان است. بسته‌بندی کالا راهی برای ارتباط میان تولیدکنندگان و مشتریان می‌باشد.

تامین امنیت کالا با بسته بندی

امنیت بسته‌بندی کالا برای جابجایی و حمل‌ونقل کالا بسیار حائز اهمیت است؛ با استفاده از یک بسته بندی متناسب با مقاومت و جنس محصول، می‌توان از شکستن، آسیب دیدن و از بین رفتن کالا در حین حمل‌ونقل جلوگیری کرد.

سهولت در ارتباط و نقل‌وانتقال

بسته‌بندی باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که به جز سهولت در ارائه و نمایش کالا، سرعت و سهولت در پخش و انبارکردن کالا را نیز فراهم کند. بسته‌بندی به عنوان یک ابزار کسب و کار و بازاریابی عمل می‌کند و بر اساس اصول علمی طراحی می‌شود.

ارتباط با مشتری و حفظ سلامت محصولات

بسته بندی می‌تواند مدت زمان نگهداری کالا را افزایش دهد و از لحاظ ظاهر نیز می‌تواند از رنگ‌هایی استفاده شود که با محصول هماهنگی داشته باشد و جذابیت فروش را بالا ببرد.
اگر بسته‌بندی به درستی انجام نشود چه اتفاقی می‌افتد؟
بسته‌بندی و لیبل نامناسب، بر روحیه مصرف‌کننده تأثیر منفی و نامطلوبی دارد؛ زیرا با بسته‌بندی نامناسب، تولید کننده به نظر مشتری درباره کیفیت و خواسته‌های مشتری بی‌توجهی می‌کند. این تأثیر می‌تواند مشابه تأثیر رفتار بی‌حوصله فروشنده در آخر وقت کار روزانه باشد که اغلب ناخوشایندی مشتری را در پی دارد.
یکی از مزایای بسته‌بندی مناسب این است که می‌تواند وظایف فروشنده را بهتر از یک شخص انجام دهد؛ زیرا فروشندگان گاهی دچار درگیری، خستگی و بی‌حوصلگی می‌شوند. اما با لیبل‌زنی و بسته‌بندی مناسب همواره می‌توان اطلاعات کاملی را درباره محصول به مشتری انتقال داد و نیازی به مشاوره فروشنده نیست.

مزایای بسته بندی متناسب با محصول

برای هر محصول، باید بسته‌بندی مناسبی طراحی شود. در زیر برخی از مزایای مهم در بسته‌بندی متناسب برای محصولات مختلف را برایتان آورده‌ایم.

بسته‌بندی مناسب برای کالاهای نیمه رسانا و کالاهای صنعتی
از اکسیداسیون جلوگیری می‌کند و به حفظ کیفیت آن‌ها کمک می‌کند.
از بروز نم و رطوبت در آن‌ها جلوگیری کرده و سطح الکتریسیته ساکن را آزاد می‌کند.
با از بین بردن چیزهای خرده و ریزه از روی آن‌ها، تمیزی و کیفیت آن‌ها بهبود می‌یابد.

مزایای بسته بندی مناسب در مورد مواد غذایی

مدت دوام محصولات افزایش می‌یابد و از تازگی و طراوت محصولات محافظت می‌شود.
عطر و بوی خوش محصولات را حفظ می‌کند.

مزایای بسته بندی محصولات طبی، لباس‌ها و موارد مشابه

استفاده از این بسته‌بندی هزینه‌های داد و ستد را کاهش می‌دهد.
از آلوده شدن محصولات و آسیب رسیدن به آن‌ها جلوگیری می‌کند.
زیبایی محصول مورد عرضه را افزایش می‌دهد.

هدف از بسته بندی در برندینگ چیست؟

شرکت‌های استارتاپی و تازه تأسیس که قصد ورود به بازار رقابتی را دارند، برای رقابت با برندهای بزرگ مجبور هستند روش‌های مختلف تبلیغاتی را امتحان کنند. اما در آغاز فعالیت، معمولا این شرکت‌ها به سرمایه زیادی برای تبلیغات نیاز ندارند. در چنین شرایطی، بسته‌بندی به عنوان روشی مؤثر و بدون هزینه جانبی اضافی می‌تواند به کمک آن‌ها بیاید.
استفاده از بسته‌بندی، با توجه به آنچه گفته شد، راهی است برای معرفی و ترویج محصولات شرکت‌ها. البته این به معنای کاهش اهمیت بسته‌بندی در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی و برندینگ نیست، بلکه این روش به صورتی است که حتی برندهای معروف و شناخته شده در سطح جهانی هم اگر از آن غافل بشوند، هویت برند آن‌ها به خطر می‌افتد. به همین دلیل، این شرکت‌ها به شرکت‌های تخصصی و حرفه‌ای در زمینه چاپ و بسته‌بندی روی می‌آورند تا با آن‌ها همکاری کنند و بهترین نتیجه را بدست آورند.

مزایای بسته بندی در برندینگ

اهمیت بسته‌بندی در برندسازی یک موضوع ثابت است که در ژورنال‌ها و مقالات مختلف بررسی شده است. در ادامه در این زمینه چند مورد مهم را بررسی می‌کنیم:
بیان هویت برند: بسته‌بندی مناسب می‌تواند جایگاهی که برند در بازار دارد را به خوبی نشان دهد. شرکت‌های برتر با آگاهی از اهمیت بسته‌بندی، از متریال‌ها، طراحی و شکل مناسب استفاده می‌کنند.

ایجاد روابط: اهمیت بسته‌بندی در برندسازی تنها به فروش در فروشگاه محدود نمی‌شود، بلکه برخی محصولات مثل خمیر دندان یا کالاهای اداری باید رابطه‌ای مؤثر را در زمینه زیبایی ظاهری، استفاده راحت، ارزش واقعی و تأثیر بر زندگی فرد داشته‌باشند. روابط قوی‌تر، برندسازی پایدارتری را به همراه دارد.
افزایش فروش: یکی از جنبه‌های قدرت یک برند، میزان فروش آن است. اهمیت بسته‌بندی در افزایش فروش به عنوان آخرین تلاش یک شرکت در جذب مشتری و فروش، به اثبات رسیده است.

حفظ ظاهر محصول: سالم بودن و حفظ ظاهر محصولی که به دست مشتری می‌رسد، در برندسازی تأثیر بسزایی دارد. برندها باید به اهمیت بسته‌بندی در حفظ سلامت و ظاهر محصول دقت کنند، بدون توجه به اینکه محصول به صورت آنلاین یا حضوری به فروش می‌رسد. بنابراین، با توجه به اهمیت بسته‌بندی در برندسازی، شرکت‌ها باید تلاش کنند تا هیچ مشکلی در بسته‌بندی محصولاتشان پیش نیاید.

جمع‌بندی

هدف اصلی بسته‌بندی در برندسازی و بازاریابی محصولات، بهبود جذابیت و قابلیت تفاوت آن‌ها نسبت به رقباست. بسته‌بندی مناسب می‌تواند تأثیر بزرگی در موفقیت یک برند داشته باشد؛ زیرا بهره‌وری بالاتری را برای شرکت‌ها به ارمغان می‌آورد. بنابراین، هدف اصلی بسته‌بندی در برندسازی، ایجاد جذابیت، تفاوت و ارزش افزوده برای محصولات است تا برند را به موفقیت برساند.
در این مقاله دانستیم که هدف از بسته بندی چیست و رعایت نکات لازم برای بسته بندی چه دستاوردهایی را برای کسب و کارهای مختلف به ارمغان می‌آورد. در نهایت به عنوان نکته نهایی توصیه می‌کنیم برای کسب نتیجه حداکثری از بسته‌بندی، با یک متخصص طراحی بسته بندی یا یک آژانس برندینگ مشورت نمایید.