اخبار

رویکرد صنایع بسته بندی پس از تغییر استفاده از کارتن به پلاستیک

رویکرد صنایع بسته بندی پس از تغییر استفاده از کارتن به پلاستیک

از سال‌های بسیار قبل انسان‌ها برای محافظت از کالاها و محصولات غذایی خود از متریال‌های طبیعی همچون برگ و پوست حیوانات استفاده می‌کنند. این روند با گذر زمان همواره تغییر کرده و با افزایش علم و آگاهی انسان‌ها شکل‌های پیشرفته و کاربردی‌تری از متریال‌های بسته بندی نیز ساخته شده است. در سال‌های نه چندان دور نیز استفاده از کارتن و پوشش‌های کاغذی برای بسته‌بندی به روی کار آمد که هم‌اکنون هم استفاده زیادی از این نوع بسته‌بندی می‌شود. پس از آن نیز استفاده از پلاستیک ترویج پیدا کرد و بنابه دلایلی که در ادامه ذکر خواهد شد، مزایای بسیاری نیز داشته است و موجب تغییر رویکرد صنایع بسته بندی شده است.

در طی بسیاری از مراحل فرایند بسته بندی همواره برخی از متریال‌های ساخته شده توسط انسان برای محافظت از کالاها مناسب نیستند. برای نمونه کارتن‌های بسته بندی که تا چندین سال قبل و حتی امروزه در برخی موارد برای بسته بندی کالاها استفاده می‌شوند معایب بسیار زیادی داشته و در بسیاری از موارد موجب آسیب دیدن اقلام و کالاها می‌شوند. بسیاری از متریال‌های بسته بندی همچون فلز، شیشه و کاغذ در کنار مزایای بالقوه خود دارای معایب بسیاری هستند که در نهایت موجب کاهش عملکرد و بازدهی آن‌ها می‌شود. در مقابل مواد پلاستیکی نیز به دلیل داشتن انعطاف‌پذیری و تنوع بالا در فراورده‌های پلیمری همواره در صنعت بسته بندی کاربرد گسترده‌ای دارند. پلاستیک بهترین متریالی است که انسان تا به حال توانسته از آن برای بسته بندی استفاده کند.

در ادامه بیشتر در مورد بسته بندی با پلاستیک و تغییراتی که در صنعت بسته بندی ایجاد کرده است توضیح داده می‌شود.  

رویکرد صنایع بسته بندی پس از تغییر استفاده از کارتن به پلاستیک

تاریخچه بسته بندی کارتنی و مشکلات مربوط به آن

بسته بندی کارتنی از همان ابتدای کشف کاغذ و مقوا در صنعت بسته بندی مورد استفاده قرار گرفت. در اوایل متریال‌های کاغذی در صنعت بسته بندی توانستند جایگاه ویژه‌ای را برای خود به ارمغان بیاورند. بسته بندی کارتنی برای نخستین بار در کشور چین تولید شد. در ادامه بعد از چند سال با گسترش کارخانه‌های کاغذسازی و جعبه‌های کارتنی کشورهایی نظیر هلند و انگلستان و سایر کشورهای اروپایی نیز در این صنعت پا به عرضه گذاشتند.

اما بعد از گذشت چند دهه و تغییر بسیاری از معیارهای بسته بندی در دنیا دیگر بسته بندی‌های کاغذی و مقوایی پاسخگوی بسیاری از نیازهای این صنعت نبود. بسته بندی‌های کارتنی در کنار مزایای خود دارای معایب زیادی هستند، به همین جهت برخی از نکات ضعف این متریال منجر به سقوط آن از سکوی بلند صنعت بسته بندی شد.

معضلات مربوط به بسته بندی کارتنی

در سال‌های استفاده از بسته بندی کارتنی بسیاری از صنایع وابسته و مربوطه با مشکلات زیادی از جمله هزینه‌های هنگفت در بسته بندی و جابه‌جایی مواجه شده‌اند. برای نمونه استفاده از بسته بندی‌های کارتنی همواره باعث اشغال فضای بیش از حد در داخل فضاهای کوچک چون ماشین‌های حمل و نقل می‌شود.

این نوع متریال به دلیل نداشتن خاصیت کشسانی و انعطاف‌پذیری مطلوب همواره باعث ایجاد هزینه‌های بسیاری در تولید و ساخت بسته بندی می‌شود.

مشکلات مربوط به بسته بندی کارتنی

غیربهداشتی بودن

استفاده از جعبه‌های مقوایی برای بسته بندی بسیاری از محصولات حساس به خصوص مواد غذایی یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در صنعت بسته بندی است. این نوع مواد واکنش‌پذیری بالایی داشته و در اثر انجام برخی واکنش‌های شیمیایی محیطی بوی بسیار بدی را در محتویات بسته بندی ایجاد می‌کنند.

افزون بر این موارد بسته بندی‌های کارتنی به تنهایی برای انبار کردن بسیاری از مواد غذایی و حتی محصولات دیگر مناسب نبوده و در اثر رطوبت موجب آسیب رسیدن به محتویات بسته بندی می‌شوند.

برخورداری از وزن بیشتر

در بسته بندی محصولات بزرگ استفاده از کارتن‌ها و جعبه‌های کاغذی باعث افزایش وزن کلی محصول شده و علاوه بر این هزینه‌های بسیاری برای طرفین یعنی شرکت تولیدکننده جعبه و فروشنده‌ها و مصرف‌کننده‌ها دارد.

ایجاد تحول عظیم در صنعت بسته بندی با ظهور مواد پلاستیکی

با اختراع پلی اتیلن در قلب کشوور انگلستان، پیشرفت حیرت‌انگیزی در صنعت بسته بندی رخ داد. برای نخستین بار در دسامبر سال 1935 میلادی شیمیدان‌های نابغه انگلیسی با انجام برخی واکنش‌های شیمیایی به فراورده جدیدی از پلاستیک به نام اتیلن دست یافتند. این مواد پلاستیکی دارای خاصیت و ویژگی‌های مثبت و کارساز بسیاری هستند، از طرفی این ویژگی‌ها توانایی برطرف‌کردن بسیاری از نیازهای انسان در صنعت بسته بندی را داشتند. با گذشت چند سال بسیاری از صاحبان شرکت‌های بسته بندی به این دیدگاه افتادند تا از این مواد پلاستیکی به نوعی در بسته بندی استفاده کنند.

پلاستیک چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع بسیار مهم تغییر رویکرد صنعت بسته از زمان ارائه پلاستیک بهتر است ابتدا با ماهیت این ماده کاربردی و تحول‌ساز آشنا شوید. پلاستیک در اصل ماده‌ای مصنوعی یا نیمه مصنوعی است که در اثر فرایند بسپارش یا پلیمریزاسیون حاصل می‌شود.

یکی از ویژگی‌های شاخص پلاستیک قابلیت شکل‌پذیری بسیار بالای آن است. در واقع این ماده می‌تواند به راحتی در طی برخی فرایندهای ساده به شکل‌های مختلفی تبدیل شود.

پیشرفت عملکرد صنایع بسته بندی با استفاده از مواد پلاستیکی

مواد پلاستیکی مختلف بر خلاف متریال‌هایی همچون چوب، شیشه و فلز ویژگی‌ها و خواص کاربردی بسیار زیادی دارند. به همین دلیل این مواد پلیمری بیشتر مورد توجه صنایع مختلف بسته بندی قرار می‌گیرد. پلاستیک همزمان با ورود خود به صنعت گسترده بسته بندی باعث بروز تحولی عظیم در این صنعت و تغییر دیدگاه افراد نسبت به این صنعت شده است.

کاهش هزینه‌های مربوط به بسته بندی با پلاستیک

یکی از مهم‌ترین مزایای بسته بندی پلاستیکی که منجر به تحول گسترده در صنعت بسته بندی شده است کم‌هزینه بودن آن است. مواد پلاستیکی به دلیل داشتن وزن بسیار کم موجب صرفه جویی در هزینه‌های مربوط به حمل و نقل می‌شوند.

یکی از بارزترین نمونه‌های مواد پلاستیکی که در صنعت بسته بندی بیشتر از آن استفاده می‌شود فیلم استرچ نام دارد. این فیلم بسته بندی به دلیل داشتن خاصیت کشسانی بالا و مقاومت مطلوب در برابر ضربه در بسته بندی بسیاری از مواد غذایی و حتی اقلام سنگین و بزرگ استفاده می‌شود.

کاهش خسارات ناشی از آسیب دیدن بسته بندی و محتویات آن

بسته بندی‌های جعبه‌ای و مقوایی به دلیل داشتن ماهیت حساس و آسیب‌پذیر برای بسته بندی مواد حساس مناسب نبوده و در صورت استفاده موجب بروز آسیب در لوازم می‌شوند. اما مواد پلاستیکی به دلیل داشتن مقاومت بسیار بالا در برابر نور، الکتریسیته، رطوبت و حتی فشارهای بیش از حد و ضربه‌های متعدد برای بسته بندی اقلام حساس بسیار مناسب هستند.

در واقع بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده قطعات و لوازم گران‌قیمت و حساس از نایلون‌ها و فیلم‌های بسته بندی همنچون فیلم شیرینگ در بسته بندی ثانویه و حتی اولیه استفاده می‌کنند.

کاهش خسارات ناشی از بسته بندی با مواد پلاستیکی

بهبود کارایی بسته بندی‌های کارتنی

استفاده از مواد پلاستیکی در صنعت بسته بندی باعث بهبود کارایی بسته‌ بندی‌های کارتنی نیز شده است. در چندین سال قبل استفاده از جعبه‌های کارتنی به تنهایی باعث آسیب دیدن محتویات جعبه می‌شد، اما امروزه با استفاده از فیلم‌های بسته بندی تولید شده در شرکت نادی پک همچون فیلم استرچ و شیرینگ می‌توان به لوازم مختلف را با استفاده از این دو نوع فیلم بسته بندی کرده و در انتها در داخل یک جعبه مقوایی قرار داد.

البته در بسیاری از موارد پس از بسته بندی لوازم مختلف با فیلم‌های بسته بندی دیگر نیازی به صرف هزینه‌های زیاد برای استفاده از کارتن‌ها نیست. چراکه این فیلم‌های بسته بندی به تنهایی می‌توانند از محصولات مختلف مراقبت کنند.

افزایش زیبایی و تنوع بسته بندی

صنعت گسترده بسته بندی بعد از ظهور مواد پلاستیکی در زمینه زیبایی و تنوع بسته بندی پیشرفت چشمگیری داشته است. به گونه‌ای که امروزه بر خلاف چند صد سال قبل بسته بندی کالا به عنوان یک جنبه زیبایی برای محصول عنوان می‌شود.

افزایش زیبایی و تنوع بسته بندی

افزایش سرعت تولید بسته بندی

یکی از معضلات بزرگ در صنعت بسته بندی سرعت بسیار کم تولید است. اما خوشبختانه با روی کار آمدن مواد پلیمری مختلف این مشکل برای همیشه برطرف شده و همواره بسته بندی‌های پلاستیکی در حجم انبوه با بالاترین کیفیت نیز تولید می‌شوند.

شرکت نادی پک نیز یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده انواع بسته‌ بندی‌های پلاستیکی اعم از فیلم استرچ، فیلم شیرینگ و… است. با مراجعه به این شرکت می‌توانید با بالاترین کیفیت و کم‌ترین قیمت بسته بندی پلاستیکی مورد نظر خود را خریداری کنید.

جمع‌بندی

صنعت بسته بندی هم‌زمان با تولد انسان ظهور یافته است، در حقیقت این صنعت پیش‌زمینه بسیاری از صنایع سازنده انواع کالا و ارائه دهنده خدمات مختلف است. این صنعت بیشترین پیشرفت خود را از زمان کشف مواد پلاستیکی و تعمیم آن در بسته بندی داشته است. چراکه این مواد پلیمری با ماهیت منعطف و سبک هزینه کمتری داشته و ضریب ایمنی بالایی نسبت به بسته بندی‌های کارتنی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *