اخبار

نقش پلاستیک در بسته بندی گیاهان دارویی + مزایای استفاده از ظروف پلاستیکی در نگهداری از گیاهان دارویی

نقش پلاستیک در بسته بندی گیاهان دارویی

گیاهان دارویی از جمله مواد خوراکی هستند که نیاز به مراقبت‌ها ویژه و خاصی دارند. از دیر باز تا به کنون انسان‌ها در حال تلاش هستند تا بهترین متریال بسته بندی را برای نگهداری طولانی مدت گیاهان دارویی کشف و تولید کنند. اما همواره تا چندین سال قبل هر متریالی که برای بسته بندی این نوع مواد ساخته می‌شد معایب بسیاری داشت که باعث بروز برخی مشکلات همچون کاهش سطح بهداشت مواد و از دست رفتن کیفیت اولیه آن‌ها می‌شد.

اما خوشبختانه طی چندین سال اخیر جامعه بشری با کشف و تولید مواد پلاستیکی و استفاده از آن‌ها در صنعت بسته بندی توانسته‌اند سطح کیفی و بهداشتی فرایند بسته بندی گیاهان دارویی را بهبود بخشند. در حقیقت نقش پلاستیک در بسته بندی گیاهان دارویی نسبت به سایر بخش‌های بسته بندی بیشتر و پررنگ‌‌تر است.

در این مطلب در رابطه با نقش پلاستیک در بسته بندی گیاهان دارویی و ویژگی‌های ساختاری این ماده پرکاربرد به توضیحات کاملی می‌پردازیم.

نقش پلاستیک در بسته بندی گیاهان دارویی
نقش پلاستیک در بسته بندی گیاهان دارویی

اهمیت بسته بندی گیاهان دارویی

همان طور که پیش‌تر گفتیم بسته بندی گیاهان دارویی از جمله حساس‌ترین و مهم‌ترین انواع بسته بندی مواد خوراکی و غذایی است. به همین دلیل بایستی متریال بسته بندی این نوع مواد خوراکی برخی خواص و ویژگی‌های ساختاری منحصر‌به‌فرد و خاصی را داشته باشد.

همان طور که می‌دانید ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی خاص و مطلوب خود زادگاه اصلی گیاهان دارویی در طب سنتی است. سابقه استفاده از گیاهان دارویی در ایران به چند هزار سال پیش باز می‌گردد. اما به دلیل عرضه نامناسب این نوع مواد خوراکی خواص درمانی آن‌ها کاهش می‌یابد. یکی از عوامل اصلی به وجود آورنده چنین مشکلاتی استفاده از بسته بندی‌های بی‌کیفیت و نامناسب است.

در حالت کلی برطرف کردن مشکلات بسته بندی گیاهان دارویی تاثیر بسزایی در عرصه رقابت در بازارهای جهانی و بسیاری از چالش‌های مربوط به این عرصه دارد. درست است که هزینه بسته بندی باکیفیت و اصولی و استاندارد این نوع مواد خوراکی زیاد است اما در عوض مزیت‌های بسیاری داشته و در نهایت منجر به افزایش فروش می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های ظروف بسته بندی مناسب برای گیاهان دارویی

قبل از پرداختن به موضوع اصلی نقش پلاستیک در بسته بندی گیاهان دارویی ابتدا در مورد ویژگی‌های بهترین بسته بندی برای این مواد خوراکی توضیحاتی را ارائه می‌دهیم. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که بسته‌بندی اصولی و مناسب گیاهان دارویی باید داشته باشد میزان مقاومت و استحکام آن در برابر عوامل محیطی است. افزون بر ویژگی فوق مواردی چون اندازه و ابعاد بسته بندی و نوع مواد به کار رفته در ساخت آن حائز اهمیت هستند.

در ظروف شیشه‌ای نور به راحتی عبور کرده و منجر به بروز برخی واکنش‌ها و تغییرات شیمیایی در ساختار گیاهان دارویی می‌شود. یا برای نمونه دیگر در بسته بندی‌های شیشه‌ای تبادلات اکسیژن و دی‌اکسید کربن صورت گرفته و منجر به تغییرات شیمیایی در ساختار گیاهان دارویی می‌شود.

هدف از گفتن جملات فوق این است که برای بسته بندی گیاهان دارویی نیاز به یک متریالی است که در برابر هر یک از این عوامل واکنش نشان نداده و به خوبی از محتویات حساس خود مراقبت کند. مواد پلاستیکی در حال حاضر بهترین و مناسب‌ترین متریال برای بسته بندی گیاهان دارویی هستند، زیرا این مواد تمامی ویژگی‌های مورد نیاز یک بسته بندی مناسب و اصولی برای گیاهان دارویی را دارند.

نقش پلاستیک در بسته بندی گیاهان دارویی

انسان‌ها در طول چند صد سال اخیر از متریال‌های مختلفی چون چوب، شیشه و سنگ در بسته بندی گیاهان دارویی استفاده کرده‌اند، اما متأسفانه هر یک از این متریال‌ها به دلیل برخی معایب خود همچون واکنش‌پذیری منجر به کاهش کیفیت و تازگی اولیه مواد گیاهی و حتی فاسد شدن آن‌ها شده‌اند.

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که در اثر استفاده از این متریال‌ها در صنعت بسته بندی گیاهان دارویی آسیب‌های مالی بسیاری نیز وارد شده‌اند.

اما خوشبختانه با کشف و تولید انواع مواد پلاستیکی بسیاری از مشکلات و معضلات رایج در صنعت بسته بندی گیاهان دارویی برطرف شده است. به گونه‌ای که امروزه نقش پلاستیک در بسته بندی گیاهان دارویی بسیار فراگیرتر شده و با اهداف مختلفی چون تجارت و صادرات و همچنین افزایش فروش استفاده می‌شود.

کاهش هزینه‌های مربوط به بسته بندی

نقش پلاستیک در بسته بندی گیاهان دارویی شامل موارد بسیار زیادی است. یکی از رایج‌ترین این موارد کاهش هزینه‌های مربوط به بسته بندی است. همان طور که در مطالب بالا گفتیم گیاهان دارویی از جمله مواد غذایی حساس و آسیب‌پذیر هستند، به همین دلیل هزینه‌های بسته بندی و نگهداری از آن‌ها بیشتر است. اما بسته بندی‌های پلاستیکی قیمت مقرون به‌صرفه‌تری داشته و به همین جهت هزینه‌های بسته بندی گیاهان دارویی با استفاده از این نوع مواد بسیار ارزان‌تر از سایر متریال‌ها است.

افزایش مدت زمان ماندگاری گیاهان دارویی

همان طور که در مطالب بالا گفتیم گیاهان دارویی آسیب‌پذیر بوده و زودتر تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می‌گیرند. به همین دلیل برای افزایش ماندگاری این نوع مواد خوراکی باید از بسته بندی با ویژگی واکنش‌ناپذیری و مقاومت حرارتی و دمایی بالا استفاده کرد.

بسته بندی‌های پلاستیکی بهترین گزینه انتخابی برای نگهداری از گیاهان دارویی است، چراکه نقش پلاستیک در بسته بندی گیاهان دارویی در زمینه افزایش مدت زمان ماندگاری این مواد بسیار زیاد است.

افزایش سهولت در حمل و نقل و جابه‌جایی گیاهان دارویی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در زمینه بسته بندی گیاهان دارویی چگونگی حمل و نقل آن‌ها است. در حقیقت بسته بندی‌های فلزی و شیشه‌ای به دلیل داشتن وزن بسیار زیاد موجب بروز برخی مشکلات در حمل و نقل و توزیع گیاهان دارویی می‌شوند. به همین جهت به یک بسته بندی نیاز است که علاوه بر سبک بودن مقاومت بسیاری در برابر ضربه و پرتاب داشته و از آسیب دیدن محتوایت خود جلوگیری کند.

نقش پلاستیک در بسته بندی گیاهان دارویی در بخش حمل و نقل این مواد خوراکی بسیار پررنگ‌تر است، چراکه وزن بسیار کمی داشته و مانع از بروز مشکلات و خسارات مالی ناشی از شکستگی و آسیب دیدن بسته بندی می‌شود.

سهولت در جابه‌جایی گیاهان دارویی
سهولت در جابه‌جایی گیاهان دارویی

حفظ طراوت و تازگی گیاهان دارویی

یکی از معضلات اصلی در نگهداری و حفاظت از گیاهان دارویی طراوت و تازگی آن‌ها در گذر زمان است. بسیاری از بسته بندی‌های قدیمی‌تر مانند بسته بندی‌های شیشه‌ای و فلزی در شرایط مختلف محیطی نمی‌توانند طراوت و تازگی اولیه این مواد خوراکی را به خوبی حفظ کنند.

اما خوشبختانه مواد پلاستیکی بنا بر ویژگی‌ها و خواص منحصر‌به‌فرد ساختاری خود می‌توانند طراوت و تازگی گیاهان دارویی را به مدت طولانی حفظ کرده و مانع از کاهش خواص درمانی و دارویی آن‌ها شوند.

بهبود تجارت و صادرات گیاهان دارویی

بسته بندی یک شاخص بسیار مهم در زمینه تجارت و صادرات هر نوع کالایی است، به خصوص اگر کالا و محصولی کمیاب بوده و تنها در برخی کشورهای خاص تولید شود چگونگی بسته بندی آن نیز اهمیت بسیار بیشتری خواهد داشت.

اگر بخواهیم به عمده‌ترین نقش پلاستیک در بسته بندی گیاهان دارویی اشاره کنیم باید بگوییم که استفاده از این نوع بسته بندی‌ها در طی چند سال اخیر منجر به بهبود تجارت و صادرات گیاهان دارویی و افزایش سود و نرخ بهره‌وری شده است. گستردگی بسیار زیاد در تنوع بسته بندی پلاستیکی گیاهان دارویی باعث شده تا تولیدکنندگان این مواد خوراکی هیچ گونه محدودیتی در انتخاب انواع طرح‌های مختلف بسته بندی نداشته باشند.

انواع بسته بندی پلاستیکی گیاهان دارویی

حال که با نقش پلاستیک در بسته بندی گیاهان دارویی آشنا شدید لازم است تا به انواع بسته بندی پلاستیکی که امروزه در بسته بندی گیاهان دارویی استفاده می‌شود را معرفی کنیم. در ادامه برخی از پرکاربردترین و مهم‌ترین بسته بندی‌های پلاستیکی را معرفی می‌کنیم.

بسته بندی‌های پاکتی و سلفونی

یکی از بهترین و پرکاربردترین بسته بندی‌های پلاستیکی گیاهان دارویی پاکت‌های بسته بندی هستند. این نوع بسته بندی‌های پلاستیکی به دلیل داشتن ویژگی‌هایی چون مقاومت و استحکام بسیار بالا، ظاهر جذاب و قیمت پایین همواره کاربرد گسترده‌ای در بسته بندی انواع گیاهان دارویی در وزن‌های مختلف دارند.

بسته بندی پاکتی (پلاستیکی و کاغذی) گیاهان دارویی
بسته بندی پاکتی (پلاستیکی و کاغذی) گیاهان دارویی

سلفون‌های بسته بندی

سلفون بسته بندی که در حفاظت از گیاهان دارویی استفاده می‌شود از چند لایه لمینت تشکیل شده و بسیار مقاوم است. تفاوت این نوع بسته بندی با پاکت‌های بسته بندی تنها در نوع دوخت آن است.

سلفون‌های بسته بندی تنها یکبار دوخت می‌خورند، در حالی که پاکت‌های پلاستیکی بسته بندی گیاهان دارویی چندین بار دوخت می‌خورند تا شکل پاکت را به خود گیرند.

البته کیفیت و زیبایی ظاهری سلفون‌های بسته بندی و پاکت‌های بسته بندی مخصوص گیاهان دارویی به چگونگی شرکت تولید کننده این متریال‌های بسته بندی بستگی دارد. شرکت نادی پک در حال حاضر بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت تولیدکننده انواع فیلم‌ها و پاکت‌های بسته بندی گیاهان دارویی است که از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین دستگاه‌های دوخت استفاده می‌کند.

نوع دستگاه استفاده شده در ساخت بسته بندی‌های پلاستیکی در کیفیت نهایی این بسته بندی‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد، به همین دلیل در شرکت نادی پک از بهترین دستگاه‌ها از نوع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک استفاده می‌شود.

انواع دستگاه بسته بندی گیاهان دارویی نادی پک

دستگاه بسته بندی گیاهان دارویی در شرکت نادی پک با توجه به تنوع بالای گیاهان دارویی در ظرفیت‌های متفاوت تولید و عرضه می‌شود. تمامی دستگاه‌های نادی پک به صورت صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی طراحی و تولید می‌شود تا شما مشتریان عزیز با توجه به نوع کاربری خود بتوانید دستگاه مورد نظر خود را خریداری کرده و فرایند بسته بندی پلاستیکی گیاهان دارویی خود را انجام دهید.

انواع دستگاه بسته بندی گیاهان دارویی نادی پک
انواع دستگاه بسته بندی گیاهان دارویی نادی پک

سخن پایانی

در این مقاله ما به صورت کامل در مورد نقش پلاستیک در بسته بندی گیاهان دارویی و مزایای استفاده از این نوع بسته بندی‌ها توضیحات کاملی را ارائه دادیم.

چنانچه شما هم قصد خرید دستگاه‌های مدرن و پیشرفته مخصوص بسته بندی گیاهان دارویی دارید بهتر است خرید خود را از یک شرکت معتبر همچون نادی پک انجام دهید. در شرکت نادی پک بهترین و مدرن‌ترین دستگاه‌های مخصوص بسته بندی گیاهان دارویی با نازل‌ترین قیمت‌ها به فروش می‌رسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *