اخبار

آیا ویروس کرونا از طریق مواد غذایی یا بسته‌بندی مواد غذایی منتقل می‌شود؟

آیا ویروس کرونا از طریق مواد غذایی یا بسته‌بندی مواد غذایی منتقل می‌شود؟

اصلی‌ترین راه انتقال ویروس کرونا، انتقال فرد به فرد است که به صورت تماسی یا قطره‌ای است. هنوز شواهدی به دست نیامده که نشان دهد این ویروس از طریق مواد غذایی قابل انتقال است. اما به هر حال ممکن است مواد غذایی به ترشحات تنفسی افراد مبتلا آغشته شده و منجر به انتشار بیماری شود. حال پرسش این است که برای ضدعفونی کردن موادغذایی که قابل شستشو نیستند (نظیر آجیل) چه باید کرد؟

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، مرکز کنترل بیماری‌ها و سازمان غذا و دارو، هنوز شواهدی که نشان دهد ویروس کرونا از طریق مواد غذایی و یا بسته‌بندی موادغذایی قابل انتقال باشد وجود ندارد. اما ویروس کرونای جدید می‌تواند روی سطوح یا اشیا فعال بماند. بنابراین، از آن جایی که ممکن است مواد غذایی به ترشحات یا قطرات تنفسی ناشی از سرفه یا عطسه‌ی فرد مبتلا آغشته باشند، رعایت چهار مرحله اصلی ایمنی مواد غذایی شامل تمیز کردن، جدا کردن، پخت و پز و سرد کردن بسیار مهم است.

از سوی دیگر امکان شستشو و ضدعفونی کردن برخی مواد غذایی به ویژه گروه دانه‌ها (مانند حبوبات، آجیل‌ها و خشکبار) وجود ندارد. بنابراین توصیه شده است در این مدت مردم از مواد غذایی بسته‌بندی شده (بدون دخالت دست) استفاده کنند و از مصرف مواد غذایی باز مانند آجیل، تخمه، حبوبات، تنقلات و خشکبار که بسته بندی شده نیستند، پرهیز نمایند. زیرا این مواد غذایی در معرض مستقیم هوا قرار گرفته و با دست برخورد دارند و احتمال انتقال آلودگی از طریق آن‌ها وجود دارد.

علاوه براین، فردی که مسؤول آماده‌سازی خشکبار در منزل و توزیع آن بین افراد خانواده است، باید اصول شستشوی صحیح دست‌ها را رعایت نماید (قبل از آماده‌سازی خشکبار در منزل و هم چنین قبل از مصرف آن‌ها، دست‌ها با آب وصابون به طور کامل شسته شود).

اگرچه شواهدی قوی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی و بسته‌بندی مواد غذایی وجود ندارد، اما با توجه به  این‌که این ویروس بر روی سطوح و اشیا فعال می‌ماند و احتمال آلودگی مواد غذایی با ویروس از طریق ترشحات تنفسی ناشی از عطسه و سرفه وجود دارد، توصیه می‌شود جهت اقدام پیشگیرانه از انتقال ویروس کرونا، از مصرف مواد غذایی بسته‌بندی نشده (که امکان شستشو برای آن‌ها وجود ندارد) خودداری شود. همچنین در تمام موارد اصول بهداشت و ایمنی غذا نیز به طور کامل رعایت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *