مقاله

معرفی و بررسی کامل دستگاه سیل و انواع آن

دستگاه سیل وکیوم

صنعت بسته بندی همگام با پیشرفت علم و تکنولوژی تغییرات مثبت بسیار زیادی تا به امروز داشته است. به گونه‌ای که در طی چندین سال اخیر دستگاه‌های مدرن و پیشرفته‌ای چون دستگاه سیل وکیوم نیز تولید شده و در این صنعت ایفای نقش کرده‌اند. اما بلافاصله پس از شنیدن نام این دستگاه پرسش دستگاه سیل چیست به ذهن‌ها خطور می‌کند. در ادامه این مطلب در مورد مشخصات، کاربرد و ویژگی‌های انواع دستگاه سیل وکیوم اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

دستگاه سیل چیست؟

دستگاه سیل در صنعت بسته بندی با نام‌های مختلفی چون سیل وکیوم، سیل پک، سیل کن و… شناخته می‌شود. کلمه انگلیسی سیل در فرهنگ لغات فارسی به معنای عایق کردن است. علت استفاده از این نام در دستگاه سیل دقیقا به دلیل سازوکار این دستگاه است.

در حقیقت دستگاه‌های سیل با بسته بندی کاملا دقیق، اصولی و استاندارد ظروف محصولات را عایق‌بندی کرده و مانع از ایجاد هر گونه مشکل در ساختار و شرایط حفاظتی محتویات بسته بندی می‌شوند.

در پاسخ به پرسش نحوه عملکرد دستگاه بسته بندی سیل چیست باید بگوییم که این دستگاه در انواع مختلفی تولید می‌شود که هر کدام با توجه به امکانات و قابلیت‌های خود مکانیزم عملکردی متفاوتی دارند. اما در حالت کلی این نوع دستگاه‌ها با مهروموم کردن یا همان چسباندن لایه‌ای از سلفون باکیفیت روی لبه‌های ظرف و پرس کردن آن مانع از عبور و نفوذ عوامل آسیب‌زا به بسته بندی می‌شوند.

مهم‌ترین مزایای استفاده از دستگاه سیل در بسته بندی محصولات

دستگاه سیل به واسطه مهندسی بسیار پیچیده و پیشرفته خود همواره ویژگی‌ها و قابلیت‌های متمایز بسیاری نسبت به سایر دستگاه‌های بسته بندی دارد. یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های به کارگیری این دستگاه در بسته بندی محصولات این است که مانع از نفوذ و ورود اشعه فرابنفش خورشید، هوا و سایر عوامل محیطی مخرف به محتویات بسته بندی می‌شود.

در واقع با استفاده از دستگاه بسته بندی سیل وکیوم می‌توان به گونه‌ای محصولات را بسته بندی کرد که از مرحله تولید تا لحظه تحویل به مشتری محتویات بسته بندی در بهترین و سالم‌ترین شرایط نگهداری شوند.

انواع دستگاه سیل

دستگاه سیل در مدل‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شود. هر یک از انواع دستگاه سیل بسته به نوع کاربری مشتری ساخته شده‌اند تا مشتریان بتوانند دقیقا طبق نیازهای بسته بندی خود نوع مناسب این دستگاه را خریداری کنند. شرکت نادی پک از جمله شرکت‌هایی است که انواع دستگاه سیل را با بالاترین استانداردها و تکنولوژی‌های روز دنیا تولید و به بازار عرضه می‌کند. انواع دستگاه سیل عبارت‌اند از:

  • دستگاه سیل حرارتی
  • سیل القایی (اتوماتیک و دستی)
  • سیل وکیوم

معرفی و بررسی موارد کاربرد دستگاه سیل حرارتی

پرکاربردترین نوع دستگاه سیل، دستگاه سیل حرارتی است. این دستگاه همان‌طور که از نامش پیداست در فرایند قرار گرفتن فیلم یا نایلون روی ظرف بسته بندی توسط حرارت انجام می‌شود. یعنی با اعمال حرارت فیلم بسته بندی به شکلی محکم روی ظرف و دورتادور آن قرار داده می‌شود. از دستگاه سیل حرارتی به دلیل ساز و کار بسیار دقیق و بهداشتی خود می‌توان در بسته بندی انواع محصولات غذایی، بهداشتی و آرایشی استفاده کرد.

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که این نوع دستگاه سیل تنها قابلیت بسته بندی ظروف چهارگوش و استوانه‌ای را دارد.

انواع دستگاه سیل حرارتی

دستگاه سیل حرارتی خود در مدل‌های مختلف زیر تولید می‌شود:

  • سیل حرارتی رومیزی کشویی
  • سیل حرارتی رومیزی روتاری
  • سیل ریلی خطی

دستگاه سیل القایی و انواع آن

از دستگاه سیل نوع القایی عمدتا در خطوط تولید بزرگ استفاده می‌شود. این دستگاه به واسطه سرعت بسته بندی بسیار بالای خود سریع‌ترین نوع دستگاه بسته بندی سیل محسوب می‌شود. جنس بدنه این دستکاه و انواع آن استیل ضد زنگ است. البته در برخی از شرکت‌های معتبر مانند نادی پک دستگاه سیل القایی و سایر دستگاه‌های سیل با استفاده از بهترین متریال‌ها تولید می‌شوند.

دستگاه سیل القایی دستی

در این نوع از دستگاه سیل القایی برخی از فرایندهای بسته بندی مانند قرار دادن فیلم روی ظرف محصول توسط اپراتور انجام می‌شود. سازوکار دستگاه سیل القایی دستی بدین صورت است که بعد از قرارگیری سلفون روی ظرف محصول با اعمال اشعه سلفون کاملا روی ظرف پرس می‌شود.

دستگاه سیل القایی اتوماتیک

این نوع از دستگاه سیل القایی برای خطوط تولید با تعداد سفارشات زیاد و انبوه بسیار مناسب است. در این دستگاه کلیه فرایندهای بسته بندی به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. سازوکار این دستگاه دقیقا مشابه نوع دستی است، تنها تفاوت آن سرعت بالای بسته بندی و انجام اتوماتیک تمام فرایندهای بسته بندی است.

دستگاه سیل وکیوم و ویژگی‌های آن

بی‌شک یکی دیگر از بهترین و پرکاربردترین انواع دستگاه سیل، دستگاه سیل وکیوم است. این نوع دستگاه بسته بندی سیل با حذف هوا از داخل بسته بندی و به نوعی وکیوم کردن محصولات مانع از فساد مواد غذایی و بروز سایر مشکلات می‌شود. وجود قابلیت تخلیه دقیق هوا در این دستگاه سیل باعث شده تا از آن بیشتر در بسته بندی بهداشتی محصولات غذایی استفاده شود. در کل فناوری بسته بندی وکیوم بهترین روش برای بسته بندی محصولاتی حساس مانند لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و… است.

مکانیزم عملکردی دستگاه سیل وکیوم

عملکرد این دستگاه پیشرفته بسته بندی بدین صورت است که ابتدا محصول در داخل ظرف پلاستیکی قرار داده شده و سپس دستگاه با استفاده از فرایند مکش هوا، هوای موجود در داخل بسته بندی را به صورت کامل تخلیه می‌کند. پس از وکیوم کردن محیط بسته بندی این دستگاه پلاستیک را سیل می‌کند تا دیگر هوا و رطوبت وارد بسته بندی نشود.

انواع دستگاه سیل وکیوم

این نوع از دستگاه سیل خود در مدل‌های مختلفی توسط برخی از شرکت‌های معتبر مانند نادی پک تولید می‌شود. انواع دستگاه سیل وکیوم عبارت‌اند از:

  • سیل وکیوم تمام اتوماتیک
  • سیل وکیوم خانگی

سخن پایانی

دستگاه سیل و انواع آن همواره بیشترین کاربرد را در صنعت بسته بندی کنونی دارند. هر یک از انواع دستگاه بسته بنباتوجه‌به به نوع مهندسی و امکاناتی که دارند در بسته بندی محصولات متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای نمونه با استفاده از دستگاه سیل وکیوم می‌توان محصولات غذایی را بسته بندی کرد.

در صورت داشتن هر گونه پرسش یا ابهام در مورد دستگاه‌های سیل بسته بندی و استعلام قیمت هر کدام کافی است با مشاوران ما در نادی پک ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *