مقاله

کاربرد وکیوم در صنعت بسته بندی

سیل وکیوم خطی و روتاری

امروزه با توجه به سبک زندگی، نیاز به بسته بندی مواد غذایی و سایر محصولات بیشتر شده است و این امر موجب می‌شود که بسته بندی به صورتی انجام شود که بر روی کیفیت تاثیر منفی نداشته باشد و محصولات را در طولانی مدت نگهداری کند.

یکی از پر کاربردترین دستگاه های مورد استفاده در بسته بندی محصولات و به ویژه مواد غذایی، دستگاه سیل وکیوم است که برای بسته بندی محصولات در ظروف یکبار مصرفی که به طور خاص برای چنین اهدافی طراحی شده اند، استفاده می شود. آنها در صنایع غذایی برای حفظ تازگی و افزایش ماندگاری مواد غذایی و همچنین در بخش صنعتی برای محافظت و فشرده سازی محصولات مختلف استفاده می شوند.

ما قصد داریم در این مقاله به بررسی دستگاه وکیوم در صنعت بسته بندی بپردازیم، برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این دستگاه، لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

وکیوم چیست؟

وکیوم به منظور بسته بندی و پلمپ کردن محصولات در ظروف پلاستیکی که از جنس PP، PET، PE و انواع مشابه آن، انجام میگیرد. در این روش هنگامی که محصول داخل دستگاه قرار میگیرد، هوای داخل بسته توسط پمپ وکیوم خارج می‌شود و در صورت نیاز گاز N2 وCO2 به داخل بسته تزریق می‌شود.  این کار از کپک زدن، فاسد شدن و خرابی محصول داخل بسته جلوگیری می‌کند و در عین حال محافظی در برابر مواجهه محصول با هوای بیرون بسته است.

انواع بسته بندی وکیوم

انواع مختلفی از دستگاه بسته بندی سیل وکیوم وجود دارد که با توجه به تعداد محفظه (ساده یا دوتایی)، اندازه محفظه(ها)، تعداد میله های آب بندی (برای بسته بندی چند کیسه در یک محفظه واحد)، طول آب بندی، میله ها، قدرت پمپ و غیره متفاوت است.

دستگاه‌های سیل وکیوم نادی‌پک در سه مدل نیمه‌اتومات، تمام‌اتومات و سیل‌وکیوم رومیزی با آخرین فناوری‌های روز تولید می‌شوند. دستگاه‌های سیل‌ وکیوم نادی‌پک با کارکرد دقیقی که دارند، بسته‌بندی بی‌نقصی ارائه می‌کنند.

سیل وکیوم روتاری نیمه اتومات NPR 200

وکیوم نیمه‌اتومات NPR 200 با قابلیت وکیوم و تزریق گاز (MAP) با قالب چرخشی برای محصولات غذایی بسیار مناسب است. این دستگاه جهت پیشگیری از اتلاف وقت، دارای سیستم قالب دو بخشی گردان است. به این شکل که همزمان با اینکه دستگاه در حال بسته‌بندی محصول است، یک قالب پیش روی اپراتور است.

دستگاه تری سیلر تمام اتومات NPR1000

وکیوم تمام‌اتوماتیک NPR 1000  یکی از پرفروش ترین و پرکاربردترین دستگاه های بسته بندی در نادی پک است که با قابلیت وکیوم و تزریق گاز (MAP) با قالب خطی برای بسته‌بندی محصولات غذایی عملکردی بسیار مناسب دارد. چرا که از سیستم وکیوم استفاده می‌کند و از طریق ایجاد خلاء، بهترین محیط را برای نگهداری از محصول شما فراهم می‌کند.

سیل وکیوم رومیزی NPR 10

دستگاه سیل رومیزی NPR 100 برای بسته‌بندی محصولاتی است که نیاز به ماندگاری طولانی ندارند. بر خلاف دستگاه NPR200، این دستگاه از سیستم قالب کشویی بهره می‌گیرد. به این شکل که اپراتور کشوی دستگاه را باز کرده و متناسب با نوع قالب، ظرف را در آن قرار داده، کشو را بسته و دستگاه فرایند بسته‌بندی را انجام می‌دهد.

دستگاه سیل وکیوم رومیزی نادی پک

 وکیوم رومیزی نادی پک

کاربرد

صنایع غذایی

سیل وکیوم در صنایع غذایی کاربرد گسترده‌ای دارد و می‌توانید انواع محصولات غذایی مختلف را در ابعاد، اندازه و شکل های مختلف بسته بندی کنید. از جمله محصولات غذایی که میتوان با این دستگاه بسته بندی کرد شامل:

فرآورده‌های گوشتی مانند گوشت گاو، گوسفند، گوشت چرخ‌کرده، مرغ، ماهی و سایر آبزیان

مواد پروتئینی مانند انواع سوسیس و کالباس، همبرگرهای نیمه‌آماده، ناگت و محصولات مشابه

انواع سالاد (برای حفط تازگی و جلوگیری از فاسد شدن محصول)

خیارشور و انواع ترشیجات

سبزیجات منجمد و تازه

انواع خشکبار و خرما

قارچ، انواع شیرینی و… که با بسته بندی توسط دستگاه وکیوم، از کپک زدن، بو گرفتن، اکسیده شدن و… جلوگیری می شود.

صنایع دارویی و بهداشتی

در صنعت پزشکی، تمیز کردن و استریل داشتن محصولات بسیار مهم است. به همین دلیل، فرآیند استفاده از دستگاه وکیوم برای بسته بندی اقلام به منظورنگهداری آنها در شرایط بهداشتی و حساس، بسیار حائز اهمیت بوده و این در حالی است که از بالقوه آسیب از خارج محافظت می شوند.

بانکداری و جمع آوری

ارزش برخی از اقلام در زمینه های بانکی و جمع آوری انها دلیل می‌شود که همه اقلام به گونه ای ذخیره و حمل شود تا اطمینان حاصل شود که خطر را کاهش دهد.

بسته‌بندی سکه‌ها و وسایل کلکسیونی کمک می‌کند تا از عدم دستکاری آن‌ها اطمینان حاصل شود. این باعث می شود احتمال وقوع هر نوع کلاهبرداری کمتر شود.

صنعت دفاعی

شرکت هایی که وابسته به صنایع دفاعی هستند نیز می توانند از بسته بندی وکیوم استفاده کنند. این به این دلیل است که بسته‌بندی می‌شود تا از سلاح‌ها و وسایل انفجاری در برابر آسیب و شکستگی محافظت کند.

کامپیوتر و الکترونیک

کامپیوترها و وسایل الکترونیکی اگر قطعات آنها کثیف شود یا آسیبی ببیند به طور خودکار کار نخواهند کرد. به همین دلیل است که بسته بندی قطعات بسیار مهم است. بسته بندی وکیوم این قطعات را از آسیب کثیفی و خوردگی محافظت می کند. این حفاظت دلیل اصلی استفاده از بسته‌بندی وکیوم در سراسر صنعت الکترونیک است.

کالاهای خانگی

محافظت تنها دلیلی نیست که از وکیوم هنگام بسته بندی اقلامی مانند بالش و سایر ملافه ها استفاده می شود. این اقلام حجیم هستند، به این معنی که باید به گونه‌ای بسته‌بندی شوند که حجم آنها کاهش یابد.

انجام این کار به شرکت کمک می کند تا میزان فضای ذخیره سازی و حمل و نقل مورد نیاز خود را کاهش دهد. این به نوبه خود به آنها کمک می کند تا در هزینه ها صرفه جویی شود.

نمونه هایی از بسته بندی با دستگاه سیل وکیوم

نمونه هایی از بسته بندی با دستگاه 

مزایای استفاده از دستگاه در بسته بندی

1. عمر مفید مواد غذایی را افزایش می دهد

مواد غذایی با خلاء آب بندی به طور چشمگیری ماندگاری آن را افزایش می دهد. مدت زمان دقیق ماندگاری مواد غذایی بسته به خلاء بستگی به این دارد که آیا آن را در فریزر، یخچال یا انبار نگهداری می کنید. غذاهایی که به سرعت فاسد می شوند، مانند ماهی، سبزیجات و گوشت ها، به طور متوسط ​​دو تا سه سال در صورت بسته شدن وکیوم و منجمد ماندگاری دارند و کالاهای خشکی که معمولاً یک ماه ماندگاری دارند، مانند نان، می توانند دوام بیشتری داشته باشند. یک سال که با خلاء مهر و موم شده و در انبار شما ذخیره می شود.

2. حفظ و محافظت از کیفیت غذا

حذف تمام هوا از کیسه از رشد باکتری ها جلوگیری می کند، از غذاها در برابر سوختگی در فریزر محافظت می کند و کم آبی بدن را کاهش می دهد تا به از بین بردن ضایعات مواد غذایی در محل شما کمک کند. غذاها طراوت بیشتری نسبت به روش‌های نگهداری سنتی حفظ می‌کنند و غذاها به‌طور طبیعی و بدون مواد شیمیایی نگهداری می‌شوند. از آنجایی که آب بندی وکیوم رطوبت و آب غذا را حفظ می کند، ممکن است متوجه شوید که بسته بندی مواد غذایی با خلاء می تواند طعم آنها را بهبود بخشد.

3. فضای ذخیره سازی را به حداکثر می رساند

از آنجایی که آب بندی وکیوم هوا را از کیسه خارج می کند، مواد غذایی که با خلاء آب بندی شده اند فضای کمتری را در قفسه های یخچال، فریزر یا انباری شما اشغال می کنند. این می تواند به شما کمک کند تا انبار خود را بهتر سازماندهی کنید و فضایی را برای محصولات در قوطی ها و جعبه ها آزاد کنید.

4. ظاهر جذاب و حمل و نقل راحت

بسته‌بندی وکیوم، علاوه بر محافظت از محصول در برابر آلودگی و جلوگیری از فاسد شدن آن، ظاهر زیبایی دارد. شکل بسته‌بندی در عین اینکه به بازاریابی محصول و جلب نظر مشتریان کمک می‌کند، حمل و نقل کالاها را هم راحت می‌کند.

سخن پایانی

امروزه انتخاب یک دستگاه بسته بندی چندان دشوار نیست. مدل های زیادی در بازار وجود دارد که به شما این امکان را می دهد که به راحتی مناسب ترین دستگاه را از نظر قیمت و کیفیت انتخاب کنید. باید مدل های چند منظوره را بیشتر در نظر بگیرید تا با انتخاب دستگاه مناسب طعم و عطر غذا را حفظ کنید. گروه تولیدی نادی پک با کارشناسان و مشاوران حرفه ای آماده خدمت رساني به شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *