دستهبندی نشده

انواع بسته بندی خشکبار

بسته بندی خشکبار

بهره‌گیری از بسته بندی‌های با کیفیت، امروزه در اکثر صنایع یکی از مسائل مهم محسوب می‌شود. انواع بسته بندی خشکبار یکی از ابزارهای مهم در صنایع برای بازاریابی بهتر به شمار می‌رود. خوشبختانه کشور ما در سال‌های اخیر در تولید انواع بسته بندی خشکبار صادراتی پیشرفت زیادی کرده و با تولید بسته بندی‌های متنوع و جذاب نظر بسیاری از مشتری‌ها را به سمت این محصولات جلب نموده است. علاوه بر اینها، به دلیل بسته بندی بهداشتی و زیبایی، بسته بندی یک عامل مهم در بازاریابی محسوب می‌شود و موجب فروش انواع آجیل و خشکبار در مدت زمان کم می‌شوند.

طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که در کسب و کار خود از انواع بسته بندی خشکبار استفاده می‌کنند، بسیار موفق هستند و در مدت زمان کم از رقبای خود جلو زده‌اند. افرادی که از بسته بندی‌های متنوع برای آجیل‌ها استفاده می‌کنند فروش بیشتری دارند و هر ساله سود هنگفتی به دست می‌آورند. با توجه به اینکه انواع آجیل و خشکبار در مهمانی‌ها و مراسمات ویژه ایرانی‌ها مصرف زیادی دارد، بسته بندی زیبا و مناسب یک عامل مهم در موفقیت فروش و عرضه این محصولات است. در ادامه در مورد انواع بسته بندی خشکبار بیشتر توضیح می‌دهیم.

معرفی انواع بسته بندی خشکبار

همانطور که گفته شد، بسته بندی انواع مختلفی دارد که از نظر طراحی، میزان جذابیت و قیمت باهم متفاوت هستند. پرکاربردترین بسته بندی‌های خشکبار در بازار در زیر توضیح داده شده است.

بسته بندی ظرفی خشکبار و آجیل

یکی از انواع بسته بندی آجیل و خشکبار، استفاده از ظروف بسته بندی است که کاربرد فراوانی دارد. این ظروف معمولا شامل ظرف‌های یکبار مصرف، ظروف شیشه‌ای، جعبه‌های مقوایی، ظروف پلاستیکی، جعبه‌های کادویی، ظروف فلزی و… هستند. میزان جذابیت طرف، جنس و طرح آن در جلب تظر مشتری نقش زیادی دارد.

بسته بندی پاکتی خشکبار

استفاده از پاکت یکی دیگر از انواع بسته بندی خشکبار است که شامل انواع مختلفی از پاکت‌های کاغذی می‌شود. پاکت مقوایی و پاکت کرافت نیز جزء پاکت‌های بسته بندی پرکاربرد محسوب می‌شوند. بسته بندی با پاکت‌هایی از  جنس ورق آلومینیومی نازک نیز از دسته‌بندی پاکتی خشکبارها محسوب می‌شود. این نوع پاکت‌ها مزایای زیادی دارند و با توجه به نیاز افراد، می‌توانند در اندازه‌های مختلف تولید شوند.

در بیشتر مدل‌های بسته بندی، می‌توان از دستگاه بسته بندی مانند دستگاه بسته بندی خشکبار کمک گرفت؛ بنابراین نیاز به نیروی انسانی و هدررفت محصول نیز کمتر می‌شود.

بسته بندی وکیوم

بسته بندی وکیوم نیز یکی از انواع بسته بندی‌های معروف است که در محصولات مختلف از آن استفاده می‌شود. این نوع بسته بندی به دلیل پلاستیکی بودن، در برابر رطوبت بسیار مقاوم است. علاوه بر آن، از نفوذ گرد و غبار به درون بسته وکیوم نیز جلوگیری می‌شود.

در این نوع بسته نیز هوای درون بسته وکیوم شده و به همین دلیل مدت زمان نگهداری محصولات افزایش می‌یابد. به دلیل اهمیت سالم ماندن خشکبار از این نوع بسته بندی استفاده بسیاری می‌شود. لازم به ذکر است که برای صادرات خشکبار هم بیشتر از بسته بندی وکیوم استفاده می‌شود، چرا که آجیل‌ها تا مدت زمان طولانی کیفیت و طعم خود را حفظ می‌کنند.

اهمیت بسته بندی خشکبار

در صروت عدم رعایت بهداشت کامل مواد غذایی، ممکن است عوامل بیماری‌‌زای زیادی وارد این مواد شود. آسان‌ترین راه برای جلوگیری از ورود بیماری توسط خشکبارها به بدن، بسته بندی است. به همین دلیل هم بسته بندی اهمیت زیادی دارد. با استفاده از بسته‌بندی مناسب از تماس دست افراد یا دستکاری خشکبارها جلوگیری می‌شود. البته بسته بندی آجیل‌ و خشکبار از لحاظ حفاظت در برابر عوامل مختلف از جمله حشرات، رطوبت، گرد و غبار و… نیز بسیار اهمیت دارد. در گذشته بسته بندی اهمیت زیادی نداشت، اما امروزه با پیشرفت کشورها و صادرات محصولات این موضوع اهمیت زیادی دارد و محصولات را در بسته بندی‌های متنوع به بازار ارائه می‌دهند.

مزایای بسته بندی انواع خشکبار

انواع بسته بندی خشکبار خصوصیات و ویژگی‌های خاصی دارد که منجر به مزایایی می‌شوند. برخی از مهم‌ترین مزایایی که به سبب استاندراد بسته بندی خشکبار حاصل می‌شود عبارتند از:

  • هر یک از انواع بسته بندی‌ها باید مقاومت کافی داشته باشند؛ با رعایت این مقاومت، بسته خشکبار در برابر نفوذ آب و رطوبت و همچنین وارد شدن فشار و کشیدگی ایمن می‌شود.
  • بسته بتدی در مدت زمان کوتاه نظر مشتریان را جلب می‌کند، البته بخاطر داشته باشید که شفافیت و درخشانی نیز نقش مهمی دارند.
  • کیفیت اصلی خشکبارها حفظ می‌شود، همچنین قیمت مناسبی خواهند داشت و استفاده از بسته بندی‌ها بهداشتی نیز به بالا رفتن قیمت آجیل‌ها کمک می‌کرد.
  • زمانی که آجیل‌ها دچار ضربات سخت قرار گیرند، بسته بندی تا حدودی از آسیب دیدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.
  • پس از بسته بندی امکان وارد شدن اکسیژن وجود ندارد، بنابراین رطوبت و کیفیت خشکبارها حفظ می‌شود.
  • وجود نور خورشید برای اکثر آجیل‌ها خطرناک است. به همین دلیل هم استفاده از بسته بندی مهم است؛ چرا که از نفوذ نور جلوگیری خواهد کرد.
  • بسته بندی خشکبار صادراتی موجب ورود ارز به کشور شده و از نظر اقتصادی تاثیر زیادی بر بخش کشاورزی دارد.

هزینه تولید بسته بندی خشکبار

برای بسته بندی آجیل‌ها و وارد شدن به بازار کار رقبا باید هزینه‌های انجام داد، علاوه بر اینها با اینکار به مردم می‌فهمانید که محصولات‌تان سالم و به دور از مشکل هستند. معمولا هزینه بسته بندی بسیار مناسب است، اما گاهی ممکن است بستگی به فاکتورهای مهمی داشته باشد برای مثال نوع طرح بسته بندی به احتمال زیاد بر روی هزینه نهایی آن تاثیر گذار است. همچنین نرخ ارز و دلار از عوامل موثر بر قیمت بسته بندی‌ها هستند و در صورت افزایش نرخ آن‌ها به احتمال زیاد قیمت بسته بندی‌ها نیز بالا خواهد رفت.

جمع بندی

تولید خشکبار در کشور ما و سایر کشورها انجام می‌شود، علاوه بر اینها صادرات خشکبار به کشورهای دیگر به اقتصاد کشور و سود کشاورزان کمک بزرگی خواهد کرد. در این میان استفاده از بسته بندی مناسب اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که سبب فروش محصولات با قیمت بالاتر می‌شود. بسته بندی مناسب ماندگاری طعم و کیفیت اصلی آجیل‌ها کمک زیادی می‌کند. بنابراین استفاده از بسته بندی در هر شرایطی واجب است و شما را یک قدم از رقبا جلوتر خواهد برد.