اخبار

هدف اصلی بیزینس‌ها از استفاده از پلاستیک در بسته بندی‌ها چیست؟ 

هدف اصلی بیزینس‌ها از استفاده از پلاستیک در بسته بندی‌ها

می‌دانید چرا کسب و کارهای مختلف از پلاستیک برای بسته بندی استفاده می‌کنند؟ از چندین دهه قبل انسان برای مراقبت و نگهداری از مواد غذایی و بسیاری دیگر از کالاها به روشی بهداشتی و مطمئن، از متریال‌های مختلفی همچون فلز، چوب (مانند کارتون، جعبه‌های مقوایی و…) استفاده می‌کرد. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی متریال‌های پیشرفته‌تر و مناسب‌تری همچون مواد پلیمری (پلاستیک) ابداع شد‌ و امروزه بیشتر از این مواد برای بسته بندی هرچه بهتر و باکیفیت‌تر انواع اجناس و کالاها استفاده می‌کنند. 

مواد پلاستیکی امروزه در بسیاری از صنایع مختلف به خصوص صنعت بسته بندی کاربرد بسیار گسترده‌ای دارند. این مواد به دلیل داشتن خواص شیمیایی و فیزیکی خاص و منحصربه‌فرد در کنار قیمت مقرون به صرفه بیشتر مورد توجه مدیران کسب‌وکارهای مربوط به بسته بندی قرار می‌گیرند. بسیاری از بیزینس‌ها در حوزه بسته بندی و سایر حوزه‌های مربوطه تلاش می‌کنند تا تمامی اهداف خود از بسته بندی بهداشتی و سالم کالا را عملی کنند. به همین جهت از متریالی سبک وزن، مقاوم و منعطف به نام پلاستیک استفاده می‌کنند. در این مقاله درباره اهداف کلی بیزینس‌ها از استفاده از پلاستیک و همچنین مزایای این ماده ارزشمند در بسته بندی کالاها به بحث می‌شود. 

تاریخچه استفاده از پلاستیک در صنعت بسته بندی 

بر اساس اطلاعات و آمار ثبت شده اولین پلاستیک مصنوعی توسط شخصی به نام الکساندر پارکر در سال 1838 میلادی ساخته شده است. این ماده به عنوان یک دستاورد ارزشمند در سال 1862 میلادی در نمایشگاه ببین‌المللی بزرگ در شهر لندن به نمایش گذاشته شد. 

اما بعد از گذشت حدود 50 سال یعنی در سال 1920 میلادی ایده متحول ساز هرمان اشتاویدنگر انقلاب عظیمی را در زمینه پلاستیک به وجود آورد. بر اساس نظریات و دستاوردهای علمی این شخص پلاستیک‌ها، لاسیتک، سلولز مولکول‌ها یا پلیمرهایی بزرگ هستند. 

در سال 1935 میلادی نیز تعداد اندکی از شیمیدان‌های انگلیسی ماده جدیدی به نام اتیلن را کشف کردند. این ماده دارای یک ویژگی بسیار خاص و کاربردی به نام عایق حرارتی مطلوب است. بر این منوال بعد از گذشت دهه 1950 میلادی میزان استفاده از مواد پلاستیکی در صنعت بسته بندی به طور گسترده‌ای افزایش یافت. سرانجام در سال 1970 بسته بندی پلاستیکی رشد کرده و تا به امروزه توانسته در این صنعت بدرخشد. 

موارد کاربرد پلاستیک در صنعت بسته بندی 

پلاستیک فرآورده‌های بسیار زیادی دارد که هر کدام بنا بر ماهیت شیمیایی خود خواص منحصربه‌فردی دارند. از مواد پلاستیکی پرکاربرد در صنعت بسته بندی می‌توان به نایلون، سلفون، شیرینگ و استرچ اشاره کرد. برای نمونه مواد پلاستیکی همچون استرچ، شیرینگ و نایلون بر پایه مواد پلی‌پروپیلن ساخته شده‌اند. 

بسیاری از بیزینس‌ها و شرکت‌هایی که در چرخه بسته بندی کالا فعالیت دارند مانند کارخانجات تولید لوازم یدکی، محصولات شوینده و بهداشتی، دارو و… همواره از بسته بندی‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند. برای نمونه در بسته بندی اولیه و ثانویه بسیاری از محصولات غذایی و اجناس حساس از فیلم‌ استرچ و فیلم شیرینگ استفاده می‌شود. 

البته کیفیت ساخت و مواد پلاستیکی استفاده شده در فیلم‌های شیرینگ و استرچ در کارایی و بازدهی آن‌ها تاثیر زیادی دارد. شرکت نادی پلاستیک یکی از معتبر‌ترین شرکت‌های تولیدکننده انواع فیلم استرچ و شیرینگ بسته بندی است که قادر به عرضه باکیفیت‌ترین فیلم بسته بندی در سطح کشور است. 

مهم‌ترین اهداف بیزینس‌ها از به کاربردن پلاستیک در بسته بندی اجناس مختلف 

در چندین دهه قبل به دلیل مناسب نبودن کیفیت بسته بندی‌ها همواره خسارات مالی بیشینه‌ای به بیزینس‌ها و شرکت‌های تولیدکننده اجناس و اقلام مختلف وارد می‌شد. اما با کشف مواد پلاستیکی بسیاری از مشکلات مربوط به بسته بندی همچون نگهداری از محصولات و عدم آسیب رسیدن به آن‌ها و فاسد شدن مواد غذایی برطرف شده است.

استفاده از مواد پلاستیکی در صنعت بسته بندی باعث شده تا بسیار از بیزینیس‌ها بیش از پیش به اهداف تجاری خود رسیده و پیشرفت‌های بسیاری را در این حوزه به ارمغان بیاورند. در ادامه مطالب کامل و جامعی را در رابطه با مهم‌ترین اهداف بیزینس‌ها در صنعت بسته بندی و نقش مواد پلاستیکی در میسر شدن این اهداف ارائه می‌دهیم. 

بهداشتی بودن بسته بندی اولین هدف بیزینس‌ها برای محافظت از کالا 

یکی از مهم‌ترین ارکان در بسته بندی تمامی کالاها بهداشتی بودن بسته بندی است. بسیاری از متریال‌های بسته بندی همچون چوب و فراورده‌های آن مانند کاغذ، جعبه و کارتون به دلیل جذب رطوبت مانع از حفظ بهداشت و سلامت محتویات بسته بندی می‌شوند. 

در شمار کثیری از بیزینس‌ها کالاها و اجناس مدت زمان زیادی بعد از تولید به دست مشتریان و مصرف‌کنندگان می‌رسد، به همین دلیل در این بازه طولانی نیاز به بسته بندی است که بتواند بهداشت محیط داخل بسته بندی را حفظ کند. استفاده از مواد پلاستیکی نیز بهترین گزینه برای بیزینس‌ها به منظور برطرف کردن این مشکل است. 

فراورده‌های پلاستیکی همچون پلی پروپیلن و پلی اتیلن مواد اولیه بسیاری از گالن‌های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف هستند که کاملا بهداشتی بوده و در اثر فعالیت‌های شیمیایی محیطی هرگز مواد سمی تولید نمی‌کنند. 

سبک بودن بسته بندی دومین هدف بیزنیس‌ها برای کاهش مشکلات مربوطه 

یکی دیگر از اهداف بسیار مهم بیزینس‌ها از بسته بندی‌های پلاستیکی کاهش وزن کل بسته بندی‌ها است. در بسیاری از موارد سنگین بودن بسته بندی‌ها نیز به تنهایی باعث بروز برخی آسیب‌ها و خسارات مالی همچون شکستگی‌های محصولات در حین نگهداری، جابه‌جایی و حتی فروش شده‌اند. 

اصلی‌ترین عامل مقرون‌به‌صرفه بودن مواد پلاستیکی سبک بودن آن‌ها است. چراکه هر چقدر وزن بسته بندی بیشتر باشد به همان اندازه هزینه‌ بیشتری برای صاحبان بیزینس‌ها خواهد داشت. به همین دلیل بسیاری از بیزینس‌ها از مواد پلاستیکی برای ساخت انواع بسته‌بندی استفاده می‌کنند تا علاوه بر صرف هزینه‌های کم از بروز برخی خسارات مالی جلوگیری کنند. 

انعطاف‌پذیری بسته بندی 

بسیاری از متریال‌های بسته بندی همچون فلز و شیشه به دلیل نداشتن انعطاف‌پذیری بالا همواره هزینه‌های بسیاری را برای بیزینس‌ها و کسب‌وکارها دارند. انعطاف‌پذیر بودن بسته بندی نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش هزینه‌های مربوطه و همچنین افزایش زیبایی ظاهری دارد. 

مدیران و صاحبان بیزینس‌ها برای تنوع دادن به شکل بسته بندی‌ها نیاز به ماده‌ای دارند تا بتواند به راحتی به اشکال و طرح‌های مختلف تبدیل شده و حتی شکل مخصوص کالا‌ها را به خود بگیرد. پلاستیک بهترین گزینه انتخابی برای تنوع دادن به شکل و ظاهر بسته بندی‌ها است. 

کاهش هزینه‌های مربوط به فضای موردنیاز برای حمل و نقل و نگهداری از محصولات 

بسته بندی‌های شیشه‌ای و فلزی به دلیل داشتن ماهیت شکننده و آسیب‌پذیر همواره برای در امان ماندن از فشارهای بیش از حد در حین حمل و نقل و حتی نگهداری به فضای بیشتری نیاز دارند. به همین جهت بیزینس‌ها برای برطرف‌کردن این مشکل به ماده‌ای نیاز دارند تا علاوه بر اشغال فضای کم بتواند از کالا به خوبی مراقبت کند. 

مواد پلاستیکی این هدف بیزینس‌ها را میسر کرده و با اشغال فضای کمتر در مراحلی چون حمل و نقل و نگهداری موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به نگهداری می‌شوند. 

جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در اثر عوامل محیطی مخرب 

هدف اصلی بیزینس‌ها و صنایع غذایی کاهش تلفات مربوط به فساد مواد غذایی در اثر رخداد برخی واکنش‌های شیمیایی و بیوشیمیایی است. نگهداری از مواد غذایی در داخل بسته بندی‌های فلزی، شیشه‌ای و… باعث انجام برخی واکنش‌ها در داخل بسته بندی و در نهایت فساد مواد غذایی می‌شود. 

بر اساس آمارگیری انجام شده بیش از نیمی از مواد غذایی در مرحله نگهداری در اثر عوامل محیطی مخرب و مناسب نبودن بسته بندی فاسد می‌شوند. به همین جهت تعداد کثیری از بیزینس‌ها به استفاده از مواد پلاستیکی در بسته بندی مواد غذایی و خوراکی روی آورده‌اند. 

مواد پلاستیکی به دلیل داشتن بی‌اثر بودن در برابر مواد شیمیایی و واکنش‌ناپذیری برای بسته بندی مواد غذایی حساس همچون مرغ، گوشت، فراورده‌های لبنی و… که بیشتر در معرض فساد هستند گزینه مناسبی است. 

جمع‌بندی 

مواد پلاستیکی از زمان اکتشاف تا به امروزه نقش تعیین کننده‌ای در بسیاری از صنایع انسانی از جمله صنعت بسته بندی داشته است. فراورده‌های پلاستیکی اغلب به دلیل داشتن خواصی همچون عایق حرارتی، انعطاف‌پذیری، قدرت پوشش دهی بسیار بالا و قیمت مقرون به صرفه بیشتر مورد توجه صاحبان کسب‌وکارها و بیزینس‌ها قرار می‌‌گیرند. چراکه این مواد در راستای عملی شدن بسیاری از اهداف بیزینس‌ها به خصوص کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت و جلب رضایت مشتریان کمک زیادی کنند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *