دستهبندی نشده

راهنما راه اندازی کارگاه بسته بندی سبزیجات

راهنما راه اندازی کارگاه بسته بندی سبزیجات

با توجه به افزایش نیازمندی بازار به بسته بندی بهداشتی برخی محصولات غذایی مانند سبزیجات، ایده راه اندازی کارگاه بسته بندی چنین محصولاتی می‌تواند بسیار پرسود باشد. بر خلاف تصور عموم، هزینه‌های راه‌اندازی کارگاه بسته بندی سبزیجات در مقایسه با سایر کسب‌و‌کارها چندان زیاد نیست. در واقع با امکانات و تجهیزاتی متوسط می‌توان یک کارگاه با ظرفیت تولیدی مناسب بسته بندی سبزیجات را راه‌اندازی کرد. اما برای دستیابی به بیشترین سوددهی در این حیطه، بایستی به برخی نکات مهم توجه داشته باشید. در ادامه بیشتر در مورد نحوه راه‌اندازی کارگاه بسته بندی سبزیجات صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با شغل بسته بندی

اگر شما هم قصد راه‌اندازی کسب‌و‌کار در منزل با بودجه متوسط را دارید، بدون شک شغل بسته بندی سبزیجات بهترین گزینه انتخابی است. بسته بندی انواع سبزیجات در اصل یکی از پرتقاضاترین مشاغل خانگی در بازار داخلی ایران بوده و درآمد بسیار بالایی نیز دارد. اگر بودجه متوسطی دارید، در ابتدای کار پیشنهاد می‌کنیم به خرید تجهیزات خیلی پیشرفته و اجاره یا خرید مکان برای محیط کاری دیدگاه نکنید. ابتدا بهتر است با دستگاه‌ بسته بندی سبزیجات خانگی با ظرفیت کم شروع کرده و سپس به صورت گام به گام و به مرور زمان کسب‌و‌کار خود را توسعه دهید.

مراحل راه‌اندازی کارگاه بسته بندی سبزیجات

برای تاسیس کارگاه بسته بندی سبزیجات اولین کاری که باید انجام دهید خرید تجهیزات مورد نیاز است. در ادامه چندین دستگاه بسته بندی مهم و مورد نیاز را معرفی می‌کنیم:

⦁ دستگاه وکیوم سبزیجات
⦁ دستگاه دوخت ریلی
⦁ دستگاه دوخت دستی
⦁ دستگاه سلفون کش

پس از تهیه ماشین‌آلات مورد نیاز، بایستی سایر اقدامات اعم از خرید مواد اولیه و… را انجام دهید.

تهیه مواد اولیه بسته بندی

مهم‌ترین بخش از پروسه راه‌اندازی کارگاه بسته بندی سبزیجات، تهیه مواد اولیه مورد نیاز است. منظور از مواد اولیه همان انواع سبزیجات است. البته فرایند بسته بندی برخی از سبزیجات به نسبت سخت و زمان‌بر است. به همین ترتیب پیشنهاد می‌کنیم آن دسته از سبزیجاتی را تهیه کنید که به نسبت زحمت و سختی بسته بندی، سوددهی بیشتری دارند.
همیشه توجه داشته باشید که سبزیجات خریداری شده تازه باشند، چراکه در غیر این صورت پروسه فروش آن‌ها بسیار سخت خواهد بود! از طرفی منظور از مواد اولیه، نایلون‌های بسته بندی است. فیلم‌های بسته بندی که برای محافظت از سبزیجات استفاده می‌کنید، باید بیشترین کیفیت و مقاومت را داشته باشند.

اجاره یا خرید یک مکان مناسب برای راه‌اندازی کارگاه

از جمله مهم‌ترین مراحل مربوط به تاسیس کارگاه بسته بندی سبزیجات، خرید یا اججاره یک مکان و محیط کاری است. برای تهیه بهترین مکان برای کارگاه بسته بندی حتما به نوع تجهیزات مورد نظر خود، تعداد پرسنل و مواردی از این قبیل توجه داشته باشید.

نگهداری از محصولات بسته بندی شده در مکان مناسب

پس از آماده‌سازی سبزیجات، حال باید آن‌ها را در یک مکان با دمای نسبتا خنک و رطوبت نسبی حدود 45 الی 60 درصد نگهداری کنید. این بخش از فرایند بسته بندی و توزیع سبزیجات تاثیر مستقیمی در میزان فروش دارد.

کنترل کردن دقیق سبزیجات تازه

اگر قصد دارید از ابتدا با قدرت بیشتری پیش‌روی کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما یک بخش اختصاصی برای کنترل کیفی سبزیجات تازه در نظر بگیرید. در این بخش باید میزان تازگی و طراوت سبزیجات به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد تا در نهایت به واحدهای بسته بندی منتقل شود.
همچنین برای اینکه روند بهداشتی بسته بندی سبزیجات رعایت شود، بهتر است سبدهای حمل مخصوص سبزیجات را خریداری کنید.

فرایند خنک‌سازی سبزیجات

پس از اطمینان از تازه بودن سبزیجات و کنترل کیفی آن‌ها، حال نوبت پروسه خنک‌سازی است. سبزیجات تازه برای اینکه طراوت و شادابی خود را در طولانی مدت حفظ کنند باید فرایند خنک‌سازی روی آن‌ها انجام شود. خنک کردن این نوع محصولات غذایی، منجر به کاهش واکنش‌‌های آنزیمی شده و سپس سرعت تنفس و میزان تولید اتیلن نیز کاهش می‌یابد. این امر از پلاسیدگی و خشک شدن ماهیت سبزیجات جلوگیری کرده و طراوت و تازگی آن‌ها را به خوبی حفظ می‌کند.

ریشه‌کنی، پاکسازی و تفکیک سبزیجات

پس از خرید و اجاره مکان و تجهیزات مناسب و انجام تمامی اقدامات فوق، باید قبل از ورود سبزیجات به خط بسته بندی فرایند ریشه‌زنی و پاکسازی را آغاز کنید. در این مرحله تمامی سبزیجات باید بعد از تخلیه در سالن و بررسی کیفیت، باید به صورت کامل تفکیک و پاکسازی شوند.
همان طور که می‌دانید هدف از پاکسازی سبزیجات، افزایش سطح بهداشت آن‌ها و جلوگیری از انتقال بیماری‌های ناشی از حشرات ناقل است.

شستشوی سبزیجات

عملیات شستشوی سبزیجات در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول فرایند شستشو با هدف از بین رفتن گل و لای، شن و بقایای سایر گیاهان صورت می‌گیرد. اما در مرحله دوم سبزیجات پاکسازی شده به داخل آب کلر جهت گندزایی منتقل می‌شوند. دقت داشته باشید که آب کلر باید حاوی 0.5 میلی‌گرم کلر باشد. در نهایت پس از گندزایی، سبزیجات داخل وان‌های مخصوص شستشو قرار می‌گیرند.

خشک کردن و بسته بندی سبزیجات

در نهایت پس از انجام مراحل فوق، پروسه خشک کردن آغاز شده و سپس سبزیجات توسط تجهیزات مخصوص بسته بندی می‌شوند. البته تفکیک یا دسته بندی سبزیجات باید قبل از ورود به خط بسته بندی صورت گیرد.

مهم‌ترین نکته در مورد راه‌‌اندازی کارگاه بسته بندی سبزیجات، استفاده از تجهیزات پیشرفته و مدرن است. دستگاه بسته بندی که برای کارگاه خود انتخاب می‌کنید باید ویژگی‌های یک ماشین پکینگ پیشرفته را داشته باشد.

سخن پایانی

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که هدف شما باید از راه‌اندازی کارگاه بسته بندی سبزیجات، توزیع محصولاتی باکیفیت و مورد نیاز بازار هدف است. یکی از دلایل نیازهای بازار به بسته بندی سبزیجات، ارائه این محصولات در بسته بندی‌های بهداشتی است. پس شما هم باید تلاش کنید تا بهترین کیفیت و متریال را برای بسته بندی انتخاب کنید. علاوه بر این نوع سبزی که برای بسته بندی انتخاب می‌کنید باید همواره تازه باشد.